A cél szóra, mint darts játékra és a célba dobásra asszociáltak, ezzel hozták összefüggésbe. Ez a két játék motiválta és megértette a gyerekekkel a feladatot. Mivel épp most esett le a hó, a célba dobás is aktuálissá vált. Közösen megbeszéltük a gyerekekkel, hogy kinek mi a rossz tulajdonsága, amiről le kellene szoknia. Közösen céltáblát készítettünk,mindenki elkészítette a saját nyilát. Minden nap közelebb juttathatta a nyilat, ha aznap be tudta tartani az ígéretét. A gyerekek örültek egymás sikerének és megtapsolták egymást.
Célok kitűzése és elérése
Boldogságóra – Január: Célok kitűzése és elérése
A várva várt hóesés nagy hatással volt a beérkező gyermekekre. Megfelelő motivációt adott a célok, célkitűzések téma feldolgozásához. Közvetlen célkitűzésünk volt, hogy kimehessünk az udvarra hóembert építeni, csúszkálni, hógolyózni. Ebből rávezettem őket a távolabbi célkitűzések lehetőségére, mint például mit szeretne nagyon megtanulni, ami egyelőre nem lehetséges valamilyen oknál fogva. Ez lehet az életkor, lehetőség, földrajzi elhelyezkedés miatt. A gyerekek megfogalmazták távolabbi célkitűzéseiket is, ki mi szeretne lenni felnőtt korában és miért. Miért fontos, hogy legyenek céljaink, mi szükséges ahhoz, hogy elérjük a kitűzött céljainkat. Képesek voltak az előzetes egyéni vélemények, elképzelések türelmes, figyelmes meghallgatására.
A rajzokon jelentek meg az egyéni, távolabbi célkitűzések. Ki mivel szeretne felnőtt korában foglalkozni. Egymás munkáját elismerték, megdicsérték.
Január hónapban célkeresztbe állítottuk közeli és távoli terveinket, melyet egy céltábla segítségével szemléltettünk. A gyerekek a céltábla közepébe helyezték a közeljövőben elérendő céljaikat, míg a távolabbi körcikkekbe kerültek a távlati tervek.Ezeket a célokat használjuk fel a következő hónapban, amikor én-erősítő kártyákat készítünk majd a céljaink és jövőbeli terveink megvalósításához.
Célok kitűzése és elérése
Játék, játékos tevékenység:
Csoportos munka az asztaloknál
1. csoport: Vár festése
2. csoport: keresd a helyes utat a vár felé- feladatlap
3. csoport: korona nyírása és ragasztása a királynak és királynőnek
Reggeli beszélgetőkör:
Téma: A kitűzött célok elérése. Mit jelent a „cél” szó fogalma.Miért fontos arra törekedni, hogy elérjük, valóra váltsuk saját céljainkat.
Edukációs aktivitás:
Bevezetésként a gyerekek meghallgatták a BOLDOG VÁR történetét- motiváció, aki célokat tűzött ki, melynek elérései után mennyire boldog volt.
Játék: Találj be a labdával a célba
Egyes gyerekeknek csak több próbálkozásra sikerült betalálni a célba. Miután mindenkinek sikerült elbeszélgettünk arról, hogy kiben milyen érzéseket váltott ki ez a játék. /szomorú, boldog/
Majd egy újabb célt tűztünk ki magunk elé: felépíteni egy várat kockákból- a Boldog vár c. történet feldolgozása. Közösen megépítettük a várat, királyt és királynőt választottunk. Nem feledkeztünk meg az udvari bohócról sem. A végén eljátszottuk /dramatizáltuk/ a történetet. A gyerekek örültek, hogy a kitűzött célt elértük, teljesítettük.
Befejezésként saját célokat próbáltunk kitűzni, mit szeretnénk elérni, teljesíteni. Valaki szeretett volna megtanulni kerékpározni, síelni, hokizni, focizni, bekötni a cipőfűzőjét, jó barátnak lenni, apának és anyának segíteni.
A kitűzött célok elérése jó érzést vált ki belőlünk, boldogságot, örömöt valamint magabiztosságot. A gyerekek boldogok és elégedettek voltak.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Az új évben a felnőttek is sokszor tesznek fogadalmakat, tűznek ki célokat. Hát most mi, ovisok is így tettünk.
Nagycsoportosok lévén jónéhány gyermek már rendelkezik kiforrott célokkal, mint megtanulni biciklizni, úszni, írni, olvasni.
A foglalkozásokat erre alapoztuk, és a már meglévő célokat igyekeztünk erősíteni.
