Az Advent nemcsak a várakozás, a megnyugvás, hanem az egymásra való még fokozottabban való odafigyelés időszaka is. Csoportunkban ebben a hónapban a „Jócselekedetek”, az örömszerzés, az egymásra való odafigyelés, segítségnyújtás stb. került a középpontba. Az év során mind a családokban, mind pedig az óvodában a legszebb és legmeghittebb időszak. Kolléganőmmel kialakítottuk ennek az időszaknak a szokásrendszerét, illetve folyamatosan bővítjük, újdonságokat vezetünk be, amelyek mind hozzájárulnak az ünnep varázsának átéléséhez. Nagyon fontosnak tartjuk a mindennapos beszélgetőköröket, a gyertyafényes mesélést, az Angyalka üzenetét,a jócselekedetekre buzdító tevékenységeket. Igyekeztünk nemcsak a csoportunkat ünnepi díszbe öltöztetni, hanem a lelkünket is. Rengeteg mondókát, éneket, verset tanultunk, amelyekhez általában mozgást is kapcsoltunk. Kolléganőmmel folyamatosan bővítjük a fejlesztő játékok eszköztárát, ezért most is készítettünk egy karácsonyi gömb díszítő játékot, amellyel sokoldalú képességfejlesztést tudtunk megvalósítani és szívesen is játszottak vele a gyerekek. A gyerekekkel közösen ajándékot készítettünk a szülőknek, közösen díszítettük a fenyőfát, megnéztük a tornateremben a Karácsonyi műsort, majd nagy örömmel, lelkesedéssel bontogattuk az ajándékokat, illetve próbáltuk ki az új játékokat. Szeretetvendégséget rendeztünk csoportunkban, amelyhez a szülők is önzetlenül hozzájárultak.
Boldogító jó cselekedetek
A gyerekkel közösen sütöttünk mézeskalácsot, majd vendégül láttuk a szomszéd csoport. Egyre jobban érzékelhető, hogy a gyermekek nem csak csoporton belül barátkoznak hanem vannak másik csoportban is barátaik akikkel szívesen játszanak.
A gyermekek pásztorjátékkal kedveskedtek az óvoda összes gyermekének délelőtt, majd délután a szülőknek nagyszülőknek adták elő.
Elolvastuk a történetet, átbeszéltük, hogy miről szólt és hogy miért jó adni és kapni.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
December
Boldogító jó cselekedetek
„Aki rendszeresen jó cselekedeteket hajt végre, az tartósan boldogabbá válik.”
(Sonja Lyubomirsky)
A jó cselekedet gyakorlásához nem kell semmilyen különleges tehetség, idő vagy pénz.
A jó cselekedeteknek nem kell nagyszabásúaknak vagy bonyolultaknak lenniük.
Ott tegyünk jót, ahol éppen vagyunk!
Mutasd meg, mit jelent a jó cselekedet!
A gyerekek körbeültek. Egyenként a kör közepébe álltak, majd szavak nélkül, gesztusokkal és mozdulatokkal bemutattak egy-egy rövid jelenetet valamilyen jó cselekedetről.
A többiek megpróbálták kitalálni, miről szólt a történet.
Hozzánk is beköszönt a Mikulás
A települési önkormányzatoknak köszönhetően nálunk is járt a Mikulás.
Az osztályunk tanulói egymást is elhalmozták apró ajándékokkal.
Jó hangulatban telt a Mikulás-járás.
A szituációs játékok során a beszélgetéseink célja a jó cselekedeteinknek a felismerése. Felhívtuk a gyerekek figyelmét, hogy a cselekedeteinkkel örömet okozhatunk felnőtteknek, gyerekeknek, állatoknak, növényeknek is. Adománygyűjtésekhez is csatlakoztunk
Segítettünk egymásnak, feladatunk volt a kesztyű felvétele.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Karácsonyi sétára indultunk a településen, ahol az utcán éppen szembejövő embereket leptük meg karácsony alkalmából apró ajándékkal. (Erről személyiségi jogok védelme miatt nem készültek képek.)
Az adventi hetek alatt az osztálytársakat, és otthon a szülőket kis kedveskedéssel, segítségadással lepték meg. Osztályon belül karácsonyi ajándékozást tartottunk.
