Érdekes és nehéz téma a célok kitűzése. Sokat gondolkodtam rajta, hogy is vezessem be. Ritkán találkozom olyan gyerekekkel, akiknek határozott céljaik vannak. A gyereklétben pont az a szép, hogy időtlenül telnek a napok, pláne ha sokat játszhatnak önfeledten. Inkább álmaik vannak, ezért is kezdtünk egy olyan beszélgetéssel, amiben megpróbáltuk a célt magát definiálni, aztán kifejteni, hogy milyen egy jó cél. Saját tapasztalataik alapján megpróbálták megfogalmazni, mit éreztek, amikor sikerült elérniük egy kitűzött céljukat. Aztán kicsit kibővítettük ezt a munkafüzetből azzal a hat pozitív hatással is, amiről Sonja Lyubomirsky ír könyvében. Néhány idevágó közmondással és szólással is megismerkedtünk, majd az akadályok, nehézségek áthidalásáról beszélgettünk. Számba vettük, mik azok a dolgok, amik segíthetnek a célt fókuszban tartani. Végül meghatároztuk az 5 napos közös kihívásunkat: az osztályközösség erősítését, társas kapcsolataink javítását. Fontossági sorrendben fogalmaztuk meg a részcélokat. Amit a legnehezebb szerintük betartani, azt soroltuk legelőre. Úgy határoztuk meg a feladatot, hogy minden nap eggyel több dologra kell figyelni. Nap végén a gyerekek szmájlikkal jelölték, mennyire sikerült elérni az adott célkitűzést. Természetesen nem ment varázsütésre, egyből szembesültek a kudarcélménnyel. Ezért aztán több héten keresztül újra és újra belekezdtünk és azóta is ki van függesztve a teremben a kihívás. De nem adjuk fel, igyekszünk szem előtt tartani. Van azért látható javulás, többször eszükbe jut, hogy egymást figyelmeztessék, sokkal több a közös spontán játék, amiből senki nincsen kiközösítve. Egyéni célokat is sikerült megfogalmazni leginkább egy-egy rossz szokás elhagyására, illetve jóra váltására vonatkozóan.
Célok kitűzése és elérése
Fontos, hogy már kiskorban legyen céljaik, és próbáljuk ezeket elérni kitartással, alázattal, türelemmel!
Mivel az osztálykám még mindig elég hangos csapat, leporoltuk a tavaly már kitalált csöndesség -képességet, és coaching módszerek alapján megpróbáltuk elérni idén is azt a célt, hogy halkabbak legyünk a folyosón, az ebédlőben, a szünetekben.
Van még hová fejlődnünk, de azt hiszem, jó az irány. 🙂
Egyúttal elérkezettnek láttam az időt arra is, hogy további célokat tűzzünk ki magunk elé, pl. a hatékony tanulás, önellenőrzés mikéntjébe is belevágtunk ugyanezzel a módszerrel.
Ehhez kapcsoltuk a további hónapok témaköreit is.
Mivel az osztálykám még mindig elég hangos csapat, leporoltuk a tavaly már kitalált csöndesség -képességet, és coaching módszerek alapján megpróbáltuk elérni idén is azt a célt, hogy halkabbak legyünk a folyosón, az ebédlőben, a szünetekben.
Van még hová fejlődnünk, de azt hiszem, jó az irány. 🙂
Egyúttal elérkezettnek láttam az időt arra is, hogy további célokat tűzzünk ki magunk elé, pl. a hatékony tanulás, önellenőrzés mikéntjébe is belevágtunk ugyanezzel a módszerrel.
Ehhez kapcsoltuk a további hónapok témaköreit is.
Mivel az osztálykám még mindig elég hangos csapat, leporoltuk a tavaly már kitalált csöndesség -képességet, és coaching módszerek alapján megpróbáltuk elérni idén is azt a célt, hogy halkabbak legyünk a folyosón, az ebédlőben, a szünetekben.
Van még hová fejlődnünk, de azt hiszem, jó az irány. 🙂
Egyúttal elérkezettnek láttam az időt arra is, hogy további célokat tűzzünk ki magunk elé, pl. a hatékony tanulás, önellenőrzés mikéntjébe is belevágtunk ugyanezzel a módszerrel.
Ehhez kapcsoltuk a további hónapok témaköreit is.
