A boldogságóra alatt a gyerekek megértették, hogy a lelki jóllét szempontjából a céljaink felé törekvés legfontosabb eleme. Akadályok megküzdésével érnek a célba, minden hónapban találnak örömöt és a siker a célok elérésével megelégedettséggel tölti el őket. A rajzos feladat, főként a táblára rajzolás nagy örömmel töltötte el a tanulókat. Együtt dolgoztak, összefogtak, terveztek, megvalósítottak.
Célok kitűzése és elérése
A január havi Boldogságórám témája a célok kitűzése. Mivel első alkalommal veszek részt pedagógusként a programban igyekeztem szerteágazóan felkészülni, építve a boldogságórák módszertanára valamint figyelembe vettem a csoportom sajátosságait.
A gyerekek motiválására a Kör, kör ki játszik hívódal éneklését alkalmaztam, mely a gyermekek számára jól ismert dal, illetve összekapcsolják egy-egy izgalmas tevékenységgel, mely a mindennapokhoz kötődik. A dal éneklése közben elhelyezkedtünk a szőnyegen, mely megteremtette a szükséges teret az órához.
A ráhangolódást szolgáló relaxációs gyakorlatként
– A haragom elfújom, mint a cica nyújtózom légzőgyakorlatot alkalmaztam.
Négykézláb állásban, mély levegővételt követően előre nyújtózva kifújtuk a levegőt. Ismétlés 3x
– Majd domborítottuk a hátunkat és összehúzódtunk. Domborítok mint a cica, házba bújok mint a csiga mondóka ismételgetésére.
Az érzelmi ráhangolódást követően a gyerekek meghallgatták Bezzeg Andrea „Boldogvár meséje” cimű művét, melyet közös beszélgetés követett, összekapcsolva a mese mondanivalóját a saját céljaikkal.
Mik azok a célok? A főszereplő hogyan érte el a célját? Mi hogyan érhetjük el a céljainkat? A gyerekeknek kezdetben több rávezetésre, példára volt szükségük ahhoz, hogy értelmezni tudják magának a céloknak a fogalmát, jelentőségét.
A beszélgetést dalos játékokkal zártuk, melyek alkalmazásának főbb okai:
– tartalmi kapcsolódás a mesével ( vár, kapu)
– kicsit megmozgatta a gyerekeket és hozzájárult a jó hangulatú lezáráshoz, valamint a következő tevékenységbe való átvezetéshez :
Bújj, bújj zöld ág…
Nyisd ki rózsám kapudat
(Kapuzás, láncjáték)
A téma továbbélését segítette a célokhoz kapcsolódó színezők kihelyezése a szőnyegre, ( sok barátot szerezzek, megtanuljam az éneket óvónénitől, egyedül tudjak felöltözni, szépet tudjak építeni, minél tovább tudjak számolni stb) a gyerekek választhattak közülük, majd kiszínezhették, smile készíthettek, mely felkerült a Boldogvárra.
A célokhoz kapcsolódó érzelmi kötődést, illetve a levezetést szolgálta Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalának meghallgatása.
A téma bevezetését aktuálisan az újévi „fogadalmakhoz” kapcsolódva mozgásos játékkal kezdtük el. Minden kisgyermeknek lehetősége volt megfogalmazni, hogy mit szeretne elérni a jövőben, az újévben. Ezt a hengerbe dobott babzsákkal erősítettük meg. Természetesen akinek nem sikerült elsőre tovább próbálkozhatott. Heti témánkhoz szintén kapcsolódott az idő múlásának (napok, hetek, hónapok, évszakok) szemléltetéséül szolgáló napirend óránk elkészítése. Így készült el közös munkálkodás során napi-táblánk, ahol a gyermekek kiválogatták, hogy mikor mi történik az óvodába. Továbbá még a téma feldolgozását segítette, hogy mindenki elképzelte, hogy mi lesz majd a jövőben és ezt le is rajzolták: szakács, énekesnő, autószerelő, művésznő, TV-szerelő….stb.
Az év első boldogság foglalkozását most is meditációs gyakorlattal kezdtük.
Az öreg halász és a felesége című mese felolvasása után átbeszéltük a történetet, majd bábokkal el is játszottuk. Beszéltünk a szorgalom és a tervezés fontosságáról.
Ezután beszéltünk mindenki egyedi céljáról majd arról hogy milyen út vezet oda. Közösen megbeszéltük és felrajzoltuk a tanévben ránk váró feladatokat, és hogy a fő célunk a nyári szünet elérése, és hogy addig még mi mindent kell elérnünk. Ezeket egy lista szerűen fel is akasztottak a terem falára.
Az órát mandala színezővel és zenehallgatással zártuk. Feltettük a célok jelét a boldogvárunk következő lépcsőfokára.
