Új év, új kezdet, legjobb alkalom arra, hogy céljainkat megfogalmazzuk. A téli szünet után mindenki felfokozott, izgatott állapotban tért vissza az oviba. A gyerekekkel közösen megfogalmaztuk mik a céljaink a következő időszakra nézve. Ezek között a legfontosabb pl: társadhoz mindig kedvesen szólj, légy türelmes, gondolj a másikra is.
Hónap dala: Bagdi Bella: Van nekem egy álmom
Célok kitűzése és elérése
Jánossomorjai Aranykapu Óvoda Újrónafői Tagóvodája
Beszélgetőkörben kitértünk a kerékpártúrára, amit minden tavasszal megszervezünk. Bella még nem tanult meg biciklizni, ezért inkább nem jön el. – mondja szomorúan. Célnak tűzte ki, hogy mire megyünk túrázni, megtanul. A többiekkel is beszélni kezdtünk arról, hogy nekik mi a céljuk. Egy nagyon jó beszélgetés alakult ki erről, amit le is rajzolhattak. Hogy mindig szem előtt legyen, kitettük a falra a csoportba. Így mindenki folyamatosan dolgozhatott az álmain, céljain.
Mecsekaljai Általános Iskola Köztársaság Téri Általános Iskola
Célok kitűzése és elérése
Milyen egy jó cél?
1. Legyen konkrét! Az, hogy „boldogabb leszek” nem egy konkrét cél. Mit takar az, hogy boldogabb? Hogyan méred azt, hogy mennyivel vagy most boldogabb? Azonban ha azt mondod, hogy „egy év alatt elolvasok 20 könyvet”, vagy “az év végére én fogom a legjobb számokat produkálni a cégben” akkor már jó úton jársz.
2. Tedd mérhetővé! Az előző pontból logikusan következik a mérhetőség kritériuma. Így bármikor meg tudod majd mondani, hogy mennyire közel vagy éppen távol vagy a kitűzött cél elérésétől!
3. Legyen személyes! Ne tűzz ki olyan célokat, amelyeket nem érzel igazán magadénak.
4. Jelentsen kihívást! Azok a célok, amelyek nem jelentenek kihívást, motiválni sem fognak, sőt, csak a kedvedet fogják elvenni. Ha apró célokat tűzöl ki saját magad elé, akkor nem leszel sokkal előrébb. Még mindig jobb egy bizonytalan kimenetelekkel kecsegtető célért küzdeni és menni előre, mint egy biztos célt könnyen behúzni.
5. Rendelj hozzá határidőt! Ha megvan a határidő, akkor már meg is tudod tervezni a célhoz vezető utadat. Meg tudod határozni, hogy pontosan mit kell tenned, mennyit kell tenned és hogyan kell tenned. Mindenképpen légy reális! Ha az elmúlt 10 évben 1 percet sem futottál, akkor ne akard már jövő héten lefutni a rövidke, 42 kilométeres maratont, mert csúnya bukás lesz a vége.
6. Írd le! A le nem írt cél nem cél. Több tanulmány is készült a témában, és mindegyik végeredménye ugyan az volt: azok, akik leírták a céljaikat, sokkal nagyobb valószínűséggel valósították is meg azokat.
7. Tedd látható helyre, hogy minden nap szembesülj vele.
A végére: a célok önmagukban semmit nem érnek – egészen addig, amíg el nem kezdesz tenni is értük! Fektess beléjük energiát, dolgozz rajtuk nap mint nap és időnként vizsgáld felül őket. Nem feltétele a célkitűzésnek, hogy Te akkor, abban a pillanatban a tökéletes célokat fektesd le. Lehet, hogy változtatni kell rajtuk, lehet, hogy újra kell gondolni az egészet. A lényeg, hogy ne félj változtatni rajtuk, hiszen így fogsz közelebb jutni a valódi céljaidhoz.
Segítő kérdések:
• Hova szeretnék eljutni?
• Mi a motivációm? Miért akarom elérni a célt?
• Mit várok attól, mire számítok, ha elérem a célt? Milyen az „új” életem?
• Tiszta, világos, átlátható a célom?
• Milyen lehetséges külső és belső akadályok vannak? Milyen várható kihívásokkal kell szembenéznem? Mit tudok kezdeni velük? Hogyan készülök fel rájuk?
• Milyen erények, tulajdonságok, képességek segítik a cél elérését? Hogyan fejleszthetőek ezek?
• Milyen áldozatokat vagyok hajlandó meghozni a cél elérése érdekében? Mennyi nehézséget vagyok hajlandó vállalni? Mikor éri meg a cél?
• Mennyire tudom élvezni a célhoz vezető utat?
• Kik érték el ezt vagy ehhez hasonló célt korábban? Mit tettek, mivel érték el? Mit tanulhatok tőlük?
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Iskolába készülvén egyre több dolgot szeretnének megtanulni, amihez a motiváció már adott csak a lehetőségeket kell biztosítani. Ők maguk fogalmazták meg: cipőt kötni, biciklizni, rollerezni, úszni.
Készítettünk egy céljaim „táblát” melyre elhelyezhették azoknak a dolgoknak a képeit amelyet a jövőben szeretnének elérni.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Kiscsoprtban celunk volt a rajzeszközök rendeltetés szerű használatanak elsajátítása