Januárban az új év kezdetén és a félévi értékelések közeledtével rajzban mondták el a gyerekek, hogy mik a céljaik a közeljövőt tekintve. Néhányan inkább szóban fejtettéki ki, mi az, amit leginkább el szeretnének érni, de akadt olyan tanuló is, aki már konkrét jövőbeli célokkal rendelkezett. A rajzokból kiderült, hogy osztályunkban már ott tanulnak a jövő fodrászai vagy akár állatorvosai is. Többen a kitűnő bizonyítványt tűzték ki megvalósítandó céljukként, valamint egy London feliratú rajz is készült, hiszen volt olyan kislány, akinek felkerült a bakancslistájára Nagy-Britannia. Reméljük, hogy minden tanuló kitartó munkájával eléri kitűzött céljait.
Célok kitűzése és elérése
A csoport nagy döntés előtt áll. Idén nyolcadikosként el kell dönteniük melyik iskolában folytatják tovább tanulmányaikat. A döntés nem egyszerű. Sokan, még nem tudják mik szeretnének lenni, melyik szakmát érzik közel magukhoz.
Visszatekintettünk a 2021-es évre. Papírra vetették miért hálásak, milyen nehézségeik, sikereik voltak, milyen volt a személyiségük.
Majd elmélkedtek azon, milyenek szeretnének lenni idén, miben szükséges változniuk, hogy céljaikat elérjék. Mindezt tanulmány, kapcsolat, hobbi terén.
Készítettünk közös és egyéni célokat is.
Boldogságóra – CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE
Foglalkozásunkat a „Pozitív mondóka” című dallal kezdtük, mozgással kísérve.
A téma bevezetésé keretében minden gyermek saját célgombolyagot készíthetett magának. Különböző színű fonaldarabokat (3 méteres) helyeztem el az asztalon úgy, hogy néhol keresztezzék egymást. Minden gyermeknek jutott egy szín, amelyből saját célgombolyagot készíthetett. Elmondtam a gyerekeknek, hogy mindenkinek az a célja, hogy feltekerje a saját gombolyagját úgy, hogy közben figyeljen arra, hogy mások célját ne akadályozza. A gyerekek sikeresen, egymás akadályozása nélkül tudták végrehajtani a feladatot.
Helyet foglaltunk az asztal körül és a munkafüzet 38. oldala segítségével megbeszéltük, hogy kinek milyen célja van.
A téma feldolgozását „A két favágó” című rövid mesével kezdtük. A mese után az alábbi kérdéseket beszéltük meg közösen a gyermekekkel: Volt-e már olyan dolog, amit szerettél volna elérni, de nem sikerült? Mi a legnagyobb álmod? Milyen érzés, amikor sikerül elérni valamit?
Minden gyermekek kiosztottam egy előre megrajzolt nyilat, amit tetszőleges színűre kiszínezhetett. Amíg a gyermekek színeztek, addig az elérni kívánt céljaikat ráírtam egy-egy fehér papírra, amit a nyilak közepére ragaszthattak. Az elkészült nyilakból egy közös plakátot készítettünk.
A foglalkozás lezárásaként kiszíneztük a célok elérének jelét.
Ezután Aranyosi Ervin egyik versének részletét ismertettem meg a gyerekekkel. A vers a közös plakát központi helyére is felkerült.
„Boldog az ember, akinek célja van,
kinek nincs, az topog céltalan.
Helyét e földön sehol sem lelé,
tűzz hát ki mindig célt magad elé.
Sose félj attól, hogy túl nagy amire vágysz,
a hegycsúcs messze még mikor nekivágsz.
Juss minden lépéssel egyre közelebb,
ha van egy célod, már van egy mágnesed.
Amíg a célod szemed előtt lebeg,
legyőzni téged sehogyan sem lehet.”
Jármi Papos Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Boldogságóra (január) – Célok kitűzése és elérése
„Az élet szép, csak küzdeni kell érte. Boldog az, ki célját elérte.
Akarni kell, és minden sikerül, Akarni és bízni rendületlenül.”
/ Tóth Árpád /
Lassan itt a félév. A legtöbb gyerek célja, olyan félévi bizonyítvány elérése, melynek a szülők is nagyon örülnek. Ennek érdekében minden tanuló igyekszik a lehető legjobb formája szerint teljesíteni a félévet. A témához kapcsolódva szituációs játékokat játszottunk.
