Február másodikához, a medve kibújásához kapcsolódóan közös célokat tűztünk ki a gyerekekkel:
együtt készítettünk dekorációt a csoportszobába, a folyósóra. Behozták otthonról a kedves plüss mackóikat, mackókiállítást készítettünk, játszottunk, tornáztunk a mackókkal, együtt bíztatattuk a bátortalanabb társaikat az akadálypályán való áthaladáson. A farsangi ünnepre szintén közösen készítettünk bohócokat, álarcot. Ötletes jelmezekbe öltözött mindenki, meghívtuk a többi csoportot és együtt táncoltunk, mókáztunk. Részt vettünk a Kiszebáb égetésen, együtt űztük el a telet a nagyokkal. A bábra feltűztük azokat a célokat, amiket ők fogalmazhattak meg. Dobjuk el a rosszkedvet, hisztit, rosszaságot, veszekedést. Kívántunk egymásnak sok mosolygást, jókedvet, örömöt, kitartást és egészséget. Egy napon ellátogatott hozzánk egy kedves vakvezető kutyus a gazdájával, a gyerekek megismerhették a terápiás kutya nélkülözhetetlen munkáját, kitartását.
Célok kitűzése és elérése
A tevékenységünket célbadobós játékkal indítottuk, ami remekül felvezette a témát. Már az elején ügyesen megfogalmazták a gyerekek, hogy ha valami nem sikerül, lehet újrapróbálkozni.
Céljaik mindenkinek vannak, még a gyerekeknek is. Ilyen célok, megtanulni korcsolyázni, a lányoknak főzni, a fiúknak szerelni.
A célokért dolgozni kell, és fejlődésre van szükség hozzá.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Mi szeretnél lenni, ha nagy leszel? Mit kell tenni érte, hogy elérd célodat? A rávezető kérdések segítségével a gyerekek lerajzolták magukat és a kívánt célt leírták.
A gyermekek életében is fontos, hogy legyenek jövőbeli céljaik, álmaik. Hiszen ezek segítenek belső motivációt adni azért, hogy ne adják fel, a nehézségek ellenére sem.
Nagyon lendületesen dolgoztuk fel ezt a témát. Nagyon sok új és gondolatébresztő ötlet került elő. Az újévi fogadalmakból, szokásokból, babonákból indultunk ki. Megbeszéltük, hogy miért van szükség a célokra. Kell-e tudatosan célokat felállítani? Mikor támasztunk megfelelő célt? Mely célok okoznak a legnagyobb örömöt? Illetve mi szükséges ahhoz, hogy ezek meg is valósuljanak? Mindeközben a társas kapcsolatokat is ismét erősítettük. Egyik ilyen órán saját célokat kellett megfogalmazniuk: közeli, távolabbi és távlati célokat. Ezt követően pedig egy választott párral egyet-egyet ezek közül választva egy képpé/tablóvá kellett összedolgozniuk. Nagyon kreatív ötletek, megvalósítások születtek, melyek azóta is termünk falát díszítik.
A gyerekek szívesen meséltek jövőbeli céljaikról, amit aztán papírra is vetettek. Sokat beszélgettünk a témán belül a már elért célokról is.
Januàr hónap a célok kitűzése volt. A boldogsàg órát egy relaxációs gyakorlattal kezdtük. Ezután beszélgető kör keretében megpróbáltam nekik elmagyarázni, hogy mit is jelent ennek a hónapnak a cél kitűzése. A mindennapi életből vettem rá példàkat. Így sikerült a gyermekekben tudatosítani ennek a hónapnak az értelmét. Meghallgattuk a hónap dalát Bagdi Bella Van nekem egy álmom című darabját. Relaxációs gyakorlatokat végeztünk. Majd példákon keresztül tudtak rá válaszolni. Meghallgattuk Bezzeg Andrea Boldogvár meséje című művét. Átbeszéltük miről szól a mese. Kitűztük a közös célunk, hogy a farsangon mivel fogjuk meglepni a szülőket. Majd meditációval zártuk a foglalkozást.
Az 5. b osztály közösen gyűjtött célokat, majd csoportosítottuk őket kategóriákba rendezve. Eldöntöttük, melyek a könnyebben, melyek a nehezebben elérhetőek. Az előkészületek után a közös kinyomtatott céltáblákon lányok-fiúk csoportokban megbeszélték, mik lesznek a hónapra a legfontosabb célkitűzések. Mindenki eldönthette, melyik főbb területet, és melyik részcélt érzi magához legközelebb. Ide monogramos jelző korongot helyezett el. Fontos elhatározás született: a további hónapokban újból és újból elővesszük a céltáblákat, és megbeszéljük majd az eredményeket!