Segíteni jó. ‘Véletlenül’ kiöntöttem. Vajon lesz e aki segít?
Boldogító jó cselekedetek
Január havi témaheteink részét képezte a jó cselekedetek fogalmának gyermekközelivé tétele. Mindennapi tevékenységeink során jelen van, hiszen egy nagycsoportos gyermek egy kisebb gyermekhez lép, amikor szomorúnak látja, és papírzsebkendőt fogva megtörli a szemét. Mindezt önzetlenül, és hihetetlen gyermeki empátiával, melyet még egy felnőtt is megirigyelhetne.
Az első téli havas élményeink közepette – végre esett a hó, és mi belemehetünk, megfoghatjuk- egymásnak hógolyót gyúrtak, és hógolyóztak. A nyakba véletlenül belepottyant hógolyó darabkákat vidáman söpörték ki társaik nyakából.
Mindenki képes jót cselekedni, és szavak nélkül is megérteni sokszor, hogy ez mit jelent!
December hónapban a közeledő ünnepről beszélgettünk, a szeretetről, hogy hálát adunk azért, hogy egészségben, szeretetben élhetünk családtagjainkkal. Óvodai közösségünk tagjaival együtt lehetünk, egymásnak örömet szerezhetünk, egymást megajándékozhatjuk (pl.: egy saját készítésű rajzzal, odaadhatjuk a kívánt játékeszközt….).
Mint minden évben, szülői közösségünk tagjaival ajándékot készítünk a gyermekeknek a karácsonyfa alá, – idén egy kis kutyus báb formájában tettük mindezt-, hogy mindenki a nap végén magával vihesse.
Ünnepélyesen feldíszített csoportszobánk pedig ünnepi hangulatot áraszt.
A foglalkozás kezdetén a beszélgető percek során megbeszéltük, mik a jó cselekedetek, hogyan is tudunk mi jót cselekedni, hogyan legyünk kedvesek, nagylelkűek, segítőkészek, megértőek, elfogadóak, hogyan segítsük másokat, esetleg vigasztaljuk meg társainkat. Beszélgettünk arról is, hogy az apukájuk, anyukájuk mit tesz értük, mennyi mindenben segít nekik.
Szituációs játék következett, s megkértem a gyerekeket, hogy képzeljék el, hogy most anyukájuknak fáj a feje, mit tennének, hogyan segítenének neki. Az egyik gyermek azt mondta, hogy ő megmaszírozná a hátát, mert azt nagyon szereti. Ezért körbe ültünk, s egymás hátát „maszíroztuk”, játékosan. Én vezettem őket, a pizzakészítős játékot játszottuk el itt. A végén megkérdeztem, hogy jól esett-e nekik, illetve felhívtam a figyelmüket, hogy ők most nemcsak adtak, hanem bizony kaptak is, s megbeszéltük, hogy miért mondjuk azt, hogy jobb adni, mint kapni.
A foglalkozás végén pedig meghallgatták a Szívem kertje című mesét.
A téli nagy megbetegedésekre való tekintettel, hogy vigyázzunk egymás és mások egészségére is, elkészítettünk közösen egy vitamindús és ínycsiklandó finomságot. Az alapja natúr joghurt és ebbe került bele turmix formájában rengeteg féle gyümölcs. A gyerekek élvezettel vettek részt a tevékenységben és jó szívvel kínálták meg társaikat a finomsággal.
Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium , Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskola
A jó cselekedetek gyakorlása párban áll a hálával. Jó emberré csak a szívünkkel válhatunk.
4. Boldogító jócselekedetek – december
– Téma bevezetése, relaxáció: „Hervad a virágom, éled a világom”,
– Gyerekdal: „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” közös tánccal kísérve
– Téma feldolgozása: Szívem kertje mesefeldolgozás, Édesanyák virágcsokrának elkészítése, Szituációs játékok
– Téma lezárása: Jó cselekedet jelének megfestése
– Téma továbbadása: meglepetések oda adása az Édesanyáknak
Reflexió: A gyermekeket nagyon motiválta a téma. Szívesen táncoltak, hamar megtanulták a dalt. Nagyon igyekeztek minél több területen jót cselekedni. A szülőknek nagy örömöt szereztek.