Közösen meghallgattuk a pingvines mesét. Beszélgettünk a két kis pingvin történetéről, Ottóról és
Leóról. Megbeszéltük, hogy Ottó is szeretné majd úgy gondozni a kicsinyét, mint ahogy őt is gondozták. Néhányan elmondták, hogy most milyen céljaik vannak az óvodában. Készülni az iskolára, részvétel a farsangi mulatságon stb. Utána mindenki hajtogatott egy pingvint magának.
Célok kitűzése és elérése
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A januári boldogságórákon az újévi fogadalmakról, célkitűzésekről, célok eléréséről beszélgettünk a gyerekekkel. Megállapítottuk, hogy a céljaink eléréséért erőfeszítéseket kell tennünk és hogy nehézségek, kudarcok is érnek bennünket a megvalósítás során, de kitartónak kell lennünk, nem szabad feladnunk az álmainkat, a várható előnyök motiváljanak, mindig higgyünk benne. Arra is kerestük a választ, hogy milyenek a jól meghatározott célok. Mi tesz bennünket boldoggá: ha teljesül egy kívánságunk, vagy ha elérjük a célunkat. Melyik jár fejlődéssel. Az öreg halász és a nagyravágyó felesége c. mesében megfigyelhettük azt, hogyha könnyen teljesülnek a kívánságaink, akkor bizony túlzásokba eshetünk. A gyerekek 3 „aranyhalba” berajzoltak 3 olyan kívánságot, aminek a teljesülését nagyon szeretnék, ha valóban bármit kívánhatnának. Lerajzolták Az én nagy álmom címmel titkos kívánságaikat, álmukat is az előttünk álló évre vonatkozóan. A gyerekek az órák zárásaként egymás céljai közül választottak és elmondták, hogy ők miben tudják támogatni, segíteni az elérését.
Boldogságóránkat az előző időszakban megismert „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” dal eléneklésével kezdtük.
Relaxációnak a „Medve vagyok cammogok” játékot játszottuk el.
A csoportszoba több pontján kislabdákat rejtettem el, azokat kellet megkeresni és a kosárba összegyűjteni. A kislabdával kellett célba dobni a dobozba. Dobás után megbeszéltük, milyen érzés volt beletalálni a dobozba és mit érzett az, akinek nem sikerült beletalálnia. Következő dobásnál mindenkinek ki kellett egy célt gondolni és újra dobni. Megbeszéltük, hogy egy-egy cél elérésére olykor többet kell várnunk, többet kell fáradoznunk, de ha igazán akarjuk elérhetjük. A célbadobóst később az udvaron is folytattuk, igazi hógolyókkal.
Segítettünk a plüssmackónak hazajutni az iskolából. Örömmel énekelték a Mackó, mackó…, az Akkor járja a medve…, Brum, brum, Brúnó…farsangra tanult dalokat. A lufifújós játékot nagy odafigyeléssel játszották. Nagy derültség lett a vége. A gyerekek cammogva bejárták az óvoda folyosóit, majd vidám kiabálással vezettük vissza a mackót anyukájához. Lepihenve meghallgattuk a hónap dalát. „Van nekem egy álmom”.
