„Akik versenypályán futnak,
mind jól szaladnak ám…” – ifjúsági ének.
Ötödikesekként, második félév kezdetével jó volt beszélgetni a gyerekekkel a célkitűzésekről, azok fontosságáról. A tanulók életében is az egyik legfontosabb feladat a célok meghatározása. A tervek természetesen igencsak sokszínűek lehetnek, így próbáltunk életünk öt fő területére koncentrálni: család, barátok, iskola, egészség, hobbi/sport. Apróhirdetés formájában rögzítettük a magunk elé kitűzött célokat, amelyeket ezeken a területeken kívánunk elérni. Elhatároztuk, hogy a célok elérésén naponta dolgozunk, míg el nem érjük azokat. Ha a tanév végére – vagy jobb esetben korábban – teljesítettnek látjuk és minősítjük vágyainkat/céljainkat, akkor lekerül a táblánkról a hirdetés.
A gyerekek is elérhetnek az életben bármit, amit csak akarnak, ha tudják, mit akarnak, s ha kitartó munkával fáradoznak is céljaik beteljesülésén.
Célok kitűzése és elérése
A témával többször foglalkoztunk a hónapban.
Év elején újévi fogadalomként kitűztek egy célt maguknak a gyerekek.
Ezek után foglalkoztunk a Tél évszak jellemzőivel, jellegzetességeivel. Milyen céljaink lehetnek ebben az évszakban megbeszéltük közösen.
Ezek után egy mesét szőttünk a gyerekekkel. A mese főszereplői János, Elena hercegnő és Csoki kutyus. A mese lényege, hogy János és Csoki kutyus elindulnak megmenteni Elena hercegnőt és út közben nagyon sok akadályt kell legyőzniük( fa az úton, szikla, mély gödör, nagy folyó). A gyerekek maguk találhatták ki hogyan győzik le az akadályokat.
A fát elhordták az útról, a sziklát megkerülik, a gödörre hidat építenek, a folyóba varázsköveket dobálnak, amin át tudnak ugrálni. A mese végén elnyeri a királylány kezét és a fele királyságot János.
Színező segítségével mélyítettük a mese tartalmát.
A hónap témájáról beszélgettünk miért ilyen fontos, hogy célokat tűzzünk ki és véghez is vigyük azokat.
A következő napon közösen színeztek ki egy nagy várat és a zászlókra mindenki mondott egy célt, amit felírtunk és felragasztottunk.
A záró napon nagy mozgás keretén belül különböző feladatokkal eljátszottuk a mesét, újra elmeséltük és végig mentünk az akadálypályán.
A gyerekek nagyon élvezték a több napos programokat, tevékenységeket. A mese figurákat többször elkérték és építettek nekik akadályokat és várakat.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: Szenvedésből a boldogságba. Célok kitűzése és azok elérése
Évfolyam: 9-15.
Helyszín: M. 19., 316-os tanulószoba
Foglalkozás időpontja: 2023. január 12., 20h
A foglalkozáson célom volt, hogy kollégistáink ismerjék fel, hogy sokkal boldogabbak azok az emberek, akik olyan dologra törekszenek, ami számukra fontos.
A foglalkozásra való érzelmi és értelmi ráhangolódásként ötletbörzét tartottunk. A résztvevők első feladata volt meghatározni:
Mit gondolnak arról, miért kellenek célok az embereknek? Miért és hogyan tehetnek boldogabbá minket?
Ezt követte egy rövid tanári magyarázat – PPT-n kivetítve – arról, milyen helye és szerepe van az életünkben a célkitűzéseknek és azok megvalósításának. Majd három híres személyiség (Michael Jordan, Martin Luther King Jr., John Goddard) életpályáján keresztül beszéltük meg, hogy mely(-ik) tulajdonsága(-i) volt(-ak) azok az említett személyeknek, amelyek a céljaik eléréséhez fontos(-ak) voltak.
A PPT-ből azt is megismerték kollégistáink, hogy mi az az 5 pont, amit sikeres célmegvalósítók mondtak arról, hogy nekik miként sikerült elérniük álmaikat.
Majd célokat kellett meghatározniuk az életük következő területeire: család, magánélet; barátok, közösség; iskola; fizikai, testi; pihenés; körülmények, tárgyak.
Utolsó feladatuk is játékosan telt: Richard Wiseman, a pozitív pszichológia jeles alakja bemutatott egy 10 módszerből álló táblázatot. Minden módszer elé igent (I), vagy nemet (N) kellett írniuk a foglakozáson résztvevőknek, ha használják életük során. Nagy meglepetés volt számukra, hogy a kutatások alapján mely módszereket használók tudták elérni céljaikat.
A foglakozás vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó ez a csoportos együttlét.
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
Meséken keresztül beszélgettünk arról, hogy milyen célokat érdemes kitűzni, milyen terveket állíthatunk fel magunk elé. Pozitív kártyákkat néztük meg, ki húzott teljesen ráillő kártyát és ki olyat, ami nem jellemző rá, de szeretné, ha olyan tulajdonságai lenne! Megbeszéltük min szeretnének és min tudnak változtatni az elkövetkezendő időszakban. Közben egymást is jellemezték és bíztatták a társaikat!
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
1. Mik a céljaink -beszélgetés
Mit kell tenni, hogy megvalósuljanak a céljaink?
2. Relaxációs játékok- feszítő, lazító gyakorlatok
3. Sziámiikrek -játék, együttműködés a társsal
4. Akadálypálya teljesítése
5. A hónap dalának eljátszása
Jármi- Papos-őr Általános Iskola
A gyerekekkel az első boldogságórán értékeltük az elmúlt időszak eseményeit. Majd megbeszéltük, hogy szükséges a jövőnket is megtervezni. Nagyon fontosnak tartom a gyerekekkel a közös feladatvégzést, a jövő időszak tervezését, mivel egy osztályközösséggé szeretném őket kovácsolni, akik minden helyzetben segítik egymást, igyekszenek kiállni az osztálytársaikért. A legnagyobb célunk az első osztály eredményes, közös elvégzése. Ehhez elengedhetetlennek tartom a részcélok megfogalmazását, melyet egy céltérképen rajzoltunk le havi bontásban. A hónap során igyekeztünk olyan feladatokat megoldani, mely a célunkhoz visz közelebb. A gyerekek sokat sportoltak, szorgalmasan, kitartóan tanultak, türelmesek voltak egymáshoz. Útkereső játékokat oldottak meg, színeztek, a vezetésemmel megtanulták a hónap dalát. A mese továbbra is fontos mozzanata a szabadidős tevékenységeinknek. Megnéztük a Yakari című mesefilmet, melyben a kis sziú indián fiú célját követhettük. A legjobb barátja, Kismennydörgés kíséri a kalandjain, míg el nem éri a hazavezető utat. A mesesarokban elolvastuk Az öreg halász és a nagyravágyó felesége című mesét, melyet a mesehallgatás után dramatizáltunk is, valamint megbeszéltük a mese mondanivalóját. A nehéz téma ellenére nagyon ügyesen dolgoztak a gyerekek és megértették a boldogságórák üzenetét:
Bármit képes vagyok elérni, ha teszek is érte!
Dési Huber István Általános Iskola
Első osztályos csoporttal fogalmaztuk meg az idei évre szóló céljainkat.
Dési Huber István Általános Iskola
Első osztályos csoporttal fogalmaztuk meg az idei évre szóló céljainkat.
Dési Huber István Általános Iskola
Első osztályos csoporttal fogalmaztuk meg az idei évre szóló céljainkat.