Célul tűztük ki, hogy mindenki megtanulja a régi gumis játékot.
Gyakran esik az eső, nem tudunk a szabadba menni, de egy jó ugrálás után könnyebb a tanulás.
Célok kitűzése és elérése
Január, kitűzött céljaink
A január mindig aktuális a témához, hiszen szoktak lenni újévi fogadalmaink. Erről beszélgettünk a hosszú téli szünet után.
A hónap dala: Arra tanított minket, hogy tenni kell az álmaink, céljaink elérése érdekében. Ezt már mindannyian megtapasztaltuk életünk során.
Fogadalmak: A tanulás is szóba került, mert a félévi bizonyítványok is ilyenkor kerülnek kiosztásra. Kiderült, hogy mindenkinek az a célja, hogy szép bizonyítványa legyen. Volt, aki nagyon is kritikus volt önmagával, de megfogadta, hogy év végéig valamin változtatnia kell. Ezeket célul tűzték ki a gyerekek.
Szókeresés: Hasonló szavakat kerestünk, megpróbáltuk értelmezni miben különböznek mégis kicsit.
Mese, szövegértés: Az öreg halász és a nagyravágyó felesége meséje kapcsán nagy tanulság vonható le, a beszélgetés során okos gondolatokat mondtak a gyerekek.
Halacska színező: A kis halacskákra ráírhatták vágyaikat, ők mit kívánnának, ha lehetőségük lenne.
Célbadobó játék: A karikákat ügyesen dobálták a gyerekek, többször is a legtöbbet érő pontra sikerült rádobni, nagy örömükre.
Az évkezdés vidáman telt a változatos foglalkozással.
Krafcsik Éva Gabriella gyógypedagógus
A témában az Életidő és a Céltábla gyakorlatokat végeztük el a csoporttal. Először az osztály fele élőszobrokat készített, míg a többieknek ki kellett találni, milyen tevékenységekkel töltik a szabadidejüket legtöbbször. Ezután cseréltünk. A képeken is látszik, hogy milyen jó hangulatban telt a foglalkozás, ez a boldogságórák egyik fő jellemzője (szerintem ezzel nem vagyunk egyedül), jókedv, közös munka. Ezután beszélgettünk még arról, hogy miért fontos, hogy minőségi legyen a szabadidőnk és hogy úgy tervezzük a mindennapokat, hogy legyen időnk a hobbikra és saját magunkra. Ezt követően megbeszéltük, hogy milyen osztálycélt tűznénk ki magunk elé, ehhez milyen részcélok elérésére van szükség. A csapat a sikeres érettségi vizsgát jelölte meg fő célnak, a céltábla közepébe, a hozzá elvezető úton, a tanulmányi eredmények esetleges javításával a sikeres 10. évfolyam zárást jelölték meg, majd a négy gimnáziumi év és a szükséges közösségi szolgálat elvégzését. Az elkészített 10.a céltáblát rögzítettük a fali újságra, hogy minden nap motiváló hatású lehessen a diákok számára.
Az óra elejére egy homokórát hoztam. Segített szemléltetni az idő múlását. Megállapítottuk, hogy az idő könnyen „kifolyik a kezeink közül, mint a homokórán a homokszemek”. A céltalanul eltöltött időnket nem tudjuk pótolni, visszapörgetni, mint a filmkockákat. Beszélgettünk arról mennyire fontos életfeladatunk, hogy megtaláljuk azokat a kisebb és nagyobb célokat, amelyet mi magunk „értelmes célként” címkézünk fel. Motivációs naptárt hoztam. Segíthet abban, hogy ki tudjuk választani azt a célt, ami szolgálni tudja, hogy a lehető legjobb önmagunkká váljunk. Rövid útmutatót fogalmaztunk meg!
– A cél felfedezése.
– A cél átgondolása.
– A cél részekre bontása.
– Kudarcok megjelenésekor a motiváció fenntartása.
– Esetleges újratervezés.
Ráhangolódásként a hasznos és haszontalan dolgokról beszélgettünk. Aztán feldolgoztunk, dramatizáltunk egy mesét (Leghasznosabb dolog a mese címe). A már céltudatossá vált nebulók elkészítették a 4.z osztály célforóját.
Érdemes küzdeni a céljainkért!
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
Mi az 5 napos kihívás rajzos változatát készítettük el, a gyerekek párokban dolgoztak.
Az óvodásoknak is nagyon fontos, megtanulják elérni céljaikat. Képesek legyenek a saját határaikat felismerni,úgy, hogy a kitűzött célhoz vezető utat ne kudarcként éljék meg.
Az előző hónapban ők voltak a Mikulás manói, így maradtunk a manóknál. A segédanyag témáit ötvöztük, kissé magunkra faragtuk. Cecil és Cili története alapján, küldetéseken keresztül kellett menniük. Minden reggel a beszélgetőkör után meghallgattuk Bagdi Bella a Minden nappal egyre jobban….c. dalát. Ezzel is erősítve a kis önbizalmukat.