A közös meditáció után, a tevékenységet Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalával indítottuk. A gyerekek önfeledten táncoltak, utánozták a dal szövegét. Miután a jó hangulatot megalapoztuk, játszottunk célbadobást, még egy kis verseny is kialakult a gyerekek között. Ezek után mese következett . Fésűs Éva Sete suta őzikéjét meséltem, mely arra tanít, hogy ha kudarcok is érnek a célodat soha ne add fel. A mese után beszélgettünk céljainkról, és arról, hogy hogyan érhetjük el azokat.
Végezetül a munkafüzet színezőjét színezték ki a gyerekek. Egy biztos, nem volt egy céltalan nap. Ebben a hónapban többször is feljött, hogy kinek mi a célja, van, aki újakra is szert tett. A gyerekekben látszott az elhatározás.
Alig várjuk azt, amikor arról mesélnek, hogyan érték el a céljaikat.
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
Sok rövidebb és hosszabb távú célt jelöltek meg a gyerekek. Ennek dokumentálására az űrhajót találták a legizgalmasabbnak. Az újrahasznosítást is szem előtt tartva készítették el.
A mesét nagyon találónak találták, főleg, hogy van az osztályban Veronika. Többen is magukra ismertek! Jó kis beszélgetés kerekedett.
A januári Boldogságóra témája a célok kitűzése és elérése. Az alábbi feladatok megoldásával dolgoztuk fel a témát:
Relaxáció: Égig érő fa vagyok…
Zenehallgatás: Bagdi Bella: Van nekem egy álmom… című dalának eljátszása.
Hétfőtől vasárnapig c. mondóka eljátszása.
Témafeldolgozás mesével: Szutyejev: A kishajó című meséjének mesélése, beszélgetés a közös cél megvalósításáról.
Óvó néni játéka: Mackós játék. Az eltéved Mackó Mici kér segítséget a gyerekektől, hogy ki tudja nyitni a térképet és hazataláljon. Feladatok: 1. Mackós dal éneklése, 2. Lufi pukkasztás (játék), 3. Mackó járás utánzása, 4. Közös kiabálás: „Mackó mama, jövök már!”
Ne add fel a startnál! c. videó megnézése: www.youtube.com/watch?v=y4RhCeJtWbk
Beszélgető-kör: Te mi szeretnél lenni, ha nagy leszel? A 3-4 évesek közül néhányan konkrétan meg tudták mondani, hogy mit szeretnének felnőtt korukban csinálni, de a többség csak „nagy” szeretne végre lenni. Elhangzott, hogy orvos, rendőr, tűzoltó pályát választanák, és a lányok többsége anyuka szeretne lenni.
Érdeklődve vártam a Célok kitűzéséről és eléréséről szóló Boldogságóránkat. Az osztályom tagjainak többsége hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű. 60 % -uk állami gondoskodásban élő gyermek. Emiatt rendkívül fontosnak tartom ezt a témakört és összességében a Boldogságórák adta lehetőségeket az osztályomban tanuló gyermekek életében. A foglalkozás kezdetén körben ülve nyugtató zenét hallgattunk a természethangjaival. Ez mindig ellazítja, lelassítja őket. Elmeséltem nekik az “Az Ifjú és az angyal történetet”. Megbeszéltük a tanulságot.
Kötetlen beszélgetést kezdeményeztem a rövid és hosszú távú terveikről, majd sorban egymást kérték meg, hogy meséljenek a terveikről és arról, hogy miként tudják ezeket megvalósítani?
Szeretnék néhány példát megosztani veletek:
“-Szeretném, hogy az évvégi bizim jó legyen!”
“Szeretnék sokáig focizni és sok érmet szerezni”
“-Többet foglalkozom a barátaimmal”
“-Meg fogok tanulni autót vezetni!”
“-Találkozni akarok a családommal!”
“Odafigyelek a barátaimra!”
“Lesz egy szép házam és szerető családom”
“Műkörmös leszek!”
“Állatokkal fogok foglalkozni”
Miután beszélgettünk az egyéni tervekről, közös gondolkodásba kezdtünk, hogy milyen közös tervet szőhetünk annak érdekében hogy harmónikus légkörben töltsük a mindennapjainkat?
Ezeknek az ötleteknek egy részét már év elején is megfogalmaztuk, amikor a közös csoport szabályokat alkottuk. Úgy érezték, ezt nem árt frissíteni. 🙂
Így születtek meg a közös célok:
– Segíteni egymást!
– Nem beszélünk órán!
– Javítani a jegyeinken!
– Betartjuk a szabályokat!
– (Jobban) vigyázunk a környezetünkre!
– Jól érezzük magunkat a farsangi mulatságon!
Ezután lerajzolhatták a terveiket, amelyeket a közös célokat tartalmazó plakátra ragasztottak.