Az óra eleji zenehallgatás után híres emberek gondolatait olvastuk fel, amelyek a célokhoz kötődnek, ezekről beszélgettünk és arról, szerintünk mi az élet célja és értelme. Azután párválasztó játék következett. Ezt követően a tanulók csak párjaiknak elmondták, mi lesz velük 20, 40, 60 és 80 évesen. Ezután a gyerekek beleképzelték magukat társuk helyébe és egyes szám első személyben elmondták, amit a párjuktól hallottak. Az óra második felében minden tanulónak le kellett írnia 10 számára fontos célt, amit a tanév végéig szeretne elérni. A foglalkozás meditációval zárult.
Célok kitűzése és elérése
Taszári Körzeti Általános Iskola
Ezt a foglalkozást betegségem miatt csak februárban tudtam megtartani. A gyerekek már nagyon jól különbséget tesznek a közeli és távlati, az elérhető és elérhetetlennek tűnő célok között. Az űrhajóba távlati, de nem megvalósíthatatlan célok kerültek.
A projekt leírása:
Cél- lépcső, piramis készítése
Fogalmazás írása: Egy meseszereplő és az ő elérhetetlen célja címmel
Előzetes beszélgetés, szógyűjtés: cél-célok, célpiramis, céllépcső – kreatív ötletek gyűjtése
Feladat:
A gyerekek megfogalmazzák, milyen célt szeretnének elérni.
Ennek érdekében milyen feladatokat kell elvégezniük, megtenniük, meglépniük.
Meghatározzák, mikorra fogják, szeretnék ezt a célt megvalósítani.
Megrajzolják a lépcsőt vagy piramist ennek a legfelső fokára vagy csúcsára felírják a végső céljukat, majd kitöltik a közbeeső részeket.
Akinek kedve volt, fogalmazást írt.
Az óra cél és feladatrendszere: az érzelmi intelligencia fejlesztése, személyiségfejlesztés, pozitív gondolatok és érzelmek kialakítása, fejlesztése a boldogság fogalmának megismerése, értelmezése, átélése
Fejlesztési terület: a benső örömérzet megteremtése, növelése, fenntartása.
Amikor a hónap dala felcsendül a csoportban, már a gyerekek ismerik és tudják, hogy valami más, valami szórakoztató, érdekes feladatuk lesz. Nagy örömmel csoportosulnak táncolják a dalokat, vagy már az ismerős részeket a hónap végére éneklik is.
Ezt a foglalkozást egy relaxációs gyakorlattal kezdtük”Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok „mutogatták, és mondogatták a gyerekek nyújtózva, hogy minél nagyobbak legyenek. Amikor már elég nagyra nőttek elmesélték, hogy mivel szeretnének foglalkozni, mik szeretnének lenni, ha már valóban felnőnek. A legtöbb gyerek a szüleitől látott mesterségeket, munkákat választotta, így volt aki grafikus, építő, sofőr, vagy manikűrös szeretne lenni. Itt elmondták sorra azt is, hogy ezek a mesterségek mit takarnak, mivel és hogyan dolgoznak. A nap végén önként be is mutatták, eljátszották egymásnak ezeket a mesterségeket a kreatív sarokban, rögtönzött eszközökkel.
A hónap első felében a kisgyerekek készítettek 23 egyedi titkos utat gyurmából. Ezeket a sikertérképeket januárban folyamatosan bővítették, kiegészítették emlékeikkel.
A célok megvalósításáért megmászták a magas hegyeket, táncoltak, énekeltek, tapsoltak, forogtak.
A sikerhelyszínek eléréséhez kedvenc játékaikat is kiállították a térképeken.
A mackónapra plüssfigurákat rejtettek reggel a táskájukba. A tanteremben boldogan mutatták be egymásnak kedvenceiket, velük meditáltak, rajzoltak, alkottak. Megfogalmazták céljaikat, jó ötleteket adtak társaiknak.
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A január minden évben az új célokról szól. Idén sem volt másként. Miután meghallgattuk a Van nekem egy álmom című dalt a beszélgetőkörben mindenki elmondhatta a legközelebbi és távolabbi céljait is a 2022-es évre. Közös osztálycélokat is megfogalmaztak a gyerekek. A célok lépcsősorán mindenki elhelyezhette saját magát és megbeszéltük azt is, hogy mit tehetünk a céljaink elérése érdekében. Megnéztünk egy rövid részletet a bakancslista című filmből, majd a gyerekek is elkészítették a saját bakancslistájukat.
