A gyermekekkel igyekeztem játékosan elmesélni milyen jó is ha vannak céljaink. Farsang lévén bohóckalapot készítettünk ,amit , ha feltettünk , akkor mindig megfogalmazhattuk a céljainkat. Különböző jelmezekbe bújva érzékeltettem a gyermekekkel, hogy minden megvalósul, ha kitűzzük a céljainkat és teszünk is érte, hogy megvalósuljon. A gyermekek inkább hosszú távú célokat fogalmaztak meg ” Mi leszek, ha nagy leszek ” játékban. Volt rendőr, orvos űrhajós, autószerelő, színész, anyuka stb. Azt is elmondták mit kell tegyenek annak érdekében, hogy ezek az álmok ,célok megvalósuljanak.
A hónap során megtanulták és szívesen énekelték, táncolták a „Van nekem egy álmom című dalt.
Célok kitűzése és elérése
Beszámoló
Boldogságóra 5.: Célok kitűzése és elérése
Az óra időpontja: 2024. január
Résztvevők: 3. osztály
Az új évet egymás köszöntésével kezdtük. A relaxációt követően a boldogságórát beszélgetéssel folytattuk. Arra a következtetésre jutottunk, hogy nem hull az ölünkbe minden, hanem tenni is kell érte. Jobb, ha megküzdünk valamiért, így jobban megbecsüljük. Céljaink megvalósításához szükséges gondolatokat fogalmaztunk meg. (Pl.: kitartás, tenni akarás, bátorság, szorgalom, bizalom). Minden hónapra közösen célokat fogalmaztunk meg, melyeket rajzos formában elkészítettünk. Évszakonként tablót készítettünk az elkészült munkáinkból, melyet dekorációként kiraktunk a tantermünk falára. A hónap során többször is beszéltük a célok megvalósításának lehetőségeiről.
Közös célok havi bontásban:
I. Nagyobb szorgalommal állok a tanulás mellé.
II. Sikeresen felkészülünk a farsangra.
III. Mini-gazdakerti munkához magok vetése.
IV. Közös kirándulás, élménygyűjtés.
V. Anyák napja hónapjában figyelmesebben viselkedek; kerti munka.
VI. Még szorgalmasabban tanulok a jó bizonyítvány érdekében.
VII. Közös tábor, pihenés.
VIII. Baráti kapcsolatok ápolása a nyári szünidő alatt.
IX. Mini-gazdakerti munka, túra.
X. Kedvenc állatról beszélgetés.
XI. Kert felkészítése a téli pihenő időszakra.
XII. Nyugodt készülődés az adventi időszakra.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
A célok kitűzése téma jól illeszkedett az Új Év kezdetéhez, hiszen ilyenkor sok ember tűz ki maga elé újabb álmokat, célokat.
Boldog Dóra hideg, szeles időben, kissé „vacogva” érkezett a gyermekek közé, így a relaxációs gyakorlatunk adta magát a „Fújj, fújj” széllé változás elvégzésével. Miután Dóra is átmelegedett, megnyugodott, köszöntötte a gyermekeket az Új esztendő kezdetén, és saját példán keresztül érzékeltette a célok kitűzésének, új álmok, vágyak kitűzésének fontosságát (még több olvasás, több mozgás). Beszélgetés következett, a gyermekek hamar megnyíltak, egyéni, közös vágyak, álmok fogalmazódtak meg: volt, aki állatokat szeretne tartani, ehhez megbeszéltük, hogy mennyire fontos az alapos felkészülés ahhoz, hogy jó gazda lehessen, aztán szóba került, hogy sok gyermek iskolába készül, ehhez is sokat kell még „okosodni”, és a hosszú távú célok is előkerültek, mi leszek, ha nagy leszek? formában. Az egyik kislány nagyon szépen megfogalmazta, hogy az ő célja, hogy egész életében boldog legyen.
