Ebben a hónapban a célok kitűzése elérése témát dolgoztuk ki, különböző technikákkal. A pillangó csoport a énekkel, tánccal kezdte a „Van nekem egy álmom” című dalra. Ezután megbeszélték, hogy ki mit szeretne, és kinek mi a célja. A témához kapcsolódó mesét elmesélte óvó néni, majd a kisebb gyerekek színeztek, a nagyobbak pedig a munkafüzet labirintusát fejtették meg. A katica csoport gyermekei meghallgatták a hónap meséjét, majd közösen átbeszélték. A hónap dalára táncoltak. A téma lezárásaként a gyerekek lerajzolhatták az álmukat, ki mit szeretne. A mókus csoportban a gyerekek énekeltek, majd meghallgatták a témához kapcsolatos mesét, majd a gyerekek lerajzolták a céljaikat. A maci csoport a téma feldolgozását a mesével kezdte, Bezzeg Andrea: Boldogvár meséje. A mesét megbeszélték, majd meghallgatták Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalt. A téma lezárásaként a munkafüzetből dolgoztak, a gyerekeknek mik a céljaik, ki mit szeretne, azt kellett kiszíneznie. A süni csoport a hónap dalával kezdte meg a boldogságórát, majd meghallgatták ők is a mesét. A kisebb gyerekek színeztek, ki mit szeretne, a nagyobb gyerekek pedig lerajzolhatták, hogy ki mit szeretne. Próbáltuk a gyerekeknek elmagyarázni, hogy miért fontosak a céljaink. A célunk eléréséhez sok türelem, kitartás szükséges.
Célok kitűzése és elérése
A tevékenység kezdetén Boldog Dórát köszöntöttük, aki a mindennapos szokásrendszerünkbe segédkezett. Közösen megszámoltuk, hogy hányan vagyunk, majd a hiányzókat is kiemeltük. A projekttémánk az idő és annak múlása, melyet a boldogság tevékenységbe is becsempésztem, hiszen Dórával közösen számoltuk a napokat és hónapokat, majd a hozzá kapcsolódó verseket is.
A foglalkozást szokás szerint relaxációval indítottam, ami a gyermekek boldog hangulatát idézte elő. Az én hangomat utánozták. A készségfejlesztés érdekében a halk és hangos hangutánzást gyakoroltuk, ami miatt különösen vidám hangulat alakult ki csoportunkban.
A hónap dalát meghallgattuk. (Bagdi Bella: Van nekem egy álmom) Megértem előzetesen a gyermekeket, hogy figyeljék, meg miről szól a dal. Ezzel a mondattal folytattuk tovább a gondolatmenetet.
Minden gyermek megfogalmazta, hogy mit szeretne az életében elérni, mi a célja. Rendkívül jó és frappáns válaszok születtek. („Az a célom, hogy elmenjek az állatkertbe és megnézzem a lovakat.”, „Az a célom, hogy jó focista legyek!”
A következő játékban választottam két csapatkapitányt, (ez volt az első ilyen játék) akik kiválasztották a csapatok tagjait. Megbeszéltük, hogy most az a célja a csapatoknak, hogy minél több babzsákot tudjanak bedobni a zsámolyba. A győztes csapatot mindig megtapsoltuk, ezzel is erősítve a gyermekek veszíteni tudás képességét. A vidám hangulat ezzel a játékkal is tovább folytatódott.
A csoportba megérkezett Brumi maci (én), aki sajnos eltévedt otthonról. A térképpel haza is tudtam volna találni, azonban nem tudom a kapcsokat levenni róla, csak ha a gyermekek segítenek 4 feladatot végre hajtani.
1. feladat: A mackó, mackó ugorjál kezdetű dalt közösen elénekeltük, majd eltáncoltuk, így az első kapcsot egy kisgyerek már le is tudta venni.
2. feladat: Felfújtuk a csoport lufiját, majd ki is pukkasztottuk. (köralkotás, körkihúzás)
3. feladat: Mackó járás.
4. feladat: „Mackó mama jövök már!” -mondat hangos kiabálása.
A négy feladatot teljesítettük, így a térképet ki tudtam nyitni, aminek köszönhetően haza találtam.
A tevékenység zárásaként a célok elérésének szimbólumát feltettük a Boldogság vár következő lépcsőfokára.
Januárban a célok kitűzésével és elérésével foglalkoztunk a 9. A. osztállyal.
Először megbeszéltük, hogy miért fontosak a célok. A tanulókkal történő beszélgetés során elmondták, hogy a cél motiválja őket, erőt ad, segít átvészelniük a nehéz helyzeteket, biztonságot adnak nekik. Megbeszéltük, hogy nem csak hosszútávú, de rövidtávú célok felállítása is kiemelt jelentőségű. A tanulók említettek célokat, amiket szeretnének elérni. Ilyenek például a rengeteg pénz, boldog párkapcsolat, igaz barátság, jogosítvány megszerzése, sikeres élet, jó testalkat elérése edzéssel, jól viselkedni és tanulni, vagy eljutni Japánba. Fontosnak tartották, hogy nem csak a cél elérése számít, hanem az annak elérése érdekében megtett út is.
Feladatként a célregényt választottuk, melyet szívesen készítettek a tanulók. Talán a legnagyobb nehézséget az okozta, hogyan is jelenítsék meg a céljaikat. Mikor meglett az első és az utolsó kép, a közbenső képek gyorsan megszülettek, szabadon szárnyalhatott a fantáziájuk.
Január hónap témája: célok kitűzése és elérése 1/9.B
1. Miért kellenek célok az ember életében?
Mi lehet cél az életünkben?
