A gyerekek céljaikat,célkitűzéseiket fogalmazták meg pár mondatban,rajzban…egy képzeletbeli zsákba helyezték.
Célok kitűzése és elérése
A heti tematikánk szerint a Célok kítűzését és elérését minden tevékenység során érintettük. A gyerekek nagyon-nagyon élvezték, hogy a tornától, a vizuális nevelésig mindent a Boldogvár című mese ichletett, mely „feladatokat” közösen, együtt oldottunk meg.
Közösen „építettük meg” csoportunk Boldogvárát általam készített puzzle-ból, együtt „küzdöttük le ” tornán a Boldogvárig vezető akadálypályát, és végül mindenki elkészíthette a saját várát, mellyel közösen díszítettük ki csoportszobánk falát.
Január témaköre: Célok kitűzése és elérése
Jan. 14.
A 3. órát közös énekléssel kezdtük, majd jött a relaxáció.
A gyerekek teljes mértékben tudtak azonosulni a Dugattyú című kisfilm szereplőivel. Megbeszéltük, hogy melyik szereplőt, milyen cél motiválhatta. Mivel tetszett diákjaimnak a történet, ezért érdeklődéssel fogadták a szituációs feladatokat is. Az eltérő képességű gyerekek természetesen más-más feladatot kaptak. A tehetséges gyerekek inkább az önálló véleménynyilvánítás terén tudták megcsillantani képességeiket. De a gyengébb képességű diákok is kaptak testhezálló feladatot a szerepjáték során. Az egész órán remekül együttműködtek, senki sem volt kiközösítve, közösen segítették egymást.
Az óra közben többször felhívtam a figyelmüket arra, hogy kit, hogyan lehetne bevonni a munkába. Úgy láttam, hogy az órám elérte célját, hiszen diákjaim megértették a kisfilm tanulságát és ezzel kapcsolatban el is mondták véleményüket.
Meditációval és közös énekléssel zártuk az órát.
A negyedik órában a Ha nagy leszek játékhoz kapcsolódóan csodaszép képeket készítettek a gyerkőcök, mely feladat során megbeszéltük, hogy ki, mi szeretne lenni majd felnőtt korában. Arról is szót ejtettünk, hogy hogyan lehet elérni a kitűzött céljukat.
Ezt az órát is meditációval és Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalával zártuk.
A foglalkozásoknak pozitív nevelő hatása volt a gyerekek viselkedésére. Önértékelésüket és önbizalmukat is sikerült megerősíteni. Sok jutalomkártyát és ötös érdemjegyet tudtam kiosztani az órák végén. Boldog voltam, mert igazán jó hangulatban dolgoztunk.
A Rend a lelke! című játékot többször is játszottuk a hónap során, melyet mindig nagyon élveztek kis tanítványaim. Megígérték, hogy a rendrakást otthon is alkalmazzák és ezzel meglepik édesanyjukat.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A foglalkozást a Leghasznosabb dolog című mese feldolgozásával kezdtem. Az előző napokban már készültem az interaktív mesére. Eljátszottuk hogyan lehet elbúcsúzni egymástól, ha hosszú útra megy valaki. Van olyan kisgyerek a csoportban, akinek az apukája külföldön dolgozik, ezért kíváncsi voltam az ő érzéseire. Elmesélte a többieknek, hogyan szokott elköszönni az apukájától. Ezután kértem a gyerekeket, hogy ők is köszönjenek el attól, akit nagyon szeretnek. A szóbeli megfogalmazás nehezen ment, majd arra kértem őket, hogy most úgy köszönjenek el, hogy szóban nem mondhatnak semmit, csak mozdulatokkal jelezhetnek egymásnak. Érdekes módon ettől kezdve rengeteg ötletük volt, élvezték a játékot. Arra is rákérdeztem, hogy milyen érzéseik vannak akkor, amikor a szerettüktől kell elköszönni. Sokan a szomorúságot, a bánatot említették. Beszélgettünk arról is, hogy mi az a dolog, ami a leghasznosabb az ő életükben. Először megbeszéltük, hogy mit jelent maga a szó, „hasznos”. Ezután tudtak csak válaszolni. Mivel sokat beszélgetünk az erősségekről, így nemcsak tárgyakat mondtak, hanem olyan fogalmakat, mint a szeretet, kreativitás, bátorság. Ezután a felkészítés után már a mesében javasolt feladatok is könnyebben mentek. Szokni kell az újfajta mesélési módot, hiszen nem ezt szoktuk meg. A sziámi ikrek című játékot mi a mese után játszottuk el, nagyon nagy sikert aratva. Beszélgettünk arról, hogy az ikreknek mi lehet a könnyebb, és mi nehezebb az életükben. A mese után meghallgattuk a pozitív vagyok című dalt, melyre táncoltunk is.
