Boldogító jó cselekedetek
December hónap az ünnepek jegyében telik csoportunkban is. A Boldogságóra havi témáját több alkalommal is érintettük ebben az időszakban. Mikulás ünnep kapcsán Szent Miklós jó cselekedeteiről, az Adventi időszakban különösen az adakozás fontosságáról beszélgettünk, majd a város központjában elhelyezett adománygyűjtő ládát is felkerestük. Karácsony ünnepére minden héten egy-egy apró ajándékot készítettünk a gyerekekkel, amit a Családi Karácsony ünnepen átadtak szüleiknek. (díszített mézeskalács, ajtódísz, karácsonyfadíszek, színezhető térbeli angyal) Ebben a várakozási időszakban megérezték a gyerekek az ajándékozás örömét és többen spontán is meglepték társaikat a saját maguk által, otthon készített kis ajándékokkal. A hónap dalát – Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok- pillanatok alatt szívünkbe zártuk mindannyian. A hónap során sokszor énekeltük, ám a legmeghatóbb felcsendülése a Családi Karácsony alkalmon volt, ahol a szülők is megismerték és könnyes szemmel, meghatódva hallgatták a gyerekek előadásában.
Boldogító jó cselekedetek
A gyermekekkel igyekeztem egy nyugodt, biztonságos, szeretetteljes légkör kialakítani, ahol jobb adni, másoknak örömet okozni, mint kapni. Kezdetben egy kicsit nehezen indult, hisz a gyermekek ebben az anyagias világban inkább csak kapni szerettek volna. A hónap közepére már egészen jól kialakult bennük az adakozás, az egymás segítésének vágya. A gyermekek sok ajándékot készítettek egymásnak (rajz, papír fenyő, angyalka stb.), karácsonyi dallal, verssel ajándékozták meg szülőket.
A szülőkkel készültünk közösen a szeretet ünnepére (mézeskalácsot sütöttünk és közösen díszítettük) Táncoltunk a ” Jó emberré csak a szívemmel vállhatok” című dalra. Bátorítottuk és bevontuk a bátortalan gyermekeket és nem utolsó sorban gyakran relaxáltunk.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Az ünnepekhez közeledve jócselekedeteket hajtottak végre a gyerekek.
A múzeumpedagógiai foglalkozás keretében a marcali tűzoltók karácsonyfájára díszeket készítettek üzenetekkel.
Szabadidős foglalkozás keretén belül mézeskalácsot sütöttek családtagjaiknak és barátaiknak.
Az osztályommal egész decemberben próbáltunk az apró jócselekedetekre fókuszálni. Az „angyalkázás” nem csak arról szólt, hogy az osztálykarácsony napján megajándékozzuk egymást, hanem arról is, hogy apró örömöket kellett okozni annak a személynek, akit kihúztunk. Ez lehetett egy titokban elrejtett cukorka vagy csoki, egy kedves üzenet, egy rajz, egy segítő szándékú gesztus, egy pozitív megjegyzés. Eleinte volt, aki idegenkedett a feladattól, de végül rengeteg örömet sikerült egymásnak okoznunk.
A hónap elején bőven elláttam a gyerekeket tippekkel azzal kapcsolatosan, hogy hogyan lehet kedveskedni. Sütöttem nekik kókuszgolyót, amúgy is nemrég volt a születésnapom. A sütemények aljára egy- egy jócselekedetet ragasztottam, amit a helyszínen vagy még aznap végre lehetett hajtani. Emellett egy adventi kihívást is készítettem nekik, mely minden napra egy otthon, az utcán vagy az iskolában teljesíthető kedveskedés tippet tartalmazott.
Hatalmas örömmel és lelkesedéssel fogtak hozzá a gyerekek a letéphető hirdetések megszerkesztéséhez. Kitalálták, hogy több félét készítenek. Az elsősök egy rajzos változatot kaptak, az alsósok, felsősök és tanárok pedig egy másik típust. Nem használtunk színes fénymásolót, a gyerekek saját kézzel színeztek ki több azonos példányt, hogy az iskola minden épületébe, szintjére jusson.
Az osztálykarácsonyon sikerült a gyerekeknek engem is meglepniük. Olyan ajándékot kaptam, ami teljes mértékben boldogságóra kompatibilis. Minden csokoládé, ami a dobozban volt egy-egy ” Vedd el, amire szükséged van” üzenetet tartalmazott. Az én ajándékom is, amit a gyerekeknek készítettem a boldogságóra szemléletében készült. Különböző színű, pillecukrokat csomagoltam be egy átlátszó zacskóba. Minden egyes színkülönböző szükségleteket képviselt.
