A decemberi boldogság óránk bevezetéseként meghallgattuk a hónap dalát és megbeszéltük a jócselekedetek gyakorlásának fontosságát. Példákat gyűjtöttünk, miként tudunk kedvességgel, nagylelkűséggel, együttérzéssel, jócselekedeteket véghez vinni az iskolai közösségben és otthon a családunkban is. Megfogadtuk, hogy az idei téli szünetben, mindenki igyekezni fog jócselekedetekkel kimutatni szeretetét a családjának, mert ez nagyon értékes dolog.
Karácsony közeledtével elhatároztuk, hogy ajándékokat is készítünk családunknak, tanítóinknak, a csoportunkat segítő dolgozóknak. Szép zöld színű só-liszt gyurmát gyúrtunk, melyből mécses-tartókat formáztunk melyeket kiszárítottunk a tanterem konvektorain. A közelgő karácsonyra hangolódva mézeskalácsokat is sütöttünk és díszítettünk, mellyel szeretettel megkínáltuk az iskola dolgozóit, és kis selyem szalagos zacskóban a családoknak is jutott belőle. A derűs munka végeztével boldogan hallgattuk meg újra a hónap dalát és fotózkodtunk a sok szép ajándékkal.
A hangulatos foglalkozás után a tanulók, boldogan mentek haza a napköziből megmutatni ajándékaikat és a megbeszélt jócselekedeteket gyakorolni.
Boldogító jó cselekedetek
Kiváló téma ez az elgondolkozásra. A gyerekeknek nagy szüksége van arra, hogy ezeket a fogalmakat megérthessék, kijátszhassák.
Csendes Relaxációval kezdtük az alkalmat, Készítettem egy varázspálcát (A jó tündér pálcáját) amivel minden gyermeket megérintettem és el kellett mondaniuk, hogy bennük milyen jó tulajdonság lakozik. Napimádással folytattuk és a „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok…” is előkerült. Miután így felkészültünk, elutaztunk a „Szív kertjébe” a képzeletbeli léghajónkkal, amiről most kép is készült. (nagy színes ponyva együttmozgatása)
Amikor odaértünk, kezdetnek megpróbáltunk együtt jó cselekedeteket felsorolni. Már itt látszott, milyen nehezen megfogható dolog ez a számukra. Kevésbé tudtak mondani példákat, néhány érzelmileg érettebb gyermek volt, aki képes volt erre.
Folytattam tehát a havi mesével, hogy kissé közelebb kerüljünk gondolatban a témakörhöz. A mese végén pedig újrabeszéltük a tartalmát, valamint a következő kérdéseket is megbeszéltük együtt.
Szituációs játékokkal folytattuk, amikor is két gyermek állt párba és az én általam kitalált szituációban (amiket el is játszottunk) a jó tündérnek, aki a varázspálcát fogta, meg kellett mondani, hogyan tenné jóvá a vele szemben álló gyermekkel „történt” szituációt. Ez a része a foglalkozásnak volt talán a legélvezetesebb a számukra. A gyerekek hamar fáradtak, így sok-sok szituáció és az összes vállalkozó gyermek sorra kerülése után relaxációval fejeztük be az alkalmat.
A csoportunkban szokás, hogy karácsony előtt ajándékot készítünk a gyerekek családjainak együtt, valamint a körzetünk munkatársainak (Doktor bácsi, Védő néni és így tovább). Mindig lelkesen vállalkoznak ezek elkészítésére és mindig személyesen adjuk át az üdvözlő lapjainkat. Idén is így tettünk és vittük mellé kedves verset, jó kívánságot!
