A januári boldogságóra fő témája a célok kitűzése és elérése volt. Ahhoz, hogy tartósan boldogok legyünk, nagyon fontos teendőnk, hogy egy (vagy akár több) értelmes életcélt tűzzünk ki magunk elé, és el is érjük azt (azokat).
A foglalkozás alkalmával a negyedikesek megpróbálták megfogalmazni és papírra vetni közeli és távoli céljaikat. Az adott témához kapcsolódva elmeséltem a gyerekeknek „Az öreg halász és a nagyravágyó felesége” című mesét. Megbeszéltük a mese mondanivalóját és tanulságát, majd három csoportot alkotva a negyedikesek megválaszolták a meséhez kapcsolódó kérdéseket. Nagyon ügyesen dolgozott minden csoport, kiváló hangulatban telt a foglalkozás.
A mese feldolgozása és a közös beszélgetés segítségével a gyerekek megértették, hogy a kitűzött céljaink eléréséért tenni is kell, sőt gyakran keményen meg kell küzdeni. Aki nem tesz semmit a céljaiért, és csak ölbe tett kézzel várja a szerencséjét, az mindig boldogtalan lesz.
Célok kitűzése és elérése
Nagykárolyi 1-es számú Napköziotthkon / Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 Carei
A ”Célok kitűzése és elérése” téma keretén belül elmeséltem a gyerekeknek a „Pingvin, aki mindent tudni akart” című mesét. A mese keretén belül Ottó a kis pingvin kérdéseire keressük a választ, amelyeket a felállított tevékenységközpontokban lelhetünk meg.
Az első központban Ottó arra volt kiváncsi, hogy milyen lesz, amikor felnő, ezért ebben a központban egy kicsi és egy nagy császárpingvint színeztek a gyerekek.
A második központban a kis pingvin arra kereste a választ, hogy vajon honnan jönnek a halak, hogyan lehet őket kifogni? Ezért a gyerekek rizsből kifogták a halakat és megetették a pingvineket ebben a központban.
A harmadik központban Ottó arra kereste a választ, hogy milyen más állatok élnek még a Földön rajta kivűl. Ebben a központban egy világító tábla segítségével felfedezik az különböző kontinenseken élő állatokat.
Boldogságóránk megvalósult januári témája, a Célok kitűzése és elérése köré fonódott ezen a héten.
Zenehallgatás, közös táncolás mindig közel állt a gyermekek érzelmi világához. Bagdi Bella: Van nekem egy álmom c. dala újból megerősítette ezt az érzelmi kötődést. Megnyugtató dallama az értő zenehallgatást és a kreatív, örömteli mozgás motivációját erősítette.
Boldog Dóra mindennapi vendég a csoportunkban. A kiscsengő hívó szava, és Dóra megjelenése, arra biztatja a gyerekeket, hogy boldog várakozással üljenek le mellém. Kíváncsi szemekkel várták, hogy milyen új történet fog megelevenedni.
Bezzeg Andrea: Boldog vár c. meséjét érdeklődve hallgatták. Többen kérték újból, hogy János legény kalandjait átélhessék.
Közös játékkal elevenítettük fel a mese egyes részleteit. Kis tarisznyáikat felvéve, színes kavicsokon lépkedve jutottak el a mi „Boldog Várunkhoz”, ahol Boldog Dóra várt mindenkit egy ölelésre, simogatásra.
Beszélgető körünk aktivitása a közelgő farsangi mulatságunk megszervezése is kötődött az egyéni, és közös célok kitűzéséhez, eléréséhez.
A gyermekekkel együttműködve választottunk zenéket, verseket és a közös táncunkhoz koreográfiát.
Hangulatos előkészületeink, próbáink célja, hogy a farsangi mulatságon vendégeink érezzék, hogy a Gomba csoport gyermekei egy vidám, összetartó kis közösségé formálódtak.