Azt hiszem, ezt az évet igazán boldogan zártuk a rengeteg hasznos ötletnek köszönhetően, amit a boldogságóra oktatási segédleteiben, könyveiben találunk. Hálásan köszönünk mindent!
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A december mindig különleges. Ez idén sem volt másként. Ebben a hónapban mindenki kicsit jobban figyel a másikra, keresi a másik kedvét, igyekszik jónak lenni. Idén iskolánk csatlakozott a szeretetcsoki kampányhoz, amely keretében beteg és rászoruló gyerekeknek gyűjtöttünk csokoládét és játékokat. A mi osztályunk is lelkesen kivette a részét ebből a nemes feladatból.
Hagyomány jelleggel minden évben meglepjük a szülőket egy kis karácsonyi műsorral. Nagyon sokat készültek rá a gyerekek és olyan jó volt látni a szülőkön a meghatottságot és örömöt. Mert ugye adni sokkal jobb.
Ebben a hónapban sem maradt el a mesehallgatás. Nagyon tetszett a gyerekeknek az Angyal a cipősdobozban című mese. El is készítették tortapapírból a saját kis angyalkájukat, amit a szülők kaptak meg karácsonyi ajándéknak.
Az advent időszaka kíváló lehetőség, hogy a „Jobb adni mint kapni!” szólás jelentőségét gyakoroltassuk, érzékeltessük a gyerekekkel. Nagyon nehéz ez számukra, hiszen főleg a mai, anyagias világban, ők mindig csak kapni szeretnének!
Ajándékkal, verssekkel, dallal készültünk szülők és volt dolgozóink számára, melyet a karácsonyi ünnep keretei közt adtunk át. Folyamatosan beszélgettünk, arról, hogy miről kellene, hogy szóljon a karácsony. Család, szeretet, eggyütt töltött idő…
Felemlegettük azokat az időket amikor még más dajka nénik és más óvónénik voltak az oviban , megbeszéltük, hogy miért is hívjuk őket meg?
A több hetes áhitattal teljes beszélgetések reméljük nyomot hagytak a gyerekekben.
Talán a legmegfoghatóbb téma, amely közel áll minden kisgyerekhez, a decemberi foglalkozások, mivel a ünnepek előtti csodavárásban szinte szárnyalnak a gyerekek, mindenki jobb akar lenni, többet szeretne adni, és úgy tapasztalom, hogy ilyenkor ez sikerül is nekik.
A „Legcsinosabb óriás” meséjét, nem is tudom, hány alkalommal kellett meséljem, megnézzük, vagy volt eset, hogy játék közben is, ha eszükbe jutott egy-egy meserészlet jöttek a kérdésekkel, hogy melyik állat, mit kapott az óriástól. Volt, aki elmesélte, hogy otthon ők is készítettek csomagot a szüleikkel közösen, olyan gyerekeknek, akiknek nincs játékuk, vagy nélkülöznek. Jó érzéssel tölt el, amikor ilyen megerősítést kapok a nevelésemhez.
Meghallgattuk az óvodánk előtt található kis fenyő panaszát, miszerint ő is karácsonyfa szeretne lenni. Saját készítésű, hulladékból újrahasznosított díszekkel fel is díszítettük azt.
Gyűjtöttünk jó cselekedet szalmaszálakat, melyekkel a kis Jézus jászlát szerettük volna melegíteni. Varázslatos hónap volt, kár, hogy nincs egész évben december.
A decemberi boldogságóra témája az 1/9.D osztályban a boldogító jó cselekedetek voltak. Első feladatként összegyűjtöttük, mi lehet jó cselekedet. Majd mindenki felírta egy cetlire, hogy az ő életében mi volt az eddigi legnagyobb jó cselekedet. Majd közösen elolvastuk a motiváló idézeteket és mindenki választott egyet, amelyik neki a legjobban tetszett, és jegyzetbe beírta a telefonjába. Utolsó feladatként elkészítettük közösen az osztály Ünnep-hirdetését az iskolában tanuló diáktársaknak. A diákok számára jó alakalom volt ez, hogy kicsit hangolódjanak a karácsonyra.