A második osztállyal az udvaron készítettük el a Célefánt c. rajzot. Az elefánt a sok cél került. Ebben a vírussal teli időszakban tudatosan többen írtá célként, hogy egészségesek akarnak maradni, gyógyuljanak meg a beteg osztálytársak és ne legyenek soha betegek a tanító nénik. 🥰
Sokan jobb osztályzatot tűztek ki célul.
Volt aki, a felsőbb évfolyammal szeretne jobb kapcsolatot, vagy me szeretne tanulni korcsolyázni. Mindenki talált magának megfelelő célt! 😊
Célok kitűzése és elérése
A második osztállyal az udvaron készítettük el a Célefánt c. rajzot. Az elefánt a sok cél került. Ebben a vírussal teli időszakban tudatosan többen írtá célként, hogy egészségesek akarnak maradni, gyógyuljanak meg a beteg osztálytársak és ne legyenek soha betegek a tanító nénik. 🥰
Sokan jobb osztályzatot tűztek ki célul.
Volt aki, a felsőbb évfolyammal szeretne jobb kapcsolatot, vagy me szeretne tanulni korcsolyázni. Mindenki talált magának megfelelő célt! 😊
Lippói Gárdonyi Géza általános Iskola
A tanórát a hónap dalának meghllgatásával kezdtük, ez megadta az óra pozitív hangulatát is. Utána beszélgettünk arról, hogy miért fontosak acélok. A tanóra az én nagy álmom lerajzolásával folytatódott. Majd az óra végén mindenki el is mondta, a terveit. Sajnos ennek az osztálynak még nem alakult ki a közössége , de nagy öröm volt számomra, hogy a diákok közül többen is foglalkoztak ezzel a témával.
Tegyél az álmaidért!
Januárban a célkitűzések kerültek fókuszba a boldogságórás foglalkozásokon. Azzal a gyerekek is egyetértettek, hogy célok, tervek nélkül üresek lennének a napjaik.
A boldogságórás foglalkozáson nem maradhatott el a relaxációs gyakorlat (Körbe-körbe-karikába….), amely ismét segítette az ellazulásukat, és az először nyitott, majd csukott szemmel történő körözgetések eredményeképpen igazi kis műalkotások is születtek mindamellett, hogy kiengedték magukból a stresszt. Bagdi Bella A Győzelem Tündér dalának sorait dallamosnak és pozitív megerősítést nyújtónak találták a gyerekek.
Beszéltünk a célok fontosságáról, típusairól (rövid és hosszú távú; belső és külső célok). Történetként az egyik kedvenc festőmről, Csontváry Kosztka Tivadarról szóló szöveget vittem be, amely azt írta le, milyen esemény indította őt el a festői pályáján, majd milyen céltudatosan, elszántan haladt ennek elérése érdekében. A történet lehetőséget adott arra, hogy beszélgessünk a célokról. Miért fontosak a céljaink? Mi kell ahhoz, hogy meg is tudjuk azokat valósítani? Milyen technikái vannak a sikeres célba érésnek? Kit tekintünk céltudatos és céltalan embernek?
Majd számba vettük azt is, hogy ők ötödikesként milyen célokat tudnak kitűzni nyolcadik év végére. Csontváry képi világát, színeit idézve az volt a feladatuk, hogy a festő Zarándoklás a cédrushoz Libanonban című festményének rajzos változatát színezzék olyanra, mint amilyennek az életüket szeretnék látni három év múlva. Majd a lap hátoldalára írjanak legalább három olyan célt, melyet szeretnének elérni nyolcadik év végére, arra vigyázva, hogy olyanokat írjanak, melyeknek elérése nem irreális, amelyhez az ő aktív közreműködésük is kell, és nem csak mástól függenek. Ezeket a „rajzos célgyűjteményeket” egy kis dobozban helyeztük el (Céljaim 2027 májusára), majd lezártuk azt. Terveink szerint nyolcadik év végén bontjuk csak ki, és szembesítjük magunkat, mit sikerült elérnünk a most megfogalmazott célok közül, és mi lehet az esetleges sikertelenség oka. A gyerekek jóleső izgatottsággal színeztek és gyűjtögettek célokat.
A célkitűzések témakörét igyekeztem a többi tantárgyi órámba is bevinni. Rajzból Mezopotámia művészete során pecséthengert készítettünk gyurmából, majd erről gipszlenyomatot vettünk. Azt kellett a gyerekeknek megjeleníteniük, hogy nekik hogyan nézne ki a pecséthengerük felnőtt korukban. Milyen foglalkozást, hobbit, érdeklődési kört, megvalósítandó célt tudnának rajta megjeleníteni? Változatos alkotások születtek: a fodrászmesterségre utaló olló/hajszárító, focilabda kapuval, a Föld űrhajóval, virágoskert, tó hallal, táncosnő stb.
Nyelvtanórán az állandósult szószerkezetekhez kapcsolódva olyan szólásokat, szóláshasonlatokat társítottak a gyerekek (kép-szólás társítás), amelyek a céllal vagy éppen a céltalansággal kapcsolatosak (futkos, mint pók a falon; vak eszköz valakinek a kezében; a kutya ugat, a karaván halad; a malmára hajtja a vizet stb.).