Januári Boldogságórás témánk a Célok kitűzése és elérése volt. A téma időszerű, aktuális az új év kezdetén. Nagyszerű lehetősége annak, hogy mérlegeljünk, és új célokat, feladatokat tűzzünk ki magunk elé. A téma feldolgozását nehezítheti, amikor a célok -és vágyak kicsit összekeverednek 🙂 Jelentős különbség az, hogy a céljainkat tettek, próbálkozások útján érhetjük el. És bár adódhatnak akadályok, nehézségek- a legfontosabb dolog, hogy ne adjuk fel, próbálkozzunk újra , ha véletlenül nem sikerül elsőre.
Foglalkozásunk elején kicsit átmozgattuk magunkat. Feszítő/lazító gyakorlatokkal nyújtózkodtunk, hajolgattunk. Voltunk ágaskodó fák, majd a napsütésben víztócsává olvadó- a hóesésében pedig újra pocakossá hízó dundi hóemberek. Ezt követően Rosszcsont Ricsi története következett, de mielőtt elmeséltem volna, megkérdeztem a gyerekeket, mit gondolnak, miért éppen Rosszcsont Ricsinek hívják a kisfiút, mit követhetett vajon ő el? A meséből fény derült Ricsi csínytevéseire és arra is, hogy miért akart megváltozni és ennek érdekében milyen célokat tűzött ki maga elé, és azokat hogyan sikerült elérnie. Örömmel állapították meg, hogy jól gondolkodtak a csínytevésekkel , a Ricsi viselkedésével kapcsolatban. A mese nagyszerűen rávilágított arra, hogy a célok eléréséért „küzdenünk kell” A céljainkat meg kell fogalmazni , át kell gondolni. A mese után meghallgattuk egymást a saját célok megfogalmazásával kapcsolatban. A beszélgetés után egy közös várépítésre buzdítottam a kis csapatot. Célként fogalmaztuk meg a közös vár -Boldog-vár megépítését . A játék során megvalósult a gyermekek közötti együttműködés, összedolgozás, újra próbálkozás, egymás segítése, biztatása, és a közös gondolkodás a cél elérése érdekében. A végeredmény pedig fantasztikus lett😍
Boldogságóránk zárásaként lehetőség adódott a rajz készítésre is és a hónap szimbólumának kiszínezésére is. A szivecskékre pedig felkerültek a gyermekek személyes célkitűzései. Boldogságóránk most is, mint mindig jó hangulatban zajlott. A gyermekek rendkívül motiváltak, együttműködők. Öröm velük minden perc.
Hálás vagyok az együtt töltött időért, a közös élményekért. ❤🙏💙
A torna foglalkozás alkalmával már hangolódtunk a boldogságóra témájára. 😊🏃🤸A versenyfeladatok , az azokban való részvétel, a megmérettetés segítették a hónap témájának megértését.
Mozgásos tevékenységünk után Rosszcsont Ricsi remekel történetét megismerve , beszélgettünk arról, hogy a gyermekek milyen célokat szeretnének elérni ebben az évben. Volt aki a szeretne megtanulni cipőt kötni, vagy úszni. Beszéltünk arról, hogy a céljaink eléréséért nekünk is tennünk kell. Fontos az is, hogy ne adjuk fel , ha nehézségek lesznek útközben. Ezt követően varázs-hópelyhek felkutatására indultunk egy képzeletbeli erdőbe. A varázs-hópelyhek egy egy vágyott célt szimbolizáltak, melyek megtalálás után belekerültek egy kívánság-zsákba, mely zsákocskák a boldogságóra faliújságon foglalták el helyüket. 😊 Foglalkozásunk zárásaként, kiszínezték a hónap jelét és meghallgattuk Bagdi Bella :Van nekem egy álmom… dalát.
