A mai napon a Boldogság Óra keretein belül foglalkoztunk a gyerekekkel. A témánk a célok kitűzése és elérése volt. A foglalkozást egy kis tánccal kezdtük a “Jól érzem magam bougie” dalára. Majd relaxációs gyakorlatot végeztünk és elmondtuk a már tanult mondókánkat. Ezt követően egy puzzle segítségével próbáltam rávezetni a gyerekeket a mesénk címére, mely a: Boldogságvár meséje volt. A mesének a tanulsága az volt, hogyha valami célt kitűznek maguk elé, akkor ne adják fel, és valósítsák meg még akkor is , ha akadályokba ütköznek. A foglalkozás zárása képpen pedig arra kértem a gyerekeket, hogy rajzolják le egy olyan céljukat, tervüket, amit majd a nyáron szeretnének megvalósítani vagy esetleg, amit az iskola kezdéssel kapcsolatban szeretnének majd elérni.
Nagyon szép kreatív rajzok készültek.
Célok kitűzése és elérése
Közösen meghallgattuk a pingvines mesét. Beszélgettünk a két kis pingvin történetéről, Ottóról és
Leóról. Megbeszéltük, hogy Ottó is szeretné majd úgy gondozni a kicsinyét, mint ahogy őt is gondozták. Néhányan elmondták, hogy most milyen céljaik vannak az óvodában. Készülni az iskolára, részvétel a farsangi mulatságon stb. Utána mindenki hajtogatott egy pingvint magának.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A januári boldogságórákon az újévi fogadalmakról, célkitűzésekről, célok eléréséről beszélgettünk a gyerekekkel. Megállapítottuk, hogy a céljaink eléréséért erőfeszítéseket kell tennünk és hogy nehézségek, kudarcok is érnek bennünket a megvalósítás során, de kitartónak kell lennünk, nem szabad feladnunk az álmainkat, a várható előnyök motiváljanak, mindig higgyünk benne. Arra is kerestük a választ, hogy milyenek a jól meghatározott célok. Mi tesz bennünket boldoggá: ha teljesül egy kívánságunk, vagy ha elérjük a célunkat. Melyik jár fejlődéssel. Az öreg halász és a nagyravágyó felesége c. mesében megfigyelhettük azt, hogyha könnyen teljesülnek a kívánságaink, akkor bizony túlzásokba eshetünk. A gyerekek 3 „aranyhalba” berajzoltak 3 olyan kívánságot, aminek a teljesülését nagyon szeretnék, ha valóban bármit kívánhatnának. Lerajzolták Az én nagy álmom címmel titkos kívánságaikat, álmukat is az előttünk álló évre vonatkozóan. A gyerekek az órák zárásaként egymás céljai közül választottak és elmondták, hogy ők miben tudják támogatni, segíteni az elérését.
Boldogságóránkat az előző időszakban megismert „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” dal eléneklésével kezdtük.
Relaxációnak a „Medve vagyok cammogok” játékot játszottuk el.
A csoportszoba több pontján kislabdákat rejtettem el, azokat kellet megkeresni és a kosárba összegyűjteni. A kislabdával kellett célba dobni a dobozba. Dobás után megbeszéltük, milyen érzés volt beletalálni a dobozba és mit érzett az, akinek nem sikerült beletalálnia. Következő dobásnál mindenkinek ki kellett egy célt gondolni és újra dobni. Megbeszéltük, hogy egy-egy cél elérésére olykor többet kell várnunk, többet kell fáradoznunk, de ha igazán akarjuk elérhetjük. A célbadobóst később az udvaron is folytattuk, igazi hógolyókkal.
Segítettünk a plüssmackónak hazajutni az iskolából. Örömmel énekelték a Mackó, mackó…, az Akkor járja a medve…, Brum, brum, Brúnó…farsangra tanult dalokat. A lufifújós játékot nagy odafigyeléssel játszották. Nagy derültség lett a vége. A gyerekek cammogva bejárták az óvoda folyosóit, majd vidám kiabálással vezettük vissza a mackót anyukájához. Lepihenve meghallgattuk a hónap dalát. „Van nekem egy álmom”.
