Adni jó!
Boldogító jó cselekedetek
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Reflexió az óráról
A gyerekek örömmel végezték az óra ráhangoló részében a mozgásos mondókákat.
A szembekötős kóstolós játék nagy meglepetés volt.
Gryllus Vilmos Alma c. dalát szívesen énekelték, amit el is játszottunk.
Az óra fő részében meghallgattuk Az alma és a kerti manó c.mesét.
Vajon örült-e a kerti manó, hogy boldog az alma?-kérdéssel indítottuk a beszélgetést.
Kinek okoztunk az elmúlt napokban örömet és mivel?
Közösen gondolkodva kerestünk jó cselekedeteket,amivel bárkinek örömet okozhatunk.
(Asztal megterítése, rendrakás, virágok locsolása.)
Néhányat szituációs játék keretében el is játszottunk.
Elhatároztuk, hogy az októberi hónapban a jó cselekedetek boldogító erejére figyelünk.
Nemcsak arra, hogy boldoggá tegyük azt, akivel jót teszünk, hanem arra is, ránk milyen jó hatással van, ha valakinek segítünk, önzetlenek vagyunk.
A legszebb ünnep közeledtével kidíszítettük az osztálytermet, majd karácsonyi bingójátékkal indítottuk a foglalkozást. Ezután beszélgettünk arról, miért fontos az ember életében a jócselekedet, és hogy ez mennyire kezd eltörpülni ma már a mindennapokban. Beszélgettünk a karácsonyi szokásokról a családban. Az év utolsó iskolai tanítási napján megajándékoztuk egymást, mindenki aszerint, ahogy kihúzta a nevet előzőleg, ne hogy valaki ajándék nélkül, csalódottan menjen haza. Megkapták a hagyományos ajándékot az osztályfőnöktől, a közös osztálynaptárt. Végül egy karácsonyi koncertet zártuk a témát, ami csodás volt.
Foglalkozásterv 4. – Boldogító jó cselekedetek
Boldogságóra vezetője:
Faragó-Flaskay Szabolcsné
Monori Tesz-Vesz Óvoda, 2023/2024
Katica csoport, vegyes korcsoport
Szervezési feladatok csoportszoba előkészítése:
-csigavonal padlóra való rögzítése
-asztalok összetolása
-afrikai ahát csigák bekészítése
-kupakok bekészítése
Ráhangolódás:
Másokon, másoknak segíteni fontos dolog. Amikor valakinek segítünk, boldoggá teszünk vele valakit és minket is átjár egy örömteli, jó érzés.
– fejlődik az önbizalmunk, optimizmusunk, hasznosnak érezzük magunkat
– nem kell hozzá semmilyen különleges tehetség
Olyan aprónak tűnő, de sokat jelentő dolgokat gyűjtünk össze a gyerekekkel, amik segítenek anyának, apának, testvérnek:
-gondoskodás a kisállatokról
-kivinni a szemetet
-leszedni a ruhát a szárítóról
-segíteni, törölgetni, söpörni
-elpakolni a játékokat kérés nélkül
-megmasszírozni anyát, apát
Relaxáció
Ég a gyertya ég, el ne aludjék, aki csigát látni akar, mind ide jöjjék.
Kicsi vagyok én, majd megnövök én, én leszek a legboldogabb a Föld kerekén!
(A gyerekek megszokták, hogy ha meggyújtok egy gyertyát és elkezdem énekelni az Ég a gyertya kezdetű dalt valamilyen tevékenység veszi kezdetét, a tevékenység végén elfújják a gyertyát, ez keretet ad a tevékenységnek.)
Leülünk a szőnyegre és elmondom a gyerekeknek, hogy a csoport kapott 2 óriás afrikai csigát. Megbeszéljük , hogy ez számunkra ajándék akitől kaptuk attól ez egy Jó cselekedet.
Vajon mi milyen jó cselekedetet tehetünk, ha örökbefogadjuk a csigákat?
Mivel jár a róluk való gondoskodás?
Ki milyen feladatot vállalna szívesen?
Hogyan hálálják meg a csigák a róluk való gondoskodást?
Meghallgatjuk Bagdi Bella: „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát.
Elénekeljük a Lassan jár a csigabiga című dalt.
Mesébe hívó: Egyszer régen nagyon régen, kinn jártam a meseréten. Ahogy keltem, ahogy jártam, tudjátok, hogy mit találtam? Semmi mást csak egy mesét, kezdem is az elejét.
Majd elmesélem Grimm : Holle anyó című meséjét.
A mese után megbeszéljük, hogy:
– mit jelent ha valaki szorgalmas, mit ha lusta?
– kiken segített a szorgalmas lány?
– mi lett a szorgalmas lány jutalma?
– mit kellett volna másképp tennie a lusta lánynak?
Reflektálás
„Csigavonal”
A gyerekek a padlóra ragasztott csigavonal mellett ülnek. Egy kosárba összekeverve kétszínű kubus kupakot teszünk. A gyerekeknek színsort alkotva kell a csigavonalra kupakokat felrakniuk. Egymásnak segítve dolgoznak.
Téma továbbadása:
– munkafüzet 30-31. oldalán található feladat otthoni megoldása
Felhasznált irodalom
• Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke – Tabajdi Éva:
Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek,
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella – Bezzeg Andrea:
Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella: Világomban minden rendben van cd
• Szabó Borbála: Mozdulj rá!