2. Mi kell céljaink eléréséhez?
Ezeket a kérdéseket közösen megvitattuk és megválaszoltuk.
Választottunk közösen egy motiváló idézetet:
” A jó cél az, amely kissé megrémiszt, de nagyon lelkesít. ”
A titkos kívánság feladatot is megoldottuk. Egyéni és közösségi szempontból is megfogalmazták a gyerekek vágyaikat.
Szklenár Tímea
osztályfőnök
A gyerekek közösen fogalmazták meg céljaikat. Minden hónapra kitűztek egy közös célt,amit szeretnének elérni,megvalósítani.
A januári boldogságóra keretén belül a célkitűzések témáját dolgoztuk fel a 2/B csoporttal.
A tanulók megállapították, hogy a céljaik előre viszik őket és rendkívül nagy motiváló erővel hat. A csoport számára fontos, hogy legyenek céljaik, legyen az rövid vagy akár hosszú távú. Rengeteg célt gyűjtöttek össze, majd papírra vetettek. A csoport 3 legfontosabb célja a jogosítvány megszerzése, a jó tanulmányi eredmény és az utazás lett.
A téma feldolgozását „villámlazítással” kezdtük, majd az Erdő, erdő, meseerdő….mondókával elcsendesítettem a gyerekeket. Fésűs Éva: A sete-suta őzike című meséjét meséltem el nekik.
A mese végén mindenki kapott egy babzsákot, amivel célba dobtak egy karikába. Közben figyeltük, számoltunk, hogy sok, vagy kevés, mennyi babzsák esett a karika mellé. Sokáig tetszett a gyerekeknek a célba dobás, egy idő után azonban abbahagytuk és leültünk beszélgetni:
– Könnyű, vagy nehéz volt beletalálni a karikába?
– Ha melléesett a babzsák, akkor elkeseredtünk-e?
– Hogyhogy egyre kevesebb babzsák esett mellé?
– Mit éreztek amikor beletaláltak a karikába?
– Van-e valakinek olyan célja, amit szeretne elérni, és elmondaná-e nekünk?
stb.
A Bambi csoportos gyerekek nagyon szeretnek beszélgetni 🙂 Sok érdekes dolgot megtudhattunk tőlük. Van aki varrni szeretne megtanulni, van akinek az a célja, hogy eljusson Svájcba 🙂
A céljaink eléréséért tennünk kell, kudarc esetén nem szabad feladnunk, ha elérjük a céljainkat az boldogsággal tölt el bennünket. Kértem, hogy otthon beszélgessenek majd arról, hogy kinek mi a célja a családban és meséljék el a saját céljaikat.
A célok elérésének jele felkerült az ötödik lépcsőfokra, egyre közelebb jutunk a boldogságvár kapujához.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda Könd Utcai Telephely
Célkitűzések téma feldolgozása kapcsán először egy közös relaxációval motiváltam a gyerekeket, hogy mindenki kicsit elcsendesedjen és önmagára tudjon koncentrálni. Majd elmeséltem a Zivatar a kis sárkány, aki megmentette az égő erdőt, című mesét. Ahol a sárkányt éppen az eltérő tulajdonsága teszi különlegessé, és csodálatos módon a saját közössége hősévé válik. Sárkányrobot segítségével a gyermekek saját élményeikkel kibővítve a főbb jeleneteket ábrázoló képeket a történet sorrendje szerint összegyűjtve alkothatták meg a saját varázslatos meséjüket. Ezt követően, minden gyermek választott egy kártyát magának és elmondta milyen szeretne lenni, hogyan lesz a csoport szuperhőse, végül meg is építették a sárkányok palotáját.
A relaxációs gyakorlat, és a zenehallgatás után megbeszéltük a gyerekekkel, ki mit szeretne elérni, mi az amit már elért. nagyon aranyosan mondták, milyen céljaik vannak.Kiszíneztük a munkafüzetben is az elérendő célokat, majd babzsákkal célbadobtunk egy dobozba, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Mindenki addig próbálkozott, amíg sikerült beledobnia.A mese meghallgatása után újra beszélgettünk.
Óra végén feltettük az 5.lépcsőfokra a kis jelet. Nagy örömmel figyelték, hogy megint egy lépcsőfokkal feljebb kerültünk.
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
Boldogságórákhoz híven most is relaxációs gyakorlatokkal kezdtük a ráhangolódást. Nagyokat fújtunk, mindenki széllé változott, majd elengedtük magunkat, elengedtük a problémákat céljaink elérésére koncentrálva és karjainkkal csak lógtunk mint az ingaóra. A gyerekek nagyon szeretik a boldogóra dalokat, most is vidáman hallgatták a hónap dalát és közben megszeretgették egymást, szépeket mondtak egymásnak. Sokat beszélgettünk kinek mi a célja és olyan sok érdekes dolgot meséltek a gyerekek, mit szeretnének elérni, milyen céljuk van és azt, hogy szeretnék megvalósítani. Dobtunk labdát zsámolyba, miközben hangosan kiengedtük magunkból a céljainkat. Meghallgattuk a kis Ottó pingvin meséjét, akit le is lehetett rajzolni. Igen szép kis pingvinek születtek. Majd pingvin táncot táncoltunk és sokat mókáztunk közben, ahogy viccesen utánoztuk a pingvinek mozgását. A kedves iskolából haza indulva eltévedt maci kislányt segítettük a térkép kinyitásában, megoldottuk közösen a négy feladatot és így hazatalált. A gyerekek ennek örömére elkészítették a maciknak az iskoláját. Nagyon sok maci iskola készült, valaki még repülőt is épített a maci kislánynak, hogy haza találjon.