Ehhez hozzá is tudtam kötni a Boldog ember inge mesét, mely szépen kidomborította, hogy a boldogságunkért is meg kell küzdenünk, de nem szabad feladni, menni kell tovább. Az sem baj, ha közben más célt tűzünk ki, eltérünk az eredetitől.
A mesét követő beszélgetés után kidíszítették a gyermekek a boldog ember ingét, olyan motívumokat rajzoltak rá, ami a nehézségeket segít leküzdeni: örüljünk a szivárványnak, virágnak, napsütésnek. Az egyik kisfiú, aki vízi mentő szeretne lenni, még csónakot is rajzolt rá, hogy biztonságban érezze magát, aki vízen akar átkelni. Az elkészült munka után magukra öltötték az inget, elmondták, mit éreznek benne (szeretetet, napsütést, könnyű benne menni, bátorságot).
A foglalkozás zárásaként Bagdi Bella Van nekem egy álmom zenéjére felszabadult, örömteli tánc alakult ki, ahol örömmel tapasztaltuk meg, hogy az a kislány, aki eddig mindenféle testi érintést elutasított, maga kezdeményezett az egyik társával közös táncot.
A januári óránkon kitűzött céljainkról, terveinkről beszélgettünk. A gyerekeknek felolvastam Az ifjú és az angyal történetét. Ennek kapcsán megfogalmaztuk a legfontosabb tanulságot: céljaink elérése érdekében mindig bátornak kell lennünk és élnünk kell a felkínált lehetőségekkel. Utána összehasonlítottunk egy céltalan és egy célokkal rendelkező embert. Ezt követően csoportmunkában dolgozva célokat gyűjtöttünk a következő témakörökhöz: barát, család, hobbi, jövő. Miután beszélgettünk erről, párokba rendeződve mindenki meghallgathatta a társától azt, hogy az milyennek látja őt húsz év múlva. Mindenki izgatottan hallgatta a róla mondottakat, utána pedig elgondolkozhatott azon, hogy kívülről milyennek is látják őt. Ezt követően a gyerekek rajzos formában elkészítették a bakancslistájukat. A rajzok sok tervet és célt elárultak. Záró feladatként azt kértem a gyerekektől, hogy írjanak egy üzenetet saját maguknak a jövőbe azzal kapcsolatban, hogy hogyan képzelik el az életüket a későbbiekben. Az elkészített lapokat összetekertük, majd összekötöztük, betettem egy tasakba és azt lezártam. Senki nem látta a másikét, hiszen mindenki saját magának írt. Megbeszéltük, hogy ezt a tasakot én fogom őrizni. Először a ballagásuk előtti napon fogjuk kinyitni, ahol mindenki elolvashatja, hogy mit írt ötödikesként. Aztán visszazárjuk az egészet és majd minden osztálytalálkozón elővesszük. Nagyon tetszett ez az ötlet a gyerekeknek, lelkesek voltak és izgatottan írtak levelet saját maguknak a jövőbe.
A következő osztályfőnöki órán is célok kitűzéséről fogunk beszélgetni, mégpedig a tanulással kapcsolatban, hiszen elkezdődött a második félév. A célok elérése érdekében pedig tenni kell!
Januári boldogságóráink Céljaink kitűzése és azok elérése köré épültek fel.
Együtt átbeszéltük miért kellenek, mire jók és igyekeztünk megfogalmazni saját céljainkat.
A tanulószoba diákjai kaptak egy borítékot, melyre feljegyezték azokat a célokat, melyeket a közeli- s a távoli jövőben szeretnének elérni, megvalósítani.
Ezek megfogalmazása során rájöttünk, hogy kitűzésük nem is olyan egyszerű.
Mégis életünk egyik legnagyobb mozgatórugója, ha vannak terveink.
Miután sikerült őket megnevezni, illusztrációk formájában is elkészítették jövendőbeli céljaik tervezetét.
Ötletes és nagyon szép munkák születtek, miközben újfent tartalmas, s boldog délutánokat tölthettünk el együtt.
Januári boldogságóráink Céljaink kitűzése és azok elérése köré épültek fel.
