Meghallgattuk a ,,Van nekem egy álmom” című dalt, közben megkértem a gyerekeket, hogy gondolják át, hogy mit szeretnének a legjobban, mik a céljaik. Meghallgattam a vágyaikat, álmaikat. Azután elmeséltem Boldogvár című mesét. A héten kiválasztottunk egy napot, amikor mindannyian pirosba öltöztünk és aznap csak jó cselekedeteket vihettünk véghez.
Célok kitűzése és elérése
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
Január- a célok kitűzése elérése
Pszichológiai kutatások szerint boldogabbak azok az emberek, akik olyan dolgot tesznek es olyan dologra törekszenek, amely fontos számukra.
A gyermekek nagyon motiválhatóak egy- egy cél elérésért es belső erő is hajtja őket.
Boldogvar meséjének meghallgatása közben a gyermekek csillogó szemekkel figyeltek. Janos erőt adó mondókajat mondogatták.
A mese meghallgatasa után mozgasos játek majd puzzle keresés vette kezdetét. A darabok megtalálasa es összeillesztesevel elértuk a célunkat- összeállt a kép. Boldogvar tárult elénk. Nagyon jó kis alapot adott ez a torténet hiszen utána felhasználták más játéktevékenység során is.
Januárban a „Célok kitűzése és elérése” témát dolgoztuk fel.A „Medve vagyok és cammogok” című relaxációs gyakorlattal kezdtük a foglalkozást,majd a szőnyegre körben ülve elmondták a gyerekek,hogy mire vágynak a legjobban.Rövid és hosszútávú célokat egyaránt mondtak .Pl:mik szeretnétek lenni felnőtt korotokban/ezt felírtam egy papírra/Ezután rendeztünk egy célbadobó „versenyt”.Két csapat volt,karikába kellett színes babzsákokat dobálni.Majd eljátszottuk az „Óvónéni játéka”c. játékot,amit nagyon élveztek,igazán vidámra sikeredett.Lezárásként elénekeltük a „Ha jó a kedved”c. dalt,amit mozgással kísértünk.
Ismét eltelt egy év. Ilyenkor mindenki elgondolkodik céljain, mit szeretne megvalósítani az előtte álló időszakban.
Ezután én meséltem a gyerekeknek kitűzött céljaimról, mi az, ami fontos számomra.
Az öreg halász és a nagyravágyó felesége meséje kapcsán nagy tanulság vonható le, a beszélgetés során okos gondolatokat mondtak a gyerekek. Azután lerajzoltuk a halacskát. A kis halacska mellé lerajzolták vágyaikat, ők mit kívánnának, ha lehetőségük lenne.
Megbeszéltük, kinek, milyen vágyai, céljai vannak. A következő válaszok születtek:
Érzelmekről is szót ejtettünk. Ha nem sikerül a kitűzött célt teljesíteni, milyen érzeteket vált ki belőlünk.
Elhatároztuk, hogy lesznek közös céljaink.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Nagyon megható volt, hogy az első osztályos kicsik milyen nagy elszántsággal vettek részt ezen az órán, ahol a témakör igen nehéz volt. Általában a célok kitűzése felnőttekre jellemző. Ők mégis, -egy nagyszerű mese: Az öreg halász és nagyravágyó felesége segítségével – bekapcsolódtak a témába. Meg tudták fogalmazni vágyaikat, pl.: sportoló szeretnék lenni, híres kutató, avagy kitűnő tanuló. Körbejártuk, vajon mi kell mindehhez. A járműveket vontuk be a fantáziánkba, hogy azokkal „utazunk” a céljaink felé. Hajtó motorunk, gurító kerekünk a család, a barátok és a tanárok.
Jó hangulatú óra kerekedett!
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Nagyon megható volt, hogy az első osztályos kicsik milyen nagy elszántsággal vettek részt ezen az órán, ahol a témakör igen nehéz volt. Általában a célok kitűzése felnőttekre jellemző. Ők mégis, -egy nagyszerű mese: Az öreg halász és nagyravágyó felesége segítségével – bekapcsolódtak a témába. Meg tudták fogalmazni vágyaikat, pl.: sportoló szeretnék lenni, híres kutató, avagy kitűnő tanuló. Körbejártuk, vajon mi kell mindehhez. A járműveket vontuk be a fantáziánkba, hogy azokkal „utazunk” a céljaink felé. Hajtó motorunk, gurító kerekünk a család, a barátok és a tanárok.
Jó hangulatú óra kerekedett!
A gyerekekkel beszélgettünk arról, hogy nem elég kigondolni valamit, amit szeretnénk, ahhoz tenni is kell, hogy elérjük. Mindenki megfogalmazta vágyait és gondolkodott, ötletelt arról, hogyan lehetne elérni azt apró lépésekkel. Közben rajzok is készültek, amiket kivágva egy nagy szívbe ragasztottunk fel.
Szolnoki Fiumei Úti Általános Iskola
Órán a jövőnkről és céljainkról beszélgettünk. Elmesélték álmaikat. Elmondták: mi leszek, ha nagy leszek. Egy lapon összegyűjtöttük a 4.b közös céljait és kiragasztottuk az ajtóra.
Zsófia Anna Krajnyákné Greutter
Az óra rávilágított arra, hogy van fontos életfeladatunk is, hogy megtaláljuk azokat a kisebb és nagyobb célokat, amelyeket mi magunk „értelmes célként” címkézünk fel, és ezeket összehangoljuk a környezetünk és szeretteink igényeivel és céljaival. A tanulók rajzoltak egy annyi idős, mesebeli ikerpárt, ahány évesek ők. Lerajzolták melléjük, hogy mi az a dolog, ami a leghasznosabb nekik az életükben, a mindennapjaikban.
A feladatot beszélgetés követte: mit csinálnak ezzel a leghasznosabb dologgal-Egyáltalán mit jelent az, hogy valami hasznos? Nagyon sok féle válasz született és alkotás. A tanulók nagyon jól érezték magukat, észrevehetően egyre nyitottabbak, közlékenyebbek minden egyes boldogságóra után.
5. Célok kitűzése és elérése – január
– Téma bevezetése, relaxáció: „Körbe, körbe, karikába”
– Gyerekdal: „Van nekem egy álmom”
– Téma feldolgozása: Célba dobás, beszélgetőkör, csoportunk céljai – megrajzolás/kiragasztás, Mese: A kiskakas gyémántfélkrajcárja
– Téma lezárása: mese bábozása közösen
– Téma továbbadása: Közös részvétel Kutyaterápia foglalkozáson. Célok, feladatok teljesítése a kutyával együttműködve.
Reflexió: A 3-4 éves korosztály számára megfelelő feladatokkal, játékokkal valósítottuk meg a téma feldolgozását. A gyermekek apró célokat tűztek ki maguk elé, mint pl: önálló öltözködés, orrfújás, ragasztás stb. Beszélgetőkör alkalmával fogalmazták meg vágyaikat. Saját céljaik elérésében nagyon motiváltak voltak, igyekeztek túlszárnyalni addigi tudásukat. Jól segítette a mese annak a megértetését, hogy milyen sokat tehetünk céljaink elérése érdekében. A célok megrajzolása és kiragasztása minden nap emlékeztette a gyermekcsoportot arra, amit szeretnének elérni. A Kutyaterápiás foglalkozás alkalmával az egész óvoda megtapasztalhatta, hogy milyen jó érzés a sikerélmény átélése, ha a magunk elé kitűzött célokat elérjük.