Az e havi téma feldolgozását nem egy órán valósítottuk meg, hanem a hónap folyamán többször foglalkoztunk vele. Januárban a félév értékelése, a jegyek lezárása jó alkalom volt arra, hogy a gyerekekkel minél többet beszélgessünk a célokról a jövőre nézve. A másik alkalom a természetismereti óra volt, mivel a tananyag kapcsán – amely a keringési rendszer, ezen belül a szív működése – a szívünk egészségének megőrzéséről, a sport fontosságáról beszélgettünk. Talán ezért is a célok megfogalmazásánál a gyerekek ezt a két területet dolgozták fel. Néhányan jobb eredményeket szeretnének elérni a következő félévben, a többiek a sport terén szeretnének jobbak lenni. A gyerekek a konkrét céljaikat megfogalmazták, egy papírlufira rajzolták, illetve leírták. A táblára kiraktuk a lufikat, melyek a szállnak a cél felé. Néhány segítő gondolatot is felírtunk a célok eléréséhez: Ne add fel! Meg tudod csinálni! Ügyes vagy! Segítek!
Célok kitűzése és elérése
A gyermekek nagyon szerettek tervezgetni( holnapra ,a hétre, erre az évre vagy nagykorúkra). Nagyon érdekes célok születtek „mi leszek ,ha nagy leszek” címmel. Volt aki színész, óvónő ,kukásautó vezető, tudós, világ körüli utazó, meseíró szeretne lenni. A gyermekek a szüleiket is megkérdezték a céljaikról.
A célok témakört minden foglalkozáson felhasználtuk. A gyermekek megismerték a „Boldogvár” című mesét, énekelték és táncolták a ” Van nekem egy álmom című dalt, célba dobtak célok meghatározásával, varázshópelyheket rajzoltak.
Ezen felül sokat beszélgettünk, meditáltuk, relaxáltunk.
Célok kitűzése és elérése
A foglalkozást célba dobó játékkal kezdtem. Karikába próbáltunk babzsákkal beletalálni, amely kapcsán a hónap aktuális témájára hangolódtunk. A játék lehetőséget kínált arra, hogy a feladathoz tervet készítsünk, amit megbeszéltünk, és elmondhatták a gyermekek a társaiknak is. A játék során megtapasztalhatták a gyermekek az esetleges kudarcot, válságot, amit újra terveztünk. A „Villámlazítás”, és a „Malomkörzés” relaxációs gyakorlattal folytattuk a foglalkozást, majd meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát, amelyre táncoltunk is. Kis csengettyűvel jeleztem Bezzeg Andrea: Boldogvár meséjének kezdetét. A mese után a csoporthoz egy „hírhozó kismadár” érkezett, aki a csőrében egy levelet hozott a gyermekeknek. Ebben a levélben az állt, hogy mi is eljuthatunk a „Boldogságvárhoz”. A puzzle darabjait, elemeit, egy térkép segítségével a csoportszobán belül, nyilak és ábrák segítségével tudtak összegyűjteni a gyermekek. Nagy izgalommal, és szorgosan keresték a puzzle játék darabjait, amikor az összes darabja a gyermekeknél volt, összeillesztettük azokat. A gyermekek végig lelkesek voltak, jó érzés volt látni az arcukon az örömöt, a boldogságot, főleg akkor, amikor a puzzle játékban a vár képe eléjük tárult. A képességeikből adódóan a feladatok elvégzésében sok segítséget igényeltek a gyermekek. A figyelmük rövid idejű, csapongó, ezért a mese tartalmát leegyszerűsítve, rövidebb verzióban adtam át. A nagyméretű puzzle játék nagy sikert aratott a gyermekek körében, többször kiraktuk a képet. Öröm volt megtapasztalni, hogy a közös cél érdekében össze tudtak fogni a gyermekek, és együttműködve tevékenykedtek. Végül kiszíneztük a célba érés jelét, majd felragasztottuk a boldogsághoz vezető lépcsőre.
