Ebben a hónapban a „célok kitűzése és elérése” témát dolgoztuk fel mind az öt csoportban. A foglalkozások elején meghallgattuk a hónap dalát Bagdi Bella: Van nekem egy álmom, majd sokat beszélgettünk a gyerekekkel kinek mi a célja, kívánsága ki mit tesz azért, hogy azt elérje. Ha valamit nagyon szeretnénk vagy valamit el szeretnénk érni, tennünk kell érte. A gyerekek türelmesen végig hallgatták egymást. A boldogságóra során sor került a hónap meséjére is Bezzeg Andrea: Boldogvár meséje. Minden csoportba a téma feldolgozása különböző módszerekkel zajlott. Minden csoportban a téma lezárásaként készítettek különböző technikákkal rajzokat a gyerekek. A mókus csoport gyermekei célok elérése színezőt színeztek. A katica csoport gyerekei egy szívecskére ragasztották amit nagyon szeretnének, kollektív munka készült, a süni csoportban elkészítették a Boldogvárat, majd óvó néninek megfogalmaztak különböző gondolatokat, mint például okos leszek, iskolába megyek, szót fogadok, bátor leszek, igyekszem illetve mindig betartom a szabályokat. A maci csoport gyerekei lerajzolhatták, hogy mit szeretnének, volt aki szivárványos pillangót szeretne találni , volt aki nagyon szeretne szívecskés könyvet. A pillangó csoport gyerekei varázshópelyheket készítettek.
Célok kitűzése és elérése
BOLDOGSÁGÓRA-JANUÁR
A Boldogságóra témája: Célok kitűzése és elérése
Tevékenységforma: Boldogságóra-fókuszban a mese, a mozgás és a közös zenehallgatás
Korcsoport: Középső-nagycsoport
Az óvodapedagógus neve: Márkus Gyöngyi
A tevékenység időpontja: 2023. január 2. hete és folyamatosan ebben a hónapban
Felhasznált irodalom:
-Bagdy Bella-Prof. Bagdy Emőke-Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv
– Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő-és színező munkafüzet
– Lukács Elvira: Örömvár / Érzelmi intelligencia és a pozitív gondolkodás fejlesztése mesékkel, versekkel
– Szupererő /színező mondókákkal
– Lukács Elvira: Örömnapok /Érzelmi intelligencia és a pozitív gondolkodás fejlesztése mesékkel, versekkel
– Pintér Krisztina: Csillagtündér
A TEVÉKENYSÉG KIDOLGOZÁSA:
1: Szervezési feladatok:
A foglalkozáshoz szükséges eszközök jól látható helyre helyezése jelzésként, hogy most tartjuk a Boldogságóránkat.
Szellőztetés, friss levegő biztosítása, hogy optimális „légkörben” kezdhessük meg a tevékenységeinket.
2:ELŐZMÉNYEK:
Január első napjaiban már elkezdtük a ráhangolódást a témára. Felidéztük a karácsonyi ajándékosztásokat otthon és az oviban, elmesélhették, kit mivel lepett meg a „Jézuska”
Beszélgettünk a vágyakról, az érzésekről, és eljutottunk a célok fontosságához is.
A munkafüzet 38. oldalán található feladatlapot megoldottuk, és volt lehetőségük megfogalmazni a vágyaikat, céljaikat is.
Ebben a hónapban még nagyon jó ötletnek gondoltam az oktatási segédanyagban található „Jelen-Jövő tablót”, amit szeretnék még a későbbiekben elkészíteni a gyerekekkel.
Szintén nagyon tetszett a „Szívmanó akadálypálya” lehetősége is és azt is szeretnénk még kivitelezni.
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ RELAXÁCIÓ:
Bagdy Emőke által összeállított relaxációs gyakorlatok:
– Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok..
– Mozgásos játék:
Kíváncsi kis hópihe /kinyújtott tenyerünk felfele néz
Szelek szárnyán útra kél /oldalsó középtartás, karlendítés nyújtott karral
Keringőzik, táncot jár / körbefordulás, egy lépés jobbra, egy balra
Szaladj! Less ki, itt van már? /az ablakhoz szaladunk és kikukucskálunk
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ ÉNEKLÉS:
Bagdy Bella: Van egy álmom c. dalára egy közösen koreografált mozgássorokkal vidám táncházat rendezünk.
A TÉMA FELDOLGOZÁSA MESÉVEL:
Elővarázsolom Boldog Dórát, így a gyerkőcök már tudják, hogy mese következik.
„Kerekerdő kalandra hív téged,
hallgasd, mit súgnak a tündérek.
