A téma bevezetését aktuálisan az újévi „fogadalmakhoz” kapcsolódva mozgásos játékkal kezdtük el. Minden kisgyermeknek lehetősége volt megfogalmazni, hogy mit szeretne elérni a jövőben, az újévben. Ezt a hengerbe dobott babzsákkal erősítettük meg. Természetesen akinek nem sikerült elsőre tovább próbálkozhatott. Heti témánkhoz szintén kapcsolódott az idő múlásának (napok, hetek, hónapok, évszakok) szemléltetéséül szolgáló napirend óránk elkészítése. Így készült el közös munkálkodás során napi-táblánk, ahol a gyermekek kiválogatták, hogy mikor mi történik az óvodába. Továbbá még a téma feldolgozását segítette, hogy mindenki elképzelte, hogy mi lesz majd a jövőben és ezt le is rajzolták: szakács, énekesnő, autószerelő, művésznő, TV-szerelő….stb.
Célok kitűzése és elérése
Az év első boldogság foglalkozását most is meditációs gyakorlattal kezdtük.
Az öreg halász és a felesége című mese felolvasása után átbeszéltük a történetet, majd bábokkal el is játszottuk. Beszéltünk a szorgalom és a tervezés fontosságáról.
Ezután beszéltünk mindenki egyedi céljáról majd arról hogy milyen út vezet oda. Közösen megbeszéltük és felrajzoltuk a tanévben ránk váró feladatokat, és hogy a fő célunk a nyári szünet elérése, és hogy addig még mi mindent kell elérnünk. Ezeket egy lista szerűen fel is akasztottak a terem falára.
Az órát mandala színezővel és zenehallgatással zártuk. Feltettük a célok jelét a boldogvárunk következő lépcsőfokára.
A gyerekekkel megismertük a célok fontosságát, kitűzték egyéni céljaikat, mint űrhajósok.
Januári boldogságóránk témája a célok kitűzése, elérése volt. Az óra bevezetéseként relaxáltunk: Az én hangom c.gyakorlatot választottuk erre a célra. Ezután Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát hallgattuk meg, amelyre táncoltak, mozogtak a gyerekek. A zenehallgatás után beszélgettünk arról, hogy mi az hogy cél. Könnyű-e minden esetben elérni a céljainkat? Mi szükséges hozzá? Kik segíthetnek a céljaink elérésében? Elmondták a gyerekek, rövid-és hosszútávú céljaikat. A beszélgetésünk után megtekintettük az „5 inspiráló pillanat olimpiákról” című videófilmet. Megbeszéltük, hogy elérték-e a céljaikat a sportolók, hogyan? Az érzéseiket is megfogalmazták a tanulók, amelyek esetenként nagyon meghatóak voltak. Kreatív feladatként rajzot készítettünk: „Az én nagy álmom” címmel, amelyet el is mondtak később a gyerekek. A rajzokat kihelyeztük egy tablóra. Jóhangulatú, tanulságos óra volt.
