A decemberi foglalkozást a relaxáció követően azzal kezdtük, hogy a saját készítésű filc „fenyőfa” köré ültünk. Arról beszélgettünk,hogy mit jelent nekünk a Karácsony, ki mit szeretne kapni, és hogy vajon melyik okoz nagyobb örömet, ha ajándékot kapunk, vagy ha adunk. Mivel tudjuk egymást megajándékozni? Hogyan tudunk jót tenni másokkal? Hogyan tudunk segíteni másokon? Minden válasz után egy dísszel díszítettük fel a fát.
A témára hangolódó beszélgetést követően mesével dolgoztuk fel a témát, majd különböző szituációs játékokat játszottunk el a nagyobb gyerekekkel.
A foglalkozás zárása ez alkalommal is a lépcsőn való továbbhaladás volt, majd elénekeltük a Boldog vagyok című dalt.
Boldogító jó cselekedetek
Szilvási Általános Iskola Felsőszilvási Általános Iskolája
Várfalvy Emőke : Angyal a cipősdobozban című meséje nagyon kedves volt . Az osztályommal évek óta részesei vagyunk a karácsonyi cipősdoboz akcióknak, amelyet a Vöröskereszthez juttatunk el. Az iskolánkból minden osztály aktív résztvevő. Az Angyalt mindenki szépnek és kedvesnek képzelte, viszont a cipősdobozba a többség elektronikus játékot szeretne.
Decemberben közösen kitaláltunk apró jó cselekedeteket, amelyeket kitettünk az iskola folyosójára. Bárki bármelyikből választhatott, mit próbál ki, csak egy strigulát kellett a próba alá húzni. Így a végén láttuk, melyik volt a legnépszerűbb. Kettő lapot üresen is hagytam, oda ötleteket vártunk még apró, jó cselekedetekre, és a legnépszerűbbeket kitettük a többi közé. Örömünkre több alsós osztály is részt vett ebben a hónapban a jó cselekedetek kihívásunkon.
A mese felolvasása után az öregasszony viselkedéséről beszélgettünk. Voltak gyerekek, akik jószívűnek mondták őt, de akadtak olyanok is akik felismerték, hogy bizony fukar volt, de az eszes legénynek mégis sikerült megszereznie a leves hozzávalóit. Beszélgettünk még a mesebeli segítőkről is, valamint, hogy miért jó érzés segíteni, jót tenni másokkal. A gyerekek vállalták, hogy az adventi időszakban, vállalkoznak az adventi kihívásra, igyekeznek legalább négy jó cselekedetet véghez vinni. Angyalkázásban is nagy izgalommal vett részt a csapat. A többször meghallgattuk és énekeltük a hónap dalát. A cipődobozos akcióban is részt vettünk.
A decemberben feldolgozott téma szervesen illeszkedett a tervezett projektjeinkhez (jeles napok, adventi készülődés). A gyerekek mindennapjaiba beépült a tudatos jócselekedetre koncentrálás, egyre többször önállóan felfedezték a lehetőségét annak, hogy valakinek segíthessenek, örömet szerezzenek. Megrendeztük hagyományos karácsonyi vásárunkat, szerveztünk ruha-és játékbörzét, a kazincbarcikai karitatív szervezeteknek segítve csokoládét, játékokat gyűjtöttünk a rászoruló családoknak (a szülők bevonásával valódi segítséget nyújtottunk és jót cselekedtünk. A napok múlásával erősödött a tenni akarás, a másik gyerekre való odafigyelés. Sokat játszottunk a témában, drámajátékokat találtunk ki, apró ajándékokat készítettek egymásnak a gyerekek. Jeles és születésnapokat ünnepeltünk együtt rajzokat ajándékozva (Mikulás, Luca nap, adventi gyertyagyújtások, betlehemezés, karácsony-ünnep) A csoport sok, régen áhított játékot kapott karácsonyra, melyet testvériesen megosztottak egymással és örömmel tevékenykedtek együtt. Az emberi kapcsolatok mélyültek, szorosabbá váltak, a közösség együtt élte át a várakozás és a beteljesülés örömét, megosztottuk egymással a boldogságot. A jó cselekedetekre megpróbáltunk nagyobb fókuszt irányítani, ennek eszközei voltak a manójátékok, a „gyógyító szívek”, a szituációs játékok.
Megtapasztalták a kis csoportos gyerekek, hogy a jó mindig kifizetődő. Ha mi jót cselekszünk valakivel, akkor azt többszörösen visszakapjuk. Ezért osszuk meg egymással a játékot, ezért legyünk kedvesek a társunkkal.
Adventi koszorút készítettünk az Idősek Otthonában élő öregek, betegek szobáiba. Iskolánk minden osztálycsoportja évek óta megajándékozza az ott lakókat.
Asztali díszeket alkottunk, saját egyéni elképzelések szerint, melyeket családtagjaink kaptak ajándékba..
A falon függő adventi naptárba mindennapos volt a jócselekedetek gyűjtögetése. Karácsonykor az angyalka bőségesen megjutalmazta jótetteinket.
Sok gyerek lepett meg az osztályban saját készítésű mézeskaláccsal az adventi időszakban..
Betlehemes összeállításunkkal, furulyajétékunkkal szülőkkel, nagyszülőkkel, családtagokkal együtt ünnepeltük meg a kis Jézus születését.
Két kislány az osztályunkból részt vettek a Karácsonyi jótékonysági koncerten, ahol hagyományos karácsonyi dalokat énekeltek.
