Januárban megbeszéltük, hogy miért jó célokat kitűznünk magunk elé, megbeszéltük, hogy ki mit fogadott meg az év elején és miért, illetve elkészítettük a közös céltábláinkat.
Célok kitűzése és elérése
A drága elsőseink olyan felnőttes célokat tűztek ki, melyek néha minket is próbára tesznek! 💖
Székesfehérvári Vörösmarty Mihály Általános Iskola
A mese után szívesen meséltek a gyerekek a saját céljaikról és arról, miként sikerült ezeket elérni. Hamar ráéreztek arra, itt az osztályban csak akkor tudják elêrni céljaikat, ha együttműködnek. Így született meg a tabló, mely kikerült a falra, hogy emlékeztesse őket, mire kell figyelniük, hogy elérjék céljaikat❤️
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
A boldogságórára való hangolódást egy nagyon vidám játék segítette. A gyerekek párokba rendeződtek és elképzelték, hogy össze vannak nőve a kisujjatoknál és nagyon lassan próbáltak megtenni így, egy -egy lépést. Majd sorra érintették össze a végtagjaikat, hátukat, így próbáltak mozogni, amit nagyon érdekesnek találtak. Meghallgattuk a Leghasznosabb dolog című mesét és elvégeztük a történetbe épített feladatokat! Befejezésként visszaemlékeztünk egy olyan alkalomra, esetre, amikor mi is hasonló kihívással szembesültünk, és sikerrel jártunk. Beszélgettünk arról mit éreztünk akkor? Miért jó a céljainkért tenni, mi segít, amikor megakadunk?
Január hónapban a téma célok kitűzése és elérése volt. Az új évben mindenki próbál kis fogadalmakat meghatározni saját magának. A gyerekek is így vannak ezzel. Kis célokat tűznek ki maguknak. Sokat beszélgettünk a gyerekekkel a céljaikról. A feladattok közül a célkeresőt választottuk. Van kedvenc mesefigurájuk ez a Mici mackó. Az osztályban a polcról figyeli hogyan dolgoznak és erőt ad a gyerekeknek. Ezért a macit választották aki majd segít nekik a célok megvalósításában. Használati utasítás: 1. Megfogalmazzák a napi céljaikat, kis lapra írják, rajzolják. 2. Macika a kosarában összegyűjti. 3. A gyerek magukhoz ölelik a macit. 4. Kis varázsszavakat súgnak a macinak a cél megvalósulására. 5. A cél megvalósításáért tesznek. Nagyon tetszett, örömmel végezték a feladatot.
Január a célkitűzések és a hatékony megvalósítási tervek hónapja
Január a megújulás hónapja. „Számos kutatás bizonyítja, hogy azok, akik konkrét, reális tervvel rendelkeznek, boldogabbak és sikeresebbek, mint a „sodródó” társaik. A célok elérésének valószínűségével kapcsolatban is számos vizsgálatot végeztek. Sokban visszatér a konkrét megfogalmazás, a tervek írásban való rögzítése, a célok másokkal való megosztása, a részcélokra való bonthatóság, a határidők meghatározása, mint a sikerhez vezető út egyes állomása.”
A boldogság-gyakorló embereknek mindig van aktuális rövidebb és hosszabb távú céljuk, méghozzá olyan törekvéseik, amelyek számukra örömet okozó elfoglaltságokkal töltik fel a mindennapjaikat, hiszen nagyon fontos szempont jóllétünk tekintetében, hogy mivel töltjük az életidőnket.
Martin Seligman és társai az erősségközpontú oktatási szemlélet kidolgozása során azt találták, hogy minél inkább aktív erősségeinkre építjük céljainkat, annál nagyobb örömforrást jelent az ezek eléréséhez szükséges tevékenységekkel töltött idő.
A téma feldolgozásához osztályunkban:
1.Az évet a szokásos SZÓFELHŐ-vel indítottuk. Mi jut eszedbe a CÉL szóról? Ez a kérdés olyan gondolatokat ébresztett a gyerekekben, hogy egy tanóra nem volt elég ennek a megbeszélésére.
Milyen érzések jutnak eszedbe? Mi a célod? Megvalósítható-e? Milyen út vezet oda? Álom, vágy vagy valóságos cél?….
S már a téma is boldogságot csalt az arcukra. Hihetetlen, hogy milyen konkrét céllal rendelkeznek már negyedik osztályban, s nagyon komolyan tudnak erről beszélni. Megfogalmaztak tanulmányi célt, sporteredményt célként ,egyéni célt, de közöset is!!!
Értékes percet voltak ezek nagyon.