Pécsi Testvérvárosok Terei Általános Iskola
Decemberi témánk a „Boldogító jócselekedetek” volt. A 4.c osztályosok meghallgatták Várfalvy Emőke: Angyal a cipősdobozban című meséjét, majd elbeszélgettek arról, hogy ők mit tennének egy-egy cipősdobozba, amit ajándékoznának. A tárgyi ajándékok mellett a gyerekek örömet, szeretetet, békességet és családi összetartozást tennének még a dobozokba. Ők maguk angyalkákat készítettek papírból, amelyekre csillagokat gyűjtöttek a hónap folyamán. Ha valamelyik társuknak segítettek valamiben, vagy bármilyen jó cselekedetet hajtottak végre az iskolában, azért csillagot kaptak. Büszkén mutatták a feldíszített angyalkájukat, s azzal a megállapítással zárták a hónap végi foglalkozást, hogy: „Jobb adni, mint kapni.”
Decemberi hónapunk a jó cselekedetekről szólt.
Megbeszéltük a gyermekekkel a szeretet kifejezésének néhány formáját: az odafigyelést, kedveskedést és segítést. Ezeket megtehetjük akár egy jó szóval, tettel, segítségadással, kézzel készített ajándékkal, amikkel örömet okozunk a körülöttünk lévőknek és ezáltal mi is boldogok leszünk.
Példaként megbeszéltük közösen, hogy hogy tudnánk segíteni szüleinknek egy fárasztó nap után. Ezután otthoni feladatként adtam fel a gyermekeknek, hogy legyenek titkos jótevők. Mikor hazamennek segítsenek szüleiknek legalább egy jó cselekedettel. Másnap a gyermekek örömmel mesélték el a titkos cselekedeteiket. Volt olyan gyermek: aki bevetette a saját ágyát, kitakarította a szobáját, segített a porszívózásba, mosogatásba, pók kiszedésébe a szekrény mögül és eltaposásába, süti sütésébe, szerelésbe, öltöztetésbe… Örömmel és büszkeséggel töltötte el a gyermekek szívét azok a jó cselekedetek, aminél látták, hogy szüleiknek milyen nagy örömet szereztek. Ezután igényelték is azt, hogy mindennap beszámolhassanak a jó tetteikről . Megbeszéltük azt is, hogy a jó cselekedetek ne csak egy napra szóljanak, hanem ezután bármikor mikor látják, hogy szüleik fáradtak szomorúak sok teendőjük van akár az ünnepi készületekben vagy bármi másban akkor igyekezzenek ilyen titkos jó cselekedeteket csinálni.
Következő napon a gyermekek mikulás sapkából húzták ki annak a gyermeknek a jelét, aki felé kellett egy kedveskedést csinálniuk. Gyermekek többsége együtt játszott az általa kihúzott csoporttársával vagy rajzolt neki, de volt olyan is aki megkereste reggel a másik lány cipőjét, hogy ne legyen szomorú.
Utolsó küldetésünk az itthon maradt madarainkon való segítés volt. A madárkarácsonyra megemlékezve feltöltöttük közösen az óvodának a madáretetőit ezzel is gondoskodva körülöttünk lévő szeretett állatainkról.
Ezek a feladatok és ehhez kapcsolódó játékok segítették a gyermekeket, hogy az ünnep közeledtével ne csak az ajándékra gondoljanak, amit karácsonyra fognak kapni, hanem arra is amit ők maguk ajándékozhatnak a szüleiknek, társaiknak, körülöttük lévő többi embernek és állatoknak. Elmondásuk alapján boldogok voltak, hogy jót cselekedhettek. Fontosnak tartjuk, hogy már óvodás korban tanuljanak meg a gyermekek egymásra figyelni és egymásnak segíteni, mert ezek az ajándékok sokkal többet érnek, mint a tárgyi ajándékok, amik átmeneti örömet okozhatnak, de később lomként, nyűgként szemétként végzik. Ezzel szemben az egymásra figyelés, segítés mindkét személynél akár évekkel később is örömteli pillanatokat szerezhet.
Összefoglalva decemberi hónapunk a szeretet, mint egymásra való odafigyelésről, segítésről szólt, amit reménykedünk, hogy nemcsak ebben a hónapban marad, mint jó cselekedet, hanem magként elültetve a gyermekek személyiségében csak növekedni fog, mint egy gyönyörű szép fa, ami a szeretet gyümölcseit fogja folyamatosan teremni.
Állj meg, lassulj le, elmélkedj majd éld át- ezek voltak a vezérszavai ennek a hónapnak. Rohanó, felgyorsult világunkban sokszor elfelejtjük megélni a pillanatot. A gyerekekkel arra próbáltunk figyelni, hogy vegyük észre az apró dolgokat, amivel örömet és jókedvet tudunk okozni a körülöttünk lévőknek. Néha egy mosoly, ölelés, “köszönöm” elég ahhoz, hogy a másiknak jót tegyünk…és mindezt nem csak az ünnepi időszakban!!!