1. Feszítő, lazító feladatok, ráhangolódás/Hóember/
2. Beszélgetés a célokról
Mit kell tenni,hogy elérjük?
3. Boldog vár mese-Beszélgetés a meséről. Színező elkészítése.
4. Mindenkinek más a célja.
5. Hónap zenéjének meghallgatása
Célok kitűzése és elérése
Tervezés – Célok rövid és hosszú távra
Január közepén kezdtük meg a Boldogságóránkat. Szellőztettünk egy nagyot a teremben, hallgattuk a hónap dalát, miközben: rendet tettünk az asztalunkon, padunkban, polcokon. Illóolajos mécsesünket meggyújtottunk és vettünk elő egy tiszta lapot, filcet. Összeírtuk a rövid távú terveinket.
1. Ki mit tud?-ra készülődés
Kisegítő takarító szakunkból indultunk ki a tervezésnél. Műsorunk első blokkjában bemutatjuk a vegyszermentes takarítás lehetőségét, plakátot készítettünk, melyen szerepel a használható anyag és mellé tettük, hogy mire alkalmas. Majd az Animal Cannibals – Takarítónő című dalra raktunk össze koreográfiát, végül pedig takarítós vicceket kerestünk és egyéni szereplésként mindenki megtanult egyet. Célunk az öko-iskolánk ismereteinek bővítése, a közös táncos mulatság bemutatásával a szórakoztatás és a mindennapi rohanó időszakban is nem feledni a humor fontos szerepét az életünkben.
2. Felfénylő szavak szavaló verseny
5 fő jelentkezett a versenyre, mindenki kiválasztotta a neki tetsző verset és azt minden szabad percünkben gyakoroljuk. Célunk az egyéni megmérettetés, az izgalom, a saját határok feszegetése. Autista tanulóm a napok során rábeszélhető lett a szereplésre-nagy lépés, a nehezen memorizáló tanulóm pedig önszántából nagyon akarva tanulja a saját versét – ebben én vállszélességgel támogatom.
3. Készségfejlesztő iskolai feladatok ellátása, munka tervezése:
– selejtes könyvek elszállítása a konténerbe,
– használt ruhák zsákolása, felpakolása teherautóra,
– tankonyhánk alapos takarítása,
– virágbujtások gondozása,
– takarítós tanműhely rendbe tétele: köpenyek mosása, teregetése, vasalás, szükséges anyagok leltározása.
Célunk: jó példát mutatni az alattunk lévő osztályoknak, a munka serkent és épít önmagunk számára.
4. Félévi értékelés
Megbeszélni ki hogyan teljesített az I. félévben és a tanév végére ki, miben tud még javítani, fejlődni.
Célunk, hogy mindenki a legtöbbet kihozzon magából és egy szilád, összetartó, egymást segítő, támogató közösség legyünk. Év végi célkitűzésünk: elnyerni a „Legjobb magatartású osztály” című oklevelet.
5. Pozitivity társasjáték
Karácsonyra kérte az osztályunk a társasjátékot, mellyel nagyon kellemesen zártuk az órát. Mindenki bevonható volt a saját képességeihez mérten: élményeket mesél, történetek jutnak eszébe, csak a bábuval lép és színt keres, kártyát olvas…
Célunk ezzel: nagyobb odafigyelés önmagunkra, egymásra, az osztályra, a családra, a barátokra, megértőnek, elfogadónak lenni a másság és az emberiség sokszínűségére.
,, Minden álmunk valóra válhat, ha van bátorságunk a nyomukba eredni.” (Walt Disney)
2024-es évünket azzal kezdtük, hogy kitűztük a céljainkat erre az évre, és átgondoltuk, hogy hogyan tudjuk azokat megvalósítani, ugyanis ebben a hónapban a boldogságórák témáját a célkitűzések adják. Az osztályban együtt tűztük ki magunk elé célokat, eközben megismerhettük egymás álmait, vágyait, és megtudhattuk mi az, ami igazán fontos a másik számára. Beszélgettünk az új évi fogadalmakról, a titkos célokról. Mivel mi a Micimackó osztály vagyunk összegyűjtöttük a mese szereplőinek milyen céljai voltak, és mit tettek ezek eléréséért! Beszélgettünk arról, hogy mennyire volt örömteli a céljaikért tett erőfeszítésük. Megbeszéltük jó dolog „nagyot álmodni”, de a kis célok is fontosak. A kis célokkal elért eredmények bizony összeadódnak, és előbb-utóbb hozzásegítenek minket ahhoz, hogy a „nagy álmot” elérjük. Az osztályunkból hárman szerettek volna részt venni a Célregény – képregény pályázaton is. A lányok buzgón dolgoztak a képregényen, az elkészült alkotásokat be is mutatták az osztályban. Mindannyian egyettértettünk abban, hogy bármi is legyen a kitűzött cél, pontosan kell látnunk azt az utat, mely elvezet ehhez. Fontos tudni, hogy milyen tennivalókhoz, képességekhez, akár tárgyi feltételekhez van szükségünk a sikerhez. Minél kisebb lépésekre tudjuk lebontani az útvonalunkat, annál nagyobb az esélyünk a sikerre.