Az idei évet örömmel kezdtük, hiszen a hosszú szünet után újra találkoztunk. Tele élményekkel, melyeket jó volt megosztani egymással. Reményeiket, vágyaikat, céljaikat fogalmazták meg a gyerekek, hiszen a kezdet-az újév elvégzendő feladatokat és elérendő célokat tartogat mindannyiunk számára. A tartalmas foglalkozást vidám, évindító versek faragásával zártuk, melyeket csoportokban készítettek el a tanulók. A kreatív munka sok örömet, boldog pillanatot okozott. Rengeteget derültek a gyerekek a jól sikerült verseken.
A célok elérése és kitűzése volt e havi boldogságóra témánk. Ahhoz, hogy teljes életet éljünk, mindig kellenek elérendő céljaink. A foglalkozásomat dr. Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatával kezdtük a „Fújj, fújj” szélutánzással, mely által nyugodtabbá váltak a gyerekek és kezdhettük a tevékenységet. Körben ülve arról beszélgettünk, hogy a csoport, mivel iskolába készül, céljai között van az, hogy jól tanuljon, sok ötöst hozzon haza, legyenek új barátai, ne féljen az ismeretlen akadályoktól, megkösse egyedül a cipőjét….Egy óvodás gyermeknek- nagycsoportban már vannak komoly céljai: ezeket próbáltuk meg együtt megfogalmazni. Ezután a szekrény elé felfüggesztett karikába kezdtünk dobálni babzsákokat: a játék lényege nem az volt, hogy sikerüljön beletalálni, hanem, hogy segítsük, bíztassuk egymást, drukkoljunk a másiknak, és mindenkit megtapsoljunk. Ez idő alatt a bátortalanok is felbátorodtak, jól esett nekik a közösség biztató ereje. Bezzeg Andrea: Boldogvár c. meséjét meséltem el a gyerekeknek, mely során a szegény legény akadályokon át jutott el a boldogvárig. Eztán megbeszéltük, milyen érzés lehetett neki, mikor sikerült egy akadállyal megküzdeni és mit érzünk mi, mikor sikerül egy célunkat elérni. A foglalkozást egy közös mozaikozással folytattuk: egy nagy alakú papírra várat rajzoltam, melyet együtt ragasztottuk be papírmozaikokkal és kitettük a csoportszoba falára a mi boldogvárunkat. Ennek nyomán a gyerekek elkezdtek várakat rajzolni és így majdnem mindenkinek lett egy saját boldogvára. Közös tablót is alkottunk: céljainkat rajzoltuk, ragasztottuk fel rá. A tevékenység végén meghallgattuk Bagdi Bella : Pozitív mondókáját és együtt mondogattuk vele.
A folyosón található, a mi Boldogság várunk. A vár következő puzzle darabját kerestük meg, ami nem más, mint a célok elérése. Zöld óvodásként kiemelten figyelünk a környezettudatosságra, a környezetünkben élőkre. Az ősz végén kihelyezett madáretetőkre is figyelünk. Célként fogalmaztuk meg, hogy minden nap, legalább 2-en megnézik, elegendő eleség van-e a madaraknak, illetve, hogy folyamatosan készítünk saját készítésű eleséget is nekik. Minden nap kiválasztjuk, ki lesz a napi „madáreleség” figyelő. Képekből kiválasztottuk, milyen madarakat várhatunk az etetőhöz. Amint „elkészült az eleség” megbeszéltük, hogy milyen célokat tudunk még megfogalmazni, például az óvodában és otthon. Mit tegyünk, hogyan ellenőrizzük, hogy ezek megvalósulnak-e. Ezután felöltöztünk, s kimentünk elhelyezni a fákra a napraforgós almákat.
A relaxáció után meghallgattuk a „Van nekem egy álmom” c. dalt, majd a gyerekek megfogalmazták saját céljaikat, álmaikat. Babzsákot dobtak karikába miután elmondták, hogy mit szeretnének elérni. A mese és a kérdések megválaszolása után Fehér Klára: Foglalkozások szövegét mondtam el nekik, majd utána sorrendbe rakták az ehhez tartozó képeket. Beszélgettünk egyes foglalkozásokról, majd a foglalkozás lezárásaként kiszínezték a célok jelét és felragasztották a Boldogságvár következő lépcsőfokára.