A célokról nem csak a mesével kapcsolatosan beszélgettünk. A víz témakörének feldolgozása során megbeszéltük, hogy miért célunk a vízzel való spórolás, vagy beszélgettünk arról is, hogy mennyire fontos vizeink tisztaságának megóvása. Minden tevékenységünkben vannak célok, és ezt a gyerekek nagyon jól megértették. Kiraktak egy 300 darabból álló puzzlét, ami nagyon nagy sikerélmény volt annak a pár kisgyereknek, aki ebben részt vett. Cél volt az is, hogy a kupakokat lábujjaik segítségével átpakolják egyik edényből a másikba. Azt is kitaláltuk együtt, hogy a csoport célja az lesz, hogy május végére mindenki megtanuljon cipőfűzőt kötni. Az én célom az volt, hogy minél több oldalról megvilágítsam a gyerekek számára a fogalom jelentését. Értsék meg, és tudják megfogalmazni azt, hogy mit kell tenni ahhoz, hogy elérjék a céljaikat, és tudják megfogalmazni azt is, hogy milyen erősségekre lesz szükségük.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
A téma feldolgozásában most központi helyen volt a mese. Ennek az élménye alapján készítették el a gyerekek a rajzokat, ki, hogyan képzeli el boldogvárat.
Sombereki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Az újév első heteiben a hónap témája kapcsán a gyerekekkel ismét a céljainkkal foglalkoztunk.A hónap dalát már kívülről fújva daloltuk közösen Bagdi Bellával. Megbeszéltük, hogy vannak távlati célok is az ember életében, illetve apró kis célok a mindennapokban.Ahhoz, hogy ezeket megvalósítsuk, sokat kell dolgozni, kitartónak kell lenni, pozitívnak lenni a kisebb kudarcok ellenére is. A gyerekek elmondták, mik szeretnének lenni felnőttként.Majd visszatekintettek a tavalyi évre mehfogalmazták abban mi volt számukra a legemlékezetesebb, és az idei évre is megfogalmazták a terveiket.
Remélem a céljaik megvalósításakor visszafognak emlékezni az órán elhangzottakra.
Új év, új célok.
Céljaim az első osztály végére.
Mit kell tennem a célom eléréséhez?
Távolabbi cél: Mi leszek, ha nagy leszek?
A hónap dalának hallgatása
A célok kitűzése témát két tanórán dolgoztuk fel. Az első órán értékeltük a 2022 évet, majd kifejeztünk hálánkat az elmúlt év sikereiért. A második órán meghallgattuk a hónap dalát, majd a győzelemtündérnek mindenki elmondta a beszélgetőkörben a vágyait. Ezután az osztály rövid és hosszabb távú céljait fogalmaztuk meg. Most 6.osztályosok a tanulók, még két évet tanulnak együtt és addig számtalan vágy és terv vár megvalósításra. Az osztály terveit egy csomagolópapírra írtuk, és az osztály ajtajára tettük. A megvalósult célokat jelölni fogjuk és bízunk abban, hogy 8.év végére minden teljesül.
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
A Boldogságóra Program januári hónapjának témája a „Célok kitűzése és elérése ”, ezért a „Bogyó és Babóca” csoport kisóvodásaival megbeszéltük, hogy szerintük milyen lehet egy Mesebeli Szívmanó. A gyermekektől olyan válaszok érkeztek, hogy a Mesebeli Szívmanó egy olyan rózsaszín szőrös kis manó, mint egy szív alakú kis párna, akihez nagyon jó lehet hozzábújni, mert puha, melegszívű, kedves, bátor és barátságos, aki mindig csak a jóra törekszik, és segít azoknak a gyerekeknek, akiknek segítségre és vigasztalásra van szükségük.
A gyermekekkel közösen, nagy legó és egy szőrős rózsaszín párna felhasználásával, megépítettük az igazi Mesebeli Szívmanót, akinek egy akadálypályán kellett áthaladnia, hogy segíteni tudjon a rászoruló gyerekeken. Az akadályok között olyan feladatok szerepeltek, mint: csúszdára való felmászás és lecsúszás, karikán való átbújás, lécátugrás, karikába való belépés, asztal alatti mászás és asztal feletti kúszás, valamint karikába való szökdelés.
A gyermekek, a Mesebeli Szívmanó szivét kezükben tartva és szorosan hozzá bújva, megosztották, hogy hogyan érezték magukat az akadálypályán való áthaladás során. Volt olyan gyermek, aki félt felmászni és lecsúszni a csúszdán, mert attól tartott, hogy le fog esni, más gyermeknek gondot okozott a karikán való átbújás, mert attól félt, hogy be fog szorulni, míg egy harmadik gyermeknek az asztal feletti kúszás okozott gondot, mert nem volt elég erős a karja ahhoz, hogy végig húzza magát rajta, de bátorsággal és a többi csoporttársuk szurkolásának köszönhetően erőt vettek félelmükön és ők is végig tudtak haladni az akadálypályán, mint Szívmanó.
Szívmanó szívével egy „bátorrá varázsoló játékot” játszottunk el, melynek címe „Repül a, repül a, repül a Szív!” volt. A legbátortalanabb gyermek háttal állva csoporttársainak, kezében tartva a Mesebeli Szívmanó szívét, a „repül a Szív”-re magasba dobta a szív alakú párnát, melyet aki elkapott, azon nyomban „bátorrá varázsolódott”. A játék addig ment tovább, míg minden gyermek „bátorrá” nem változott, azaz míg mindenki el nem kapta a szívet.
A tevékenység lezárásaként meghallgattuk és közben táncoltunk Bagdi Bella „Van nekem egy álmom című” dalára.