Első küldetés az ikerjáték volt. Nagyon leleményesek voltak a gyerekek. Volt olyan nagycsoportos, aki kicsinek volt a párja és nagyon figyelt rá, vigyázott, nehogy elessen stb. Miután sikeresen megoldották az első feladatot a második küldetésük a rejtsd el a babzsákot óvónéni elől játék volt. Zenére a babzsákkal a fejükön sétáltak, mikor elhallgatott a zene, saját magukon el kellett rejteni a babzsákot, hogy ne vegyem észre. Igazán furfangos helyeket találtak ki. Utolsó küldetés a labirintus építése és Füles megmentése volt . A cél amit kitűztünk, hogy Micimackó mentse meg Fülest. Ők voltak a Szívkirályok és nekik kellett Micimackót elvezetni a titkos labirintuson keresztül.
Az egyik nagycsoportos kisfiú azt mondta, hogy ő megpróbál bekötött szemmel célba érni a macival. Nagy izgalommal alakították át a csoportszobát,székek,padok, és fektető szivacsok segítségével. Öröm volt látni a lelkesedésüket. Közösen kitaláltak egy történetet,hogy Fülest miért kell megmenteni. Az előző napi mese a 3 fejű sárkányról szólt. Így azt találták ki, hogy Fülest ő tartja fogságba, ezért kell megmenteni.
Mikor kiszabadították Fülest, visszarendeztük a csoportszobát,mindenki lefeküdt a szőnyegre és egy kis lámpa fényénél meghallgattuk Bagdi Bella Képes vagy rá c. dalát.
Mindenki örömmel járta végig a küldetéseket és boldogok voltak, hogy sikeres volt a küldetés.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Az új év első boldogságóráján beszélgettünk az elkövetkező évről. Arról, hogy ki mit szeretne elérni, mit szeretne változtatni az előző évhez képest. A gyerekek le is írták céljaikat. Betettük egy befőttesüvegbe, lezártuk és majd év végén megnézzük, mik valósultak meg belőle.
Ezután feldolgoztuk a Leghasznosabb dolog című mesét. Részenként olvastam fel a gyerekeknek. Az egy-egy részhez kapcsolódó feladatokat eljátszottuk. Nagyon élvezték a gyerekek ezeket a kis jeleneteket. Ezután lerajzolták a mesében szereplő ikerpárt, amilyennek elképzelték. A lap másik oldalára leírták, hogy mit kívánhattak a szülők gyermekeiknek. A foglalkozást levezető beszélgetéssel zártuk, melynek során elmondták, hogy milyen tevékenységeket csinálnak szívesen és miért.
Januárban a célkitűzések témáját dolgoztuk fel a 9. A. osztállyal. A tanulók a témát meghallva, kezdetben bátortalanok voltak, majd az értelmes célok feladattal egyre inkább megfogalmazták, hogy mi a különbség az értelmes és a nem értelmes célok között. Megállapították, hogy a céljaik előre viszik őket és rendkívül nagy motiváló erővel hat. Az osztály számára fontos, hogy legyenek céljaik, legyen az rövid vagy akár hosszú távú. A „Szavazós Játék” nagyon tetszett a tanulóknak. Rengeteg célt gyűjtöttek össze, majd indult a szavazás. Az osztály 3 legfontosabb célja a jogosítvány megszerzése, a jó tanulmányi eredmény és a jövendőbeli családalapítás lett.
A hónap témáját mozgásos játékokkal igyekeztünk feldolgozni. Sajnos sokat esett az eső, gyakran nem tudtunk kimenni az udvarra, így a tornateremben olyan akadálypályát építettünk, ahol párban tudták végrehajtani a feladatokat a gyerekek. A cél az volt, hogy minél gyorsabban végigérjen egy-egy pár az adott szakaszon. Első körben önkéntes alapon választott mindenki párt magának, másodszorra már én határoztam meg a párokat. Természetesen az ügyesebb, gyorsabb gyerekek mellé kicsit lassabb párt választottam. Érdekes volt látni, hogy milyen motiváló gondolatok fogalmazódtak meg a gyerekekben. Előfordult, hogy elkeseredtek a gyerekek, mert nem tudtak olyan gyorsan végigmenni a pályán, ahogy szerettek volna. Ezen a ponton megálltunk és megbeszéltük, hogy elérendő cél mindenki számára a gyorsaság, de fontos, hogy addig is leküzdjük az elénk gördülő akadályokat. Annak érdekében, hogy a gyerekek ne nehezteljenek egymásra az utolsó körben előre megadott szempont szerint lehetett csak végigmenni a pályán. pl.: csak az egyik kezüket használhatták a gyerekek…
Ezáltal a gyerekek megtanulták módosítani az elképzeléseiket, hogy elérjék a céljukat.
Január hónapban a célok kitűzésével, elérésével foglalkoztunk.
Iránytűt készítettek a gyerekek a legfontosabb céljaikkal.
Példaképeinkről sem feledkeztünk el. Mindenki bemutatta az ő legkedvesebb példaképét.