Szilvia Kerekes.Zsomborné Hargitai
Az órát a szokott módon körmódszerrel tartottam. Az óra első részében megkülönböztettük az értelmes és az értelmetlen célokat, példákat hozva mindkettőre. Megbeszéltük az aktuális cél és az életcél különbségét. A gyerekek közül néhányan már most meg tudták nevezni életcéljukat, ami nagy tudatosságra vall. A többség pedig egy-egy aktuális célról beszélt, amit el szeretne érni. Ezután arra kértem a tanulókat, hogy képzeljék el a 2023-as évüket egy filmként, és adjanak címet a saját filmjüknek. Megbeszéltük, ki érzi magát főszereplőnek és ki mellékszereplőnek saját filmjében. Rávilágítottunk arra is, kinek mire lenne szüksége ahhoz, hogy saját életében főszerepet játsszon. Az óra további részében egy „célbefőttet” készítettünk: Minden tanuló felírta egy cédulára, milyen fő célja van ebben az évben. A cédulákat összehajtva egy befőttesüvegbe helyeztük és lezártuk. A célbefőttet az év végén közösen kinyitjuk majd, és a gyerekek reflektálhatnak, mi valósult meg tervezett céljaikból. Az óra végén a gyerekek szoborként bemutatták, mivel töltötték a legtöbb időt 2023-ban. Végül egy olyan szobrokat jelenítettek meg, amelyekkel azt jelezték, hogy ebben az évben mivel szeretnék eltölteni a legtöbb időt.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
Mesehallgatással kezdtük a boldogságóránkat: A Pingvin, aki mindent tudni akart c. mese végén beszélgettünk Ottóról, a pingvinről. Mi lehet Ottó legnagyobb álma? Ki segíthet neki ebben? Ottó segítségével elengedtük a fantáziánkat és mindenki elmondhatta mi is az ő nagy álma,mi a titkos kívánsága. Mi lehet az, ami segíthet abban, hogy mindez valóra váljon? Miért fontos, hogy legyenek “nagy” álmaink? Sok újat tudtunk meg egymásról, álmainkról,céljainkról . Mindenki készíthetett képet Ottóról, a nagyobbak puzzle-t is kirakhattak, hogy sokáig emlékeztesse őket arra, hogy mindig állítsanak maguk elé célokat. Zárásként meghallgattuk a Van Nekem egy Álmom dalt.
Kölcsey Ferenc Főgimnázium ,29-es számú Napközi Otthonos Tagóvoda
Legyen egy óvodásnak bármilyen célja? Elérhetők-e számukra a kitűzött célok? Talán igen, talán nem. De már óvodás korban megtanulják, hogy az apró célok elérhetőek. Hogyan? Türelemmel, öszpontosítással, sok próbálkozással. Kitartás, bátorság, önkontroll a legfontosabb tulajdonságok és akkor bizonyosan elérjük a célunkat és mindenki betalál a hópihe közepébe.
Mivel a gyerekek számára nehezen megfogható téma a célok kitűzése és azok elérése, ezért egy rövid ráhangolódás után a „Boldogvár” című mesét adtam elő síkbábok segítségével. Ezután kicsit beszélgettünk arról, hogy mennyi akadályt kell legyőznünk ahhoz, hogy elérjünk valamit, ezért egy kincskeresős játékot játszottuk. Két csapatra osztottuk a csoportot (mese alapján: János és Hilda), majd kaptak egy-egy térképet és közösen meg kellett keresni a csoportszobában a Boldogvár kirakó elrejtett darabjait.
A mai napon a Boldogság Óra keretein belül foglalkoztunk a gyerekekkel. A témánk a célok kitűzése és elérése volt. A foglalkozást egy kis tánccal kezdtük a “Jól érzem magam bougie” dalára. Majd relaxációs gyakorlatot végeztünk és elmondtuk a már tanult mondókánkat. Ezt követően egy puzzle segítségével próbáltam rávezetni a gyerekeket a mesénk címére, mely a: Boldogságvár meséje volt. A mesének a tanulsága az volt, hogyha valami célt kitűznek maguk elé, akkor ne adják fel, és valósítsák meg még akkor is , ha akadályokba ütköznek. A foglalkozás zárása képpen pedig arra kértem a gyerekeket, hogy rajzolják le egy olyan céljukat, tervüket, amit majd a nyáron szeretnének megvalósítani vagy esetleg, amit az iskola kezdéssel kapcsolatban szeretnének majd elérni.
Nagyon szép kreatív rajzok készültek.