Érzelmi ráhangolódásként meghallgattuk, majd mozgással kísértük Bagdi Bella „Van nekem egy álmom…” kezdetű dalt. Papírból minden gyermek gyúrt egy „hógolyót”, majd célba dobást játszottunk vele. Közben beszélgettünk arról, hogy milyen érzés volt beletalálni a kosárba. A boldogságóra foglalkozást január 18-án tartottuk meg a csoportban Micimackó világnapján (A. A. Milne az író ezen a napon született). A téma feldolgozására Micimackó palacsintapartija meséjét használtuk fel. Előzetesen bevontuk a gyermekeket és szüleiket is, hogy hozzanak erre a napra otthonról plüss Micimackót vagy valamelyik barátját. Ezt a célt közösen tűztük ki, melyhez plakátot is készítettünk. A mesélést a csoport szokásrendszere alapján kialakított mesedobozból motiváltuk. A meséről feltett kérdések segítségével sikerült a gyermekeknek megérteni milyen céljaink lehetnek és ezek elérése milyen jó érzéssel tölthet el bennünket. Ha a célunk eléréséhez segítségre van szükségünk akkor, ezt bátran vállaljuk is fel. Zárásként elszórtuk a csoportban a korábban meggyúrt „hógolyókat”, majd Halász Judit: Micimackó dalát hallgatva a gyermekek megkeresték ezeket. Ismét beledobtuk a kosárba a „hógolyókat”, de most közben minden gyermek megfogalmazhatott magával kapcsolatosan egy célt, amit meg fog majd valósítani. Pl: Megtanulom bekötni a cipőmet. Egyedül fogok felöltözni, és igyekszem ezt minél gyorsabban megtenni. Kitartó leszek a társasjátékban…
Az első évfolyamos gyermekek számára rendkívül fontos a biztonságos környezet, amely támogatja az érzelmi fejlődést és barátságok kialakulását. Az alapvető tanulási készségek, mint az olvasás, írás és számolás, megtanulása szintén kiemelten fontos, miközben az önállóság és a problémamegoldó képességek fejlesztése segíti a sikeres iskolakezdést. Az első osztályos gyerekek éves célkitűzései között szerepel az olvasás és írás alapjainak megtanulása, a számlálás fejlesztése, barátságok kialakítása az osztálytársakkal, és az önállóságuk növelése az iskolai feladatokkal kapcsolatban. Erre törekszünk mi is Csupaszíveimmel egész évben, hogy egy jó csapattá fejlődjünk, s közben az egyéni képességeinket is fejlesztjük.
Ebben a hónapban a célokról volt szó a foglalkozáson. A feladatok közül a Titkos kívánságaink címűt választottam a diákok számára. Először felolvastuk a segédanyagban szereplő motivációs idézeteket és megbeszéltük a jelentőségüket. Ezt követően a diákok csoportban kapták meg a Titkos kívánságaink című gyakorlat feladatát. Keressenek közös célokat és egy kívánság formájában jelenítsék meg azt. Így jobban megismerhették egymás gondolatait, céljait és vágyait. Megbeszélhették milyen célok vezethetnek el a vágyakhoz, a társas kapcsolataik is tovább alakulhattak a feladat elvégzése közben. Voltak, akik titkos kódot használtak a megjelenítéshez, mások rajzot. Közösen határozták meg a lépéseket, melyek elvezethetnek a kitűzött célok eléréséhez. Jól éreztük magunkat a foglalkozáson.
– Tk. 137.o.idézet megbeszélése
– Miért fontos, hogy legyenek céljain? Válasz: Azért, mert a célok irányt adnak az életünknek. Mi erről a gyerekek véleménye? Megbeszélés.
– Tk.142.o. Hat ok……..felolvasása, megbeszélése
– Mi jut eszedbe róla? Céltudatos/ Céltalan; csoportban megbeszélik, majd a táblán összesítjük
– Legfontosabb céljaim
– Otthoni feladat Mf. Célok öt fő életterületen szülővel együtt, nyomon követéssel
Mi is a különbség a célok és a vágyak között? Ezt nem is annyira könnyű elmagyarázni egy 5-6 éves gyermeknek, nemhogy 21-nek. Bizony vannak álmaink, vágyaink, ajándékok, amiket vagy megkapunk vagy nem. De a célok sokkal többek az álmoknál. A céljainkért dolgozhatunk, kitartóan küzdhetünk és elérhetjük egy szép napon őket.
Az ehavi boldogságórás hetünket egy meditációval kezdtük, ami egy részről az önbizalom növelését célozta, másrészről már elhangzottak benne olyan célok, amikért bármelyik gyermek szívesen megdolgozna. Ilyen célok szerepeltek a meditációban, mint pl.: megtanulni biciklizni, cipőt kötni, megtanulni olvasni, kijárni az iskolát, sokat sportolni, stb.
