Ha havat nem is sokat láttunk mostanában, de a tél többi jellemző jegyét is megismerhettük az „Élet a Sarkvidéken” projektünk során, amikor is Sarkvidéki expedícióra indultunk a képzelet szárnyán. Természetesen ehhez a nagy úthoz, alapos felkészülésre volt szükség. Ezért a földgömbön megnéztük, hová is megyünk. Megkerestük rajta hazánkat, megnéztük a szárazföldeket és vizeket is. Megterveztük utunkat óvodánktól egészen az Északi – illetve a Déli-sarkig. Megbeszéltük, mit vigyünk magunkkal, hogyan öltözködjünk, miért? Elmondtuk a varázsigénket, mellyel a Sarkvidékre varázsoltuk magunkat. Az Északi-sarkon sok barátságos eszkimó fogadott bennünket. Mivel nagyon hideg volt, fáztunk is, fáradtak is voltunk, gyorsan hozzáláttunk saját jégkunyhónk megépítéséhez. Azt is megtudtuk, hogy a vastag falu menedékünket – a jégkunyhót – iglunak hívják. Sok mindent megtanultunk az Északi-sark világáról. Megismerkedtünk az ott élő állatokkal, életmódjukkal. Képeket nézegettünk a jegesmedvéről, a fókáról, a rozmárról, megbeszéltük, mivel táplálkoznak, hogyan mozognak, miként élnek, le is rajzoltuk őket. Majd útnak indultunk a Déli-sarkra, a pingvinekhez: beszélgettünk életmódjukról, jellemző jegyeikről. Mindenki elkészíthette saját kis pingvinjét. Ezek után érdeklődve nézték az animációs kisfilmet, és könnyen felfedezték az eltérő külső- és belső adottságokat a strucc és a pingvin között. A pingvin kitartása az egész hónap során példaként szolgált a gyermekek számára: Ha valami nem sikerül elsőre, akkor gyakorlással, próbálkozással, kitartással elérhetik céljainkat, még ha azok első pillanatban elérhetetlennek tűnnek is számukra. Például – vegyes csoport révén – sok kis- és középső csoportos korú kisgyermeknek nagy kihívást jelent önállóan öltözködni, vetkőzni, főleg így télvíz idején.
Utazásunk során gyűjtött emlékeinket összerendeztük a csoportszobában, ahol együtt lehetett a sarkvidékek összes lakója.
A nagyobbak meghallgatták Fehér Klára: Foglalkozások című szövegét. Beszélgettünk róla, hogy szüleik mivel foglalkoznak, s ki mi szeretne lenni, ha majd felnő. Volt közöttük, aki tűzoltó, rendőr, doktor, traktoros, vagy éppen sarkkutató szeretne lenni!
A hónap során sok új, izgalmas játékkal, feladattal, élménnyel, ismerettel gazdagodtak a gyerekek, s a kihívások teljesítésével lélekben is megerősödve térhettek haza képzeletbeli utazásuk végén. Így sikerült összehangolnunk januári óvodai projektünket a Boldogságóra program feladataival!
Célok kitűzése és elérése
A hónap témáját jól tudtuk kapcsolni az aktuális feladatainkhoz, az új év adta lehetőségekhez. Az ünnepek utáni első találkozáskor az idő múlásával ismerkedtünk meg, sokat beszélgettünk nem csak a hónapok, napok előrehaladásáról, de a közelgő tanév végéhez is, amikor elbúcsúznak a Katicák a nagycsoportból. Kissé nehéz szívvel, mégis kíváncsian fürkészve hallgatták, hogy alig néhány hét és hónap és megkezdik az iskolát, amit persze nagyon várnak. Megbeszéltük azt is, hogy bizony most már nagyon tudatosan kell készülni az iskolára, hogy az oviban, otthon is várnak rájuk a nehezebb feladatok. Megfogalmaztuk közös célként, hogy együtt, egymást segítve fogunk eljutni év végéig a kijelölt úton a sikeres iskolakezdésig. Sokat mondogatjuk, bátorítjuk a kevésbé magabiztos gyerekeket, hogy -„Nem baj, ha még nem tudod pontosan…gyakorolj, figyelj és év végére már tudni fogod!” A próbálkozások hatására, egyre türelmesebbek, kitartóbbak. Éppen úgy, ahogy János is meghódította Boldogvárat, mi is hisszük, hogy elérjük a céljainkat, még ha akadályokba is ütközünk. A gyerekek számára megfogalmaztuk, hogy nekünk felnőtteknek is vannak céljaink, például az, hogy felkészítsük őket az iskolára, és magabiztosan ügyesen üljenek majd az iskolapadba. Fontos, hogy a célunk elérésében együttműködjünk, így leszünk sikeresek.
