Élőszobor: mivel töltöm a legtöbb időmet?
Céljaim tanév végéig…
Célok kitűzése és elérése
Élőszobor: mivel töltöm a legtöbb időmet?
Céljaim tanév végéig…
Tervek a tanév végéig
Élőszobor : mivel töltöttem az elmúlt évben a legtöbb időt?
Új évet kezdtünk, új lendülettel! Folytatván a már megbeszélt és gyakorlatba ültetett témánkat, hogy „azt kapjuk vissza, amit másoknak, másokkal teszünk”, kipróbáltuk, milyen is az, amikor valakire vigyázni kell, de ugyanakkor támaszkodhatunk is a másik segítségére.
Az „Összenőve” játék kapcsán beszélgettünk arról, hogy milyen is, amikor minden mozdulatnál kell figyelni a társunkra, milyen nagy felelősség hárul ránk, ha valakit ránk bíznak. Itt történeteket meséltek a gyerekek, amikor kistestvérükre kellett figyeljenek, vagy társaikat kellett megvigasztalják. Nagyon szerették, ezt a játékot, amikor különböző testrészüket összeérintve kellett mozogjanak az utasításaimnak megfelelően.
Nem készítettünk rajzokat, de kipróbáltuk a „Jelen-jövő” játékot is. Nagyon szépen megfogalmazták a gyerekek, hogy ha, pl. állatorvos szeretne lenni, akkor nagyon sokat kell nőjjön, tanuljon, de szüksége lesz nagyon sok eszközre és gyógyszerre.
A hónap dalának hallgatása most már reggeli rutinná is kezdett válni. Öröm számunkra ezeken a foglalkozásokon együtt lenni.
A foglalkozást beszélgetéssel kezdtük az újévi fogadalmak témájával. Tettél-e újévi fogadalmat? Ismersz-e olyan embert, aki tett? Volt-e olyan célod a múlt évben amit elértél és nagyon büszke vagy rá?
Kártyákat húztak, amelyeken egy-egy újévi fogadalom szerepelt. (pl.: Májusig megcsinálom a jogosítványt.) Azt kellet kitalálniuk, ki, milyen életkorú ember tehette ezeket a fogadalmakat.
Utána kivetítettem a „6 dolog amit a céljaid tesznek érted” képet, ennek segítségével beszéltük meg, miért jó, ha vannak céljaink. Innen tértünk rá arra, hogy milyen a jól megfogalmazott cél. Öt szót vetítettem ki nekik: reális, részcélok, idő, valós, társ. Ezeket kellett megmagyarázni, mondatba foglalni.
Most következett a szavazós játék.
Kivetítve témaköröket adtam meg (iskola, család, barátok, egészség, hobbi, sport, új dolgok). Ezekhez a témákhoz közösen írtunk egy-egy olyan célt, ami a jelenlevők közül bárki számára elérhető. Majd mindenki kapott 5 mágnest, amivel szavazhatott ezek közül a célok közül arra, amelyik számára a legfontosabb, legszimpatikusabb. Egy célra max. két szavazatot lehetett leadni. A szavazás eredményéről képet mellékelek.
A legtöbb szavazatot kapott cél lett a „Hetente kétszer járok edzésre” . Ezzel a céllal játszottunk tovább. A teremhez vezető lépcsőhöz mentünk. A lépcső teteje volt a cél elérése. Zsófi járta végig a lépcsőt, neki adtak tanácsokat a gyerekek, hogy miket tegyen a célja elérése érdekében. Ha jó tanácsot kapott, egy lépcsőfokot lépett előre, ha még jobbat, akkor kettőt-hármat. Így jutott el a célját elérő lépcső tetejére.
Visszatérve a terembe egy lépcsőt ábrázoló képet kaptak a gyerekek. Saját célt kellett megfogalmazni nekik. A lépcsőfokokra pedig olyan dolgokat írtak, amiket megtesznek a céljuk elérése érdekében. Munka közben hallgattuk meg a hónap dalát.
A zárókörben elmondhatták, milyen célokat fogalmaztak meg, illetve azt, hogy ennek eléréséhez mi lesz az első lépésük.
A foglalkozást meditációval zártuk.
Erzsébethelyi Általános Iskola
A gyermekek megfogalmazták, hogy milyen céljaink lehetnek (barátság, hobbi, tanulás, külső megjelenés, szabadidő, egészség). Gondolataikból memória játékot készítettünk.
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
A január hónapban mindenki megkapta a félévi bizonyítványát és újabb célokat tűztünk ki az év végi bizonyítvánnyal kapcsolatban. Mindenki megfogalmazta, hogy mire kell jobban figyelnie, melyik tantárgyból szeretne javítani. Ezt le is írtuk és egy „TERVEIM” feliratú üvegbe helyeztük, majd tanév végén újra elővesszük és megnézzük, hogy kinek hogyan sikerült elérnie a kitűzött célját.