A legkönnyebben a gyerekekkel a sportversenyek világán keresztül tudtuk megközelíteni a célok megértésének fogalmát. A futóversenyben van egy rajt és egy cél. Ahhoz, hogy eljussuk a célvonalig, minden erőnkkel futnunk kell és ha eleget edzettünk és gyakoroltunk, akkor a végén akár mienk lehet az első helyezés is. A gyerekek így már elkezdték elkülöníteni a vágyaikat a céljaiktól. Ahhoz, hogy meg is tudjanak célokat fogalmazni célbadobós játékot készítettem elő. Miközben a célcápát etettük a célgolyóinkkal, a gyerekek célokat és vágyakat fogalmaztak meg, mikor bedobták a cápa szájába a célokkal, álmokkal ellátott golyókat egy lépéssel közelebb is kerültek azok megvalósulásához.
A játék után persze elkülönítettük, hogy a vágyaik, mint pl. legot kapni, nyaralni menni, fagyit enni mások, mint az elhangzott célok. A következő konkrét célokat sikerült összegyűjtenünk közösen a gyerekekkel:
• Szeretnék sportokban versenyezni és megnyerni a versenyt (Kézilabda, Foci, Kosárlabda)
• Szeretném megismerni a betűket, megtanulni olvasni
• Szeretném megismerni a világot
• Szeretném, hogy anya és apa boldogok legyenek
• Szeretném, hogy a papa és mama boldogok legyenek és játszanak velem
• Szeretném, ha a dédimama sokat játsszon velem
• Szeretnénk, ha a csoportunkban jó lenne a hangulat és a gyerekek felkészülten mennének majd egy napon iskolába.
Minden célhoz megkerestük a megvalósulásukhoz szükséges feladatainkat és felragasztottuk őket egy nagy papírra, képekkel, hogy mindig szem előtt legyenek számunkra. A Célefánt a mi csoportunkban egy ovis céltudatos kiselefánt lett, aki lerajzolta magát nagy elefántként, így ő is a plakátunkra került, hogy segítse a mi céljaink megvalósítását is.
A héten elolvastuk Ottó a pingvinfióka kalandját, aki nem szerette a hideget. A gyerekek szerint Ottó célja, hogy ne fázzon, és ne essen le a fejjel lefelé világból. A kis pingvin nevelője szerint leesni nem fog, így a gyerekek ötleteltek, hogy mit is tehetne a pingvin fióka annak érdekében, hogy ne fázzon és minél több kérdésére választ is kapjon.
• Öltözzön fel, hiszen akin van téli ruha az nem fázik. Így már elmehet sétálni és kereshet más felnőtt pingvineket és vízben élő állatokat, akikkel beszélgethet, hogy a kíváncsiságát csillapíthassa. Kérdezősködés közben bajba is kerül Ottó, mert felmegy egy magas hegyre, ahol még hidegebb van. Ezt úgy tudja megoldani, hogy mozogni kezd, szaladgál, majd hason lecsúszik a hegy aljára. A pingvin visszamegy a csapathoz, de még mindig fázik és már a hasa is korog. Ezen is lehet segíteni, mert épp készül a forró tea és a friss halászlé. Miután mindent megevett még egy kicsit fázik, és rájön, hogy nem találja Claudiust. Mindenkihez odamegy megkérdezni, hogy merre találja a felnőtt pingvint és mikor rátalál odabújik szorosan hozzá, hiszen egy ölelés sok mindent megold. Ezen a fárasztó napon nagyon elfáradt, így már kérdezősködni sincs ereje. Tele pocakkal és a szeretet melegével eltöltött szívvel elalszik pótpapája ölelésében.
Persze ez a mi mesénk és ez csak egy megoldás. Azért, hogy mi is kreatív problémamegoldókká váljunk, készítettünk egy pingvines társasjátékot, amiben a jéghegytől el kell jutni az ehavi jelképig. Aki a pingvinre lép, annak különböző feladatokat kell megoldani a célba érés érdekében. Ilyen feladatok: Állj egy lábon, guggolj le 3-szor, tapsolj ötöt.
A témánk lezárásául táncra is perdültünk és eljártuk saját táncunkat a Van nekem egy álmom című dalra. Változatos tánclépésekkel léptünk közelebb a célunkhoz, ami nem más, mint: Boldogabb ovisokká és felnőttekké válni!