Az iskolánk 4. osztályába járó kislánynak a téli szünetben sajnos sürgős agyműtétre volt szüksége. Januárban a 2. tanítási héten már jött iskolába, és a gyerekek közös megfogalmazásával tűztük ki célul kis tanulónk segítését. Megállapodtunk, hogy természetesen nem csak 5 napig tart majd az odafigyelés és segítségnyújtás, hanem addig, míg szükség lesz rá.
Célok kitűzése és elérése
Micsoda álmok születhetnek egy gyermek fejében? Ez alkalommal fény derült sok-sok kis apró titokra, melyet a gyermekek a saját gondolataik megfogalmazásában mondtak el az ötödik boldogóránkon. Az e havi témánk a célok kitűzése és elérése volt. Foglalkozásunkat nem a megszokott módon kezdtük. Relaxációs zenére pihentünk a csoportszoba szőnyegén, nagyon figyelve arra, hogy egyenletesen lélegezzünk, a rossz gondolatokat kiűzve a fejünkből igyekeztünk arra koncentrálni, hogy mi is az én álmom! Mi a célom? Mit szeretnék elérni, a közeli s távoli jövőben. Utasításokat adtam a kisgyermekeknek arra vonatkozóan, hogyan végezzék a gyakorlatokat. Eleinte elég nehezen értették meg, hogy hogyan lazuljanak el, de mivel már többször is gyakoroltuk a relaxációt és nagyon élvezték a kisgyermekek, így néhány perc után megszűnt a mozgolódás, a csipkelődés és valóban csend és béke szállt a csoportra. Sokan behunyt szemmel, valóban ellazulva, egyenletesen lélegezve teljesítették a feladatot. Amikor befejeztük, látszott rajtuk, hogy nyugodtabbak, kiegyensúlyozottabbak lettek. Ezt követően megbeszéltük, hogy mit is jelent az, hogy van egy célom, van egy álmom és azt hogyan lehet elérni. Meglepő volt néhány kisgyermek válasza, hiszen volt olyan kislány, aki több célt is felsorolt. Az ő személyisége valóban ezt támasztja alá, hiszen az óvodai foglalkozások alkalmával is gyakran szembesülök azzal, hogy ő egy sikerorientált, kitartó gyermek, aki mindent megtesz annak érdekében, hogy a célját elérje. Nagyon szépen megfogalmazták, hogy bizony ahhoz, hogy elérjük a céljainkat, az álmaink megvalósuljanak, sokat kell tanulnunk, dolgoznunk, figyelnünk. Bár igen messze állnak még a felnőtt kortól, de tiszta szívből remélem, hogy a kitartásuk, szorgalmuk megmarad és elérik, amit szeretnének. Voltak olyan kisgyermekek, akik nem a felnőtt korukra gondolnak, hanem „ csak” arra, hogy megtanuljanak úszni, megtanuljanak cipőt kötni. Ezek a célok sokkal reálisabbnak tűntek, mint az, hogy orvos szeretnék lenni, vagy minecraft-os ember. A célok megfogalmazása után egy kis játékra invitáltam meg őket. A csoportszobában elhelyeztem karikákat és a feladatuk az volt, hogy igyekezzenek úgy beletalálni a karikákba, hogy az álmuk legyen a szemük előtt. Természetesen majdnem mindenki a legnagyobb karikát célozta meg, nem figyelve arra, hogy több kis karikán keresztül is eléri azt, amit szeretnének. Voltak nagyravágyó és kevésbé nagyra vágyó „dobások”! Kértem őket, hogy amikor megcélozzák a legnagyobb karikát, mondják ki a legfontosabb céljukat! Jó kis hangzavar kerekedett ki ebből a játékból, de a vége felé már nagyon belejöttek és drukkoltak egymásnak, hogy eltalálják a karikát.
Ahhoz, hogy a következő feladatunkat elvégezzük, a mese ideje alatt igyekeztünk egy kis energiát gyűjteni. Boldog Dórát segítségül hívtuk, aki elmondta nekünk a Boldogvár meséjét. Nagyon tetszett a kisgyermekeknek a mese, szívesen hallgatták. Ezt követően meghallgattuk Bagdi Bella Van nekem egy álmom című dalát és ismét egy kis játékra invitáltam a csoportot. Az óvoda épületén belül 12 helyszínt jelöltem meg, ahol elhelyeztem 12 darab borítékot. A borítékok tartalmazták az Boldogságvár puzzle képét, a következő helyszín képét, mely szintén darabolva volt és a meséről egy-egy kérdést. A folyosókra kitettem lábnyomokat, melyeket követve eljuthattak a következő helyszínre. A helységekben elrejtettem a borítékokat, így szükségük volt arra, hogy figyeljenek, keressenek, aktívak legyenek, hiszen a rejtekhelyek felkutatása sem volt egyszerű. Sokszor előfordult a keresgélések alkalmával, hogy többször is elmentek a boríték mellett, aztán amikor alaposabban körülnéztek, megtalálták. A borítékot csak akkor nyithatták fel, ha válaszoltak a kérdésre. A következő lépés az volt, hogy ki kellett rakniuk az új helyszín képét. Ha ezzel is megvoltak, akkor megkaphatták a puzzle darabot. A Boldogságvár képének az őrzői mindig azok a kisgyermekek voltak, akik válaszoltak a kérdésre és akik megtalálták a borítékot. Így mindenki aktívan részt vett a keresésben és a gondolkodásban. A tizenkettedik kép után kirakhatták a Boldogság várát jutalmul. Zárásképpen táncoltunk az örök slágerünkre, ami szerintem méltón tükrözte a mai foglalkozásunkat. Azt láttam a kisgyermekeken, hogy nagyon élvezték a kalandot, a keresést, azt, hogy minden zegét-zugát bejárhatták az óvodánknak, de legnagyobb boldogság az volt, hogy minden egyes puzzle darabot megtaláltak és kitudták rakni a vár képét.