A szavakat gyűjtöttünk a célok témakörében, amit a gyerekek felhasználtak egy vers megírásához. Nagyon jó ötletek, gondolatok születtek! Közösen kiválasztottunk egyet és csoportokban dolgozva, különböző dallamokat kooperáltak a tanulók, az adott szöveghez. A fiúknál nagy sikert aratott a rap. Több csoport is rappelve adta elő a verset. Jó hangulatban teltek el a boldogságórák!
Az ember a jövőbe tekint sok esetben, ami jellemző egy ötödik osztályosra is.
Megpróbáltunk mi is kitekinteni pár évvel előre és a célokat meghatározni.
Ez sikerült is, mind rajzban, mind pedig írásban.
Reméljük a megfogalmazott célok megvalósulnak.
Boldogságóra
Dátum: 2023.01.30.
Megvalósítás:
A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük „Almát szedj, ügyeskedj, szőlőt szedj, ügyeskedj”.
Körbe állunk a szőnyegen, egyenes állásban felfelé nyúlva úgy teszünk, mintha a magas ágon el akarnánk érni a gyümölcsöket – almát, szőlőt és leszedjük őket. A leszedett gyümölcsöket pedig egy képzelt kosárba rakjuk.
A relaxációs gyakorlat után leülünk a szőnyegre és két csapatot alkotunk színes zászlók segítségével.
Mindenki kap egy babzsákot, és mind két csapat egy- egy karikát.
Mind két csapatnak az a feladata, hogy beletaláljon a karikába a babzsákkal.
Minden célba dobás után az, aki éppen dobott elmondja, hogy mit szeretne elérni – a munkafüzetből kinyomtatott feladatlap képsorozatából választ egy képet, amelyet kiszínezhet.
Ezt követően elmondom nekik a „Boldog vár” meséjét (leegyszerűsített formában).
Végezetül a Boldogságórát egy, a gyerekek által választott zenével zárjuk (Bagdi Bella).
Január a célkitűzések hónapja. Fontosnak tartottam beszélgetni róla, hogy mit is jelent ez a csoportba járó gyermekek számára. Mik a céljaik, melyek az álmaik, hiszen ez nem egy közönséges dolog az életünkben, hanem nagyon fontos része a mindennapjainknak.
A téma feldolgozását segítették a gyermekekkel történt beszélgetésék, közös játékok, tevékenységek, dalok és mesehallgatások.
Motivációként Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát használtam, amit ismernek, és nagyon kedvelnek a gyermekeink. A délelőtt során a bekapcsoltam a gyermekeknek a zenét, amely szinte minden gyereket odavonzott. Játékos mozdulatokkal kísértük a dal szövegét és dallamát.
A dal meghallgatása után beszélgetőkört indítottunk ezzel kapcsolatban, melyen a nagyon- nagy álmokról beszélgettünk. Ki mi szeretne lenni, ha felnőtt lesz. Hiszen sokkal boldogabbak azok az emberek akik olyan foglakozásokat választanak, amelyek fontos a számukra. Itt a személyes példámat meséltem el a gyermekeknek, hogy én pontosan ennyi idősen döntöttem el, hogy óvó néni szeretnék lenni. Volt egy kedvenc óvó nénim, aki mindennap szeretettel, odafigyeléssel, megértéssel bánt a csoportba járó gyermekekkel és én is ezt az utat szerettem volna járni. A célom mellett végig kitartottam és ma is az óvodában dolgozok a gyermekek között.
A beszélgetést követően a gyermekeknek színes képeket vettem elő, amelyek különböző foglalkozásokat, foglalkozásokhoz kapcsolódó tárgyakat ábrázolnak. Ebből megkereshették és kiválaszthatták azokat vagy éppen azt az egyet, amelyik közel áll hozzájuk. Melyik az a foglakozás, amit ő célul tű ki maga elé, amiért ő képes lesz tenni a mindennapi élet során. A foglalkozásokhoz kapcsolódóan különböző kellékeket készítettem elő, így a gyermekek beöltözve egy –egy drámajáték, szituáció során próbálhatták ki magukat akár rendőrként, vasutasként, szakácsként vagy éppen óvó néniként.
Készítettem a gyermekeknek egy varázsképet, ahol átváltozhatnak a jövőbeni énjükké. A kép bal oldalán lerajzolhatták önmagukat, majd a jobb oldalon pedig színezték, vágták, ragasztották, hogy mik is szeretnének lenni, ha felnőnek. A rajz elkészítése után saját készítésű puzzle játékokkal játszottunk, megkerestük a foglalkozásokhoz kapcsolódó eszközöket.
Csoportunkban nagyon sok a hátrányos és halmozottan hátrányos gyermek, a szülők iskolázatlanok, nagyon kevesen rendelkeznek állandó munkahellyel. Éppen ezért egyik célkitűzésünk a személyes példaadás, a segítségnyújtás, irányadás ahhoz, hogy bármit elérhetünk az életben ha keményen és kitartóan dolgozunk érte. Lezárásként a gyermekek szintén kedvelt dalát, Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok hallgattuk meg, amivel szintén a pozitív életszemléletet erősítettük gyermekeinkben.