2.Az elemző beszélgetések egy fontos „dukumentumból” indultak ki:”Amit rólam tudni érdemes!” Megfogalmazták erősségeiket, gyengeségeiket ,jellemezték magukat.
3.Az utolsó alsós évben az egyik nagyon fontos cél a felső tagozatra készülés, az átmenet kialakítása, az erre való törekvés.
Miközben negyedikessé váltak, s ebben az évben emberfeletti problémákon mentünk át, maguk is érezték, hogy a magatartásuk változott. Így nekiláttak maguk egyszerű és mindenki által betartható magatartási szabályokat összeírni. Ezt összesítettük nagyban. Aláírták és kitettük a falra. Elég volt pár napig csak egy pontjára mutatni, már értették is ki miben vétett. J
4.Mivel fiús és aktívan sportoló osztály vagyunk,központi cél sportból híressé válni. Nagyon sokat elemeztük az ehhez vezető utat, a példaképeket,stb…
Ismét megnéztünk egy számunkra nagyon kedves videót. A 2011-es Magyar Olimpiai Dalt, aminek rengeteg sorát már tudják a gyerekek. Sokat elemeztük ,dalolgattuk-akár tavaly is.
Mennyi hajnali ébredés,
Nekem még sem szenvedés,
Hidd el, ezt szeretni kell!
Mennyi vér és izzadás,
Mennyi megpróbáltatás.
Hidd el, ezt szeretni kell!
Ha vesztésre is állsz, majd újból talpra állsz.
Indulj újra, ma szivárványt is látsz!
Ref.: Ma elindulunk, hogy szétszakítsuk a gátakat
Ma elindulunk, hogy valóra váltsuk az álmokat.
Ma elindulunk, hogy céljainkért megküzdjünk,
Ma elindulunk, Isten segíts, hogy győzhessünk!
Ref.
Ma elindulunk, Isten segíts, hogy győzhessünk!
Mennyi kínzó fáradság,
Kell most a bátorság,
Hidd el, ezt szeretni kell!
Mennyi öröm és kudarc,
Mennyi kemény, elszánt arc.
Hidd el, ezt szeretni kell!
Ha vesztésre is állsz, majd újból talpra állsz,
Indulj újra, ma szivárványt is látsz!,…..
5.Lerajzolták,hogy ki hogy képzeli el magát FELNŐTTKÉNT. Hol fog élni ,kikkel, mit fog dolgozni ,stb .Nagyon hasznosak ezek az órák. Ismét látom, hogy mennyire visszatérnek a gondolatok évről évre ,egyre mélyebben.
A sok beszélgetés, a bizalom ,az őszinteség, mind összekovácsolja kis csapatunkat.
Január a célkitűzések és a hatékony megvalósítási tervek hónapja
Január a megújulás hónapja. „Számos kutatás bizonyítja, hogy azok, akik konkrét, reális tervvel rendelkeznek, boldogabbak és sikeresebbek, mint a „sodródó” társaik. A célok elérésének valószínűségével kapcsolatban is számos vizsgálatot végeztek. Sokban visszatér a konkrét megfogalmazás, a tervek írásban való rögzítése, a célok másokkal való megosztása, a részcélokra való bonthatóság, a határidők meghatározása, mint a sikerhez vezető út egyes állomása.”
A boldogság-gyakorló embereknek mindig van aktuális rövidebb és hosszabb távú céljuk, méghozzá olyan törekvéseik, amelyek számukra örömet okozó elfoglaltságokkal töltik fel a mindennapjaikat, hiszen nagyon fontos szempont jóllétünk tekintetében, hogy mivel töltjük az életidőnket.
Martin Seligman és társai az erősségközpontú oktatási szemlélet kidolgozása során azt találták, hogy minél inkább aktív erősségeinkre építjük céljainkat, annál nagyobb örömforrást jelent az ezek eléréséhez szükséges tevékenységekkel töltött idő.
A téma feldolgozásához osztályunkban:
1.Az évet a szokásos SZÓFELHŐ-vel indítottuk. Mi jut eszedbe a CÉL szóról? Ez a kérdés olyan gondolatokat ébresztett a gyerekekben, hogy egy tanóra nem volt elég ennek a megbeszélésére.
Milyen érzések jutnak eszedbe? Mi a célod? Megvalósítható-e? Milyen út vezet oda? Álom, vágy vagy valóságos cél?….
S már a téma is boldogságot csalt az arcukra. Hihetetlen, hogy milyen konkrét céllal rendelkeznek már negyedik osztályban, s nagyon komolyan tudnak erről beszélni. Megfogalmaztak tanulmányi célt, sporteredményt célként ,egyéni célt, de közöset is!!!