Úgy gondolom, a hónap során vissza-visszatérő beszélgetések a célokról segítették a gyerekekben a céltudatos szemlélet magvait elültetni.
Papp Judit
a Sári Gusztáv Általános Iskola és AMI
5. b osztályának (Víg Team) osztályfőnöke
Kaba, 2024. 01. 24.
I. BEV.: Relaxációs gyakorlat: Aktivizáló, ébresztő ritmus.
Ráhangoló gyakorlat: „Három kívánság” gyakorlat.
II. FŐRÉSZ: Beszélgetés a témakörről.
„Egyéni célok” gyakorlat.
„Ígéretkártyák” készítése.
III. BEF.: Zenehallgatás: Bagdi Bella: Van nekem egy álmom …
Maditáció.
„Célok elérése”
„Repül a karom,ha akarom,ha nem akarom.”
Magas tartásba fellendített karunkat hagyjuk a gravitációs tehetetlenségnek engedve engedve
„lezuhanni”,majd visszarepítjük a magasba.
„Napra forgó a napraforgó!”
Törökülésben a két kart magasra emelve a törzset fordítjuk jobbra,majd balra.
Mese: A kismalac és a farkasok
A hónap dalára mozgás: „Van nekem egy álmom”…
„Érjen be az autó, a célba”!
Ennek a témának a feldolgozása is izgalmasnak ígérkezett. Mert kinek ne lennének vágyai, céljai? A kívánságokat az elrejtett hópelyhek megtalálásával sorra minden gyerek megfogalmazta, bár először nehezen ment, merthogy-” Ha elmondjuk a kívánságunkat, akkor nem teljesül” – címszóval, nem akarták elmondani. Nem kis fejtörést okozva, de végül sikeresen „kimondták” vágyaikat, céljaikat.
A legizgalmasabb tevékenység a kincskereső játék volt, ahol egy vár puzzle részeit kellett megtalálni és összerakni végül a Boldogságvárat. A térképet közösen rajzoltuk, megjelöltük az egyes darabok helyeit, termeket, mosdókat, stb., s csapatokat alkotva indultunk kincset keresni. A gyerekeknek nagyon tetszett a feladat, s a darabokat a végén örömmel rakták össze.
Januárban nagyon sokat foglalkoztunk az új évi célokkal, tervekkel, kívánságokkal. Megbeszéltük mit szeretnénk elérni ebben az évben és azt is megbeszéltük, nekünk mit kell ezért megtenni. A célok mellett vágyakat is megfogalmaztak, amit a Halász és a nagyravágyó felesége című mese felolvasása után tettek meg. Ezeket vetettük papírra és tettük ki osztálytermünk falára.
A hétre, a mesterségem címere projektet választottam. A gyerekekekkel szeretném néhány foglalkozás, mesterség lényeget megragadni. Ellátogatott hozzánk egy volt ovisunk, aki autóversenyző munkásságáról beszélt, illetve megosztotta a gyerekekkel azt, hogy érdemes az álmainkat követni, mert valóra válnak. Ehhez kitartó munka és szorgalom, kemény elhatározás szükséges!
A közeli cukrászdába is elmentünk, ahol üzemlátogatáson vehettünk részt és sütivel is kínáltak minket.
A játékban is kiteljesítem a témát, melyen örömmel sajátítják el a munkafolyamatokat és bővül a tudásuk!
A Boldogságvár meséjét is bemutattam nekik, a főszereplő igazi példakép lett számukra. Kiszínezték a lépcsőfok logóját és ezáltal közelebb kerültünk a vár eléréséhez!
1-ES SZÁMÚ NAPKÖZIOTTHON, NAGYKÁROLY
Óvodánkban a heti témakör „Hóbundában alszik a táj”, ennek keretén belül értettük meg a gyerekekkel a következő fogalmat „Célok kitűzése és elérése”.
A foglalkozás „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok” relaxációs gyakorlattal vette kezdetét.
Óvodai csoportunk kitűzött célja a madarakra való odafigyelés a hideg téli napokon.
Fontosnak tartjuk ezt a kezdeményezést, mert a madaraknak a hideg időszakban nehezebb élelemhez jutniuk.
Madáretetőt helyeztünk ki az óvoda udvarán, amelyre madáreleséget, napraforgómagot szórtak a gyerekek.
Rendszeresen tartunk megfigyelési időpontokat, ahol a gyerekek együtt figyelik meg, milyen madarak jönnek az etetőhöz és hogyan viselkednek.
A tevékenység által nemcsak a madaraknak nyújtunk segítséget, hanem a gyerekeket is bevonjuk a környezetvédelmi és gondoskodási szokásokba.
Az óvodában a „cél” fogalma szorosan kapcsolódik a gyermek fejlődéséhez, tanulásához és az alapvető készségek kialakításához.
A hónap dalának meghallgatását követően „Van nekem egy álmom” a gyerekek lerajzolták és megosztották egymással, hogy kinek mi a legnagyobb álma.