Ebben a hónapban kiterjesztettem a csoportunkban a témánkat. Elkészítettem a Jóság vándor szívét. Ezt a szívet az vihette haza, aki – az ebéd előtti megbeszéléskor – tudott mondani egy jó cselekedetet, amit aznap a csoportban és a társaiért tett. Másnap reggel pedig vissza kellett hozni, hogy valaki más is hazavihesse. Egészen karácsonyig, a szünetig gyakoroltuk ezt két héten át. Az elején még nehezen jöttek a szavak, nehezen tudtak mondani jót, amit megtettek. Mindig segítettem, és reflektáltam a gyerekekre, mi a jó vagy mi a rossz. Napról-napra több és több gondolat érkezett. A második hét végére pedig kifejezetten nehéz volt választani, mert már direkt figyelték a nap folyamán, hogy milyen jót tehetnek és rengeteg jelentkező volt a déli összegzésnél. Nagyon élveztük ezt a kis játékot, és úgy vélem, maradandó élmény volt ez bennük. A szünet után kiderül… 🙂
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
Jobb Veled a Világ! Nem vagy egyedül!
Az ünnepvárás időszakában az ajándékkészítés kicsik és nagyok számára kedvelt tevékenység. Szeretik, kérdezgetik, mikor? mikor? Általában az elkészült daraboknál, a „viszem anyának!”- a válasz. Ezért készítettünk ajándékot anyának, majd azoknak, akiknek szebbé kívánták tenni a napját. – Akik értük dolgoznak: az asszisztens nénik, napközis tanárnéni, – akiktől segítséget kérnek, ha elromlik valami: a karbantartó bácsik, – akik a tízórait osztják, – a portásbácsik, akik a szülőkhöz kísérik Öket…. A karácsony jegyében? A boldogító jócselekedet hónap miatt? Kicsit megfordítottuk a címsor mondatát és ezt mondtuk: Ajándékot hoztam, mert: „Jobb Veled a Világ! Nem vagyok egyedül!”
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Az Adventi időszak számos lehetőséget adott ennek a feladatnak a kivitelezéséhez. Hiszen a várakozás, szeretet, készülődés, meglepetés, öröm, család mind hozzátartozik ehhez a szép időszakhoz és az adott témához.
A gyerekek nagyon lelkesen készülődtek, hogy minél több embert megajándékozhassanak, elsősorban karácsonyi műsorral, mellyel az ovis társaikat, és az óvónéniket, szüleiket, családtagjaikat, kisbabákat és szüleiket, valamint az időseket örvendeztették meg.
Készítettünk ajándékokat is: – mézeskalácsot sütöttünk, amivel az időseket, szülőket leptünk meg.
Luca búzát ültettünk, melyet a gyerekek szüleiknek ajándékozhattak.
Összességében elmondható, hogy nagyon sok “jó cselekedetet” hajtottunk végre, ami az ajándékozottaknak, a gyerekeknek és nekünk is nagy élmény és öröm volt. A csoport minden tagja részese lehetett annak, hogy nem csak kapni, hanem adni is felemelő érzés.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
8. osztály, Jómadarak
A jó cselekedetek fontosak számunkra a hétköznapokban is. Karácsonykor még inkább előtérbe kerül ennek a gondolata. Megbeszéltük, hogy mindenki szeret ajándékot kapni, de sajnos nincs mindenkinek lehetősége arra, hogy kapjon. Megegyeztünk abban is, hogy nem (mindig) a drága ajándékok okoznak nekünk örömet. Beszélgettünk arról is, hogy nekik még nincs keresetük ezért nem is tudnak ajándékot vásárolni szeretteiknek. Azonban ajándékozhatnak másképp is, aminek sokkal jobban fognak örülni szüleik, testvéreik. Így kis ajándék dodozkákat készítettek, melyekbe minden napra egy vállalást tettek. Öröm volt figyelni, ahogy igyekeztek jó cselekedeteket kitalálni!
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
December elején már a jó cselekedetek megismerésével, értelmezésével kezdtük a csoporton belüli tevékenységeinket, a beszélgető köreink ennek a témának a feldolgozása körül forogtak, amely végig kísérte a decembert. Az adventi készülődés időszakában folyamatosan jelen volt a csoport mindennapi életében ennek a megértése, gyermekek személyiségéhez való közel hozása. Nem volt nehéz feladat, hiszen a karácsonyi várakozás, a szeretet ünnepére való készülődés jegyében került sor a téma feldolgozására, ami számtalan lehetőséget kínált a „Jó cselekedetek gyakorlására”.
