Januári boldogságóra keretén belül megbeszéltük a tervezés és a célok kitűzésének fontosságát. Fontos, hogy ne halogassunk az életben semmit, mert könnyen elszalajthatjuk a lehetőségeket. A boldogságórán a 2/B csoport minden tanulója megtervezte a saját fantasztikus 2023-as évét és elkészítette a saját céljaik virágát. Mertek nagyot álmodni!
Célok kitűzése és elérése
Foglalkozást vezető: Németh Noémi
Foglalkozás címe: „Jelen- jövő!”
Életkor: 5.-6. év
Fő didaktikai feladatok:
Bagdi Bella: Hálával megismerése, játéka hívogatás a dallal.
Beszélgetőkör kialakítása a szőnyegen („célom” fogalom megismertetése a gyermekekkel) Beszélgetés arról, ki mi szeretne lenni, ha nagy lesz.
Új ének megismerése: „Kicsi vagyok én, majd megnövök én…” (Ezo.268.) – játékos mozdulatsor megismertetése a gyermekekkel- mozgás és ének összekapcsolása.
Jelen- jövő tabló készítése! (Lerajzolják magukat a gyermekek a lap egyik felére kisgyermekként. A másik felére lerajzolják, milyenek szeretnének lenni, ha nagyok lesznek.)
Ezt követően megismételjük az új énekünket mozgással összekapcsolva.
Játék: „Csiribú, csiribá, változzatok… „(különböző foglalkozások megjelenítése)
Felhasznált források: https://www.youtube.com/watch?v=6yWpmWKwcvM
Bagdi Bella Bezzeg Andrea: Boldogságóra Kézikönyv Pedagógusoknak és Szülőknek
A célok elérésének folyamata általában három lépésből áll: célok kitűzése, tervezés és végrehajtás. Tulajdonképpen fontos életfeladatunk is, hogy megtaláljuk azokat a kisebb és nagyobb célokat, amelyeket mi magunk „értelmes célként” címkézünk fel.
A célok eléréséhez szükséges lépéseket kell meghatározni és időzíteni. A tervezés segít a célok elérésében, mivel lehetővé teszi a lépések összehangolását és időzítését.
A gyerekeknek is fontos céljaik vannak, mint például tanulmányi eredmények elérése, sportteljesítmények növelése, barátokkal való kapcsolatok építése, stb. A célok meghatározása és elérésének folyamata hasonló a felnőttekéhez, de a gyerekeknek segítségre van szükségük a célok meghatározásában és elérésében. A szülők és a pedagógusok fontos szerepet játszanak abban, hogy segítsenek a gyerekeknek céljaik meghatározásában és elérésében.
5 napos tervet készítettünk az osztállyal. Az első napon egy madárkát készítettünk. A madarak télen nehéz időszakot élnek meg, mivel nehéz nekik megtalálni az élelmet és a vizet, így a második napon a madárkákat segítettük és madáretetőket helyeztünk nekik ki a városban. Mivel fontos az osztályközösség építése is, harmadik nap mindenki olyan társával beszélgetett vagy játszott, akivel egyébként ritkábban tölt időt. A negyedik nap egymást pozitívan erősítettük meg szóban, írásban is. Az ötödik nap megbeszéltük mit is értünk el a héten, miben fejlődtünk.
Az álmainkra az jelenti a legnagyobb veszélyt, ha nem fogalmazzuk meg őket elég pontosan. Ugyanis csak azt a célt érhetjük el, amit minden elemében, gondosan magunk elé képzeltünk.
Januárban a célok kitűzésével foglalkoztunk. Beszéltünk rövid- és hosszútávú célokról. Az elérés lehetőségeit is végiggondoltuk. A SMART típusú célkitűzés jellemzőit is átbeszéltük, példákkal illusztráltuk. Elkészítettem a 2023-ra vonatkozó célkitűzéses poszteremet, amit mintaként megosztottam kollégáimmal.
Célkeresztbe helyeztük az elérendő rövid és hosszútávú céljaikat a gyerekeknek.
Az újévi célkítűzéseinket meghatároztuk.
Közös célokat is fogalmaztunk meg.
A téma feldolgozását relaxációval kezdtem. Majd beszélgetést kezdeményeztem. egyre több gyermek mondja már, hogy célja az, hogy a családja együtt legyen, vagy épp az állatok védelme. A játékok, egyéb tárgyak megszerzése háttérbe szorult. A téma feldolgozását a mese bemutatásásával folytattam.. Írányított kérdésekkel visszakérdeztem a szereplőkre, tujadonságaikra, akadályokra. Lezárásul kiszínezték a Boldogvárat, s rajzoltak mellé boszorkányt vagy királylányt. Közben lejátszottam a témához kapcsolódó dalt.
Előttünk álló rövid távú célokat jelöltünk meg közösen és megbeszéltük azokat a feladatokat, melyeket meg kell tennünk a siker érdekében. Elolvastuk Az ifjú és az angyal című történetet, levontuk a tanulságát.
I. Ráhangolódás: Új év-új célok , beszélgetés
II. Apró lépések a cél eléréséhez
III. Miben vagyok jó? Mi a célom?
IV. Kártyacsomag készítése célokkal
V. A hónap dalának hallgatása, éneklése