A meséhez kapcsolódóan beszélgettünk az egyéni célokról, kinek mi a legnagyobb álma, illetve, hogy milyen érzés mikor sikerül elérni valamit. Már elég jól megértették, hogy az álmok nagyon jó dolgok, és kellenek is az életünkbe, viszont fontos dolgunk, hogy ezekért tegyünk is. Meg kell fogalmaznunk, hogy mit és hogyan tudunk tenni ennek érdekében.
Leginkább olyan álmokat fogalmaztak meg a gyerekek, ami a jövőbeni foglalkozásukhoz kapcsolódik: -„Az az álmom, hogy lovas legyek egy nagy tanyán, …”masiniszta legyek, mert akkor egész nap csak vonattal utazhatnék”….”hogy postás legyek, mert akkor elolvashatnám az újságokat és nem kéne megvennem”. Aranyos, szórakoztató ötletekkel álltak elő. Kisebb segítséggel végigvezettük, hogy bizony ezek nagyon is elérhető álmok, és a cél elérése érdekében például sokat kell majd tanulni, megismerni a mesterséget, szorgalmasan dolgozni. Eljátszottuk az „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” relaxációs szimbolikus játékot, elképzeltük mi mindenre van szüksége egy fiatal facsemetének is, ahhoz, hogy terebélyes nagy fa lehessen.
A munkafüzet -Neked mik a céljaid?- színezős feladatlapját közösen, ki-ki a maga vágyait színezve kitöltötték. Örültek, hogy szerepelt olyan kép is a célok között, amit már elértek (például megteríteni az asztalt, biciklizni, szépen színezni…), így nem maradt el a dicséret, az elismerés. A jutalmazás fontos a részcélok elérésében, ezt is igyekeztünk megéreztetni.
Fehér Klára: Foglalkozások című szövegét többször is meghallgatták, élvezték az utánzó mozgásokat és a képek sorba rendezését is. Ezután már könnyedén megfogalmazták, mik szeretnének lenni nagy korukban, még több ötletük támadt, pl.: „Tik-tok-os”, kutyasétáltató, tűzoltó, állatorvos.
Bella „Van nekem egy álmom” zenéjét többször is hallgattuk, ritmusossága pont megfelelő volt a „Ne add fel a startnál!”nevű javasolt feladathoz is. A gyerekek elkészítették vágták, színezték egyedi kis pingvinjeiket és elhelyeztük őket a célvonalhoz. Akadályokon átugorva juthattak el a startról a végső célig, ahol szükség volt letettek néhány (képzeletbeli) világító követ a tarisznyájukból és így járták végig az utat a bátorító zenére.
Felelevenítettük a korábban már tanult Hétfőn heverünk, kedden keverünk..mondókát, amit mókásan előadtak egymásnak a fiúk és a lányok is. A „Kulcs” nevű játék is nagy sikert aratott, nyomtatott képekkel oldottuk meg. Nagyon gyorsan igyekeztek dolgozni, ki találja meg hamarabb a hallott képet. A legnagyobb öröm volt, hogy a labda kép, igazi labdává változott, így valóban kiderült: a játékhoz nem kell kerítés, se kapu, se lakat, se kulcs. Csak fű, labda meg gyerekek. Jó kis labdázással és egy nagy öleléssel zártuk a napot.
