Az állatokkal való törődés fontosságáról beszélgettünk, madáretetőt készítettünk és ennivalót gyűjtöttünk a kinti madáretetőbe. Szívem kertje című mese meghallgatása.
Boldogító jó cselekedetek
December hónapban járunk. A boldogságórák negyedik hónapjának a témája a Boldogító jócselekedetek. Ez a hónap az ünnepi előkészületekről szólt. Az adventi gyertyagyújtásról, a Mikulásvárásról, a család fontosságáról, a szeretetről, a jó cselekedetekről, a karácsony előtti előkészületekről.
A gyerekekkel megbeszéltük az advent jelképeit, a négy gyertya fontosságát (hit, remény, szeretet, békesség). Karácsonyhoz közeledve minden héten meggyújtottunk az adventi koszorún egy újabb gyertyát. Az első héten már nagyon vártuk a Mikulást. Elkészítettük a levelet a Mikulás számára, amelybe a gyerekek belerajzolták mit szeretnének ajándékba a nagy szakállútól. A szülők feladata volt, hogy feladják a levelet a postán, (jelképesen). Természetesen a gyerekeknek jól kellett viselkedniük, és otthon és az óvodában is. A Mikulás csak azoknak a gyerekeknek hoz ajándékot, akik jó cselekedeteket hajtanak végre. Minden jó cselekedetért, szívecskét kaptak jutalomként. Készítettünk mikuláscsizmát, sablon forma kivágásával, majd mozaik papírdarabokkal diszitették. A várva várt Mikulás megérkezett. A gyerekek örömmel fogadták a megérdemelt jutalmat, (a mikuláscsomagot és a játékokat.) a jó cselekedetekért cserébe. Egész hónapban a család fontosságáról , a szeretetről, az ajándékozásról, a megbocsájtásról, a jutalomról beszélgettünk. Felidéztük az eddig tanultakat Jézus születéséről, születési körülményeiről, szüleiről, látogatóiról, a hírnőkről a helyszínről. A gyerekekkel karácsonyi műsorral készültünk, amelyet az óvoda udvarán adtunk elő. Jézus születéstörténetét ismertettük meg a nézőközönséggel Felkérésre még az idősek otthonába is elvittük a betlehemezést, kántálást, csillagozást. Karácsony előtt készítettünk karácsonyfát. Fenyőforma kivágásával, festéssel, díszítéssel. Üdvözlőkártyát is készítettünk, jó kívánságokkal tele az ünnepekre. Az angyalka a jóságot jelképezte, mi is legyünk olyan jók, mint az angyalok. Mézeskalácsot is, sütöttünk, amely nagyon jól erősítette az összetartozást. A csoportszobánkban karácsonyfát is öltöztettünk, kandalót készítettünk, amely hangulatosabbá tette az ünnep várást.
Óvodánk minden évben szívesen ellátogat az idősek otthonába különböző ünnepek alkalmával. Farsangi meglepetéssel kedveskedtünk számukra. Csillogó szemekkel nézik a gyerekek műsorát, énekelnek velünk egy-egy gyerekdalt. Az óvodás korú gyerekek minden időseben a nagyszülőket látják, boldogan segítenek nekik.
Ezek az apró jó cselekedetek meghatározóak a gyerekek személyiségfejlődésében.
Budafok-Tétényi Baross Gábor Általános Iskola
A boldogító jócselekedetek téma feldolgozásakor idén elvonatkoztattunk a karácsonyi jótettektől, a hétköznapokra koncentráltunk és ennek tudatában gyűjtöttük egybe a SEGÍTSÉG lényegét. Csoportokban dolgoztak a gyerekek és a közösen kiválasztott gondolatok kerültek fel a táblára egy- egy betűhöz. A munkafüzetben található feladat iránymutatásával megalkották a csapatok a saját segítőjüket okos fejjel, figyelő szemmel, kérést meghalló füllel, széles mosollyal, segítő kézzel, gyors lábbal és szeretetteli szívvel.
Az 5. osztály decemberi alkotása a Gondolunk rád… címet kapta. Nagyon lelkesen és ügyesen készültek a tanulók.
A decemberi boldogságórát elkészítette és feltöltötte: dr.Beleznayné Váradi Anett Eszter.
A téma feldolgozása előtt relaxációs gyakorlattal – „Összehangoló Indiánszökkeléssel – „indítottuk a közös tevékenykedést. Mindenki bekapcsolódott a közös táncba, énekbe Bagdi Bella: Jó emberré csak szívemmel válhatok című dalára. Boldog Dóra mesehallgatásra csábította a gyermekeket Szívem kertje mesét hallgatták meg, interaktív feldolgozásban. Szituációs játékok segítségével elmélyültünk a téma feldolgozásában. Megismerkedtünk a jócselekedetek jelével. Mindenki kivágott egy szívformát magának s a hét folyamán abba gyűjtötte azon csoporttársak jelét, akikkel sikerült valami jót tennie. A „Jószívű” címet elnyerhette akinek a szíve a legtöbb jelet tartalmazta. Majd mindenki húzott egy cédulát magának, melyeken a csoport jelei voltak találhatóak. Jóságos manókká válhattak s azon jelű csoporttársnak akit éppen kihúzott kedveskedhetett bármilyen formában. A foglalkozást a megszokott közös tánc zárta.
Meghallgatták a gyerekek az angyal történetét, ezek után lerajzolták a sajátjukat, illetve hogy mit kérnének és mit adnának más gyerekeknek.
A kis elsőseimmel a feladatvállalásról beszélgettünk. Mindenki elmondhatta, hogy milyen feladatokat szokott otthon végezni. Az adventi időszak nagyon sok feladatot ad szülőnek, gyermeknek egyaránt. A segítség ilyenkor kimondottan jól jöhet. Jó érzéssel tud eltölteni minket, ha látjuk, hogy tudtunk segíteni. És a segített személynek is boldogságot okozunk vele. Erről beszélgettünk és ezt próbáltuk ki az iskolában és otthon egyaránt. Erről rajzot is készítettek a gyerekek.
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
Hónap: December
Mese: A kőleves
– Mesebeli segítőkre adnak példát.
Négyhetes vállalás decemberben – adventi jó cselekedetek
Adventi kihívás: adventi kalendárium
Mi mindenre van szüksége egy jótevőnek?
– okos fej
– figyelő szem
– kérést meghalló fül
– széles mosoly
– segítő kéz
– gyors láb
– szeretetteli szív
Az iskola jótevő manói – ajándékcsomag rászorulóknak
Karácsonyi versek, énekek tanulása
Öröm adni – karácsonyi vásár
Boldoggá tesz amikor másokon segíthetek.
Az adventi időszakban a JÓ CSELEKEDETEK témát dolgoztuk fel. Az osztály minden tagja megállapodott abban, hogy a jó cselekedetek gyakorlása nemcsak annak jó, aki kapja, hanem annak is, aki adja, hiszen boldogabbá válunk attól, hogy valakinek örömet szereztünk. Sokan készítettek „jó-cselekedet-kuponokat” a családtagoknak az adventi naptárba. Pozitív üzenetek kártyákat írtak a gyerekek egymásnak, és nagy örömömre nekem is. Választhattak már előre megírt kártyák közül, de voltak a tanári asztalon üres kártyák is, amiket névre szólóan megírhattak bárkinek. Mindenki kapott pozitív üzeneteket, és mindenkinek nagyon jól esett adni is, kapni is.