A gyerekekkel megismertük a célok fontosságát, kitűzték egyéni céljaikat, mint űrhajósok.
Januári boldogságóránk témája a célok kitűzése, elérése volt. Az óra bevezetéseként relaxáltunk: Az én hangom c.gyakorlatot választottuk erre a célra. Ezután Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát hallgattuk meg, amelyre táncoltak, mozogtak a gyerekek. A zenehallgatás után beszélgettünk arról, hogy mi az hogy cél. Könnyű-e minden esetben elérni a céljainkat? Mi szükséges hozzá? Kik segíthetnek a céljaink elérésében? Elmondták a gyerekek, rövid-és hosszútávú céljaikat. A beszélgetésünk után megtekintettük az „5 inspiráló pillanat olimpiákról” című videófilmet. Megbeszéltük, hogy elérték-e a céljaikat a sportolók, hogyan? Az érzéseiket is megfogalmazták a tanulók, amelyek esetenként nagyon meghatóak voltak. Kreatív feladatként rajzot készítettünk: „Az én nagy álmom” címmel, amelyet el is mondtak később a gyerekek. A rajzokat kihelyeztük egy tablóra. Jóhangulatú, tanulságos óra volt.
Érzelmi ráhangolódásként meghallgattuk, majd mozgással kísértük Bagdi Bella „Van nekem egy álmom…” kezdetű dalt. Papírból minden gyermek gyúrt egy „hógolyót”, majd célba dobást játszottunk vele. Közben beszélgettünk arról, hogy milyen érzés volt beletalálni a kosárba. A boldogságóra foglalkozást január 18-án tartottuk meg a csoportban Micimackó világnapján (A. A. Milne az író ezen a napon született). A téma feldolgozására Micimackó palacsintapartija meséjét használtuk fel. Előzetesen bevontuk a gyermekeket és szüleiket is, hogy hozzanak erre a napra otthonról plüss Micimackót vagy valamelyik barátját. Ezt a célt közösen tűztük ki, melyhez plakátot is készítettünk. A mesélést a csoport szokásrendszere alapján kialakított mesedobozból motiváltuk. A meséről feltett kérdések segítségével sikerült a gyermekeknek megérteni milyen céljaink lehetnek és ezek elérése milyen jó érzéssel tölthet el bennünket. Ha a célunk eléréséhez segítségre van szükségünk akkor, ezt bátran vállaljuk is fel. Zárásként elszórtuk a csoportban a korábban meggyúrt „hógolyókat”, majd Halász Judit: Micimackó dalát hallgatva a gyermekek megkeresték ezeket. Ismét beledobtuk a kosárba a „hógolyókat”, de most közben minden gyermek megfogalmazhatott magával kapcsolatosan egy célt, amit meg fog majd valósítani. Pl: Megtanulom bekötni a cipőmet. Egyedül fogok felöltözni, és igyekszem ezt minél gyorsabban megtenni. Kitartó leszek a társasjátékban…
Az első évfolyamos gyermekek számára rendkívül fontos a biztonságos környezet, amely támogatja az érzelmi fejlődést és barátságok kialakulását. Az alapvető tanulási készségek, mint az olvasás, írás és számolás, megtanulása szintén kiemelten fontos, miközben az önállóság és a problémamegoldó képességek fejlesztése segíti a sikeres iskolakezdést. Az első osztályos gyerekek éves célkitűzései között szerepel az olvasás és írás alapjainak megtanulása, a számlálás fejlesztése, barátságok kialakítása az osztálytársakkal, és az önállóságuk növelése az iskolai feladatokkal kapcsolatban. Erre törekszünk mi is Csupaszíveimmel egész évben, hogy egy jó csapattá fejlődjünk, s közben az egyéni képességeinket is fejlesztjük.
Ebben a hónapban a célokról volt szó a foglalkozáson. A feladatok közül a Titkos kívánságaink címűt választottam a diákok számára. Először felolvastuk a segédanyagban szereplő motivációs idézeteket és megbeszéltük a jelentőségüket. Ezt követően a diákok csoportban kapták meg a Titkos kívánságaink című gyakorlat feladatát. Keressenek közös célokat és egy kívánság formájában jelenítsék meg azt. Így jobban megismerhették egymás gondolatait, céljait és vágyait. Megbeszélhették milyen célok vezethetnek el a vágyakhoz, a társas kapcsolataik is tovább alakulhattak a feladat elvégzése közben. Voltak, akik titkos kódot használtak a megjelenítéshez, mások rajzot. Közösen határozták meg a lépéseket, melyek elvezethetnek a kitűzött célok eléréséhez. Jól éreztük magunkat a foglalkozáson.