AZ órát azzal kezdtük, hogy átbeszéltük, miért jó célokat kitűzni, aztán elkezdtük a táblára felírva összeírni az osztály közös céljait. Kicsit nehezen indult a dolog, de egész szépen összehozták a végére. Utána mindenki kapott két szavazatot, hogy megjelölje, melyik számára a két legfontosabb ezek közül, így kirajzolódott, melyik célt tudják leginkább magukénak.
A második órán megnéztünk egy kis videót Illes Fanni, paralimpiai úszóról, és elkezdtünk beszélni az egyéni célokról.
Ez után színes papírokat osztottam szét. Biztattam őket, hogy írják fel a papír egyik felére, mik a céljaik a korai felnőtt korukra. Hát nem semmi válaszok születtek! Többen is meg akarták osztani az osztállyal, mulatoztak egymás válaszain. Ez után arra biztattam őket, hogy válassszanak ki egyet közülük, és próbálják meg azt is leírni, hogyan szeretnék elérni ezt a célt, hogy kipróbálják, milyen meghatározni az utat ami a célig vezet.
Az óra végén meghallgattunk egy-két inspirációs dalt is.
Célok kitűzése és elérése
A kollégiumi nevelőtanároknak a célok kitűzése és elérése boldogságórát jól be lehet építeni egy pályaorientációs csoportfoglalkozásba. A motiváció, a siker elérésébe vetett hit nagyon fontos, mind a továbbtanulással, mind az álláskereséssel kapcsolatban. Ugyanígy a tervezés, a lehetőségek átgondolása, a stratégia felépítése is.
A foglalkozást azzal indítottam, hogy találják ki miért épp a pompás virágzás elnevezésű hátteret választottam ehhez a témához? És miért írtam alcímnek azt, hogy Bízz magadban! Mindezt nagyon ügyesen megindokolták.
Ezt követte az új esztendővel kapcsolatos egyéni szótár készítése, a megadott szempontok szerint arra kértem őket, hogy az új évvel, a fogadalmakkal, a céljaikkal, vágyaikkal kapcsolatban engedjék el a fantáziájukat, és először írjanak ki? mi? kit? mit? kérdésre felelő szavakat 30 másodpercen át, majd írjanak cselekvéseket, végül mellékneveket, határozókat.
Később a szavak alapján – amiket gyűjtöttek -, kértem, hogy írjanak egy képverset. Megbeszéltük, hogy mi is az, hogy egyszerre hat a forma és a tartalom. Példaként megnéztük Guillaume Apollinaire A megsebzett galamb és a szökőkút című kalligramját. Megfigyeltük, hogy az első világháború idején írta, így a fronton lévő barátairól, és az őket hazaváró kedveseikről szólhat a vers. Megvizsgáltuk, hogy milyen összefüggések fedezhetők fel a vers látványa és értelme között. A versírás előtt javasoltam azoknak, akik esetleg tartanak attól, hogy képként megrajzolják a versüket, hogy beírhatják WordArt-ba is, és akkor is hasonló hatást tudnak elérni. Egész ügyes szövegek és formák születtek.
Majd rátértünk a Sonja Lyubomirsky által kiemelt hat pozitív lelki hatásra, amik azt mutatják, hogy érdemes küzdeni a céljainkért. Megfigyeltük, hogy ezek a képességek, melyek kialakulnak a tudatos célkitűzés és stratégia rendszeres alkalmazásakor, mind hasznosak, megerősítenek minket, tehát dupla haszonnal járnak, mert amellett, hogy fejlődünk, a céljaink elérésének is több esélyt adunk.
De mit kell tennünk ahhoz, hogy tényleg tudatosan gondozzuk a céljainkat? Végigmentünk újra ezeken a pontokon, megbeszéltük, hogy mi mit jelent konkrétan. Megcsináltuk az Értelmes cél-beszélőkört is. Végül azzal zártuk az órát, amivel elkezdtük, tudniillik, hogy a pozitív gondolkodás nagyon fontos segítség ahhoz, hogy a céljainkat valóban el is tudjuk érni.
A mai Boldogsáóra foglalkozáson meghallgatták a gyerekek a Boldogvár mesét. Ezután beszélgettünk arról,hogy mikor is vagyunk boldogok, s ilyenkor mi jellemző ránk.
Beszéltünk arról mit jelentenek a célok, s ki milyen célt szeretne elérni. Vannak gyerekek ,akik szoktak pályázatra rajzolni, s azt a célt fogalmazták meg,hogy nyerjenek valamit a rajzukért.
Vagy a másik gyermek arról szamolt be,hogy milyen eredményt ért el a rajzával, és mit kaoott érte. Volt ,aki azt szerette volna célnak kitűzni,hogy tudjon korcsolyázni,vagy elmehessen az állatkertbe, vagy pedig farsangra megkaphassa a hercegnős szép ruhát.
