A téma feldolgozásához A kis búzaszem története című mesét használtam, majd mindenki egyenként megfogalmazta, hogy neki mi az álma, és egyenként kiszínezhették a boldogság várát.
Voltak reális álmok, de azért a gyermeki fantázia határtalan, így volt olyan álom is, ami sajnos nem megvalósítható,például: „Szeretném megérteni az állatok beszédét!”
Ezt azért megbeszéltük, hogy ezek nem reális célok, de jó eljátszani a gondolattal, hogy mi lenne ha megtörténhetne.
Célok kitűzése és elérése
Nagyon szerették ezt a játékot a gyerekek! Szívesen jelentkeztek “gombócnak”
Jól szórakoztak közben😊
Összegyűjtöttük azokat a szavakat, amelyek ahhoz szükségesek, hogy bármit képesek legyünk elérni. A gyerekek kiszínezték a munkafüzeti rajzot. Van nekem egy álmom című dalt hallgattuk.
Egyik év sem könnyebb a másiknál, de a nyolcadikosok elé a továbbtanulás újabb kihívásokat állít.
Olyan helyzetbe kerülnek, amikor komoly, megfontolt döntést kell hozniuk a jövőjüket illetően. Van, aki határozott célokat tűz ki maga elé, van, aki bizonytalan, van, aki több irány között tépelődik.
Sok órányi beszélgetés áll már mögöttünk, az első félév fő témája a pályaválasztás volt.
A hónap témájához kapcsolódva válogattak motivációs idézeteket, és azokról, azokkal kapcsolatban beszélgettek.
Átbeszéltük a célkitűzés témakörét osztályfőnöki órán. Képeket ugyan nem készítettünk, de a SMART „diagram” alapján megbeszéltük, hogy mennyire fontos a megfelelő célkitűzés, az, hogy konkrét célok legyenek, hogy számokban mérhető legyen és természetesen, hogy olyan cél legyen, ami tényleg motiválja őket, tehát belső késztetésből, motivációból fakad. A diákok többen is kifejtették rövid és hosszútávú céljaikat: van olyan, aki nyáron fogyni és izmosodni szeretne, van, aki 10 másodperccel gyorsabban leúszni a 100 métert, van olyan, aki 2 éven belül szeretné megcsinálni az angol középfokú nyelvvizsgát és olyan is, aki ki szeretne békülni a testvérével. Megbeszéltük, hogy minden cél fontos, de ezekért tenni is kell, méghozzá nem is keveset és arra is kitértünk, hogy a célhoz vezető út dokumentálása is fontos, tehát hogy hol tartunk éppen. Ezen kívül még megemlítettük, hogy a célok eléréséhez szorosan hozzátartozik a kudarc jelensége, de minden diák úgy gondolta, hogy a kudarc csak egy újabb ok a motivációra, illetve, hogy picit változtassunk a céljainkon.
A csoport számára egy feladatlapot készítettem, amin az alábbiak voltak az újév kapcsán:
-Mit várok?
-Mi aggaszt?
-Hálás vagyok
-Ebben változtatok
Majd ezekről beszélgettünk. Igyekeztünk minél több célt kitűzni magunk elé.
A végén fogadalmat tettek arról, hogy vérbeli felsősként fognak tevékenykedni 2023-ban is, céljaikat elérik. Érmet és oklevelet is kaptak.
József Attila Altató című versének feldolgozása után sokat beszélgettünk az utolsó versszakhoz kapcsolódva (Tűzoltó leszel, s katona/ vadakat terelő juhász.), arról, hogy hogy képzelik el a jövőjüket, mik szeretnének lenni, mit kell tenniük ennek érdekében. A füzetbe rajzot is készítettünk ehhez kapcsolódva. Megoldottuk még a „Mi leszek, ha nagy leszek?” című feladatot. A vershez kapcsolódva elmondták, hogy milyen szuperhősök lennének, milyen szupererővel rendelkeznének szívesen és mit tennének vele. Majd le is rajzolták ezeket.
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
Különleges módon különleges céltáblát készítettünk. Először meghatároztuk a fő célunkat: sikeres középiskolai felvételi megírása. Ezután összegyűjtöttük azokat az apró feladatokat (célokat), amelyeket teljesíteni kell ahhoz, hogy a nagy cél megvalósuljon. Gondolatainkat egy excel táblázatban rendszereztük, így tanulhatták, gyakorolhatták az excel használatát is. Az eredménnyel elégedettek voltunk.