Néha még felnőttként sem könnyű, de gyerekfejjel sokkal nehezebb átgondolni, milyen célokat tűzzünk magunk elé. Ekkor még nem nyomasztja őket a felnőtt lét realitása, mégsem mernek álmodozni, vagy legalábbis kevesen fogalmaztak meg igazi célokat. A többség a hétköznapi teendőiket fogalmazta meg célként is. Próbáltam rávenni őket, hogy ezúttal bátran álmodozhatnak, mégis csak néhányan éltek a játék adta lehetőséggel.
Célok kitűzése és elérése
Nyolcadik osztályban a továbbtanulás sikerének alapja a helyes célkitűzés. ebben az évben a boldogság órán kívül is sok órát töltöttünk ezzel a témával .A boldogságóra munkafüzetből az idézetek értelmezése elgondolkodtatta a gyerekeket.
Kölcsey Ferenc Főgimnázium ,29-es számú Napközi Otthonos Tagóvoda
A struccról és a pingvinről szóló kisfilm megtekintése előtt, a gyerekek rendre meséltek saját céljaikról, ( pl. szeretnének megtanulni úszni, szépen rajzolni, olvasni, stb.). Az animáció megtekintése után megbeszéltük, hogy a célok megvalósítása érdekében szerintük melyik madár cselekedett helyesebben. Ezt követve örömmel festettünk pingvincsaládokat, hajtogattunk kedves pingvinfigurákat.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A január a célok kitűzésének, a fogadalmak időszaka. A gyerekek űrhajóra szállva száguldanak a célig. Az űrhajó viszi azokat a kívánságokat, vágyakat, amelyeket a 2022-as évben szeretnének megvalósítani a tanulók. Örömmel hallgattam, hogy a gyerekek nemcsak tárgyak megszerzését tűzték ki célul. Volt, aki bátrabb szeretne lenni, jobb bizonyítványt elérni, barátokat szerezni, nyugalmasan élni. A célok kitűzése az egyik lépcsőfok a tartós boldogság felé.
Az új év beköszöntével aktuálissá vált, hogy mi felnőttek is új célokat tűzzünk ki magunk elé, megfogalmazzuk az ehhez kapcsolódó feladatainkat, a szükséges készségeinket, képességeinket.
Jómagam nyelvtanulásba kezdtem, amiről nagyon sokat beszélgettem a gyerekekkel. Elmondtam az okokat, az indokaimat, hogy miért ültem újra iskolapadba, meséltem a nehézségekről, a pozitív élményekről, a sikereimről, a büszkeség érzéséről.
Ez a téma szinte az egész január hónapunkat átjárta, folyamatosan beszélgettünk, tervezgettünk a gyerekekkel.
Beszélgettünk arról, hogy azok a célok a „jó” célok, amelyeknek elérésére van esélyünk, különben nagyon csalódottak leszünk, és szomorúak. Egy-egy cél megfogalmazásakor beszélgettünk arról, hogy az eléréséhez mire van szükség! Pl. kitartás, gyakorlás, fegyelmezettség, akarat, ügyesség….stb.
Felhívtam a gyerekek figyelemét arra is, hogy nem mindig sikerül elérnünk a kitűzött célokat, de ez sem baj! Az a fontos, hogy úgy érezhessük, hogy minden tőlünk telhetőt megtettünk, és ez kell, hogy pozitívan, ösztönzőleg hasson ránk a következő cél elérésében is!
A „Van nekem egy álmom” kezdetű dal a gyerekek kedvencévé vált, nagyon sokszor kérték, hogy kapcsoljam be, énekeljük közösen!
A téli hidegebb idő miatt sokszor játszottunk a csoportszobában is célba dobó játékot különböző kézi szerekkel, vagy akadálypályát építettünk a tornateremben, ahol a gyerekek testi képességeire volt szükség, hogy szabad technikával átjussanak az akadályokon és célba érjenek.
Nagyon sokat rajzoltak a gyerekek, ahol a napi, vagy a közeljövőre megfogalmazott céljaik került kifejezésre. Ezeket a szívecskés rajzokat („Ez az én szívem vágya!”) felragasztottuk az ajtónkra a csoportszobába, és ha a cél elérése megvalósult, akkor a kisgyermek levette onnan, és megmutatta a pajtásinak az elért célt.
„Szeretnék ügyes napos lenni!”, „Szeretnék megtanulni két keréken bicajozni!”, „Szeretnék megtanulni bohócot rajzolni!”, „Szeretném egyedül felvenni a kardigánomat!”, „Szeretném én megnyerni a versenyt!”
„Boldogvár meséje” című mese nagyon tetszett a gyerekeknek. Elkészítettük kartonra a vár rajzát és puzzle kirakót készítettünk belőle. Ezekben a napokban rengeteg kirakó került elő játékidőben, a gyerekek még versenyt is indítottak egymás között, hogy kinek sikerül a legtöbbet kirakni.
Ügyeltem arra, hogy ne a versengés legyen a „melléktermék” a cél eléréséhez vezető úton, mert nem egymást, hanem önmagukat kell „legyőzni” a gyerekeknek akkor, amikor valami új célt tűznek ki maguk elé!
Brunszvik Teréz Napközi Otthonos Óvoda
-Relaxáció
-Hónap dala(kézen fogva éneklés)
-Beszélgetőkör(kinek,milyen céljai vannak)
-Célok lerajzolása
-Célba dobás
Brunszvik Teréz Napközi Otthonos Óvoda
-Relaxáció
-Hónap dala(kézen fogva éneklés)
-Beszélgetőkör(kinek,milyen céljai vannak)
-Célok lerajzolása
-Célba dobás
Brunszvik Teréz Napközi Otthonos Óvoda
-Relaxáció
-Hónap dala(kézen fogva éneklés)
-Beszélgetőkör(kinek,milyen céljai vannak)
-Célok lerajzolása
-Célba dobás