Egy relaxációs gyakorlattal kezdtük el a foglalkozást: Égig érő fa vagyok… Ezt követően elmondtuk a hét napjairól szóló mondókánkat. Fehér Klára Foglalkozások című szövegét dolgoztuk fel a gyerekekkel. Elmutogattuk a hallottakat, majd sorba rendeztük a történethez tartozó képeket. Megbeszéltük, hogy ki mi szeretne lenni, ha felnőtt lesz. Igazán eredeti ötletek is születtek. Lehetőséget biztosítottam a gyerekeknek, hogy megmintázhassák azt, aki lenni szeretnének. A foglalkozás végén meghallgattuk Bagdi Bella Van nekem egy álmom c. dalát.
Célok kitűzése és elérése
A Csivirintem, csavarintom c. gyermekdalra csigavonalat rajzolva a célom az volt , hogy többszöri eléneklésével már a szőnyeg helyett a gyermektársak egymás hátára rajzoljanak. Ez sokak számár nagy kihívást jelentett, mert nem mindenki szereti az érintés ilyen direkt, és közvetlen formáját.
Megtanultuk mivel közlekedünk.
Miért fontos betartani a közlekedési szabályokat.
Imitáltuk a csoportszobában egy bizonyos helyszín utcákkal terekkel és közlekedési eszközökkel, kresz táblákkal.
Utaztunk busszal.Közlekedtünk gyalogosan.
Hegyen-völgyön át „kipróbáltuk” az összes közelekedési eszközt.
Összegzés: célba értünk a hét végére.
A januári boldogságórát „A győzelem tündér dalával kezdtük”. Első feladatként beszélgetőkör formájában megbeszéltük, hogy miért fontos, hogy az embernek legyenek céljai. , Milyen céljaink lehetnek?, Mit jelentenek a rövid és hosszútávú célok?. Utána felolvastam nekik Az ifjú és az angyal című történetet, melynek megbeszéltük a tanulságát. Következő feladata mindenkinek a célok 5 fő életterületen táblázatot töltötte ki mindenki. Ezután megkértem a tanulóimat, hogy mindenki írjon egy bátorító mondatot, amely a céljaink elérésében segíthet bennünket. A mondatok megbeszélése után készítettünk egy plakátot az összegyűjtött gondolatok segítségével. Az órát meditációval zártuk.
A célok kitűzése és elérése című témát egy relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd közösen énekeltünk, végül mozgásos formában gyakoroltuk kicsit a célok kitűzését és elérését, és azt, hogy a céljaink eléréséhez vezető úton nem szabad feladni, hanem tenni kell a célok eléréséért.
Relaxációs gyakorlat: „Lemegy a nap, lankad a kar, a törzsem pihenni akar.”
Foglalkozást kezdő éneklés: Közösen meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát, majd egy játékkal kezdtük a foglalkozást, a szoborjátékkal, amit erre a dalra játszottunk.
Játék: Célbadobás
A kis csoportos gyerekek ügyesen helyt álltak a célbadobós játéknál, eleinte leginkább sikertelen próbálkozások voltak, de nem adták fel, végül a csoport nagy részének 3 dobásból egyszer sikerült bedobnia a zsámolyba. Miután mindenki egyszer betalált a célba, körbe leültünk és beszélgettünk a rövid távú céljaikról (csak az aznapra vonatkozóan), ki mit szeretne elérni az óvodában, illetve délután otthon.
Mese: Bezzeg: Andrea: Boldogvár meséje
A gyerekek a fárasztó mozgásos, koncentrációs feladat után, szépen és csendben hallgatták végig a mesét, amit először hallottak.
A hét folyamán a munkafüzetből másoltam színezőket a gyerekek számára, ami minden gyermeknek nagyon tetszett.
Most a céljaink kitűzéséről és azok eléréséről beszélgettünk. A csoport tagjainak nagyon konkrét céljaik vannak a jövőt tekintve.
Nem rövidtávú tervekben gondolkodtak, hanem egész felnőttkorukig eltervezték jövőjüket. Többen az általános iskola után az intézményünkben maradnának egy, esetleg több szakmát is elvégezni. Volt, aki más intézményben szeretne továbbtanulni, konkrét elképzelésekkel. Kőműves szeretne lenni, mezőgazdaságban szeretne dolgozni, cukrász szeretne lenni stb. Az órán nagyon jót beszélgettünk ezekről a célokról, és természetesen az odáig vezető néha rögös útról.
Kőbányai Szervátiusz Jenő Általános Iskola
Miután megismertük a Veronika Összevissza országban című mesét, a gyerekek csoportokban megrajzolták a mese egy-egy jelenetét. Megfogalmaztuk, mi lehetne Veronika célja. Innen csak egy ugrás volt a saját célok meghatározása.
Az eltévedt maci útbaigazítása, térkép segítségével, feladatok megoldásával. Mackós dalok éneklése, lifipukkasztás, mackó cammogás.
A gyermekek megfogalmazták, hogy mire vágynak, mit szeretnének megtanulni. Mi az amit nemrég tanultak meg és büszkék rá. Mi leszek, ha nagy leszek? Ez a kérdés is megfogalmazódott. Egymás megismeréséhez is segít a foglalkozás témája.