A hónap témája és feladatai nagyon tetszettek az osztályomnak. Elhatároztuk, hogy űrhajókat készítünk. Gyűjtöttük az ötleteket a megvalósításhoz. Közben lelkesen végeztük a gyakorlatokat. A „Rend a lelke!” játékot szívesen játszottuk többször is. Azoknak, akik nehezen vették észre a változásokat hangerővel és hideg, hideg, meleg, meleg kiáltással segítettünk.
Gerlinde Ortner: Veronika Összevisszaországban című meserészletének meghallgatása után négy fős csoportokban fogalmaztak meg a gyerekek igaz, hamis állításokat. A válaszadáshoz zöld (igaz) és piros (hamis) kis tárcsákat használtak.
Megnéztük a Piston animációs kisfilmet is. Meglepő volt számomra, ahogy a csoportok a véleményüket ütköztették. Nagyon ügyesen fogalmazták meg érveiket, ellenérveiket.
A Zárókörben szinte mindegyik gyakorlat előkerült legkedveltebbként többször is.
Lassan elkészültek az űrhajók is. Mindenki egy papírcsíkra felírta elérendő célját, összetekerte és elhelyezte az űrhajóban. Kíváncsian várjuk, hogy kinek sikerül elérnie célját!
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
„Célozd meg a Holdat! Még ha elhibázod is, a csillagok közt landolsz. „
A hónap dalának meghallgatásával kezdtük az e havi téma feldolgozását. Ezután játszottunk:
, mert „Rend a lelke !mindennek.”
Ezt beszélgetés követte a céljainkról, mik lehetnek szüleink céljai, a miénk mi lehet. Lehetnek e lehetetlen céljaink, megvalósíthatatlan álmaink ?!
Volt aki úgy gondolta,hogy nem, mert csak olyan célkitűzései vannak, amit el is tud érni.
De aztán szabadjára engedtük fantáziánkat és érdekesebbnél érdekesebb 5letek születtek.
Ezeket az álomképeket le is rajzoltuk. Így láthatóvá vált a 7fejű sárkány, ahol a barátokkal lehetünk együtt/eggyé. Szárnyaink lennének, így röpködnénk és segítenénk a rászoruló embereken, fán rekedt cicákon. Dinókkal, űrlényekkel találkozhatnánk. Megértenénk a madarak nyelvét. Víz alatti emberek lennénk, mint a sellők. Lenne olyan focicsapat, ami a mi nevünket viselné. Űrhajóval világ körüli utazást tennénk.
Leporellokat készítettünk érdekesebbnél érdekesebb történetekkel, amiknek kis űrhajósaink voltak a főszereplői.
Rögtön mi is szkafanderbe bújtunk………………..és megkezdtük világ körüli utunkat.
1. állomásunk Tükörország volt, ahol a tükörképet kaphattunk a féléves tanulmányi és szorgalmi munkánkról.
2. állomásunkon a Célozz jobban! játékba nevezhettünk be………..és mi CÉLoztunk. 🙂
3. állomásunk a Lépcsők birodalmába vezetett be. Sok-sok apró és nem apró akadályt kellett teljesíteni, hogy feljussunk a legmagasabb fokra. Itt elénk tárult a VÉGTELEN.
„Megcélozni a legszebb álmot,
Komolyan venni a világot,
mindig szeretni és remélni,
így érdemes a Földön élni!”
Drámajáték szakkörön nekiálltunk 1 nagy űrhajó elkészítésének. Ebben kerül elhelyezésre a céljainkat tartalmazó borítékok, amit 1év múlva bontunk majd ki……………. Reméljük,hogy sok cél megvalósulásával szembesülünk majd!
