Jó cselekedetek volt a boldogságórák következő témája. Sokat beszélgettünk arról, hogy jobb adni, mint kapni. A gyerekek elmesélték, hogy volt már olyan élményük, hogy jó érzés töltötte el őket amiatt, hogy segítettek valakinek valamiben és ez egy jó emlék maradt a számukra. A 2.b osztályosok elhatározták, hogy segítenek szüleiknek az ünnepi készülődés során olyan dolgokban is, amiket eddig még nem csináltak. Az 1. b tanulói a saját alkotásaikat odaajándékozták társaiknak. Szintén ők, akik részt vettek a csokigyűjtő akcióban, ezzel támogatták az Alapítványi bohócdoktorok gyógyítást segítő tevékenységét. A 4. osztályosok jó cselekedete pedig az volt, hogy örömöt okoztak tanítójuknak egy tábla dekorációval, és készítettek egy névtáblát is melyre felírták, hogy mi az, amin változtatnak a tanórákon. A sok kedves mosoly is azt igazolta, valóban jobb adni, mint kapni!
Boldogító jó cselekedetek
A boldogító jó cselekedetek témájára való ráhangolódásra a gyermekek közötti spontán megnyilvánulásokat figyeltem. (ölelések, játékok átengedése, baráti simogatások). A cselekedeteket megdicsértem, aki jót tett azt a csoport előtt megneveztem. Úgy gondolom ezek által könnyen megértik majd a gyerekek, mik azok a jó cselekedetek. A karácsonyi ünnepkör a szeretetről, a családról szól, így ezzel a témakörrel is harmonizál a Boldogságóra havi aktualitása. Sokat beszélgettem velük a tervezetből megfogalmazott kérdések segítségével, a családi tapasztalataikat élményeiket meghallgatva. Próbáltam több célzott beszélgetést folytatni a gyerekekkel egyénileg is és mikrocsoportban is melyben sikerült megbeszélnünk, hogy a másoknak nyújtott bármiféle kedvesség, segítség, előzékenység az Boldogító jó cselekedet – főleg, ha az illető is örül neki. Mint pl. lányok ha segítenek az anyukájuknak sütni, főzni, takarítani, díszíteni a házat stb.
A karácsonyhoz kapcsolódik a várakozás, készülődés. Ilyenkor könnyíteni tudnak ők is a felnőttek munkájában. (rendcsinálás, közös mézeskalácssütés, stb.) A sütésnél próbáltam a matematikai tartalmat is belecsempészni (több-kevesebb, ugyanannyi) formaazonosítást, számlálást. Próbáltam minél több tevékenykedtetést – az adventi időszak aktualitásai mellett – a Boldogító jó cselekedetek téma köré szervezni és a komplexitást szem előtt tartva feldolgozni, így a terv szerint mindegyik tevékenységterületen a napi gyakorlatomban meg tudtam jeleníteni azokat. A jó hangulatú beszélgetések, foglalkozás-kezdeményezések, mesék, játékok, énekek segítségével egy igazán boldog hetet tudhatunk magunkénak mind a gyerekek, mind pedig a csoportban dolgozó felnőttek egyaránt.
Nagycsoportosaimmal fonaltekeréssel készítettük el a karácsonyi angyalokat. E tevékenység közben lehetőség adódott a téma kibontására, egyéni, valamint kis csoportos beszélgetésre. Differenciáltan kellett segítséget nyújtanom a gyerekeknek, volt aki szinte teljesen egyedül készítette el az angyalt.
A csoportban a kartonból készített fenyőfánkat sárga csillagokkal díszítettük, melyek az aznapi jó cselekedeteket szimbolizálták.
A középsősök rajzolással dolgozták fel a havi témát, amit aztán egy cipősdobozba helyeztek el és a karácsonyfa alá tették.
Mindkét csoportunk életkoruknak és fejlettségi szintjének megfelelő módszert alkalmazott a téma minél sokrétűbb és differenciált feldolgozásához.
December hónap az ünnepek jegyében telik, a Boldogságóra havi témáját több alkalommal is érintettük ebben az időszakban.
Mikulás ünnep kapcsán Szent Miklós jó cselekedeteiről, az Adventi időszakban különösen az adakozás fontosságáról beszélgettünk. A gyerekek minden nap húztak maguknak egy-egy jócselekedet kártyát, amit a társaik bevonásával véghez is vittek.
Karácsony ünnepére készítettünk apró ajándékokat a szülőknek és egymásnak, amit a gyerekek az utolsó tanítási napon, illetve karácsonykor át is adhattak szeretteiknek.
Nagy várakozással és lelkesedéssel készítettünk közösen a szülők bevonásával a karácsonyi vásárra apró vásárfiákat is.
Ebben a várakozási időszakban megérezték a gyerekek az ajándékozás örömét. A hónap dalát – Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok- pillanatok alatt szívünkbe zártuk mindannyian.
Boldogító jó cselekedetek
December hónap az ünnepek jegyében telik csoportunkban is. A Boldogságóra havi témáját több alkalommal is érintettük ebben az időszakban. Mikulás ünnep kapcsán Szent Miklós jó cselekedeteiről, az Adventi időszakban különösen az adakozás fontosságáról beszélgettünk, majd a város központjában elhelyezett adománygyűjtő ládát is felkerestük. Karácsony ünnepére minden héten egy-egy apró ajándékot készítettünk a gyerekekkel, amit a Családi Karácsony ünnepen átadtak szüleiknek. (díszített mézeskalács, ajtódísz, karácsonyfadíszek, színezhető térbeli angyal) Ebben a várakozási időszakban megérezték a gyerekek az ajándékozás örömét és többen spontán is meglepték társaikat a saját maguk által, otthon készített kis ajándékokkal. A hónap dalát – Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok- pillanatok alatt szívünkbe zártuk mindannyian. A hónap során sokszor énekeltük, ám a legmeghatóbb felcsendülése a Családi Karácsony alkalmon volt, ahol a szülők is megismerték és könnyes szemmel, meghatódva hallgatták a gyerekek előadásában.
