A gyerekek megismerték a célok fajtáit. Mindenki megfogalmazott egy-egy egyéni célt a 2023-as évre vonatkozóan. Ezt egy plakáton megjelenítették, melyet az osztályteremben kitűztünk.
Célok kitűzése és elérése
A Boldogovi januári témája: a célkitűzések téma volt. Elsőként a saját véleményemet írnám meg: azt gondoltam – ezt a témát részletesen lehet feldolgozni, hiszen még a felnőtteknek is gondot okoz a jövőre tett elképzelések megfogalmazása! Nem így történt! A nagycsoportos és egy-egy középsős gyermek remekül kivitelezte, előtte szóban közölte, mi is szeretne lenni majd a jövőben, hogyan képzeli el magát felnőttként.
Az elkészült rajzokon megfelelően látható a kedvesen és humorosan megjelenített elképzelés. A téma feldolgozását több foglalkozáson keresztül tervezem, hiszen így érhetjük el a széles körű elmélyítést!
Indításként, motivációként megnéztünk egy – korábbi csoportommal készített – videót: https://youtu.be/2WHt6uuU9oU
Ennek alapján megbeszéltük a célok fontosságát, a sikeres célbaérés feltételeit, majd a következő feladatokat végeztük el:
1. A csoport minden tagja leírta az élete különböző területein megvalósítandó legfontosabb céljait. Ebben a „Boldogságóra munkafüzet”-ben található táblázat segített.
2. Ezután összegyűjtöttük az osztály minden tagja számára egyaránt fontos célokat. Ezek szerepelnek – emlékeztetőül – a közösen elkészített tablón, amit kitettünk a tanterem falára.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Január a célok kitűzésének időszaka.A gyerekekkel arról beszélgettünk, hogy nekünk mi lehet a célunk a csoportban, oviban (szót fogadni, egyedül öltözködni, csendben mesét hallgatni, játék után rendet rakni, ügyesen fogat mosni….)
Foglalkozás:
– Van nekem egy álmom című dal meghallgatása
– Relaxáció: Dagasztás
– Szutyejev: A négy kis ezermester című mese meghallgatása
Beszélgetés a meséről: mit akartak a kis állatok a történetben? Mi volt a céljuk a hazacipelt szekér alkatrészekkel? Sikerült- e megvalósítani amit elterveztek?
Én is készítettem a gyerekeknek egy akadálypályát a tornaszobában, hívtam Őket, hogy próbáljuk együtt leküzdeni az akadályokat. Ha sikerül, akkor mindenki kap egy Boldogságvár színezőt.
Tüzijáték robbanjon, pezsgősdugó durranjon.
Azt kívánom ez az év még legyen jobb a többinél!
Megfogadom, jó leszek, legjobb gyerek én leszek!
Lencse, malac, ezt eszünk mi, ne dobd ki a szemetet!
Ha kidobod szemeted, szerencsédet elveszted.
Kezdődjön hát vígan az év…BOLDOG ÚJ ÉVET KÍVÁNUNK!
Tüzijáték robbanjon, pezsgősdugó durranjon.
Azt kívánom ez az év még legyen jobb a többinél!
Megfogadom, jó leszek, legjobb gyerek én leszek!
Lencse, malac, ezt eszünk mi, ne dobd ki a szemetet!
Ha kidobod szemeted, szerencsédet elveszted.
Kezdődjön hát vígan az év…BOLDOG ÚJ ÉVET KÍVÁNUNK!
A januári témát a Medve-héten dolgoztuk fel. Sokféle változatos tevékenységet végeztünk. Verseltünk, mondókáztunk, medvés játékokat játszottunk. Megfigyeltük az időjárást és megbeszéltük, hogy mit csinál a medve a népi megfigyelés szerint, ha süt a nap és ha borús az ég. Ezt nap és felhő báb segítségével el is játszottuk. A gyerekek elrejtett medvefigurákat kerestek a csoportszobában, amelyeket megtalálás után bevittek a medvebarlangba. Célunk az volt, hogy aktívan és örömmel vegyenek részt a tevékenységekben. Jutalmul megkóstolhatták a medvék finom eledelét, a mézet is.
Rövid zenehallgatás után arról beszéltünk, hogy ki milyen év eleji fogadalmakat tett. Ezt követően közös verset írtunk oly módon, hogy mindenkinek le kellett írnia egy dolgot, amire vágyik (gondolkodási idő nélkül), a kifejezéseket egy kosárba dobtuk, véletlenszerűen kihúztuk onnan, majd lejegyeztük. Ezután két csapatra osztottuk a társaságot. A gyerekek elmutogatták csapattársaiknak, hogy mi volt az a tevékenység, amit az előző évben a legtöbbet végeztek. A két csoport versenyzett egymással. Ezt követően párokban dolgoztak a gyerekek. Mindenkinek el kellett képzelnie, mi lesz vele 20, 40, 60, 80 éves korában, és ezt meg kellett osztania a társával. Ezután E/1-ben társuk helyébe képzelve mondták el az osztály előtt. Végül megbeszéltük, hogyan érdemes rövid és hosszú távú célkitűzéseket tenni, hogyan írjunk bakancslistát.
Január hónap boldogság témája a célkitűzések és a hatékony megvalósítási tervek voltak. Feladatként a “Szívmanó akadálypályán”-t választottuk. Megérkezett a csoportunkba a “Szívmanó” 5 kis segítőjével. Beszélgetett a gyerekekkel a szeretetről, arról, hogy mit jelképez a szív, mi a szeretet, hogyan lehet szeretni, a szeretetünket kimutatni. Ezt követően elhozta nekünk a hónap dalát, amit meghallgattunk. Majd mindenki megpróbálta valamelyik társának a szeretetét kimutatni valamilyen módon / ölelés, arcsimogatás, mosoly…stb./ a megbeszéltek alapján.
A beszélgetés után a “Szívmanó” próbára tette a gyerekeket. Kisebb csoportokban egy akadálypályán kellett végighaladniuk úgy, hogy egy zsinegre felfűzött szívláncban haladtak végig, figyelve egymásra, hogy a szeretet lánca egyben maradjon. Mivel nagy a csoport létszáma, ezért 3 kisebb szívláncban haladtak végig a gyerekek. Először egy színes mesebeli szőnyegen haladtak végig, ami azt jelképezte, hogy sokféle ember él a világon, de csak a piros színű szőnyegre lehet lépni, ami a szeretetet, az emberek szívét jelképezi. Majd egy szakadék felett kellett átkelniük, amiben segített a szeretet összetartó ereje. Ezután egy mocsáron keltek át, figyelniük kellett hogy hogyan lépnek, hisz az életben is figyelni kell, hogyan cselekednek szeretetteljesen. Az akadálypálya vége felé szúrós tüskékkel teli pályán haladtak végig. A tüskék a szomorúságot, fájdalmat jelképezték, amit szeretettel le lehet győzni. Aztán a folyó vizén kellett átlépni, leküzve a sodrást, ami az életükben előforduló nehézségeket jelképezte, és a végén egy zuhatag alatt keltek át, ami azt jelképezte, hogy a bármi jöhet a szeretettel minden akadályt legyőzhetünk.
A próbák végén a “Szívmanó” mindenkit megajándékozott egy kis szívvel és megdicsérte a gyerekeket!