A téli szünet utáni napokban rögtön megtartottam a boldogságórát, mivel az új évi fogadalmak és célkitűzések még frissek a gyerekek fejében. Megbeszéltük,hogy miért jó,ha van az embernek célja,vannak rövidtávú és hosszútávú céljaink, és hogy ezeket a célokat,amiket papírra vetettünk, elővesszük december végén és megnézzük,kinek mit sikerült belőle elérnie.
Célok kitűzése és elérése
Boldogságóra – Január: Célok kitűzése és elérése
A várva várt hóesés nagy hatással volt a beérkező gyermekekre. Megfelelő motivációt adott a célok, célkitűzések téma feldolgozásához. Közvetlen célkitűzésünk volt, hogy kimehessünk az udvarra hóembert építeni, csúszkálni, hógolyózni. Ebből rávezettem őket a távolabbi célkitűzések lehetőségére, mint például mit szeretne nagyon megtanulni, ami egyelőre nem lehetséges valamilyen oknál fogva. Ez lehet az életkor, lehetőség, földrajzi elhelyezkedés miatt. A gyerekek megfogalmazták távolabbi célkitűzéseiket is, ki mi szeretne lenni felnőtt korában és miért. Miért fontos, hogy legyenek céljaink, mi szükséges ahhoz, hogy elérjük a kitűzött céljainkat. Képesek voltak az előzetes egyéni vélemények, elképzelések türelmes, figyelmes meghallgatására.
A rajzokon megjelentek az egyéni, távolabbi célkitűzések. Ki mivel szeretne felnőtt korában foglalkozni. Egymás munkáját elismerték, megdicsérték.
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
A gyerekekkel meghallgattuk a pingvinmesét. Beszélgettünk a célokról, a kitűzött célokról és azok hogy azokat hogy lehet elérni. Ezt a mesét meghallgatva megpróbáltuk kitalálni hogyan is végződhetne a történet. Egy két jó ötlet kerekedett ki. Mivel mi még kicsik vagyunk nem annyira tudtunk több lépésben gondolkodni. Ottó szeretett volna felnőni és jó szülővé válni ami úgy gondozza a gyermekét ahogyan őt is. Szeretett volna olyan felnőtt lenni mint azok akik őt nevelték fel. Ha ezek sikerülnek akkor Ottó egy nagyon kitartó, jószívű, gondoskodó pingvin lesz ha felnő.
Báthory István Általános Iskola
Iskolánk, az ország első Boldog Iskolája, és ma már Örökös Boldog Iskola az idei tanévben ünnepeli a 45. születésnapját. A tanév programjai az ünneplés jegyében zajlanak. A hagyományos boldogságórák mellett rendkívüli rendezvényekre is sor kerül nálunk az évben.
A keddi boldogságórákat- most már sokadszorra az évben (Domino nap, Mikulás vetélkedő) a héten is az aulában tartottuk, 12 osztály részvételével. A heti óra témája az iskolánk építésének, elmúlt évtizedeinek története, és szűkebb környezetünk, a lakótelep bemutatása volt.
A nagyszabású rendezvényben segítségünkre volt Pohl Brigitta az intézmény vezetője, aki Báthory István névadónk bemutatásával készült és Rybár Olivér tanár úr, aki az iskoláról beszélt a gyerekeknek.
A tartalmas, és élménydús, színes és hangulatos előadás nagy sikert aratott a gyerekek körében. Nem csoda, hiszen kollégánk tapasztalt előadó. Mint Cholnoky Jenő helytörténeti kutatója számos elismerés és kitüntetés tulajdonosa, aki rendszeresen vendége a helyi médiának, és népszerű tanára a Báthory Iskolának.
Jelenleg is az iskola évkönyvén dolgozik, amelyben a Boldog Iskolánk fontos eseményeit is bemutatjuk, és megjelenése a tavasszal várható. Az EKF ( Veszprém, Európa Kulturális fővárosa pályázat) aktív közreműködője, akire a gyerekek is mindig számíthatnak, bátran fordulhatnak hozzá segítségért.
Az előadást színes PPT egészítette ki, amelyben a gyerekek örömmel fedezték fel tanáraikat 20-30 évvel fiatalabb kiadásban.
A színvonalas előadást játék és TOTO követte, ahol a diákok bizonyíthatták, mennyire figyeltek az óra során.
Mindannyiunknak nagy élményt jelentett a délelőtt, még a felnőttek is sok új információval gazdagodtak. Köszönjük szépen!
Új év, új remények…
Az első héten a boldogságórán belül a célok megfogalmazásáról, az elhatározásokról, az új évi fogadalmakról beszélgettünk. A nagyobbakkal minden egyes lóherébe belerajzolták álmaikat, vágyaikat, a kisebbek rózsaszínű malackákat színeztek így léptünk be a 2024-es évbe.