A gyerekek rajzoltak,építettek boldogság várakat különböző eszközökkel. Színeztünk boldogság madarakat. Énekeltük a Ha jó a kedved….kezdetű dalt. A végén a süni barlangjába gurítottunk célba.
Sok céluk lett idén, kezdve a továbbtanulással, az érettségire jelentkezéssel, pontok szerzésével. Most inkább a tanulmányaik kerültek előtérbe. Sok-sok beszélgetéssel tervezünk közösen, vagy éppen segítik egymást ötleteikkel. A céltábla nevű feladat nagyszerű volt nekik. A tablójuk készítésének lépéseit csinálták meg. A fotóik fizetési határideit, a Spotify daluk kiválogatását, összegyűjtését, kivágását, email elküldését, háttér, tanárokkal való lekommunikálás. Meglepetésre nagyon élvezik, ahogy egyre beljebb kerülünk a kör közepébe. Mindent összegyűjtenek, ami csak kell. Egymással is jobban kooperálnak, beszélnek, hiszen most egy a cél.
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
„A nevetés nem sok dolgon változtat, csak a hétköznapjaink minőségén.”
Mark Boyle
20 napos vicces kihívást valósítunk meg közös vállalással. Február hónapban minden hétköznap reggelt viccmeséléssel kezdünk! Osztályunkba járó tanulók közül naponta 1 tanuló mond viccet, biztosítva ezzel, hogy mindennapot nevetéssel kezdjünk. Pici cél, de még mi is picik, elsősök vagyunk, de viccet mesélni és hallgatni is szeretünk. A napi viccet minden tanuló otthon a családjának is elmeséli, így vonjuk be a szülői házat a kihívás teljesítésébe. Mosolygyöngyökkel jelöljük a teljesítést osztályunk gyöngysorán a Boldogságfalon.
„Nevess annyit, amennyit csak lehet. Nevess mindig. Ez a legjobb, amit magunkért és egymásért tehetünk.” /Maya Angelou/
Januári Boldogságórát már mindannyian nagyon vártuk, hiszen szeptember óta alkotunk egy közösséget, és az egyéni kis céljaink mellett a mindennapokban sokszor megfogalmaztunk közös célokat is: jól érezni együtt magunkat, sokat játszani, barátokká válni, segítőkre találni egymásban, és megtanulni írni, olvasni, számolni. A közös játék mindenkit jókedvűvé varázsol, ezért most is ezzel indítottuk a foglalkozást. A Daniéknál a legények… régi kedvencünk, az ÖSSZENŐVE játékot most játszottuk először. Varázstükör játékunk az egyéni célok kitűzéséről és eléréséről szólt. A gyerekek szívesen beszéltek arról, hogy hogyan tanulnak meg biciklizni, cipőfűzűt kötni, hogyan gondozzák állataikat stb. Boldogvár története nagyon tetszett a gyerekeknek, amiből megtanultuk, hogy hallgassunk mindig a szívünkre, és hogy a cél legyen mindig a szemünk előtt. Jancsinak mi is szerettünk volna segíteni, ezért segítettünk felkutatni a 9 képdarabot, majd kitartásunk, együttműködésünk, önmagunkba vetett hitünk segítségével összeraktuk a vár képét, így megmentve a királylányt is. Miután kinyílt a vár kapuja egy virtuális rally versenyen mértük össze ügyességünket fiúk és lányok. Célba érés után együtt énekeltük el Bella Van nekem egy álmom című dalát.
Törteli Szent István Király Általános Iskola
Céljaink 2023!
Kitűnő bizonyítványok, egészséges életmód, sport, utazás!
Élőszobor: mivel töltöm legtöbb időmet?
Dalunk
Céltábla: jövőbeli terveink tanév végéig…
Új év, új élet, új tervek… Januárban a célok kitűzése és az elérésük teljesítésének a megbeszélése volt a feladatunk. Előtte a tavalyi esztendő eredményeire tekintettünk vissza, Majd az ideit terveztük meg csoport és egyéni szinten. Fontos a szabadidő helyes eltöltésére igyekvés, amire mindannyian tudatosan figyelünk. Az Életidő képei mutatják a 2022, és a 2023. év tevékenységeit szoborban .
Konyári Óvoda és Bölcsőde
Maci csoport
Ebben az évben nagycsoportosak lettek a gyermekek az óvodában, és már nagyon várják, hogy iskolába menjenek. Erre készülve célokat tűznek ki melyek eléréséhez szükséges az akarat, kitartás, megküzdés, gyakorlás. Kitűzött céljaik: van akinek az olvasás, írás, szavalás, úszás, kerékpározás stb. Bátorítással, dicsérettel segítünk a gyermekeknek a céljaik elérésében. Ma a társasjátékban is a győzelem elérését igyekeznek megvalósítani.