Együtt átbeszéltük miért kellenek, mire jók és igyekeztünk megfogalmazni saját céljainkat.
A tanulószoba diákjai kaptak egy borítékot, melyre feljegyezték azokat a célokat, melyeket a közeli- s a távoli jövőben szeretnének elérni, megvalósítani.
Ezek megfogalmazása során rájöttünk, hogy kitűzésük nem is olyan egyszerű.
Mégis életünk egyik legnagyobb mozgatórugója, ha vannak terveink.
Miután sikerült őket megnevezni, illusztrációk formájában is elkészítették jövendőbeli céljaik tervezetét.
Ötletes és nagyon szép munkák születtek, miközben újfent tartalmas, s boldog délutánokat tölthettünk el együtt.
Januári boldogságóráink Céljaink kitűzése és azok elérése köré épültek fel.
Együtt átbeszéltük miért kellenek, mire jók és igyekeztünk megfogalmazni saját céljainkat.
A tanulószoba diákjai kaptak egy borítékot, melyre feljegyezték azokat a célokat, melyeket a közeli- s a távoli jövőben szeretnének elérni, megvalósítani.
Ezek megfogalmazása során rájöttünk, hogy kitűzésük nem is olyan egyszerű.
Mégis életünk egyik legnagyobb mozgatórugója, ha vannak terveink.
Miután sikerült őket megnevezni, illusztrációk formájában is elkészítették jövendőbeli céljaik tervezetét.
Ötletes és nagyon szép munkák születtek, miközben újfent tartalmas, s boldog délutánokat tölthettünk el együtt.
Gyűjtöm a tanmeséket, nagyon szerettem azokat a történeteket, melyeknek komoly tanulság van a végén. Szerencsére az osztályomba járó gyerekek is szeretik hallgatni, amikor ilyen meséket olvasok fel nekik. A múlt héten találtam az interneten az Boldogságbolt című történetet. Nagyon megtetszett, és elhatároztam, hogy felolvasom nekik. A történet tanulsága, mi szerint a szándék, az akarat, az elhatározás minden sikernek, így a boldogságnak is a kulcsa, nagyon illett a témánkhoz.
Felolvastam a gyerekeknek a történetet, beszélgettünk, arról, hogy ki menne el a boldogságboltban, kinek milyen tervei vannak a jövőt illetően, kinek van újévi fogadalma és ki az, aki már a célok megvalósításáért tett is valamit.
Ezután került sor a befejezetlen mondatos feladatra. Mindenki megkapta a listát, választott egy vagy két mondatot, amit befejezett. Aki szerette volna, felolvasta. Majd névtelenül beadták papíron és készült belőle egy poszter. Ezek a mi szándékainak 2024-re.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Bella dalával kezdtünk, melyre mozogtunk is. A lelki jóllétről olvastam fel először egy részletet, majd a motiváló idézetek közül választottam ki hármat. Értelmeztük a „Milyen igaz!” feladat közmondásait is. A „Büszke vagyok” feladatot csoportban beszélték meg, majd kiválasztották, hogy ki mondja el az osztály előtt a „büszkeségét”. A célok eléréséhez szükséges önmagunk biztatása is. Az ehhez kapcsolódó varázsszót (sikerül) keresztrejtvény segítségével találták ki. Ezek után leírták a keresztnevüket, majd a kezdőbetűkkel olyan szavakat írtak, amit szeretnének megvalósítani, vagy amilyenné szeretnének válni. (Dorci, Lóri és Zsófi céljait fotóztam le.) A „Dugattyú” című kisfilmet egymás után kétszer néztük meg, annyira tetszett nekik. Érdekesen érveltek a véleményvonal elnevezésű játékban, ami ennek megfelelően folyamatosan változott. Bella dalának ismételt meghallgatása előtt megölelték azt a társukat, akit biztatnak sikereik elérésében. A következő alkalommal célregényt készítettek, melyek közül a versenyre is elküldünk néhányat.