Hipp-hopp, tárd ki szíved kapuját,
mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
Tikk-takk, ketyeg a kis óra,
ezt üzeni neked Boldog Dóra:
Gyere velem, vigyáz ránk a napsugár,
Kerek erdőn a boldogság megtalál”
Kedves Gyerekek!
A mai mesém egy csodálatos várról fog szólni, amit már ti is jól ismertek. A neve Boldogvár. Hallgassátok csak!
A MESE BEMUTATÁSA:
– Bezzeg Andrea: Boldogvár meséje
A mese végén visszacsatolásként kérdéseket teszek fel, hogy láthassam, mit értettek meg a mese tanulságából.
– Csoportcélok meghatározása:
Az oktatási segédanyagban található „Szívmanós”játékra kérek majd ötleteket, hiszen mostanában olyan önállóan készítenek akadálypályákat. A pálya kialakítása után versengéseket rendezünk, és megválasztjuk az igazi szívmanókat is.
A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA:
– A célok elérésének jelét a győztes „szívmanó” helyezheti el a Boldogságvárunk 5. lépcsőfokára.
A FOGLALKOZÁST LEZÁRÓ ÉNEKLÉS:
Bagdy Bella „Hegy vagyok” dalára / / közös örömtáncot járhatunk.
A TÉMA TOVÁBBADÁSA:
– Vond be a családot!
Megbeszéltük a szülőkkel, hogy a célok eléréséről ők is fognak beszélgetni otthon és kipuhatolják, mik is a vágyaik és ezek elérésében segítséget fognak nyújtani gyermekeiknek.
Folyamatosan küldik az elért vágyakról a képeket, melynek nagyon örülünk.
– Vond be az óvodát!
A téli madáretetéshez szeretném kötni a csoportok bevonását, egyrészt mert hasznos tevékenység, és kicsit összefogja a közösségünket.
Célunk pedig az lenne, hogy a télen gondoskodást kapó madárkák majd tavasszal vidám csiviteléssel örvendeztethessenek meg bennünket.
REFLEXIÓ-JANUÁR
Ebben a hónapban a célok elérése volt a kijelölt célunk a Boldogságórákon.
Igyekeztem a napi tevékenységeket is e témakör köré építeni.
Már a reggeli beszélgető-körökön megemlítettük, hogy mi az aznapi célunk és azt hogyan tudjuk meg is valósítani.
Közös célul a gombolás gyakorlását, elsajátítását és a cipőfűzés gyakorlását, masni kötést választottuk ki közösen, mert ezen a területen még sok kisgyereknek hiányosak az ismeretei.
A Boldogvár témája több ízben előkerült, itt inkább a fantáziájukra hagyatkoztam, mert kíváncsi voltam arra, hogy milyennek képzelik el, milyen érzéseket érezhetnek azok, akiknek megvan a maguk boldogsága. Nagyon ötletes válaszokat kaptam a gyerekektől, és igazán meglepő volt hallani, mennyi minden tudja őket boldoggá tenni.
Jól bevált szokásunk minden hónapban „Hálalevelet” küldeni azoknak a szülőknek/anyuka, apuka/ , akik sok mindennel támogatják a csoportunkat, és a picik mindig lelkesednek és versenyeznek egymással, hogy ebben a hónapban kinek az anyukája, apukája fogja megkapni az elismerést.
Ebben a hónapban is nagy hangsúlyt fektettünk a sok mozgásra, úgy kint, a friss levegőn, mint bent, ahol új játékpályát is használtunk, ahol változatos mozgásformákat is kipróbálhattak a gyerekeink.
A testnevelés foglalkozásokon adott volt a lehetőség egy kis versengésre, így a „szívmanós” játékkal kötöttem össze, ahol megválasztottuk a legügyesebb szívmanót is.
Sokkal több közösen végezhető feladatot adtam ebben a hónapban, hogy érezzék, a célokat közösen könnyebb elérni.
A zenei anyagunk egy kicsit bővült, hiszen volt szerencsém Bagdy Bella új dalainak letöltésére jogosítványt kapni, így a Hegy vagyok című dalát becsempésztem a mindennapjainkba.
A közös mozgásunkat is sikerült egy kicsit színesíteni, hiszen a koreográfiánkat, melyet a foglalkozást kezdő énekléshez használunk, most kendővel próbáltuk meg egy kicsit változatosabbá tenni, aminek sikere volt a gyerekek körében.
Az intézményi szinten is történt egy kis változtatás, hiszen adva volt a téli madáretetés, mint téma, így kihelyeztük a madáretetőket és a szülőkkel közösen meg is töltöttük eleséggel őket. A többi csoport is csatlakozott a tevékenységhez ,így reméljük, tudunk sok kismadarat odacsalogatni az intézmény udvarába.