Mozgással kisért vers-és mondókagyűjtemény
Logopédia Kiadó 2002
Jacob Grimm Wilhelm Grimm Holle anyó- Klasszikus Grimm mesék Móra Kiadó 2016
A kőleves című mese kapcsán beszélgettünk arról, hogy miért jó másokat boldoggá tenni. Majd elkészítettük a hónap színezőjét.
Szikszai György Református Általános Iskola
Karácsony előtt a boldogító jó cselekedek témája kissé nehézkesen indult. A gyerekek magukkal voltak elfoglalva. Végül csak ráálltak, hogy készítsünk a harmadik osztályosoknak ajándékot. Kis csomagokat készítettek, benne valami kis kedvességgel. Matricával, radírral, kabalával, stb. Átvittük a harmadikosokhoz, akik nagy örömmel vártak bennünket. Énekeltek nekünk és csillogó szemmel nézték a csomagokat. Miután átadtuk, élmény volt a nagyokat nézni is. Voltak, akik nagyon meglepődtek a kicsik örömén és akadt, aki javasolta, hogy csináljuk ezt meg jövőre is.
A tevékenység témája: Jónak lenni jó… légy te is példakép
Korcsoport:óvodás, vegyes 3-7 évesek.
Létszám 26 fő
Előzmény: A gyerekekkel már előző évben egy pályázat keretében jót cselekedtünk a budapesti hajléktalan óvodának a szülők segítségével, ruhaneműket, tartós élelmiszert gyüjtöttünk, idén úgy döntöttünk, az óvoda utcáit tisztitjuk meg a szeméttől.
Fő didaktikai feladat: a csoport közösség formálása, az összetartozás érzésének mélyítése, másokról való gondolkodás érzésének elmélyítése
Foglalkozást kezdő relaxáció: nap imádás
Foglalkozást kezdő ének, mondóka: Nyuszi fülét hegyezi…
A gyerekek kedvenc dalát és mondókáját hozom a csoportnak ezek ismertek a gyerekek számára, nyugodt szeretettel teljes légkört teremtek meg a foglalkozáshoz.
A téma bevezetése:
Emlékeztek rá, mikor olyan óvodásoknak gyűjtöttünk akiknek nagy szüksége volt rá, milyen jó érzés volt számunkra hogy adhattunk valamit. Most úgy gondoltuk, hogy a földúnknek szeretnénk segíteni és tisztábbá varázsolni az óvoda környékét.
Te tettél már jót valakivel? Hogy érezted magad?
A téma feldolgozása mesével:
Elővesszük és meggyújtjuk a mese gyertyát
A föld meséje című mesét adjuk elő.
Szerintetek miért volt bánatos a föld?
A napocska kit ajánlott, ki tehetné szebbé és tisztábbá a földet?
A gyerekek jót cselekedtek?
Mit tehetünk másokért?
Ha másoknak segítünk, mi mit érzünk?
A munkafüzet rajzainak színezése.
Téma lezárása: a tervezett szemétgyűjtés megvalósítása, a jó cselekedetek szimbolumának színezése
Záró ének: Bagdi Bella : Jó emberré csak a szívemmel válhatok…
December a boldogító jó cselekedetek gyakrolásának hónapja. A gyermekekkel megbeszéltük mindkét csoportban, hogy nagyon fontos, hogy a mindennapok során jól cselekdedjünk, mely az eseteleg bajba került társunkon segít, vagy csak egy plusz pozitív érzést közvetít a másik felé. A segítség következtében javul a helyzete, a másik ember segítségnyújtásának hatására boldogságérzete alakuhat ki, s ez minket is boldoggá tesz. A gyermekek rajzot készítettek arról, hogy legutóbb kinek segítettek, és ezt az alkotást elküldtük annak a személynek, akinek segítettek. Beszélgetés közben elmondták, hogy hogyan történt az az eset amit lerajzoltak. A gyermekeken arcán megjelentek az érzelmek, melyet a segítségnyújtás közben érzeztek.Másnap elmondták, hogy mennyire örült az, akinek a rajzot átadták.
JÓ CSELEKEDETEK GYAKORLÁSA
Az órát relaxációval indítottuk. A „Hervad a virágom,éled a virágom…” relaxációt választottam ,mely jól illet a témához választott kézműves tevékenység tartalmához.
A téma feldolgozásához A szorgalmas és a rest lány c. mesét választottam. A mese után arról beszélgettük, ők milyen jót cselekedtek már, az milyen érzés volt számukra és milyen érzés volt annak, akinek ezzel segítettek. Biztattam őket, hogy otthon is minél többet segítsenek, hisz ők már ügyesek, sok mindenben segíthetnek, örömet szerezve ezzel szüleiknek. A zoknipárosító feladattal próbára is ügyességüket.
Ezt követően elkészítettük textilmozaik technikával a jóságvirágainkat, melyek szárára felkerültek a jócselekedetek is.
A foglalkozás lezárásaként a gyermekek egyik kedvenc ölelős játékát játszottuk, majd szerettük volna felragasztottuk a jócselekedetek jelét a Boldogság várához vezető utunk 4. lépcsőjére.