Szeptembertől iskolások lesznek a gyerekek, így most ez központi téma a csoportban. Meglátogattak minket a helyi iskolák tanító nénijei és mi is ellátogattunk az egyik helyi iskolába. Közös beszélgetéseink alatt fogalmaztuk meg közös és egyéni céljainkat amiket a közel és távolabbi időszakban szeretnénk elérni.
Célok kitűzése és elérése
Foglalkozásunkat a kézikönyvben található „malomkörzés” mozgásalapú relaxációs gyakorlattal kezdtük. A téma bevezetését célba rúgással kezdtük. Mindenki megfogalmazott magában egy célt, berúgta a labdát és hangosan kimondta a célját. A gyerekek nagyon élvezték a feladatot. Ezután leültünk a földre és megbeszéltük, hogy kinek milyen célja van az életben. Fő témánk a „Mi leszek, ha nagy leszek?” volt.
A téma feldolgozását „A két favágó” című rövid mesével kezdtük. A mese után az alábbi kérdéseket beszéltük meg közösen a gyermekekkel: Volt-e már olyan dolog, amit szerettél volna elérni, de nem sikerült? Mi a legnagyobb álmod? Milyen érzés, amikor sikerül elérni valamit?
Minden gyermekek kiosztottam egy focilabda sablont, amire krepp papírgalacsinokat ragaszthattak vagy kiszínezhették azt.
A foglalkozás lezárásaként kiszíneztük a célok elérének jelét.
2023-at köszöntöttük. Először aki szerette volna, elmesélte a téli szünidő élményeit. Mindenki kiemelt legalább egy fontos dolgot, amiért hálás az elmúlt évben.
Ezután 2023-as naptárt készítettünk, az egyik oldalára felragasztottuk a naptárt, a másik oldalára olyan célokat, dolgokat írtak, amit idén szeretnének megvalósítani.
Beszélgettünk a célokról és a megvalósításhoz vezető útról. Mivel a gyerekek nagyon szeretik a rejtvényeket, keresztrejtvényt választottam bevezető feladatnak. Ez azért is jó feladat, mert így felelevenítettük az optimizmusnál beszélteket. Közösen elolvastuk Puskintól a mese a halászról és a kishalról c. művet majd a gyerekek felírhatták kívánságaikat a kívánság halakra.
Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium , Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskola
A célok megvalósítása közben gyakran szükség van új szokások bevezetésére. Ehhez elengedhetetlen a jó önismeret, az erősségek és gyengeségek számbavétele.
Az ehhez vezető utat illusztráltuk.
Az újév után a gyerekekkel beszélgettünk arról, hogy új célokat, kívánságokat, terveket tudunk elhatározni, kitűzni.
Bevezetésként :
Az öreghalász és a nagyravágyó felesége c. mesét dolgoztuk fel.
Megbeszéltük, hogy hogyan viselkedett a nagyravágyó feleség. Hogyan és miként tanulta meg, hogy ne akarjon sokat, ne vigye túlzásba a kívánságait.
A gyerekek aranyhalba foglalták vágyaikat, céljaikat. Elmondhatták egymásnak, mit rajzoltak vagy írtak a kívánsághalukba. Vágyaikat, elképzelésüket, céljaikat.
A közös munkálkodás közben meghallgattuk a hónap dalát.
Nagyon szép kívánságok, célkitűzések születtek.
A foglalkozás végén megfejtettük a varázsszót: Ez jött ki megfejtésnek: Sikerül!
Edit néni és a kis Némethesek bizakodó csapata
Célok kitűzése, elérése
A reggeli kör alkalmával megbeszéljük a gyermekekkel a jelüket.
Tükörbe tekintenek, megnézik magukat.
Majd kézbe veszik a saját fényképüket.
Milyen a kedvetek?
Jelöljétek a kommunikátoron!
A reggeli kört a napi aktualitásokkal folytatjuk:
Milyen nap van ma? – mondóka, vers, ének
Melyik napszak van most?
Megbeszéljük milyen kint az időjárás.
Beszélgetünk az évszakról, megbeszéljük az aktuális évszak jellemzőit.
Milyen hónap van?
Január, az év első hónapja.
Ilyenkor az év kezdetén új célokat tűzünk ki, melyeket szeretnénk megvalósítani.
-Milyen célokat tűzhetünk ki magunk elé?
Lehetnek nagy célok, amiket nem biztos, hogy sikerül megvalósítanunk.
Fontos, hogy jól gondolkodjunk a céljainkról.
A kicsi célok kitűzése sokszor előbbre visz.
Nektek milyen apró céljaitok vannak?
Ragasszátok fel a papírra:
-Például a reggeli készülődésben segíteni anyának, együttműködni vele
-Anyának kedveskedni
-Teregetéskor adogatni a zoknikat
-Vigyázni a természetre, nem szemetelni
-Összepakolni a saját játékokat
Ezek apró, de számotokra megvalósítható célok.
Ha ezeket szeretnétek elérni, mit szükséges tenni?
-Kitartónak lenni, küzdeni, hogy megvalósíthassuk azokat.
Bagdi Bella: Felismerem a feladatom
Hallgassuk meg közösen a dalt!
Általában az év elején, sokszor tűzünk ki új célokat.
A célok megvalósításában segítségünkre van Jézus, aki meghallgat bennünket, hogy sikerüljön a célokat elérni.
Kérjük az Ő segítséget!
Kis telefonom van nekem…
Kívánom, hogy mindenki elérje kitűzött célt, amit szeretne!
Először megbeszéltük a cél fogalmát, majd arra jutottunk, céltalanul nem lehet élni, akik célokat tűznek ki maguk elé, azok sikeresebbek és kiegyensúlyozottabbak. Tudatosították a gyerekek, hogy a célért azonban tenni kell, s minden csak úgy megy, ha hiszünk benne.
Ezután azon gondolkodtak, hogy mik az ők egyéni céljuk, majd egy varázstükör segítségével beleképzelték magukat abba, hogy ez miképp valósulhat meg. Ezt közben lerajzolták, bemutatták.
A foglalkozást a Napimádás relaxációval kezdtük
A témát a „Mese a kitartásról és az optimizmusról” c. történettel vezettem be, melyben a legkitartóbb béka, nem hallgatva senkire, kitartóan küzdött a lehetetlennek tűnő célja eléréséért és végül egyedüliként jutott fel a torony legtetejére.
Ezt követően -kalózos témahetünkhöz kapcsolva- közösen indultunk el egy nagy küldetésre, a kincsvadászatra. A gyerekek térképet kaptak, melyet követve minden állomáson különböző (mozgásos, logikai, ügyességi) próbatételek vártak rájuk, melyeket teljesítve tudtak csak tovább haladni. Hol egyénileg, hol csoportosan kellett ezért megküzdeniük, így jutva el legvégén a megérdemelt kincsekhez.
Nagyon élvezték a gyerekek a kincsvadászatot, úgy érzem ezzel igazán élményszerűvé, emlékezetessé sikerült tennünk ezt a foglalkozást.