Új év, új kezdet, legjobb alkalom arra, hogy céljainkat megfogalmazzuk. A téli szünet után mindenki felfokozott, izgatott állapotban tért vissza az oviba. A gyerekekkel közösen megfogalmaztuk mik a céljaink a következő időszakra nézve. Ezek között a legfontosabb pl: társadhoz mindig kedvesen szólj, légy türelmes, gondolj a másikra is.
Hónap dala: Bagdi Bella: Van nekem egy álmom
Jánossomorjai Aranykapu Óvoda Újrónafői Tagóvodája
Beszélgetőkörben kitértünk a kerékpártúrára, amit minden tavasszal megszervezünk. Bella még nem tanult meg biciklizni, ezért inkább nem jön el. – mondja szomorúan. Célnak tűzte ki, hogy mire megyünk túrázni, megtanul. A többiekkel is beszélni kezdtünk arról, hogy nekik mi a céljuk. Egy nagyon jó beszélgetés alakult ki erről, amit le is rajzolhattak. Hogy mindig szem előtt legyen, kitettük a falra a csoportba. Így mindenki folyamatosan dolgozhatott az álmain, céljain.
Mecsekaljai Általános Iskola Köztársaság Téri Általános Iskola
Célok kitűzése és elérése
Milyen egy jó cél?
1. Legyen konkrét! Az, hogy „boldogabb leszek” nem egy konkrét cél. Mit takar az, hogy boldogabb? Hogyan méred azt, hogy mennyivel vagy most boldogabb? Azonban ha azt mondod, hogy „egy év alatt elolvasok 20 könyvet”, vagy “az év végére én fogom a legjobb számokat produkálni a cégben” akkor már jó úton jársz.
2. Tedd mérhetővé! Az előző pontból logikusan következik a mérhetőség kritériuma. Így bármikor meg tudod majd mondani, hogy mennyire közel vagy éppen távol vagy a kitűzött cél elérésétől!
3. Legyen személyes! Ne tűzz ki olyan célokat, amelyeket nem érzel igazán magadénak.
4. Jelentsen kihívást! Azok a célok, amelyek nem jelentenek kihívást, motiválni sem fognak, sőt, csak a kedvedet fogják elvenni. Ha apró célokat tűzöl ki saját magad elé, akkor nem leszel sokkal előrébb. Még mindig jobb egy bizonytalan kimenetelekkel kecsegtető célért küzdeni és menni előre, mint egy biztos célt könnyen behúzni.
5. Rendelj hozzá határidőt! Ha megvan a határidő, akkor már meg is tudod tervezni a célhoz vezető utadat. Meg tudod határozni, hogy pontosan mit kell tenned, mennyit kell tenned és hogyan kell tenned. Mindenképpen légy reális! Ha az elmúlt 10 évben 1 percet sem futottál, akkor ne akard már jövő héten lefutni a rövidke, 42 kilométeres maratont, mert csúnya bukás lesz a vége.
6. Írd le! A le nem írt cél nem cél. Több tanulmány is készült a témában, és mindegyik végeredménye ugyan az volt: azok, akik leírták a céljaikat, sokkal nagyobb valószínűséggel valósították is meg azokat.
7. Tedd látható helyre, hogy minden nap szembesülj vele.
A végére: a célok önmagukban semmit nem érnek – egészen addig, amíg el nem kezdesz tenni is értük! Fektess beléjük energiát, dolgozz rajtuk nap mint nap és időnként vizsgáld felül őket. Nem feltétele a célkitűzésnek, hogy Te akkor, abban a pillanatban a tökéletes célokat fektesd le. Lehet, hogy változtatni kell rajtuk, lehet, hogy újra kell gondolni az egészet. A lényeg, hogy ne félj változtatni rajtuk, hiszen így fogsz közelebb jutni a valódi céljaidhoz.
Segítő kérdések:
• Hova szeretnék eljutni?
• Mi a motivációm? Miért akarom elérni a célt?
• Mit várok attól, mire számítok, ha elérem a célt? Milyen az „új” életem?
• Tiszta, világos, átlátható a célom?
• Milyen lehetséges külső és belső akadályok vannak? Milyen várható kihívásokkal kell szembenéznem? Mit tudok kezdeni velük? Hogyan készülök fel rájuk?
• Milyen erények, tulajdonságok, képességek segítik a cél elérését? Hogyan fejleszthetőek ezek?
• Milyen áldozatokat vagyok hajlandó meghozni a cél elérése érdekében? Mennyi nehézséget vagyok hajlandó vállalni? Mikor éri meg a cél?
• Mennyire tudom élvezni a célhoz vezető utat?
• Kik érték el ezt vagy ehhez hasonló célt korábban? Mit tettek, mivel érték el? Mit tanulhatok tőlük?