Az ötödik osztályos gyermekekkel a téli szünet utáni első óránkon élménybeszámolót tartottunk. Mindenki elmesélhette, hogy mi történt vele a hosszúra nyúlt szünidőben. Így kerültek szóba az ünnepek, a karácsony, Szilveszter és az új év. Szerettem volna, hogy jobban megismerkedjenek az év utolsó és év első napjához kötődő szokásokkal és azok eredetével. Miután érdekes hiedelmekről olvastunk, mindenki elárulhatta, -aki szerette volna- hogy milyen fogadalmat tett az új esztendőre.
A foglalkozás lezárásaként színes borítékokat készítettünk, amelybe egy malacos levelezőpapírt rejtettünk, amelyre a tanulók ráírták, hogy milyen célt tűznek ki a tanév végére. Az írások titokban maradtak, az utolsó tanítási napon bontjuk ki a lezárt borítékokat, majd elemezzük, hogy kinek sikerült betartania az ígéreteket. Az óra jó hangulatban telt.
Célok kitűzése és elérése
A gyerekek céljaikat,célkitűzéseiket fogalmazták meg pár mondatban,rajzban…egy képzeletbeli zsákba helyezték.
A gyerekek céljaikat,célkitűzéseiket fogalmazták meg pár mondatban,rajzban…egy képzeletbeli zsákba helyezték.
A heti tematikánk szerint a Célok kítűzését és elérését minden tevékenység során érintettük. A gyerekek nagyon-nagyon élvezték, hogy a tornától, a vizuális nevelésig mindent a Boldogvár című mese ichletett, mely „feladatokat” közösen, együtt oldottunk meg.
Közösen „építettük meg” csoportunk Boldogvárát általam készített puzzle-ból, együtt „küzdöttük le ” tornán a Boldogvárig vezető akadálypályát, és végül mindenki elkészíthette a saját várát, mellyel közösen díszítettük ki csoportszobánk falát.
Január témaköre: Célok kitűzése és elérése
Jan. 14.
A 3. órát közös énekléssel kezdtük, majd jött a relaxáció.
A gyerekek teljes mértékben tudtak azonosulni a Dugattyú című kisfilm szereplőivel. Megbeszéltük, hogy melyik szereplőt, milyen cél motiválhatta. Mivel tetszett diákjaimnak a történet, ezért érdeklődéssel fogadták a szituációs feladatokat is. Az eltérő képességű gyerekek természetesen más-más feladatot kaptak. A tehetséges gyerekek inkább az önálló véleménynyilvánítás terén tudták megcsillantani képességeiket. De a gyengébb képességű diákok is kaptak testhezálló feladatot a szerepjáték során. Az egész órán remekül együttműködtek, senki sem volt kiközösítve, közösen segítették egymást.
Az óra közben többször felhívtam a figyelmüket arra, hogy kit, hogyan lehetne bevonni a munkába. Úgy láttam, hogy az órám elérte célját, hiszen diákjaim megértették a kisfilm tanulságát és ezzel kapcsolatban el is mondták véleményüket.
Meditációval és közös énekléssel zártuk az órát.
A negyedik órában a Ha nagy leszek játékhoz kapcsolódóan csodaszép képeket készítettek a gyerkőcök, mely feladat során megbeszéltük, hogy ki, mi szeretne lenni majd felnőtt korában. Arról is szót ejtettünk, hogy hogyan lehet elérni a kitűzött céljukat.
Ezt az órát is meditációval és Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalával zártuk.
A foglalkozásoknak pozitív nevelő hatása volt a gyerekek viselkedésére. Önértékelésüket és önbizalmukat is sikerült megerősíteni. Sok jutalomkártyát és ötös érdemjegyet tudtam kiosztani az órák végén. Boldog voltam, mert igazán jó hangulatban dolgoztunk.