A gyermekekkel igyekeztem egy nyugodt, biztonságos, szeretetteljes légkör kialakítani, ahol jobb adni, másoknak örömet okozni, mint kapni. Kezdetben egy kicsit nehezen indult, hisz a gyermekek ebben az anyagias világban inkább csak kapni szerettek volna. A hónap közepére már egészen jól kialakult bennük az adakozás, az egymás segítésének vágya. A gyermekek sok ajándékot készítettek egymásnak (rajz, papír fenyő, angyalka stb.), karácsonyi dallal, verssel ajándékozták meg szülőket.
A szülőkkel készültünk közösen a szeretet ünnepére (mézeskalácsot sütöttünk és közösen díszítettük) Táncoltunk a ” Jó emberré csak a szívemmel vállhatok” című dalra. Bátorítottuk és bevontuk a bátortalan gyermekeket és nem utolsó sorban gyakran relaxáltunk.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Az ünnepekhez közeledve jócselekedeteket hajtottak végre a gyerekek.
A múzeumpedagógiai foglalkozás keretében a marcali tűzoltók karácsonyfájára díszeket készítettek üzenetekkel.
Szabadidős foglalkozás keretén belül mézeskalácsot sütöttek családtagjaiknak és barátaiknak.
Az osztályommal egész decemberben próbáltunk az apró jócselekedetekre fókuszálni. Az „angyalkázás” nem csak arról szólt, hogy az osztálykarácsony napján megajándékozzuk egymást, hanem arról is, hogy apró örömöket kellett okozni annak a személynek, akit kihúztunk. Ez lehetett egy titokban elrejtett cukorka vagy csoki, egy kedves üzenet, egy rajz, egy segítő szándékú gesztus, egy pozitív megjegyzés. Eleinte volt, aki idegenkedett a feladattól, de végül rengeteg örömet sikerült egymásnak okoznunk.
A hónap elején bőven elláttam a gyerekeket tippekkel azzal kapcsolatosan, hogy hogyan lehet kedveskedni. Sütöttem nekik kókuszgolyót, amúgy is nemrég volt a születésnapom. A sütemények aljára egy- egy jócselekedetet ragasztottam, amit a helyszínen vagy még aznap végre lehetett hajtani. Emellett egy adventi kihívást is készítettem nekik, mely minden napra egy otthon, az utcán vagy az iskolában teljesíthető kedveskedés tippet tartalmazott.
Hatalmas örömmel és lelkesedéssel fogtak hozzá a gyerekek a letéphető hirdetések megszerkesztéséhez. Kitalálták, hogy több félét készítenek. Az elsősök egy rajzos változatot kaptak, az alsósok, felsősök és tanárok pedig egy másik típust. Nem használtunk színes fénymásolót, a gyerekek saját kézzel színeztek ki több azonos példányt, hogy az iskola minden épületébe, szintjére jusson.
Az osztálykarácsonyon sikerült a gyerekeknek engem is meglepniük. Olyan ajándékot kaptam, ami teljes mértékben boldogságóra kompatibilis. Minden csokoládé, ami a dobozban volt egy-egy ” Vedd el, amire szükséged van” üzenetet tartalmazott. Az én ajándékom is, amit a gyerekeknek készítettem a boldogságóra szemléletében készült. Különböző színű, pillecukrokat csomagoltam be egy átlátszó zacskóba. Minden egyes színkülönböző szükségleteket képviselt.
Azt hiszem, ezt az évet igazán boldogan zártuk a rengeteg hasznos ötletnek köszönhetően, amit a boldogságóra oktatási segédleteiben, könyveiben találunk. Hálásan köszönünk mindent!
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A december mindig különleges. Ez idén sem volt másként. Ebben a hónapban mindenki kicsit jobban figyel a másikra, keresi a másik kedvét, igyekszik jónak lenni. Idén iskolánk csatlakozott a szeretetcsoki kampányhoz, amely keretében beteg és rászoruló gyerekeknek gyűjtöttünk csokoládét és játékokat. A mi osztályunk is lelkesen kivette a részét ebből a nemes feladatból.
Hagyomány jelleggel minden évben meglepjük a szülőket egy kis karácsonyi műsorral. Nagyon sokat készültek rá a gyerekek és olyan jó volt látni a szülőkön a meghatottságot és örömöt. Mert ugye adni sokkal jobb.
Ebben a hónapban sem maradt el a mesehallgatás. Nagyon tetszett a gyerekeknek az Angyal a cipősdobozban című mese. El is készítették tortapapírból a saját kis angyalkájukat, amit a szülők kaptak meg karácsonyi ajándéknak.
Az advent időszaka kíváló lehetőség, hogy a „Jobb adni mint kapni!” szólás jelentőségét gyakoroltassuk, érzékeltessük a gyerekekkel. Nagyon nehéz ez számukra, hiszen főleg a mai, anyagias világban, ők mindig csak kapni szeretnének!
Ajándékkal, verssekkel, dallal készültünk szülők és volt dolgozóink számára, melyet a karácsonyi ünnep keretei közt adtunk át. Folyamatosan beszélgettünk, arról, hogy miről kellene, hogy szóljon a karácsony. Család, szeretet, eggyütt töltött idő…
Felemlegettük azokat az időket amikor még más dajka nénik és más óvónénik voltak az oviban , megbeszéltük, hogy miért is hívjuk őket meg?
A több hetes áhitattal teljes beszélgetések reméljük nyomot hagytak a gyerekekben.