Boldog napunk volt! :)
Januári boldogságóra keretén belül megbeszéltük a tervezés és a célok kitűzésének fontosságát. Fontos, hogy ne halogassunk az életben semmit, mert könnyen elszalajthatjuk a lehetőségeket. A boldogságórán a 2/B csoport minden tanulója megtervezte a saját fantasztikus 2023-as évét és elkészítette a saját céljaik virágát. Mertek nagyot álmodni!
Foglalkozást vezető: Németh Noémi
Foglalkozás címe: „Jelen- jövő!”
Életkor: 5.-6. év
Fő didaktikai feladatok:
Bagdi Bella: Hálával megismerése, játéka hívogatás a dallal.
Beszélgetőkör kialakítása a szőnyegen („célom” fogalom megismertetése a gyermekekkel) Beszélgetés arról, ki mi szeretne lenni, ha nagy lesz.
Új ének megismerése: „Kicsi vagyok én, majd megnövök én…” (Ezo.268.) – játékos mozdulatsor megismertetése a gyermekekkel- mozgás és ének összekapcsolása.
Jelen- jövő tabló készítése! (Lerajzolják magukat a gyermekek a lap egyik felére kisgyermekként. A másik felére lerajzolják, milyenek szeretnének lenni, ha nagyok lesznek.)
Ezt követően megismételjük az új énekünket mozgással összekapcsolva.
Játék: „Csiribú, csiribá, változzatok… „(különböző foglalkozások megjelenítése)
Felhasznált források: https://www.youtube.com/watch?v=6yWpmWKwcvM
Bagdi Bella Bezzeg Andrea: Boldogságóra Kézikönyv Pedagógusoknak és Szülőknek
A célok elérésének folyamata általában három lépésből áll: célok kitűzése, tervezés és végrehajtás. Tulajdonképpen fontos életfeladatunk is, hogy megtaláljuk azokat a kisebb és nagyobb célokat, amelyeket mi magunk „értelmes célként” címkézünk fel.
A célok eléréséhez szükséges lépéseket kell meghatározni és időzíteni. A tervezés segít a célok elérésében, mivel lehetővé teszi a lépések összehangolását és időzítését.
A gyerekeknek is fontos céljaik vannak, mint például tanulmányi eredmények elérése, sportteljesítmények növelése, barátokkal való kapcsolatok építése, stb. A célok meghatározása és elérésének folyamata hasonló a felnőttekéhez, de a gyerekeknek segítségre van szükségük a célok meghatározásában és elérésében. A szülők és a pedagógusok fontos szerepet játszanak abban, hogy segítsenek a gyerekeknek céljaik meghatározásában és elérésében.
5 napos tervet készítettünk az osztállyal. Az első napon egy madárkát készítettünk. A madarak télen nehéz időszakot élnek meg, mivel nehéz nekik megtalálni az élelmet és a vizet, így a második napon a madárkákat segítettük és madáretetőket helyeztünk nekik ki a városban. Mivel fontos az osztályközösség építése is, harmadik nap mindenki olyan társával beszélgetett vagy játszott, akivel egyébként ritkábban tölt időt. A negyedik nap egymást pozitívan erősítettük meg szóban, írásban is. Az ötödik nap megbeszéltük mit is értünk el a héten, miben fejlődtünk.
Az álmainkra az jelenti a legnagyobb veszélyt, ha nem fogalmazzuk meg őket elég pontosan. Ugyanis csak azt a célt érhetjük el, amit minden elemében, gondosan magunk elé képzeltünk.
Januárban a célok kitűzésével foglalkoztunk. Beszéltünk rövid- és hosszútávú célokról. Az elérés lehetőségeit is végiggondoltuk. A SMART típusú célkitűzés jellemzőit is átbeszéltük, példákkal illusztráltuk. Elkészítettem a 2023-ra vonatkozó célkitűzéses poszteremet, amit mintaként megosztottam kollégáimmal.
Célkeresztbe helyeztük az elérendő rövid és hosszútávú céljaikat a gyerekeknek.
Az újévi célkítűzéseinket meghatároztuk.
Közös célokat is fogalmaztunk meg.
A téma feldolgozását relaxációval kezdtem. Majd beszélgetést kezdeményeztem. egyre több gyermek mondja már, hogy célja az, hogy a családja együtt legyen, vagy épp az állatok védelme. A játékok, egyéb tárgyak megszerzése háttérbe szorult. A téma feldolgozását a mese bemutatásásával folytattam.. Írányított kérdésekkel visszakérdeztem a szereplőkre, tujadonságaikra, akadályokra. Lezárásul kiszínezték a Boldogvárat, s rajzoltak mellé boszorkányt vagy királylányt. Közben lejátszottam a témához kapcsolódó dalt.
Előttünk álló rövid távú célokat jelöltünk meg közösen és megbeszéltük azokat a feladatokat, melyeket meg kell tennünk a siker érdekében. Elolvastuk Az ifjú és az angyal című történetet, levontuk a tanulságát.