A szülök többsége aktívan szokott részt venni a Boldogságórák feladataiban,most is, mint mindig, rengeteg képet küldtek arról, hogy milyen vágyaik, álmaik teljesültek a gyerekeknek.
Ebben a hónapban nagyon jó eredményeket értünk el a céljaink megvalósítása területén, hiszen bár apró célokat tűztünk ki, de önmagukhoz mérten sokat fejlődhettek a gyerkőcök, és a gyakorlásra továbbra is nagy figyelmet fogok fordítani, hogy készségszintre tudjuk emelni a már megtanultakat.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Én vagyok a január ki minden évben testvérei előtt jár
havat hozok, jeget viszek te neked meg orrodra pirosságot festek.
Büszke hónap vagyok én, mert legelőször nekem táncol az északi szél.
Az emberek is szeretnek, a gyerekek hóemberrel örvendeztetnek
overáll, és sapka, sál, minden héten a hidegben ez dukál
csak arra vigyázz, meg ne fázz mielőbb meleg kályhánál tanyázz.
Meleg tea, forró leves ezek bizony a megfázásban segítenek.
Fogadalmak hava vagyok ezért várnak izgalommal kicsik-nagyok.
Közösen megírtuk a verset majd megtanultuk, akik szerették volna elő is adták saját készítésű sziluett madárkákkal.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
A gyerekek izgatottan, nagy lendülettel teljesítették a feladatot. Szép gondolatokkal, jókívánságokkal, ötletekkel tele született meg ez a közös dal.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
A gyerekek izgatottan, nagy lendülettel teljesítették a feladatot. Szép gondolatokkal, jókívánságokkal, ötletekkel tele született meg ez a közös dal.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
A gyerekek izgatottan, nagy lendülettel teljesítették a feladatot. Szép gondolatokkal, jókívánságokkal, ötletekkel tele született meg ez a közös dal.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
A gyerekek izgatottan, nagy lendülettel teljesítették a feladatot. Szép gondolatokkal, jókívánságokkal, ötletekkel tele született meg ez a közös dal.
Rimóci Szent István Általános Iskola
A gyerekek pontokba szedték azokat a célokat amelyeket szeretnének elérni a következő hónapokban.
Célok kitűzése és elérése boldogságóra beszámoló
Beszámolómat azzal szeretném kezdeni, hogy sokszor még nekünk is nehéz azt megfogalmazni, hogy milyen céljaink vannak, amiket el szeretnénk érni. Sok ember ezen a téren nem tudatos.
Úgy gondolom, hogy a január jobban nem is indulhatna, mint hogy a gyerekekben elültessük a tudatosság magjait és ilyen jellegű feladatokkal beépülhessenek azok, hogy tudják a céljaink érdekében mit is kell megtenniük.
Az első foglalkozáson beszélgettünk a szilveszteri szokásokról a családban, kik azok, akik fogadalmat tettek és tenni is fognak érte.
Majd meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalt.
Melynek szövege és dallama magával ragadta a gyerekeket. Ezt követően sok gyermek nagyon ügyesen meg tudta fogalmazni az ő saját célját.
Készítettünk közösen egy plakátot a céljaikról, illetve a közösekről egyaránt, ahol ki is fejtettük milyen lépései vannak a cél eléréséhez.
Ügyesen fel tudták bontani, hogy milyen lépések kellenek hozzá.
Illetve minden osztály kiválasztott egy közös célt is. Az öt napos kihívás feladatkörében.
Nagy feladat volt ez, hisz egymásra is kellett figyelniük és támogatniuk kellett egymást, hogy ezt a közös célt elérhessék.
Az egyik osztályban azt választották, hogy az öt nap alatt lesz olyan napuk, mikor a magatartás virág szirma nem fordul át senkinek.
Az 5-ből három nap sikerült, ami szerintem hatalmas előrehaladás tőlük.
A Szupererőkártyacsomaggal is játszottunk, mert mindenki pozitív oldalát szerettem volna megerősíteni, mely hozzájárult, ahhoz, hogy a céljukat közösen érjék el.
A kicsiknél pedig akadálypályát állítottam fel, mely a vágyott céljainkhoz hasonlóan akadályok jöhetnek, de ha elég bátrak teljesíteni tudják. Amivel az volt a célom, hogy, ahhoz, hogy célba érjünk, tenni kell, a csodát várva nem jutunk el hozzá. ( A nagyobbaknak azzal nehezítettem, hogy még a szemüket is bekötöttem és hangjelzés után kell jönniük.)
Nagyon büszke vagyok a csoportjaimra, hisz nagyon sok gyermek olyan célokat tűzött ki magának, mely az életben való boldogulását fogja támogatni.