Az órát egy színezővel kezdtük, amelyen a Munkafüzet 70.oldalán szerepel. Könnyű volt ezután át kötni a célokra a figyelmet. A sikeres sportolók jó példák voltak a célok kitűzéséhez. Számos sportolót említettünk, akik hosszas, kitartó munkájuknak köszönhetően elérték kitűzött céljaikat. Most annyi apropója volt az órának, hogy a célok kitűzése kapcsán, amikor meghallgattuk egymás céljait megkértem a tanulókat gondolják át mivel tudnák a társuk céljait segíteni. Ez nehéz feladat volt számukra, de pár indító gondolat elég volt ahhoz, hogy megfogalmazzák majd papírra vessék ígéreteiket, amivel a másik céljait tudják támogatni.
Célok kitűzése és elérése
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Amikor elkezdődik az új év mindig teszünk fogadalmakat, tűzünk ki célokat magunknak. Mi közös céljainkat gyűjtöttük össze közösen. Az osztályban jól látható helyre tettük, hogy mindig szem előtt legyen. Beszélgettünk arról is, hogy ki mit tesz a célok megvalósulásához. nagyon szeretjük a Van nekem álmom című dalt, sokat énekeltük a hónap során.
Céljaink elérése a harmadik osztályban. Beszélgetés a célokról és azok eléréséről.
Nagyon nehéz volt ez a témakör, mivel tanítványaim az alapfogyatékosságukból adódóan az itt és a mostban, a jelenben élnek. Mit szeretnél elérni, milyen életet szeretnél élni 10-20 év múlva, értelmezhetetlen a számukra. Többféle úton is körbejártuk. A mese, a dal, a többszempontú megközelítés: rövid-hosszú távú célok; egyéni-családi cél; álom-valóság ellentéte; a plakát, stb. Végül körvonalazódott minden tanulóban egy-egy hosszú távú cél, amit meg is tudott fogalmazni. Genial-ly programmal készítettem el ezt a témát is.
Ebben a hónapban foglalkoztunk kiemelten Petőfi Sándorral is a kerek évforduló kapcsán. Többször is párhuzamba állítottuk élettörténetét és januári kihívásunkat.
Hatos Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Mindig több mesét is olvasunk az adott témához. Most célokat gyűjtögettünk belőlük, majd megbeszéltük, hogy számukra milyen célokat érdemes kitűzni. Különbség van a vágyálmok és az elérhető célok között. Az egyik foglalkozáson pedig csoportokban le is írtuk ezeket.
Januári témánk a Célok kitűzése és elérése volt. Mint mindig, most is sokat beszélgettünk, főleg arról, hogy ki mit szeretne elérni, kinek milyen céljai vannak. Ezeket hogyan lehet elérni? Feldolgoztuk Az öreg halász és a nagyravágyó felesége című mesét. Megbeszéltük, hogy milyen érzést vált ki belőlünk a célok elérése, a problémák megoldása, a siker érzelmi megjelenése. Kifejtették a gyerekek, hogy mit is jelent nekik a boldogság.
Szerencsére vannak céljaik a tanulóinknak, azt is tudják, hogy hogy fogják azokat elérni. Hasznossá szeretnének válni, ami nem csak a januári céljuk. Megépítettek álmaik otthonát hóból és megbeszéltük, hogy mi is az álom és a vágy. Beszélgettünk arról, hogy milyen érzés az, ha teljesül az, ami nekünk fontos. Egymással sokat beszélgettek a testi és a lelki egészségről, a támogató pozitív érzelmekről. Rajzot készítettek a célok megvalósulásáról. Mivel a félév zárása is terítéken volt, az érdemjegyeken való javítás is céljuk lett. A felső tagozatos éveikre is voltak céljaik, főleg az, hogy büszkék legyenek rájuk szüleik.
Sajnos elég sokat betegeskedtek a gyerekek az év elején, így kevés létszámmal tartottuk meg az óránkat.
A céljaink eléréséhez nagyon sok munka és kitartás kell, meg kell terveznünk az életünket, el kell döntenünk, milyen úton szeretnénk haladni. A fejlődés mindig nagy elszántságot követel! Ezt próbáltuk meg elmagyarázni a gyermekeink számára, mindenki megfogalmazta, mi szeretne lenni, ha nagy lesz. „Repül a madár, szárnyava száll, mert szabad madár” relaxációs gyakorlattal kezdtük a tevékenységet. Majd a „Van egy álmom” kezdetű dalra körben állva énekeltünk és mozogtunk. Boldog Dóra előadásában meghallgathatták a gyerekek Boldogvár meséjét. Vidám hangulatot teremtettünk a Boldogságóra keretében. Mindenki jól érezte magát.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A gyerekek elmondták, hogy melyek a vágyaik, céljaik ebben az évben.
Ezután megtervezték a hozzájuk vezető utat.