Értékes percet voltak ezek nagyon.
2.Az elemző beszélgetések egy fontos „dukumentumból” indultak ki:”Amit rólam tudni érdemes!” Megfogalmazták erősségeiket, gyengeségeiket ,jellemezték magukat.
3.Az utolsó alsós évben az egyik nagyon fontos cél a felső tagozatra készülés, az átmenet kialakítása, az erre való törekvés.
Miközben negyedikessé váltak, s ebben az évben emberfeletti problémákon mentünk át, maguk is érezték, hogy a magatartásuk változott. Így nekiláttak maguk egyszerű és mindenki által betartható magatartási szabályokat összeírni. Ezt összesítettük nagyban. Aláírták és kitettük a falra. Elég volt pár napig csak egy pontjára mutatni, már értették is ki miben vétett. J
4.Mivel fiús és aktívan sportoló osztály vagyunk,központi cél sportból híressé válni. Nagyon sokat elemeztük az ehhez vezető utat, a példaképeket,stb…
Ismét megnéztünk egy számunkra nagyon kedves videót. A 2011-es Magyar Olimpiai Dalt, aminek rengeteg sorát már tudják a gyerekek. Sokat elemeztük ,dalolgattuk-akár tavaly is.
Mennyi hajnali ébredés,
Nekem még sem szenvedés,
Hidd el, ezt szeretni kell!
Mennyi vér és izzadás,
Mennyi megpróbáltatás.
Hidd el, ezt szeretni kell!
Ha vesztésre is állsz, majd újból talpra állsz.
Indulj újra, ma szivárványt is látsz!
Ref.: Ma elindulunk, hogy szétszakítsuk a gátakat
Ma elindulunk, hogy valóra váltsuk az álmokat.
Ma elindulunk, hogy céljainkért megküzdjünk,
Ma elindulunk, Isten segíts, hogy győzhessünk!
Ref.
Ma elindulunk, Isten segíts, hogy győzhessünk!
Mennyi kínzó fáradság,
Kell most a bátorság,
Hidd el, ezt szeretni kell!
Mennyi öröm és kudarc,
Mennyi kemény, elszánt arc.
Hidd el, ezt szeretni kell!
Ha vesztésre is állsz, majd újból talpra állsz,
Indulj újra, ma szivárványt is látsz!,…..
5.Lerajzolták,hogy ki hogy képzeli el magát FELNŐTTKÉNT. Hol fog élni ,kikkel, mit fog dolgozni ,stb .Nagyon hasznosak ezek az órák. Ismét látom, hogy mennyire visszatérnek a gondolatok évről évre ,egyre mélyebben.
A sok beszélgetés, a bizalom ,az őszinteség, mind összekovácsolja kis csapatunkat.
Januári hónapunk közepén ismét ellátogatott Boldog Dóra a csoportunkba. Boldog Új Évet kívánt a gyermekeknek, mivel ebben az új évben most találkoztak először. A gyerekek egy köszöntő mondókával fogadták őt.
„Itt az új év, megérkezett,
ajándékot hoztam neked.
Hüvelykujjam egészség,
mutatóujjam békesség,
középsőujjam boldogság,
gyűrűsujjam vidámság,
a kisujjam szeretet,
odaadom mind neked!”
Beszélgetőkörrel folytattam a Boldogságórát. Elmondtam a gyerekeknek, hogy egy nagyon fontos témát fogunk ma megbeszélni, mégpedig: Reális célok kitűzése és elérése. Vegyes életkorú csoportommal beszélgettünk és az volt a tapasztalatom, hogy először vágyakat kezdtek megfogalmazni a gyerekek, de miután körbejártuk a témát beszélgettünk egy kicsit, példákat mondtam az én életemből a célok megfogalmazására és elérésére, azután már ők is közelebb kerültek ehhez a témához és életkori sajátosságukhoz képest nagyon szuper, ötletes és reális célokat tudtak megfogalmazni. Dicséretemmel erősítettem meg a jó válaszukat.
Relaxációs gyakorlatként az „Irkafirkát” választottam, melyben jól ellazultak a gyerekek. Kezeik alatt szép alkotások születtek. Következő feladatot a Boldogságóra Munkafüzetéből választottam ki, ebben a tevékenységben a céljaikat színezhették ki, ezáltal a feladat által sokat megtudtam a gyerekekről.
Majd a Boldogság mondókával mentünk vissza a nagy szőnyeghez, ahol Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalára táncoltunk a gyerekekkel. Boldogan, vidáman, felszabadultan énekelték a dalt táncolás közben.
