Hetedikes tanulóim feladata az volt, hogy levelet írjanak egy kedves ismerősüknek, legjobb barátjuknak, testvérüknek, akinek valamiért hálásak az életben. Céljuk ezzel az volt, hogy boldogságot csaljanak az ismerősük arcára, és ezzel szebbé varázsolják egy napjukat, ugyanis utána odaadták a levelet annak a személynek, akinek írták. A kreatívabbak még rajzoltak is a levélbe, és szépen kidíszítették. Így decemberben, főleg karácsony előtt jólesik az embernek adni valamit, amivel boldogabbá teheti a másikat, még ha csak egy kicsit, akkor is… 🙂
Boldogító jó cselekedetek
Decemberben arról beszélgettünk kinek és mivel tehetünk jót, mivel okozhatunk boldogságot barátainknak, szeretteinknek. Annipanni Hull a hó c. meséje után mindenki választott magának egy zsákba macskát. Közkívánantra szoborjátékot játszottunk, és mindenki elbúcsúzott Pukkancs Makitól egy – egy jókívánsággal.
Az ötödik osztályom jó cselekedete december hónapban az volt, hogy két műsorral is megajándékozták az iskolásokat. Az egyik az adventi gyertyagyújtás volt, a másik pedig a karácsonyi nagy ünnepségen egy kis történet előadása. Mind a kettőre nagy lelkesedéssel készültek a gyerekek és ügyesen szerepeltek. A műsor után egymást is megajándékozták az osztály karácsonyfájánál.
A jó cselekedetek gyakorlása témát először ráhangolódással kezdtünk. A csoportunk szívpárnájával és a hála zenéjével motiváltam a gyerekeket a boldogságóra tevékenységre. A Szívem kertje című mese meghallgatása után beszélgettünk arról, hogy mit érezhetett az öreg ajtó, amikor bántották, voltak-e már olyan helyzetben, amit már megbántak, máshogy csináltak volna. Milyen érzés nekik, mikor valakinek adhatnak és látják a másik örömét? Kivel tettek már jót és mit? Felsoroltunk dolgokat, cselekedeteket, amivel jót tudnak tenni társaiknak, az óvó néniknek, dajka néninek, szüleiknek, testvéreiknek. Feladatot kaptak, hogy otthon tegyenek jót, majd meséljék el azt nekünk. Mindenki jóságos manója volt a másik gyermeknek egész héten. Kihúztuk egymás jelét és azzal kellett a héten titokban valami jót cselekednie, amit a hét vége felé el is mondtunk mindenkinek. A csoport karácsonyfájára karácsonyi díszeket készítettünk, amit később a szüleiknek, családtagjaiknak adhattak karácsonyra. Célom az volt, hogy átélhessék az adás örömét, hogy jót tenni boldogság.
Az Advent nemcsak a várakozás, a megnyugvás, hanem az egymásra való még fokozottabban való odafigyelés időszaka is. Csoportunkban ebben a hónapban a „Jócselekedetek”, az örömszerzés, az egymásra való odafigyelés, segítségnyújtás stb. került a középpontba. Az év során mind a családokban, mind pedig az óvodában a legszebb és legmeghittebb időszak. Kolléganőmmel kialakítottuk ennek az időszaknak a szokásrendszerét, illetve folyamatosan bővítjük, újdonságokat vezetünk be, amelyek mind hozzájárulnak az ünnep varázsának átéléséhez. Nagyon fontosnak tartjuk a mindennapos beszélgetőköröket, a gyertyafényes mesélést, az Angyalka üzenetét,a jócselekedetekre buzdító tevékenységeket. Igyekeztünk nemcsak a csoportunkat ünnepi díszbe öltöztetni, hanem a lelkünket is. Rengeteg mondókát, éneket, verset tanultunk, amelyekhez általában mozgást is kapcsoltunk. Kolléganőmmel folyamatosan bővítjük a fejlesztő játékok eszköztárát, ezért most is készítettünk egy karácsonyi gömb díszítő játékot, amellyel sokoldalú képességfejlesztést tudtunk megvalósítani és szívesen is játszottak vele a gyerekek. A gyerekekkel közösen ajándékot készítettünk a szülőknek, közösen díszítettük a fenyőfát, megnéztük a tornateremben a Karácsonyi műsort, majd nagy örömmel, lelkesedéssel bontogattuk az ajándékokat, illetve próbáltuk ki az új játékokat. Szeretetvendégséget rendeztünk csoportunkban, amelyhez a szülők is önzetlenül hozzájárultak.
A gyerekkel közösen sütöttünk mézeskalácsot, majd vendégül láttuk a szomszéd csoport. Egyre jobban érzékelhető, hogy a gyermekek nem csak csoporton belül barátkoznak hanem vannak másik csoportban is barátaik akikkel szívesen játszanak.
A gyermekek pásztorjátékkal kedveskedtek az óvoda összes gyermekének délelőtt, majd délután a szülőknek nagyszülőknek adták elő.
Elolvastuk a történetet, átbeszéltük, hogy miről szólt és hogy miért jó adni és kapni.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
December
Boldogító jó cselekedetek
„Aki rendszeresen jó cselekedeteket hajt végre, az tartósan boldogabbá válik.”
(Sonja Lyubomirsky)
A jó cselekedet gyakorlásához nem kell semmilyen különleges tehetség, idő vagy pénz.
A jó cselekedeteknek nem kell nagyszabásúaknak vagy bonyolultaknak lenniük.
Ott tegyünk jót, ahol éppen vagyunk!
Mutasd meg, mit jelent a jó cselekedet!
A gyerekek körbeültek. Egyenként a kör közepébe álltak, majd szavak nélkül, gesztusokkal és mozdulatokkal bemutattak egy-egy rövid jelenetet valamilyen jó cselekedetről.
A többiek megpróbálták kitalálni, miről szólt a történet.
Hozzánk is beköszönt a Mikulás
A települési önkormányzatoknak köszönhetően nálunk is járt a Mikulás.
Az osztályunk tanulói egymást is elhalmozták apró ajándékokkal.
Jó hangulatban telt a Mikulás-járás.
A szituációs játékok során a beszélgetéseink célja a jó cselekedeteinknek a felismerése. Felhívtuk a gyerekek figyelmét, hogy a cselekedeteinkkel örömet okozhatunk felnőtteknek, gyerekeknek, állatoknak, növényeknek is. Adománygyűjtésekhez is csatlakoztunk
Segítettünk egymásnak, feladatunk volt a kesztyű felvétele.