A gyerekek otthoni feladatként azt kapták, kérdezzék meg szüleiket milyen céljaik voltak kisgyerekként.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A hónap témáját a célok kitűzését nem egy foglalkozás alatt dolgoztuk fel, hanem egész hónapban kerestük azokat a lehetőségeket, melyekkel közelebb hozhatjuk a téma megértését a gyerekekkel. Két hetes medve projektbe ültettük be, lépésről lépésre haladtunk. Előre vetítettük a gyerekeknek, hogy a két hét elteltével kiállítást fogunk szervezni az általuk behozott macikból. A szülők is értesültek a programról, így őket is bekapcsoltuk a gyűjtésbe. Célunk volt minél több és érdekesebb macit összegyűjteni. Természetesen a két hét alatt megismerkedhettek a gyerekek az egyes medvefajtákkal, a medvék tulajdonságaival, életével. Barlangot építettek nekik, horgásztak halat, amit meg is etettek velük. Barkácsoltunk medve álarcot, követtünk medve nyomokat. A nyomkövetés célja az elbújt állatok megtalálása volt. Kiscsoportról lévén szó, próbáltuk minél komplexebben feldolgozni a hónap témakörét. Meghallgattuk Bagdi Bella dalát, melyre mozdulatokat találtunk ki, és ezt el is játszottuk. Táncoltattuk a medvéket, mini versenyt is rendeztünk. Ki tudja hamarabb megetetni a maciját. Minden feladatnál buzdítással, pozitív megerősítéssel bíztattuk a gyerekeket, hogy elérjék céljaikat, elvégezzék az egyes feladatokat. Még akkor is, ha esetleg akadályokba ütköztek. Az én nagy álmom feladatot a mi kiscsoportosaink még nem tudták lerajzolni, de beszélgetések során mindenki elmondhatta, hogy mi szeretne lenni felnőtt korában. Megbeszéltük velük, hogy ahhoz sokat kell majd tanulni, és gyakorolni. A kiállítást a régi hagyományokhoz kapcsolódóan február másodikára tervezzük, ahol az óvodánk mind a négy csoportja megtekintheti majd az összegyűjtött macikat. Erre a napra a helyi tv-t is meghívjuk.
A boldogságórát megelőzően már ismerkedtünk azokkal a lehetőségekkel, amelyek közül kiválasztottuk a januári feladatot. A Célefánt neve hallatán mindenki szeme felcsillant, s azt kérték a gyerekek, hogy a ragyogó napsütést, a szinte tavaszias időt kihasználva, az udvaron készíthessék el a rajzot. Fehér és színes krétát használtak. Remekül, igazi csapatmunkában dolgoztak. A feladatokat felosztották egymás között, s rendkívül lelkesen, vidám hangulatban készült el a munka. A rajzuk fölé írtak is. Olyan célokat fogalmaztak meg, amelyek nélkülözhetetlenek a boldog élethez: béke, barátok, egészség, harmónia, siker stb. Igazi boldogság volt ez a boldogságóra!
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Az Északi Sark témával együtt dolgoztuk fel az e havi boldogságprogram témáját. Ahhoz, hogy valaki vagy valami meg tudjon élni az Északi sark zord időjárásában, nagyon komolyan el kell határozni, hogy mi is a célja és azt milyen módon érheti el. Ez segített nekünk, hogy átgondoljuk mit szeretnénk elérni ezen a héten, és ezeket a céljainkat hogyan tudjuk megvalósítani. Sokat kézműveskedtünk, elkészítettük a közös és egyéni iglunkat. Akadálypályán játszhattunk.Eközben megismertük az északi sark állat- és növényvilágát.
Közösen kitaláltunk minden hónapra egy célt, amit rajzos formába öntöttek a gyerekek. Így lett kész az évtervező kalendárium.
Ebben a hónapban a célok kitűzése, és a célok elérése volt a témánk.
Elméleti háttér: Mivel a célok kitűzése, és a célok elérése fokozza a boldogságérzetünket, igyekeztünk mi is a céljainkat megbeszélni, kitűzni.
Elmeséltem a gyerekeknek a Boldog vár meséjét. Nagy figyelemmel. és érdeklődéssel hallgatták.
A mese végén megbeszéltük a tanulságokat.
Kérdéseket is tettem fel nekik. Még pedig, hogy kinek mi is az álma?
Nagyon sokan azt válaszolták, hogy szeretnék, ha egy- egy társuk ott aludna náluk amit meg beszéltünk , hogy ez egyáltalán nem lehetetlen.
Arra a kérdésre, hogy számodra mi a legnagyobb boldogság? A csoport többsége azt, válaszolta, hogy nekik a családjuk, a testvérük, a nagyszüleik a legnagyobb boldogságuk.
Engem is nagy örömmel töltött el, hogy ilyen válaszokat kaptam.
Ezt követően közösen meghallgattuk a Van nekem egy álmom című dalt.
Végezetül elkeszítettük a mi saját kis BOLDOG VÁRUNKAT.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola 1. osztálya
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Milyen céljaid, álmaid vannak a jövőt illetően. Erre a kérdésre jelenítették meg, illusztrálták a választ a tanulók.