Zsófia Anna Krajnyákné Greutter
A boldogságóra alatt a gyerekek megértették, hogy a lelki jóllét szempontjából a céljaink felé törekvés legfontosabb eleme. Akadályok megküzdésével érnek a célba, minden hónapban találnak örömöt és a siker a célok elérésével megelégedettséggel tölti el őket. A rajzos feladat, főként a táblára rajzolás nagy örömmel töltötte el a tanulókat. Együtt dolgoztak, összefogtak, terveztek, megvalósítottak.
A január havi Boldogságórám témája a célok kitűzése. Mivel első alkalommal veszek részt pedagógusként a programban igyekeztem szerteágazóan felkészülni, építve a boldogságórák módszertanára valamint figyelembe vettem a csoportom sajátosságait.
A gyerekek motiválására a Kör, kör ki játszik hívódal éneklését alkalmaztam, mely a gyermekek számára jól ismert dal, illetve összekapcsolják egy-egy izgalmas tevékenységgel, mely a mindennapokhoz kötődik. A dal éneklése közben elhelyezkedtünk a szőnyegen, mely megteremtette a szükséges teret az órához.
A ráhangolódást szolgáló relaxációs gyakorlatként
– A haragom elfújom, mint a cica nyújtózom légzőgyakorlatot alkalmaztam.
Négykézláb állásban, mély levegővételt követően előre nyújtózva kifújtuk a levegőt. Ismétlés 3x
– Majd domborítottuk a hátunkat és összehúzódtunk. Domborítok mint a cica, házba bújok mint a csiga mondóka ismételgetésére.
Az érzelmi ráhangolódást követően a gyerekek meghallgatták Bezzeg Andrea „Boldogvár meséje” cimű művét, melyet közös beszélgetés követett, összekapcsolva a mese mondanivalóját a saját céljaikkal.
Mik azok a célok? A főszereplő hogyan érte el a célját? Mi hogyan érhetjük el a céljainkat? A gyerekeknek kezdetben több rávezetésre, példára volt szükségük ahhoz, hogy értelmezni tudják magának a céloknak a fogalmát, jelentőségét.
A beszélgetést dalos játékokkal zártuk, melyek alkalmazásának főbb okai:
– tartalmi kapcsolódás a mesével ( vár, kapu)
– kicsit megmozgatta a gyerekeket és hozzájárult a jó hangulatú lezáráshoz, valamint a következő tevékenységbe való átvezetéshez :
Bújj, bújj zöld ág…
Nyisd ki rózsám kapudat
(Kapuzás, láncjáték)
A téma továbbélését segítette a célokhoz kapcsolódó színezők kihelyezése a szőnyegre, ( sok barátot szerezzek, megtanuljam az éneket óvónénitől, egyedül tudjak felöltözni, szépet tudjak építeni, minél tovább tudjak számolni stb) a gyerekek választhattak közülük, majd kiszínezhették, smile készíthettek, mely felkerült a Boldogvárra.
A célokhoz kapcsolódó érzelmi kötődést, illetve a levezetést szolgálta Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalának meghallgatása.
A téma bevezetését aktuálisan az újévi „fogadalmakhoz” kapcsolódva mozgásos játékkal kezdtük el. Minden kisgyermeknek lehetősége volt megfogalmazni, hogy mit szeretne elérni a jövőben, az újévben. Ezt a hengerbe dobott babzsákkal erősítettük meg. Természetesen akinek nem sikerült elsőre tovább próbálkozhatott. Heti témánkhoz szintén kapcsolódott az idő múlásának (napok, hetek, hónapok, évszakok) szemléltetéséül szolgáló napirend óránk elkészítése. Így készült el közös munkálkodás során napi-táblánk, ahol a gyermekek kiválogatták, hogy mikor mi történik az óvodába. Továbbá még a téma feldolgozását segítette, hogy mindenki elképzelte, hogy mi lesz majd a jövőben és ezt le is rajzolták: szakács, énekesnő, autószerelő, művésznő, TV-szerelő….stb.
Az év első boldogság foglalkozását most is meditációs gyakorlattal kezdtük.
Az öreg halász és a felesége című mese felolvasása után átbeszéltük a történetet, majd bábokkal el is játszottuk. Beszéltünk a szorgalom és a tervezés fontosságáról.
Ezután beszéltünk mindenki egyedi céljáról majd arról hogy milyen út vezet oda. Közösen megbeszéltük és felrajzoltuk a tanévben ránk váró feladatokat, és hogy a fő célunk a nyári szünet elérése, és hogy addig még mi mindent kell elérnünk. Ezeket egy lista szerűen fel is akasztottak a terem falára.
Az órát mandala színezővel és zenehallgatással zártuk. Feltettük a célok jelét a boldogvárunk következő lépcsőfokára.
A gyerekekkel megismertük a célok fontosságát, kitűzték egyéni céljaikat, mint űrhajósok.