A foglalkozást hívóképekkel, relaxációval kezdtük, majd egy mese következett a medvebocsról, aki a fa csúcsáról szerette volna látni a világot, akár a madarak. Napról-napra küzdött, hogy egyre magasabbra jusson, a kismadár pedig bátorította, bíztatta. Kitartó volt és elérte a célját. Beszélgettünk arról, hogy ki mit szeretne elérni. Érdekes volt megfigyelni, hogy tárgyi célokat alig neveztek meg a gyermekek. A válaszok között volt a korcsolyázás megtanulása, a repülőgépen utazás, az elpusztult kutyus helyett másikat szeretne, a Holdon ülni és hercegnő lenni, születésnapot ünnepelni, nyaralni stb:
A célok elérését több napon keresztül, többféle módon érzékeltettem, hogy a kisebbek számára is érthető legyen:
– mozgás során – akadálypálya építésével, a bátorság, siker érzékeltetésével.
– mesével – a kitartásra való rámutatással, a bátorítás, buzdítás jelentőségével.
– évszaknaptár készítésével, mellyel az idő múlására, a rövid és hosszú távú célokra hívtam fel a figyelmet.
– beszélgetőkörrel, ahol saját céljaikat fogalmazták meg.
A téma feldolgozását kapcsolatépítő játékkal zártuk. Erre az alkalomra a zenélő ölelést választottam, Bagdi Bella: „Van nekem egy álmom” című dalára. Zene közben (ahányat mutattam) 2-3, vagy éppen 4-es csoportokba kellett megölelni egymást, hisz a célokat is könnyebben elérjük együtt.
Célok kitűzése és elérése
Az év első Boldogság foglalkozásán a gyerekeknek elmeséltük a Boldog Vár meséjét és a mese által célokat tűztünk ki magunknak a hónapra. Egyik célunk volt a madarak etetése. Ezt sikeresen megvalósítottuk. Az óvoda udvarán található fákra saját készítésű etetőket helyeztünk ki. Elkészítettük a mi kis köveinket kék- sárga- piros- zöld színben, és a tevékenység során mindenki a saját kövét fogva elmondhatta, hogy mi a célja, mi szeretne lenni, ha nagy lesz. Közben a szép színes köveiket tartották a kezükben, melyet haza is vihettek.
Meghallgattuk a Van nekem egy álmom című dalt a Repülj velem című albumból és mozdulatsorokkal, kézen fogva énekeltük tovább a dalt.
Majd elkészítettük a Boldogvár meséjéből a saját várunkat, amire a színes köveket is rárajzoltuk, ami a célunkhoz vezet bennünket.
A második osztállyal az udvaron készítettük el a Célefánt c. rajzot. Az elefánt a sok cél került. Ebben a vírussal teli időszakban tudatosan többen írtá célként, hogy egészségesek akarnak maradni, gyógyuljanak meg a beteg osztálytársak és ne legyenek soha betegek a tanító nénik. 🥰
Sokan jobb osztályzatot tűztek ki célul.
Volt aki, a felsőbb évfolyammal szeretne jobb kapcsolatot, vagy me szeretne tanulni korcsolyázni. Mindenki talált magának megfelelő célt! 😊
A második osztállyal az udvaron készítettük el a Célefánt c. rajzot. Az elefánt a sok cél került. Ebben a vírussal teli időszakban tudatosan többen írtá célként, hogy egészségesek akarnak maradni, gyógyuljanak meg a beteg osztálytársak és ne legyenek soha betegek a tanító nénik. 🥰
Sokan jobb osztályzatot tűztek ki célul.
Volt aki, a felsőbb évfolyammal szeretne jobb kapcsolatot, vagy me szeretne tanulni korcsolyázni. Mindenki talált magának megfelelő célt! 😊
Lippói Gárdonyi Géza általános Iskola
A tanórát a hónap dalának meghllgatásával kezdtük, ez megadta az óra pozitív hangulatát is. Utána beszélgettünk arról, hogy miért fontosak acélok. A tanóra az én nagy álmom lerajzolásával folytatódott. Majd az óra végén mindenki el is mondta, a terveit. Sajnos ennek az osztálynak még nem alakult ki a közössége , de nagy öröm volt számomra, hogy a diákok közül többen is foglalkoztak ezzel a témával.
Tegyél az álmaidért!
Januárban a célkitűzések kerültek fókuszba a boldogságórás foglalkozásokon. Azzal a gyerekek is egyetértettek, hogy célok, tervek nélkül üresek lennének a napjaik.
A boldogságórás foglalkozáson nem maradhatott el a relaxációs gyakorlat (Körbe-körbe-karikába….), amely ismét segítette az ellazulásukat, és az először nyitott, majd csukott szemmel történő körözgetések eredményeképpen igazi kis műalkotások is születtek mindamellett, hogy kiengedték magukból a stresszt. Bagdi Bella A Győzelem Tündér dalának sorait dallamosnak és pozitív megerősítést nyújtónak találták a gyerekek.