Témánk feldolgozását, egy közös beszélgetőkörrel kezdtünk, ki hogyan érzi magát ma, majd az Égig érő fa vagyok relaxáióval folytattuk tevékenységünket.
Ezt követően kopogás hallatszott, majd érkezett hozzánk egy vendég ( Pingvin báb ) Egy pingvin, aki megkérdezte minden gyermektől „ Mi leszel ha nagy leszel” Miután ezt a gyermekek elmesélték, megkérdeztem tőlük, hogy biztosan lehetünk-e azok, amik szeretnénk?
Majd közösen megnéztünk egy animációs kis filmet egy pingvinről és egy társáról, akik különös helyzetbe kerültek:
A kisfilm a gyermekekre nagy hatást gyakorolt és mindegyikük azt felelte olyan szeretne lenni, mint a pingvin.
Így készítettünk mi is egy pingvint.
Miután elkészültünk a pingvinünkkel elutaztunk meseországba, ahol meghallgattuk Bezzeg Andrea boldogvár című meséjét.
Majd megkérdeztem a gyermekeket, hogy mi betudnánk-e jutni ahhoz a várhoz? Bármilyen akadályon át?
Készítettünk egy akadálypályát, ahol célba dobtunk, futottunk és akadályokat másztunk meg, majd valaki ismét kopogott. Az ajtó előtt egy kulcs állt egy üzenettel. Az üzenetben ez állt:
Fehér Klára: Kulcs
„Találtam egy kulcsot.
A kulcshoz vettem egy lakatot.
A lakathoz építettem egy kaput.
A kapu mellé kerítést húztam.
A kerítéssel a füvet körülkerítettem.
A fűbe labdát dobtam.
A labdát megfogtam, és azt kiáltottam: Gyertek játszani!
És, hogy bejöhessetek, lebontottam a kerítést.
Szétszedtem a kerítés nélküli kaput.
Kinyitottam a lakatot.
Eldobtam a kulcsot.
Mert a játékhoz nem kell kerítés, se kapu, se lakat, se kulcs.
Csak fű, labda, meg gyerekek.”
Így hát építettünk egy akadálypályát és megpróbáltuk teljesíteni!
Akadálypálya végigjárása:
a) Rakjatok egy dobozba / kosárba / zsámolyba minden tárgyat, ami szerepel a szövegben! Ha minden megvan, alakítsatok csapatokat és egyesével vigyétek egy adott helyre a tárgyakat!
b) Majd a szöveg szerint bontsátok le, hordjátok vissza ezeket!
c) Bóják mellé helyezzétek a tárgyakat egyre messzebb a start vonaltól! Minden játékos egy-egy elemet vigyen a célba, majd fusson vissza a csapatához, és egy pacsival indítsa a következő társát!
Eszközök: kulcs, lakat, kapu, kerítés, fű, labda – vagy ezek helyettesítői pl. kerítés helyett néhány bot, rúd; zöld fű helyett szőnyeg, pléd, textildarab; lakat helyett kis doboz stb.
A gyermekek az akadálypályát könnyedén teljesítették úgy, hogy közben végig segítettek egymásnak, majd a végén a versnek megfelelően mi is játszottunk egy nagyot, de nem is akármilyen játékot, egy tűz víz repülő játékot, hiszen a várat vizesárok és sárkány és védheti, vagy akár repülő is, de mi ezt a próbát is kiálltuk! Így a vár ajtaja is kinyílhatott, amiben egy hangszóró bújt meg ( jbl hordozható hangszóró) amelyről elindult a gyermekek egyik kedvenc dala, Bagdi Bella repülj velem című dala, elénekeltük a hozzá tartozó mozgással, hiszen a gyermekek egyik nagy kedvence. Levezetésként pedig arról beszélgettünk ki milyen célt szeretne elérni legközelebb, illetve arról, hogy itt az oviban mi a mi várunk akadálya.A mi várunk akadálya.
Mit jelent 3-4 éveseknek a célok kitűzése? Nehéz erről beszélni a kicsiknek, de a célba dobós játék, illetve a közös, lábbal szedegetős játék jó lehetőség volt arra, hogy egy cél érdekében dolgozzunk.
Mesehallgatás után a beszélgetés során a lányok elmondták, hogy „Elzák, Annák”😊 szeretnének lenni, de egyik kisfiú kijelentette, hogy ő tűzoltó lesz, amikor nagy lesz. 😊
Lezárásként felhelyezték a gyerekek az ötödik lépcsőfokra a célok elérésének jelét.
Csapatokban dolgozva különféle feladatokat kaptak a gyerekek. Olvasni ,keresgélni kellett a válaszok után. Mindenki nyerni akart.!