A boldogító jó cselekedetek témáját a hónap dalának meghallgatásával kezdtük. A ráhangolódás után
beszélgettünk az angyalokról, majd mindenki készíthetett angyalt, melyet hazavihetett a szüleinek karácsonyi ajándékként.
Boldogító jó cselekedetek
A foglalkozást relaxációval kezdtük, két gyakorlatot választottunk az ellazuláshoz. Majd a hónap dalával folytattuk a foglalkozást, Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok dalt hallgattuk meg, amikor az egyik kisgyerek ahányszor csak hallotta a szív szót, az ujjaival szívet formált. Ez a dal különösen megragadta a gyerekeket, hiszen sokat beszélgettünk a karácsonyról, az ünnepi hangulat és a készülődés áthatotta a hetünket. Amikor arról kezdtünk beszélgetni, hogy ki, hogyan segít otthon, egy-két kisgyermek lelkesen kezdett beszámolni arról, hogy milyen feladatai vannak. Ehhez kapcsolódóan dramatikus játékokat játszottunk, a zokni válogatás nagy sikert aratott.
Várfalvy Emőke: Angyal a cipősdobozban mese nagyon tetszett a gyerekeknek, az egyik kisfiú elmesélte, hogy az anyukája is szokott meglepetés dobozt készíteni azoknak a gyerekeknek, akiknek nincs játéka otthon.
A hétre minden kisgyermek feladata volt a jócselekedetek gyakorlása. A napi beszélgetőkörben mindig volt lehetőség arra, hogy elmeséljék, hogy milyen jó cselekedetet végeztek.
Székesfehérvári Kossuth Lajos ÁLtalános Iskola
Érdekes volt megfigyelni, kinek írnak a gyerekek. Meglepődtünk, hogy olyan nehéz élethelyzetekről is tudnak egymás életében, amiről mi, felnőttek nem gondoltuk, hogy a gyerekek körében is ismertek.
Az óvodánk fontosnak tartja a fenntarthatóságra, környezetvédelemre nevelést. A családok bevonásával ünnepi díszeket készítettünk újrahasznosítható anyagokból.
Az év utolsó óráján Kinder figurákat vittem be a gyerekeknek, amikből zsákbamacskát készítettünk és mindenki húzott magának egyet. Az órát az új koreográfiánk ismétlésével zártuk.
A december hónap, az advent időszaka kiváló lehetőséget adott a téma feldolgozására. Ugyanakkor az ilyenkor szokásos megbetegedések/hiányzások miatt lehetőségem nyílt összevontan olyan gyerekekkel is dolgozni, akik eddig nem vettek részt boldogságórán.
Adni, kapni, megérteni, elfogadni, segíteni, egymásra figyelni. Erről beszélgettünk. Majd mindenki egyesével elmondta, hogy náluk hogyan zajlik a karácsony, milyen szokások/hagyományok vannak.
A várakozás, készülődés, lecsendesedés heteiben sokféle apróságot alkottak a gyerekek, mint pld. : ajándékkísérő kártya, mini díszdoboz, karácsonyfadísz, képeslapok, amelyek kedves üzeneteket tartalmaztak és sok szép, téli témájú festmény és rajz készült.
Mindent összevetve arra jutottunk a kis filozófusokkal, hogy nem csak ebben az egy hónapban kell egymásra és környezetünkre odafigyelni, hanem az év minden napján és szeretettel, türelemmel fordulni másokhoz, ha megtehetjük, mindig segítsünk.
Együtt könnyebb.
Óvodaváltás és egészségügyi okok miatt két hónapra kimaradtam az óvodai életből, ezért december elején újra kellett kezdenem az ismerkedést, a gyermekek és szüleik, valamint az óvodapedagógus kollégák körében. Karácsony előtt a gyermekek létszáma is nagyon lecsökkent a különböző megbetegedések miatt, ezért könnyebb volt az ismerkedés. A csoport életkori összetételét tekintve a 3 évestől a 4 évet már betöltött gyermekek járnak a csoportomba. Nemek szerinti megoszlásban a kislányok hatan vannak, a többi 18 kisfiú. Tervezésnél a fiúk magas létszámával számolok és többnyire a fiús játékokat építem be a foglalkozásba. Egyénileg is nagyon eltérő a gyermekek értelmi, érzelmi, anyanyelvi képességei.