Beszéltünk a célok fontosságáról, típusairól (rövid és hosszú távú; belső és külső célok). Történetként az egyik kedvenc festőmről, Csontváry Kosztka Tivadarról szóló szöveget vittem be, amely azt írta le, milyen esemény indította őt el a festői pályáján, majd milyen céltudatosan, elszántan haladt ennek elérése érdekében. A történet lehetőséget adott arra, hogy beszélgessünk a célokról. Miért fontosak a céljaink? Mi kell ahhoz, hogy meg is tudjuk azokat valósítani? Milyen technikái vannak a sikeres célba érésnek? Kit tekintünk céltudatos és céltalan embernek?
Majd számba vettük azt is, hogy ők ötödikesként milyen célokat tudnak kitűzni nyolcadik év végére. Csontváry képi világát, színeit idézve az volt a feladatuk, hogy a festő Zarándoklás a cédrushoz Libanonban című festményének rajzos változatát színezzék olyanra, mint amilyennek az életüket szeretnék látni három év múlva. Majd a lap hátoldalára írjanak legalább három olyan célt, melyet szeretnének elérni nyolcadik év végére, arra vigyázva, hogy olyanokat írjanak, melyeknek elérése nem irreális, amelyhez az ő aktív közreműködésük is kell, és nem csak mástól függenek. Ezeket a „rajzos célgyűjteményeket” egy kis dobozban helyeztük el (Céljaim 2027 májusára), majd lezártuk azt. Terveink szerint nyolcadik év végén bontjuk csak ki, és szembesítjük magunkat, mit sikerült elérnünk a most megfogalmazott célok közül, és mi lehet az esetleges sikertelenség oka. A gyerekek jóleső izgatottsággal színeztek és gyűjtögettek célokat.
A célkitűzések témakörét igyekeztem a többi tantárgyi órámba is bevinni. Rajzból Mezopotámia művészete során pecséthengert készítettünk gyurmából, majd erről gipszlenyomatot vettünk. Azt kellett a gyerekeknek megjeleníteniük, hogy nekik hogyan nézne ki a pecséthengerük felnőtt korukban. Milyen foglalkozást, hobbit, érdeklődési kört, megvalósítandó célt tudnának rajta megjeleníteni? Változatos alkotások születtek: a fodrászmesterségre utaló olló/hajszárító, focilabda kapuval, a Föld űrhajóval, virágoskert, tó hallal, táncosnő stb.
Nyelvtanórán az állandósult szószerkezetekhez kapcsolódva olyan szólásokat, szóláshasonlatokat társítottak a gyerekek (kép-szólás társítás), amelyek a céllal vagy éppen a céltalansággal kapcsolatosak (futkos, mint pók a falon; vak eszköz valakinek a kezében; a kutya ugat, a karaván halad; a malmára hajtja a vizet stb.).
Úgy gondolom, a hónap során vissza-visszatérő beszélgetések a célokról segítették a gyerekekben a céltudatos szemlélet magvait elültetni.
Papp Judit
a Sári Gusztáv Általános Iskola és AMI
5. b osztályának (Víg Team) osztályfőnöke
Kaba, 2024. 01. 24.
I. BEV.: Relaxációs gyakorlat: Aktivizáló, ébresztő ritmus.
Ráhangoló gyakorlat: „Három kívánság” gyakorlat.
II. FŐRÉSZ: Beszélgetés a témakörről.
„Egyéni célok” gyakorlat.
„Ígéretkártyák” készítése.
III. BEF.: Zenehallgatás: Bagdi Bella: Van nekem egy álmom …
Maditáció.
„Célok elérése”
„Repül a karom,ha akarom,ha nem akarom.”
Magas tartásba fellendített karunkat hagyjuk a gravitációs tehetetlenségnek engedve engedve
„lezuhanni”,majd visszarepítjük a magasba.
„Napra forgó a napraforgó!”
Törökülésben a két kart magasra emelve a törzset fordítjuk jobbra,majd balra.
Mese: A kismalac és a farkasok
A hónap dalára mozgás: „Van nekem egy álmom”…
„Érjen be az autó, a célba”!
Ennek a témának a feldolgozása is izgalmasnak ígérkezett. Mert kinek ne lennének vágyai, céljai? A kívánságokat az elrejtett hópelyhek megtalálásával sorra minden gyerek megfogalmazta, bár először nehezen ment, merthogy-” Ha elmondjuk a kívánságunkat, akkor nem teljesül” – címszóval, nem akarták elmondani. Nem kis fejtörést okozva, de végül sikeresen „kimondták” vágyaikat, céljaikat.
A legizgalmasabb tevékenység a kincskereső játék volt, ahol egy vár puzzle részeit kellett megtalálni és összerakni végül a Boldogságvárat. A térképet közösen rajzoltuk, megjelöltük az egyes darabok helyeit, termeket, mosdókat, stb., s csapatokat alkotva indultunk kincset keresni. A gyerekeknek nagyon tetszett a feladat, s a darabokat a végén örömmel rakták össze.