A téma feldolgozásához „Boldog Dóra” sokszor hívta a gyerekeket mesehallgatásra, végül mesedramatizálásra. Elmeséltem a Szívem kertje c. mesét, majd megbeszéltük, hogy miért jó a jócselekedet, és milyen érzés az ha másokon segítünk.
A témához kapcsolódóan a csoportban mézes süteményt is sütöttünk, megkínáltuk a másik csoport tagjait. Bagdi Bella Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dalát szívesen hallgatták a gyerekek. Jócselekedeteink sorát tovább bővítve ajándékokat készítettünk a gyerekekkel: az óvodánknak adományt gyűjtő kedves szülők részére, akik a karácsonyi vásáron eladták az általunk készített kézműves termékeket. Ennek jegyében boldogan dolgoztak a szorgos kis kezek.
Elérkezett hozzánk a Mikulás. Versekkel, dalokkal készültünk, ajándékul néhányan rajzot készítettek.
Az adventi időszak a legszebb ünnepünk, mely a karácsonyi együttlétünk során teljesedett ki. Óvodánk mindkét csoportja hagyományainkhoz híven karácsonyi műsorral ajándékozta meg a gyermekek hozzátartozóit, melyet karácsonyi kézműves délutánnal zártunk. Másnap pedig a gyerekek örömére a Jézuska megajándékozott mindenkit, aki ebben az évben jó volt.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
A jó cselekedetek fontosak számunkra a hétköznapokban is. Karácsonykor még inkább előtérbe kerül ennek a gondolata. Megbeszéltük, hogy mindenki szeret ajándékot kapni, de sajnos nincs mindenkinek lehetősége arra, hogy kapjon. Arra gondoltunk, hogy mi most a felső tagozatos diákokat és tanárokat ajándékoznánk meg egy gyönyörű faliújsággal. Minden napra készítettünk egy kis kedves gondolatot, melyeket felragasztottunk piros és zöld lapokra. Süteményes papírból pedig karácsonyfát készítettünk. Izgalommal várjuk, hogy minden nap kinyissunk egy kis ablakot. A szünetekben figyelni fogjuk, hogy hányan olvasgassák majd. Boldogsággal fog eltölteni minket minden egyes tanuló és felnőtt mosolya a faliújság előtt!
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
6. osztály, Vagányok
A jó cselekedetek fontosak számunkra a hétköznapokban is. Karácsonykor még inkább előtérbe kerül ennek a gondolata. Megbeszéltük, hogy mindenki szeret ajándékot kapni, de sajnos nincs mindenkinek lehetősége arra, hogy kapjon. Eljátszottunk az ajándékozás gondolatával, és elolvastuk Várfalvy Emőke: Angyal a cipősdobozban című meséjét. Ezután kidíszítettünk egy cipősdobozt, majd színes papírcetlikre írtuk, hogy mi mit küldenénk benne mások otthonába. Ezzel örömet szerzünk másnak is és saját magunknak is. Boldogan zártuk a hónap dalával az órát.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
5. osztály, Picikék
A jó cselekedetek fontosak számunkra a hétköznapokban is. Karácsonykor még inkább előtérbe kerül ennek a gondolata. Megbeszéltük, hogy mindenki szeret ajándékot kapni, de sajnos nincs mindenkinek lehetősége arra, hogy kapjon. Eljátszottunk az ajándékozás gondolatával, és elolvastuk Várfalvy Emőke: Angyal a cipősdobozban című meséjét. Majd lerajzolták a saját jótevő angyalkájukat. Ezután színes papírcetlikre írtuk, hogy mi mit küldenénk vele mások otthonába. Ezzel örömet szerzünk másnak is és saját magunknak is.