A gyakorlatban is kipróbáltuk a cél elérését. Babzsákot kellett hullahopp karikába dobniuk, miután két csoportba osztottam a gyerekeket. Elmagyaráztam nekik, hogy ez most nem verseny, a cél lebegjen a szemük előtt, hogy a babzsák a hullahopp karikában landoljon. A gyerekek ezt a játékot nagyon komolyan vették, akinek elsőre nem sikerült beletalálnia, próbálkozhatott még egyszer.
Játék után Boldog Dóra szélcsengőjével és mesébe hívó mondókájával mesehallgatásra hívta a gyerekeket. Elmeséltem Boldogvár történetét, melyet leginkább a nagycsoportos korú gyermekek értettek meg. Több segítséget igényeltek a válaszmegadásnál, mint ahogyan eddig volt, ezért ezt a mesét többször meséltem még a gyerekeknek a hónap folyamán.
A pihentető és elgondolkodtató mese után egy játékkal folytattuk. A csoport céljait fogalmaztuk meg a ballagásukig együtt a gyerekekkel. Kis képeket kaptak borítékban, sorba rendeztük őket, beszélgettünk róla, majd a nagycsoportos gyerekek ki is színezhették a képeket és egy tablót készítettünk el belőle, melyet ki is tettünk a csoportszobába, hogy a gyermekek jól lássák nap mint nap, hogy melyik célt sikerült már elérniük.
Csoportbeli céljaink:
Március 15: Nemzeti Ünnep (A gyerekek egy kis műsorral készülnek az óvodába járó gyerekeknek és a felnőtteknek.)
Víz Világnapja (Márc.22.)
Húsvét (Április 9-10.)
Föld napja (Ápr.22.)
Anyák napja (Máj.7.)
Madarak, Fák napja (Máj.10.)
Ballagás (Máj. 26. Évzáró és ballagási műsorral készülnek a gyerekek szüleiknek.)
Pünkösd (Máj. 28-29.)
Gyermeknap (Jún. 03.)
Nemzeti Összetartozás napja (Jún.04.)
A többi gyermek addig a Boldogságvárat színezhette ki.
Boldogságóra lezáró tevékenységeként az óvónő játékát választottam. A gyerekek az öltözetemből kitalálták, hogy én egy medvekislány vagyok, akinek a hátán egy iskolatáska volt. Eltévedtem és a gyerekek segítségével (teljesítettek 3 feladatot: 1.medvés mondókát mondtak, 2.lufit fújtak és kipukkasztották, 3.cammogva jártak körbe és brummogtak is hozzá.) újra hazajutottam anyukámhoz az iskolából. Ezzel a szituációs játékkal teljesen el tudtam varázsolni a gyerekeket, fantáziájukat, beleélő képességüket mozgattam meg.
A meséből a gyerekek számára már jól ismert mondatot „Mindig a cél lebegjen a szemed előtt!” kinyomtattam a gyerekeknek és fölragasztottuk a szekrényünkre, melyet minden nap elismételtünk a gyerekekkel.
A témát a szülőknek úgy adtam tovább, hogy otthon a gyerekekkel meg kellett fogalmazniuk a céljaikat és egy befőttesüvegbe kellett elrejteniük. Nagyon ötletesre valósították meg együtt ezt a feladatot. A jó cselekedet kockákat is elkészítették, melyeken látszódnak a munka nyomai.
Speciális Alapiskola Hurbanovo
Sziasztok boldogórások…újra kezdődött egy új esztendő,tele vágyakkal,tervekkel,új álmokkal. Mi,a marcelházi boldogórás gyerekek és tanító nénik ezzel a rajzzal üzenjük,mit is szeretnénk megteremteni a mi kis világunkban 2023-ban. Lacikának nagy álma a gitár,Edmundkánknak a pecabot,Fábiánnak a gördeszka-szurkolunk,hogy sikerüljön minden álom és remény nekik.
(Kisürge csoport)
I. Bev.: Lazító gyakorlat: „A ritmustól éber leszek …”
Ráhangolódás: Bagdi Bella: Van nekem egy álmom … című dal
II. Főrész: Motiváció: Kinek vannak megvalósítható konkrét céljai?
Beszélgetés: Miért fontosak a célok?
6 ok, amiért fontosak a célok az életünkben.
Gyakorlat: „Terveim a jövőre” című saját címer elkészítése.
Feladataim a céljaim elérése érdekében post-it elkészítése otthonra.
Gyakorlat: „Közös célok meghatározása” erre a tanévre.
III. Befejezés: Elkészült munka elhelyezése a teremben.
Közös meditáció.