A Rend a lelke! című játékot többször is játszottuk a hónap során, melyet mindig nagyon élveztek kis tanítványaim. Megígérték, hogy a rendrakást otthon is alkalmazzák és ezzel meglepik édesanyjukat.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A foglalkozást a Leghasznosabb dolog című mese feldolgozásával kezdtem. Az előző napokban már készültem az interaktív mesére. Eljátszottuk hogyan lehet elbúcsúzni egymástól, ha hosszú útra megy valaki. Van olyan kisgyerek a csoportban, akinek az apukája külföldön dolgozik, ezért kíváncsi voltam az ő érzéseire. Elmesélte a többieknek, hogyan szokott elköszönni az apukájától. Ezután kértem a gyerekeket, hogy ők is köszönjenek el attól, akit nagyon szeretnek. A szóbeli megfogalmazás nehezen ment, majd arra kértem őket, hogy most úgy köszönjenek el, hogy szóban nem mondhatnak semmit, csak mozdulatokkal jelezhetnek egymásnak. Érdekes módon ettől kezdve rengeteg ötletük volt, élvezték a játékot. Arra is rákérdeztem, hogy milyen érzéseik vannak akkor, amikor a szerettüktől kell elköszönni. Sokan a szomorúságot, a bánatot említették. Beszélgettünk arról is, hogy mi az a dolog, ami a leghasznosabb az ő életükben. Először megbeszéltük, hogy mit jelent maga a szó, „hasznos”. Ezután tudtak csak válaszolni. Mivel sokat beszélgetünk az erősségekről, így nemcsak tárgyakat mondtak, hanem olyan fogalmakat, mint a szeretet, kreativitás, bátorság. Ezután a felkészítés után már a mesében javasolt feladatok is könnyebben mentek. Szokni kell az újfajta mesélési módot, hiszen nem ezt szoktuk meg. A sziámi ikrek című játékot mi a mese után játszottuk el, nagyon nagy sikert aratva. Beszélgettünk arról, hogy az ikreknek mi lehet a könnyebb, és mi nehezebb az életükben. A mese után meghallgattuk a pozitív vagyok című dalt, melyre táncoltunk is.
A célokról nem csak a mesével kapcsolatosan beszélgettünk. A víz témakörének feldolgozása során megbeszéltük, hogy miért célunk a vízzel való spórolás, vagy beszélgettünk arról is, hogy mennyire fontos vizeink tisztaságának megóvása. Minden tevékenységünkben vannak célok, és ezt a gyerekek nagyon jól megértették. Kiraktak egy 300 darabból álló puzzlét, ami nagyon nagy sikerélmény volt annak a pár kisgyereknek, aki ebben részt vett. Cél volt az is, hogy a kupakokat lábujjaik segítségével átpakolják egyik edényből a másikba. Azt is kitaláltuk együtt, hogy a csoport célja az lesz, hogy május végére mindenki megtanuljon cipőfűzőt kötni. Az én célom az volt, hogy minél több oldalról megvilágítsam a gyerekek számára a fogalom jelentését. Értsék meg, és tudják megfogalmazni azt, hogy mit kell tenni ahhoz, hogy elérjék a céljaikat, és tudják megfogalmazni azt is, hogy milyen erősségekre lesz szükségük.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
A téma feldolgozásában most központi helyen volt a mese. Ennek az élménye alapján készítették el a gyerekek a rajzokat, ki, hogyan képzeli el boldogvárat.
Sombereki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Az újév első heteiben a hónap témája kapcsán a gyerekekkel ismét a céljainkkal foglalkoztunk.A hónap dalát már kívülről fújva daloltuk közösen Bagdi Bellával. Megbeszéltük, hogy vannak távlati célok is az ember életében, illetve apró kis célok a mindennapokban.Ahhoz, hogy ezeket megvalósítsuk, sokat kell dolgozni, kitartónak kell lenni, pozitívnak lenni a kisebb kudarcok ellenére is. A gyerekek elmondták, mik szeretnének lenni felnőttként.Majd visszatekintettek a tavalyi évre mehfogalmazták abban mi volt számukra a legemlékezetesebb, és az idei évre is megfogalmazták a terveiket.
Remélem a céljaik megvalósításakor visszafognak emlékezni az órán elhangzottakra.
Új év, új célok.
Céljaim az első osztály végére.
Mit kell tennem a célom eléréséhez?
Távolabbi cél: Mi leszek, ha nagy leszek?
A hónap dalának hallgatása
A célok kitűzése témát két tanórán dolgoztuk fel. Az első órán értékeltük a 2022 évet, majd kifejeztünk hálánkat az elmúlt év sikereiért. A második órán meghallgattuk a hónap dalát, majd a győzelemtündérnek mindenki elmondta a beszélgetőkörben a vágyait. Ezután az osztály rövid és hosszabb távú céljait fogalmaztuk meg. Most 6.osztályosok a tanulók, még két évet tanulnak együtt és addig számtalan vágy és terv vár megvalósításra. Az osztály terveit egy csomagolópapírra írtuk, és az osztály ajtajára tettük. A megvalósult célokat jelölni fogjuk és bízunk abban, hogy 8.év végére minden teljesül.