Az új évet új évi „malackodással”, elhatározásokkal kezdtük., közben megismerkedtünk az új játékainkkal, amit karácsonyra kaptunk a Jézuskától „Az elszaladt a csücskedisznó” című dalosjátékkal, a testrészeink összeérintésével igyekeztünk a gyermekeinket jobb kedvre és kapcsolatkiépítésre biztatni. (a hosszabb szünet után, erre szükség volt)
Kihangsúlyoztuk az erőfeszítések meglétét, hogy sok gyakorlással minden lehetséges-így erősítettük a gyermekek önbizalmát. próbáltunk együtt gondolkozni arról, hogy „mi szeretnék lenni, ha nagy leszek?”
Karancslapujtői Kastélykert Óvoda
A célok kitűzése és elérése témakörben a gyermekeknek elsőként „A Pingvin, aki mindent tudni akart” című mesét olvastuk el. Nagyon tetszett a gyermekeknek a mese, rögtön kedvük támadt pingvinnek lenni, illusztráltuk a mesét, pingvinbőrbe bújtunk. Beszélgettünk arról, milyen pingvinnek lenni, hol, milyen körülmények között élnek, milyen nehézségekkel kell megküzdeniük. Elbeszélgettünk arról, miért gondolta Ottó, hogy fejjel lefelé világban él, a földgömbön megkerestük a Déli-sarkot, megpróbáltuk elképzelni, az ottani hideg időjárást, összehasonlítani a mi időjárásunkkal. Különböző ötletek vetődtek fel a gyermekekben a mese folytatását illetően, és azt is próbáltuk kitaláni, hogy mi lehetett Ottó álma, és hogy az álmát vajon hogyan valósíthatná meg. Választottunk egy célt az ötletek közül és a hozzá vezető úton állomásokat próbáltunk állítani, ahol különböző nehézségeket kell leküzdeni. Beszélgettünk arról, hogy az álmainkat nem mindig könnyen érjük el, kitartónak kell lennünk, akadályokat kell leküzdenünk és sok esetben számíthatunk céljaink elérésében a társaink, barátaink segítségére is. Érzékeltettük, hogy mennyire fontos az összetartozás.
Solymári Óvoda-Bölcsőde, Napsugár Óvoda
Új év, új célok, és persze a régiek folytatása, például, hogy év végére elérjük a Boldogság várát.
Az év eleji szülői értekezlet alkalmat adott, hogy újra bevonhassuk a szülőket a boldogságórákba. Mákos süteményt készítettünk, amivel őket is megkínáltuk. Boldog új évet és sok szerencsét kívánva: „Legyen mákunk idén is!”.
A munka után jöhetett a játék, célba dobtunk babzsákokkal a céljainkat kiáltva. Drukkoltunk mindenkinek, hogy „Hajrá …, menni fog!” , újra és újra próbálkoztak a gyerekek amíg csak kellett, hogy minden „célzsák” beletaláljon. Megbeszéltük, hogy vannak könnyebben és nehezebben elérhető célok, de a lényeg, hogy higgyünk és tegyünk értük, míg végül elérjük őket.
Az egészséghetünk alkalmából a mozgás örömét is a célokhoz tudtuk kapcsolni. Kisétáltunk a sportpályára, ahol sorversenyt tartottunk. Mindkét csoport győzelemmel tért haza.
A következő héten Fehér Klára: Kulcs című írásával játszottunk. Szabadon alkothattak, építhettek kreatívan a gyerekek a biztosított eszközökkel a tornaszobában. A bontás után jöhetett a labdázás. Ismét cél volt kitűzve: eljuttatni párban összekapaszkodva a labdát az egyik faltól a másikig. Mert vannak célok, amiket csak együtt érhetünk el, összedolgozva, együttműködve a másikkal, odafigyelve rá.
A labdázást relaxáció követte a hónap dalával. Végül egy jókívánság: „Kívánom, hogy képesek legyetek felépíteni mindent, ami a céljaitok eléréséhez kell és azt is kívánom, hogy képesek legyetek lebontani is minden akadályt, ha arra van szükség, hogy elérjétek a céljaitokat.”
A hónap témáját az év elején kitűzött célunkra való visszaemlékezéssel zártuk. A gyerekeknek elrejtett puzzle darabokat kellett megkeresniük, amelyből ügyesen kitalálták a kirakás után, hogy ez a Boldogság vára. Ismét átléptünk a „Boldogságkapun”, ezt ők nevezték el így :), és örömmel lépdeltünk tovább, hiszen félúton járunk.
A gyerekek kitalálták és lerajzolták titkos kívánságaikat. Van,aki beszélt róla,van,aki nem. Leírták tervüket is,hogyan lehetne megvalósítani.