A gyerekek otthoni feladatként azt kapták, kérdezzék meg szüleiket milyen céljaik voltak kisgyerekként.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A hónap témáját a célok kitűzését nem egy foglalkozás alatt dolgoztuk fel, hanem egész hónapban kerestük azokat a lehetőségeket, melyekkel közelebb hozhatjuk a téma megértését a gyerekekkel. Két hetes medve projektbe ültettük be, lépésről lépésre haladtunk. Előre vetítettük a gyerekeknek, hogy a két hét elteltével kiállítást fogunk szervezni az általuk behozott macikból. A szülők is értesültek a programról, így őket is bekapcsoltuk a gyűjtésbe. Célunk volt minél több és érdekesebb macit összegyűjteni. Természetesen a két hét alatt megismerkedhettek a gyerekek az egyes medvefajtákkal, a medvék tulajdonságaival, életével. Barlangot építettek nekik, horgásztak halat, amit meg is etettek velük. Barkácsoltunk medve álarcot, követtünk medve nyomokat. A nyomkövetés célja az elbújt állatok megtalálása volt. Kiscsoportról lévén szó, próbáltuk minél komplexebben feldolgozni a hónap témakörét. Meghallgattuk Bagdi Bella dalát, melyre mozdulatokat találtunk ki, és ezt el is játszottuk. Táncoltattuk a medvéket, mini versenyt is rendeztünk. Ki tudja hamarabb megetetni a maciját. Minden feladatnál buzdítással, pozitív megerősítéssel bíztattuk a gyerekeket, hogy elérjék céljaikat, elvégezzék az egyes feladatokat. Még akkor is, ha esetleg akadályokba ütköztek. Az én nagy álmom feladatot a mi kiscsoportosaink még nem tudták lerajzolni, de beszélgetések során mindenki elmondhatta, hogy mi szeretne lenni felnőtt korában. Megbeszéltük velük, hogy ahhoz sokat kell majd tanulni, és gyakorolni. A kiállítást a régi hagyományokhoz kapcsolódóan február másodikára tervezzük, ahol az óvodánk mind a négy csoportja megtekintheti majd az összegyűjtött macikat. Erre a napra a helyi tv-t is meghívjuk.
A boldogságórát megelőzően már ismerkedtünk azokkal a lehetőségekkel, amelyek közül kiválasztottuk a januári feladatot. A Célefánt neve hallatán mindenki szeme felcsillant, s azt kérték a gyerekek, hogy a ragyogó napsütést, a szinte tavaszias időt kihasználva, az udvaron készíthessék el a rajzot. Fehér és színes krétát használtak. Remekül, igazi csapatmunkában dolgoztak. A feladatokat felosztották egymás között, s rendkívül lelkesen, vidám hangulatban készült el a munka. A rajzuk fölé írtak is. Olyan célokat fogalmaztak meg, amelyek nélkülözhetetlenek a boldog élethez: béke, barátok, egészség, harmónia, siker stb. Igazi boldogság volt ez a boldogságóra!
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Az Északi Sark témával együtt dolgoztuk fel az e havi boldogságprogram témáját. Ahhoz, hogy valaki vagy valami meg tudjon élni az Északi sark zord időjárásában, nagyon komolyan el kell határozni, hogy mi is a célja és azt milyen módon érheti el. Ez segített nekünk, hogy átgondoljuk mit szeretnénk elérni ezen a héten, és ezeket a céljainkat hogyan tudjuk megvalósítani. Sokat kézműveskedtünk, elkészítettük a közös és egyéni iglunkat. Akadálypályán játszhattunk.Eközben megismertük az északi sark állat- és növényvilágát.
Közösen kitaláltunk minden hónapra egy célt, amit rajzos formába öntöttek a gyerekek. Így lett kész az évtervező kalendárium.
Ebben a hónapban a célok kitűzése, és a célok elérése volt a témánk.
Elméleti háttér: Mivel a célok kitűzése, és a célok elérése fokozza a boldogságérzetünket, igyekeztünk mi is a céljainkat megbeszélni, kitűzni.
Elmeséltem a gyerekeknek a Boldog vár meséjét. Nagy figyelemmel. és érdeklődéssel hallgatták.
A mese végén megbeszéltük a tanulságokat.
Kérdéseket is tettem fel nekik. Még pedig, hogy kinek mi is az álma?
Nagyon sokan azt válaszolták, hogy szeretnék, ha egy- egy társuk ott aludna náluk amit meg beszéltünk , hogy ez egyáltalán nem lehetetlen.
Arra a kérdésre, hogy számodra mi a legnagyobb boldogság? A csoport többsége azt, válaszolta, hogy nekik a családjuk, a testvérük, a nagyszüleik a legnagyobb boldogságuk.
Engem is nagy örömmel töltött el, hogy ilyen válaszokat kaptam.
Ezt követően közösen meghallgattuk a Van nekem egy álmom című dalt.
Végezetül elkeszítettük a mi saját kis BOLDOG VÁRUNKAT.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola 1. osztálya