A szem előtt tartott közös cél összegyűjti az erőnket!
-Relaxáció: „Varázshópelyhek” -Dal: Képes vagy rá -Mese:Boldogvár meséje -Boldogvár puzzle kirakása -Színezés:Boldogságóra munkafüzet 38.oldal. -Zárókör: Milyen célt tűztél magad elé?
„Ha az egyik szemed látja már a CÉLT, akkor a másik szemed használd arra, hogy MEGTALÁLD az UTAT!” Rosamunde Pilcher szavai nyomán vágtunk bele mi is az idei hónap boldogságóráiba! Mi is volt a téma? Nem más, mint a célok kitűzése, annak megtervezése. Mit kell tenni, hogy megvalósuljanak a célok, mi a legfontosabb? Nem kell hozzá más, csak NÉGY dolog: önmagunk, kitűzött célunk, s a kitartásunk! Vajon a negyedik tartó pillér mégis mi lehet? Csakis a közösség ereje, hite és szeretete. S mint a világűrben az igazi kis asztronauták bátran, közösen, egymást segítve, támogatva, komoly kis célokkal vágtak bele az idei évünkben. Január 2-án mindenki személyre szabott kihívás-jelzőt kapott, amelyre felírhatta 20222.évi kitűzendő céljait! Az újévi feladatok, a közös sportolás, és havas játékok is még jobban összekovácsolta bagolyvári csapatunkat. Elkészültek a 2021-es év számadása és a jövőbeni tervek és célok megrajzolása. Az egészségügyi vetélkedőn csapatokban tanultak játszva. Beszélgettünk a szuper erők fontosságáról, azzal mit érhetnénk el. Milyen felnőtt lenne, ha szuper erővel rendelkeznénk? Rajzban mondták el a kis bagolyfiókák, miközben egyre hangosabban énekelték a Van nekem egy álmom… című hónap dalát. Együtt táncoltak és repültek az énekkel. A boldogságóránk relaxációs gyakorlatában is pici kis esőcseppek duzzadtak erős folyóvá, és vágtak bele az ismeretlenbe. Elkészültek a TENYÉR-ŰRHAJÓINK tele kitűzött célokkal. A mese meghallgatása után parázs vita alakult ki arról, mi a helyes és miért. S ezt fokozta a Dugattyú c. animációs mese megnézése is. Kacagtak, nevettek, csodálkoztak a felnőttek viselkedésén. Kerestük a miérteket. Az űrhajóinkat felreptettük a kitűzött célokkal és saját magukat is megrajzolták űrhajós ruhában. Kerri Strug tornász kitartásáról szóló megható videót megnéztük újra. Egy kicsi kislány nagy álmokkal, aki soha nem adta fel. Ezt a mintát mutattam meg boldogságórás osztályomnak is. Sokszor nem a cél tesz bennünket boldoggá és elégedetté, hanem az odavezető út. A boldogság füzetünk január havi feladatival is megerősítettük a hitet magunkban, egymásban, hogy közösen, együtt sikeresek lehetünk és bármire képesek vagyunk! Jobb velük a világ!
A hónapban több alkalommal is szóba kerültek a közös, és egyéni céljaink, illetve, hogy mit kívánunk a másiknak. Egy alkalommal például közös célnak azt találtuk ki, hogy sikeresen körbejárjon a kesztyű a körünkben, úgy, hogy nem esik le. Ehhez nagy odafigyelésre és koncentrációra volt szükség, de néhány próbálkozás után sikerült megcsinálnunk, mely nagy öröm volt mindenki számára. Megbeszéltük, vajon mi lehetett a siker oka. (kitartás, egymásra figyelés stb.)