BOLDOGÍTÓ JÓ CSELEKEDETEK
1. Foglalkozást kezdő relaxáció: Fújj – fújj
2. Foglalkozást kezdő éneklés: Jó emberré csak jó szívvel válhatok
3. Téma bevezetése: jó cselekedetek gyakorlása, ki milyen jót tett másokkal.
kismadarak bevezetése az odujukba. mf. 31. oldal
4. Téma feldolgozása: Kerek erdő kalandra hív téged….
mese: Bezzeg Andrea: Szívem kertje
Mf. 34. oldal A Föld barátja vagyok című feladat
A jó cselekedetek jelének kiszínezése majd felragasztása a negyedik lépcsőfokra.
5. Foglalkozást záró éneklés: Bagdi Bella: Boldog vagyok című dala
6. Téma továbbadása: A nagyobb gyerekek segítenek a kisebbeknek az öltözésnél, az udvari játékok pakolásánál, a sorakozásnál.
Reflexió: Ismét eljött a boldogságóra ideje. A gyerekek örömmel végezték a relaxációs gyakorlatot. Megismerkedtünk egy új dallal majd mindenki elmondta milyen jót cselekedett már másokkal: pl: segített az anyukájának a sütésben, játszik a kistesóval még anya főz, el pakolja a játékait, segít a kicsiknek az öltözésben. stb. Örömmel vezették be a kismadarakat az odujukba a feladat során. Tetszett a gyerekeknek a mese majd megbeszéltük miről szólt. A feladat megoldása során beszéltünk arról hogyan tudjuk megóvni Földünket, miért fontos ez mindenki számára. Kiszíneztük a jó cselekedetek jelét majd felragasztottuk a negyedik lépcsőfokra. Bagdi Bella Boldog vagyok című dalával zártuk a foglalkozást. Mindenki nagyon jól érezte magát ismét.
BOLDOGÍTÓ JÓ CSELEKEDETEK
1. Foglalkozást kezdő relaxáció: Fújj – fújj
2. Foglalkozást kezdő éneklés: Jó emberré csak jó szívvel válhatok
3. Téma bevezetése: jó cselekedetek gyakorlása, ki milyen jót tett másokkal.
kismadarak bevezetése az odujukba. mf. 31. oldal
4. Téma feldolgozása: Kerek erdő kalandra hív téged….
mese: Bezzeg Andrea: Szívem kertje
Mf. 34. oldal A Föld barátja vagyok című feladat
A jó cselekedetek jelének kiszínezése majd felragasztása a negyedik lépcsőfokra.
5. Foglalkozást záró éneklés: Bagdi Bella: Boldog vagyok című dala
6. Téma továbbadása: A nagyobb gyerekek segítenek a kisebbeknek az öltözésnél, az udvari játékok pakolásánál, a sorakozásnál.
Reflexió: Ismét eljött a boldogságóra ideje. A gyerekek örömmel végezték a relaxációs gyakorlatot. Megismerkedtünk egy új dallal majd mindenki elmondta milyen jót cselekedett már másokkal: pl: segített az anyukájának a sütésben, játszik a kistesóval még anya főz, el pakolja a játékait, segít a kicsiknek az öltözésben. stb. Örömmel vezették be a kismadarakat az odujukba a feladat során. Tetszett a gyerekeknek a mese majd megbeszéltük miről szólt. A feladat megoldása során beszéltünk arról hogyan tudjuk megóvni Földünket, miért fontos ez mindenki számára. Kiszíneztük a jó cselekedetek jelét majd felragasztottuk a negyedik lépcsőfokra. Bagdi Bella Boldog vagyok című dalával zártuk a foglalkozást. Mindenki nagyon jól érezte magát ismét.
IV. Boldogító jó cselekedetek
Téma : Boldogító jó cselekedtek
Csoport : Vegyes csoport (3-6 évesek)
Idő : egész hét
Tér : A csoportban megfelelő üres játéktér, kutyamenhely látogatása
Eszközök : üres kartonpapír, zenelejátszó,ceruza, műanyag állatok ,fatéglák, gyűjtött kutyakonzervek, táp, higiéniai e4szközök amit a menhelyen fel tudnak használni.
Tanulási terület: empátia, segítőkészség, együttműködés
Hogyan tudunk jót cselekedni?
Domborodok mint a cica ,házba bújok mint a csiga
Mondókára a hátat domborítjuk, majd behúzzuk a fejet és a nyakat a mellkasunk védelmébe ,és a sarkunkra kuporodunk. Ezt néhányszor ismételjük.
Malomkörzés : álló helyzetből a két kar a jobb-bal karral váltva körzést,gyorsítjuk a mozgást a legnagyobb sebességig.//5
Foglalkozás kezdő éneklés : Bagdi Bella : Jó emberré csak a szívemmel válhatok (zenehallgatás)
A foglalkozást ugyanúgy kezdem, ahogy SZOKTAM : BOLDOG Dóra megérkezett a csoportba a kis csengettyűével .
Dóra elmondta a mondókát „Kerekerdő kalandra hív téged…”
Előzőleg a gyerekeknek felolvastam a Szívem kertje (Tk.105 old) .
Megbeszéltük, hogy mi is jót fogunk tenni, éspedig egy kutyamenhelynek fogunk gyűjteni, amit majd személyesen fogunk elvinni és átadni. A gyerekekkel tervet rajzoltunk ,mikor mit ,hogyan fogunk végrehajtani . Szerepjátékban megelevenítettük hogyan élhetnek a menhelyen a kutyák, vajon hogy érezhetik magukat . Beszélgettünk a felelős állattartásról ,a gondoskodásról stb. Szülőket bevonva élemet , higiéniai eszközök gyűjtésébe kezdtünk , majd ellátogatva a menhelyre átadtuk a gyűjtött tárgyakat .
A teljes tartalmat ,rögzítettem ,majd video formájába pályázatként beküldtük A „Tégy jót ,és legyél példakép „.
A videót a képek és fájlok közé csatolni fogom