A végrehajtás során a boldogságóra tervben leírt pontok szerint valósítottam meg a tevékenységet. A foglalkozást egy relaxációs gyakorlattal kezdtem, amely az „Égig érő fa vagyok…” kezdetű mozgásforma volt. Mivel a mozgás alapvető tevékenység a gyermeknél, ezért mindenki aktívan részt vett benne viszont a hozzákapcsolódó mondókát csak néhányan mondogatták velem. A mozgás lehetősége egyből mosolyt csalt a gyermekek arcára. Ezt követően a meséhez készülve kértem a gyermekeket, hogy foglaljanak helyet a szőnyegen. Úgy szerveztem a mese előadását, hogy az eszközök már ki voltak készítve, csak egy terítővel voltak letakarva. Az előadott mese címe: „Egérke piros szegélyes kék kabátja” volt. A csoport tagjai csendben nézték, hallgatták végig ezt a történetet és látszott a szemükön, az arcukon, hogy teljesen elmerülnek a látványban. Érezhető volt, hogy a vizuális képek mennyire megragadják, motiválják őket és elindították bennük a mesejelenetek mesefilmmé formálódását. A motivációs eszközök esztétikusak és nagyon megtervezett képek voltak, amellyel az érzelmi viszony kialakítását és esztétikai fogékonyságukat is fejleszteni kívántam. Az erkölcsi nevelés során a „jócselekedet” fogalmának megértését tűztem ki célul. A mesehallgatást követően olyan kérdéseket tettem fel, amelyek egyértelművé tették a fogalom jelentését. A hét többi napján is megjelent a mese, amelyet minden alkalommal csendben és áhítattal hallgattak végig.
Utána következő játék kelléke, egy mellény volt, amely lehetett volna piros szegélyes kék kabátka is. Odaadtam a csoportom legnagyobb gyerekének és kértem, hogy ajándékozza meg ő is valamelyik csoporttársát. Aztán ő is ajándékozza tovább és így tovább. Amikor már mindenki megkapta és továbbadta, akkor megkérdeztem tőlük, hogy mi volt a jobb érzés, amikor adtátok vagy amikor kaptátok. Természetesen minden gyerek felemelte a kezét, hogy ő kapni szeret. Már kevesebben voltak, akik adni is. Ez a jelenség még ebben a korban nagyon természetes. Ennek a tanításnak az a lényege, hogy a gyerekekben kialakítsuk az adás – kapás élményét. Az ajándékozásnál többnyire a barátok egymásnak adták át a mellénykét és a végén már kérni kellett, hogy mely társukat ajándékozzák még meg.
Utána felállítottam őket a szőnyegről és kértem, hogy álljanak egymás mögé és tegyék terpeszbe a lábukat, így alakítottuk ki az alagutat. A legutolsó gyermek elkezdett bújni a lábak alatt és a sor elejére állt. Jött a következő gyerek és így tovább. Ezt a játékot a hét minden napján eljátszottuk a kérésükre. Továbbiakban kiszínezték a jócselekedetek jelét, a szivecskét. Közben szólt „Bagdi Bella: Jól csak a szívemmel láthatok…” kezdetű dala. A színezést követően mindenki táncolhatott, mozoghatott a zene ritmusára.