A foglalkozást kezdő relaxáció után meghallgattuk A mindentudó kalap történetét. Beszélgettünk a mese mondanivalójáról, illetve a saját álmainkról, céljainkról, mit érzünk, ha sikerül elérni valamit. Majd lehetőséget adtam mindenkinek, hogy felvegyen egy ilyen mindent tudó, álmokat meghallgató kalapot. A legtöbben arról beszéltek, mik szeretnének lenni, ha felnőnek (fodrász, autómentős, illetve valaki azt mondta, lesz egy zöld markolóm, amibe bele fogok ülni és integetni fogok belőle a gyerekeknek). A foglalkozás zárásaként eljátszottuk a „Medvevadászat” mondókás játékot, és közösen készítettük hozzá egy térképet.
Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Kollégium
A célkitűzésről beszéltünk, meghallgattuk a hónap dalát, majd lerajzolták a jövőbeli terveiket.
Témahét címe: „Új év, új szokás”
Időpont: Január
Korcsoport: 4-5 éves korcsoport, Csibe csoport
Didaktikai feladatok: Új ismeret átadása, Gyakorlás, Motiválás, Pozitív visszacsatolás
Eszközök: Zene lejátszó, Rajzlap, Színes ceruza, Zsírkréta, Ragasztó Színezők, Kispárnák, Kosarak, babzsákok
Munkaformák: Egyéni, Csoprtos
1. Ráhangolódás:
-Kezdő éneklés: Bagdi Bella: Van nekem egy álmom….
-Színezés, Mf 38. o
Óvodapedagógus feladatai:
– A nyugodt légkör megteremtése.
– Szükséges hely és idő biztosítása.
– Színezők kiosztása, célok kitűzése.
2. a.Téma feldolgozása mesével:
-Mesehallgatás: Bezzeg Andrea: Boldogvár meséje
2.b.Téma feldolgozása közös tevékenykedtetéssel:
-A csoport boldogság várának elkészítése építőkockákból
– A mesehallgatáshoz a szőnyegen a mesepárnákon elhelyezkedünk.
Óvodapedagógus feladatai:
– Feladat elmagyarázása, irányítása, segítségnyújtás
– Elegendő tér és idő biztosítása
– A mese cselekménye által új érzelmek kialakítása. Szókincsbővítés.
– A mese cselekményének megértésével érzelmek közvetítése.
– A mese élményszerű bemutatásával örömteli állapot megteremtése.
– Szükséges eszközök biztosítása
3. A foglalkozás lezárása:
– A célok elérését szimbolizáló jelek elkészítése
– Foglalkozást záró éneklés: Bagdi Bella: Szép nap ölelj most át engem….
Óvodapedagógus feladatai:
– Szükséges eszközök biztosítása
– Feladat bemutatása, irányítása
– Visszacsatolás
4. A téma továbbadása:
– Csoport dekoráció készítése a medve hétre (Maci barlang)
Óvodapedagógus feladatai:
– Szükséges eszközök biztosítása
– Differenciált segítségnyújtás
A célok kitűzéséhez, eléréséhez először egy kicsit magunkba és vissza is tekintettünk!
Használtuk a „Pozitív gyerek vagyok” – személyiség fejlesztő kártyát, kerestük a saját értékeinket. A pozitív gyerek vagyok dal a gyermekek kedvence lett! Megnéztük a „Boldogság várát” – hogy mit teljesítettünk eddig, mi vár még ránk. A „Boldogvár meséje”, mindenkinek felkeltette az érdeklődését. Közös célokat fogalmaztunk meg, a tanév végéig. Mindenki megfogalmazta a saját lehetőségeit, céljaités tennivalóit.
Domoszlói III. András Általános Iskola
A múlt hónap az osztályunk számára igen nehéz volt. A gyerekek egymás után betegedtek le. Mire felépült egy-kettő, újra beteg lett néhány. Volt, hogy csak 4 tanuló volt az osztályban. Ezért csak kis lépésekben haladtunk a céljaink fel. De sikerült beülnünk az űrhajóba. Kicsit másként értelmeztük a feladatot. Mindannyian egy űrhajóval indultunk útnak a céljaink felé, majd akinek sikerül elérnie a „célbogygóját” kiszáll közülünk. Remélem rövidesen robot fogja vezetni az űrhajónkat és mindenki rövid idő után célba ér.