Célok kitűzése és elérése
Zenehallgatás: Januári Boldogságóránk témája kapcsán a hónap dalával kezdtük a foglalkozást. A „Van nekem egy álmom” című dal kapcsán beszélgetésbe kezdtünk, a tanulók megfogalmazták álmaikat, és utána ötleteltek, hogy hogyan érhetők el azok, mit kell tenniük céljaik elérése érdekében, illetve milyen akadályok gördülhetnek az útjukba.
Szógyűjtés: Kulcsszavakat gyűjtöttünk, mi minden szükséges céljaink eléréséhez, mint például a türelem, kitartás, szorgalom. Példákat hoztunk saját élmények alapján.
Színezők, feladatok: A dobogós plakát jól mutatja, hogy kellő kitartással bármilyen célt sikerülhet elérnünk. Azt kértem, színezzék ki azt a figurát, aki helyén a legszívesebben állnának. Az útvesztőben segítettünk a kis autónak célba érni.
Mozgás: Ezután a tornaterembe vonultunk, ahol célbadobós ügyességi feladatokat kaptak a gyerekek. Babzsákkal dobtak zsámolyba, kosárlabdával céloztak a palánkra. A megérdemelt játék sem maradhatott el. Volt, aki karikázott, a fiúk inkább fociztak, mindenki nagyon jól érezte magát! Kétségtelen, hogy elértük a célunkat, a boldogság érezhető volt mai óránkon is! 😊
Krafcsik Éva Gabriella gyógypedagógus
Mint mindig, minden hónapban, most is a hónap dala meghallgatásával kezdtük a téma feldolgozását. A dal után megbeszéltük, mit jelent azt, hogy cél. Kinek mi a célja, mit kell ahhoz tennie, hogy elérje? Megnéztük a Piston (Dugattyú) című animációs kisfilmet. Megbeszéltük, hogy milyen cél motiválhatta a szereplőket, és hogy okos dolog volt-e a kerekesszékes célja. A gyerekek, akik szembekerültek, érveiket egymással ütköztették. Nagyon sok okos dolgot mondtak. Utána Rend a lelke! című játékot játszottunk. A tanári asztalra tettünk tárgyakat, és azokkal játszottunk. Végül egy társasjátékot játszottunk, melyben a gyerekek saját céljait kellett elérniük.
Mi leszek, ha nagy leszek? Beszélgetés, dalolás, tánc, rajzolás, a témában. A rakéták fellövéséhez kitartás, többszöri próbálkozás kellett, végül mindenkinek sikerült. A célok, vágyak elérése is valahogy így működik. ne adjuk fel!
Mi leszek, ha nagy leszek? Beszélgetés, dalolás, tánc, rajzolás, a témában. A rakéták fellövéséhez kitartás, többszöri próbálkozás kellett, végül mindenkinek sikerült. A célok, vágyak elérése is valahogy így működik. Ne adjuk fel!
Mi leszek, ha nagy leszek? Beszélgetés, dalolás, tánc, rajzolás, a témában. A rakéták fellövéséhez kitartás, többszöri próbálkozás kellett, végül mindenkinek sikerült. A célok, vágyak elérése is valahogy így működik. ne adjuk fel!
Ne add fel a startnál!
Az animációs film a struccról és a pingvinről osztatlan sikert aratott a gyerekek körében. Meglepően komoly észrevételeik voltak a két állatról. A szereplők tekintetéből, testtartásából, viselkedésmódjáról helyes következtetéseket vontak le. Néhány irányított kérdéssel rátapintottak a kisfilm lényegére. Próbálták megfogalmazni gondolataikat a kitartó munkáról, önmagukkal kapcsolatban is. A boldogságóra után több alkalommal kérték a gyerekek, hogy nézzük meg a kisfilmet és hallgassuk meg a támához kapcsolódó dalt.
A pingvin figurák közül ízlésüknek megfelelően válogathattak az osztály tanulói. Aki szerette volna, nevet is adhatott neki, ezt ráírták a jégtáblára. A munka végeztével örömmel rakosgatták fel a csomagolópapírra és dicsérték meg egymás alkotását.