A Boldogító jó cselekedetek témát kicsit másképpen oldottam meg, mint az előző boldogságóra témáit. Egy teljes hét köré szerveztem az eseményeket, mellyel az volt a célom, hogy a gyermekek minél sokoldalúbban szerezzenek tapasztalatokat. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy az evangélikus lelkész kislánya a mi csoportunk tagja, így megszerveztem, hogy ellátogassunk hozzájuk, ahol egy betlehem van kiállítva nagyobb bábokból a házukban. A lelkész Úr örömmel fogadott bennünket, ahol gyermekeknek szóló meséléssel, kisebb diavetítéssel, hangszeres gitár előadással színesítette programunkat, valamint a finom mézeskalács falatok sem maradtak el. Köszönjük a lelkész Úr jó cselekedetét, hogy új ismeretekhez juttatta a harangvirágos gyermekeket. A következő napon, a Tokaji Ferenc Gimnázium pedagógia szakos tanuló adtak elő, karácsonyi zenés műsort. Minden kisgyermek örömmel fogadta ezt a kedves előadást, ahol nemcsak a műsorral, de még ajándékokkal is kedveskedtek az ovisoknak. Szerdai napon tovább folytatódtak a jó cselekedetek. Délután a szülőkkel közös adventi barkácsolást szerveztünk. Az előkészületek, az eszközök előkészítése több napot is igénybe vett, de megérte a sok munkát, amit befektettünk. Mindenki lelkesen vett részt a tevékenykedés közben. A gyermekek nagyon örültek, hogy a szüleiikkel együtt munkálkodhattak, közösen készülődhettek az ünnepekre. A negyedik napon megjelent Boldog Dóra, aki elmesélte a Szívem kertje című mesét, ami felkeltette az érdeklődésünket. A mese végén szituációs játékokat játszottunk. Megbeszéltük, mi az, amit a jó cselekedetek által másoknak örömet tudunk okozni. Én is hoztam nekik egy jó cselekedtet, amivel otthon ők is örömet tudnak szerezni. Közösen meglepetés mézeskalácsokat sütöttünk, az otthoni és óvodai karácsonyi asztalra. Mindenki lelkesen közreműködött. „Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” című dalt nagyon szeretik, többször is énekeltük. A Boldogság várára felhelyeztük a szívecske jelét. Az óvoda dolgozói hangszeres karácsonyi műsorral kápráztatták el a gyermekeket, ezzel is fokozva az ünnepekre való készülődést. Jó érzéssel töltött el, hogy sok-sok jó cselekedetet sikerült adni, mert élményekkel, közös programok szervezésével, ünnepi készülődéssel, várják a gyermekeik az ünnepeket.
December a várakozás, készülődés ideje. Mi is így tettünk.
A hónap elején megbeszéltük, hogy készítünk egy Adventi falat és megajándékozzuk egymást.Beszélgettünk ,hogy mik az igazi ajándékok, hogy nem a nagyságtól és pénzbeli értékétől függ, hogy mennyi apró figyelmesség van, amivel meg tudjuk egymást lepni. Ezek után-természetesen szülői segítséggel-otthon mindenki elkészítette apró csomagját, amit felraktunk a faliújságra. Mindennap két-három társunk kapta az ajándékot. Megbeszéltük, hogy aznap kiknek és miért szeretnénk adni. Nagy volt az öröm és a hála, mikor kibontották.
A karácsony időszaka tele van történetekkel, így a bőség tárházával álltunk szemben, hogy éppen melyik mesét olvassuk, hallgassuk.
Közkedvelt lett a „Mit hoztam ma?” vagy „Adok nektek valamit egy mozdulattal” játékok. Nagyon élvezték a lurkók,hogy a nevük kezdőbetűjével mondhattak ajándékokat és ezt meg kellett ismételni.
Az Adventi falunkra felkerült egy napi feladatlista is. Minden alkalommal kiválasztottuk, hogy aznap éppen milyen jó cselekedetet hajtunk végre(apró figyelmesség, segítség a karácsonyi készülődésben otthon, kedvesség egymás felé, a takarító néninek, szakács néninek,stb.) Nagy örömömre szolgált, mikor az egyik szülő megmutatta, hogy milyen hála-üzenetet kapott a cipőjébe a kislányától.
De megírtuk a „Karácsonyi hálahópelyheket” is.
Végezetül, mint minden évben ajándékokat készítettünk otthonra saját kezűleg.
A Szivecskék 5.a csoport 2023. decemberében a hónap témáját – JÓ CSELEKEDETEK – osztályfőnöki órákon dolgoztuk fel. Karácsonyi ünnepekre készülve beszélgettünk arról, hogy ajándékozni lehet úgy is, ha nem tárgyat adunk a szerettünknek. E beszélgetést követően a csoport egyik tanulója írt egy előadást, melynek címe: „Kis Jézuska született!”. Önzetlenül, másoknak örömöt okozva kiosztotta a szerepeket, a csoport elkészítette a jelmezeket és szünetekben készültek az előadásra. A próbákat a csoport tanári irányítás nélkül tartotta. Az előadásuk fantasztikusan sikerült, nagyon büszke vagyok a kis csoportomra!