Ebben a hónapban a jó cselekedetek kerültek a csoportunk fókuszába. Megbeszéltük, hogy milyen jó dolog adni, milyen boldoggá is tesz minket, ha segítünk valakinek. A foglalkozást Bagdi Bella Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalával kezdtük. Az e havi témát a Szívem kertje című mesével dolgoztuk fel, beszéltük meg, majd megoldottuk a munkafüzet feladatait. Szituációs játékokat játszottunk. Versenyeztünk, eljátszottuk a Mit tettem jól című játékot, amelyben minden gyerek elmondta, hogy a mai napon mi jót tett.
Boldogító jó cselekedetek
A Bólyi Általános Iskola és AMI 8c osztályával a jó cselekedetek hónapjára egy vicces felhívást tettünk közzé. Tegnap délelőtt mézeskalácsokat sütöttünk, majdnem 500 db-ot, hogy mindenkinek jusson. A mai reggelt kicsit vidámabbá téve karácsonyi pulcsikban és kiegészítőkben mézeskalácsot osztogattunk a gyerekeknek.
Örömteli boldog ünnepeket kívánva mindenkinek.
DECEMBER- JÓ CSELEKEDETEK GYAKORLÁSA
A DECEMBER HÓNAPBAN Az Adventi készülődésre helyeztük a hangsúlyt, és a karácsonyi készülődés tevékenységeire. Vidám műsorral, izgatottan vártuk a Mikulást. A gyermekekkel megbeszéltük, hogy az ajándékot, a csomagot illik megköszönni, meghallgatni a Mikulást, és hogy nem vágunk egymás szavába.
Minden nap az óvodánk minden gyermekének résztvételével, levettünk egy Mesecímet a Varázsos mese-tábláról, aznap azt a mesét meséltük, és játszottuk el. A csoportunk kis fenyőfájára, egy-egy díszt helyezhet fel az a gyermek, aki aznap segített a társainak, vagy bárkinek, ill. segítőkész, figyelmes volt.
A karácsonyi sütemény – készítéshez „Jóság darált kekszet” gyűjtöttük, (aki a legfigyelmesebb volt az adott napon, az rakhatott egy kanál kekszet a „jóságtálunkba”), amiből a kekszgolyót gömbölyítettük, az ünnepi napunkra. Meghitt, megható ünnepünk volt, amit a nagycsoportosok Bethlehemes előadása szinesített.
Ebben a hónapban a jó cselekedetek boldogító erejére koncentráltunk. Nemcsak arra, hogy boldoggá tesszük azokat, akivel jót teszünk, hanem arra is, hogy milyen hatással van ránk , ha segítünk valakinek , ha adunk vagy adakozunk. Ezt segítette az adventi időszak ami nagyon jól illeszkedett az adott témához. A foglalkozást Bagdi Bella Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dallal kezdtem el. Sokat beszélgettem a gyerekekkel arról, hogy számukra mi számít jó cselekedetnek. Témával kapcsolatos mesét ismertettem meg. Közösen színeztünk, szituációs játékokat játszottunk. Angyalkákat, gyógyító szívecskéket készítettünk. Nagyon sokszor eljátszottuk a mit tettem jól? című játékot, ami elnyerte tetszésüket.
Ez alkalommal a 7.osztályos csoportommal tartottunk Boldogságórát angolul, amikor a jó cselekedetekről beszélgettünk. Először egyénileg, majd párokban listát készítettek a gyerekek, amiket kiegészíthettek az általam táblára felírt jó cselekedetekkel. Ezeket innen vettem: https://actionforhappiness.org/calendar
Ezután jótett-naptárak készültek kis csoportokban, amelyekbe a listáról kerültek jótett-ötletek. Lelkesen, ügyesen dolgoztak a diákok, élvezték azt, hogy színekkel, papíron dolgozhatnak.
Otthoni feladatként a kapott jótett-naplót kellett néhány nap alatt kitölteni.
A naplók tartalmát aztán órán csoportokban megbeszélték a gyerekek.
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
A témával ebben a hónapban kiemelten foglalkoztunk, de igazából a jó cselekedetek átszővik a mindennapjainkat. Megnyilvánulnak például az egymás iránti kedvességben, a segítségnyújtásban, a játékeszközök megosztásában, a gondoskodásban, a hála kifejezésében, az ajándékozásban. Így ünnepek közeledtével számos alkalom nyílik a jó cselekedetekben való elmélyülésre.
Elmeséltem és eljátszottuk a Karácsonyi csillag meséjét. Beszélgettünk arról, hogy mit érzett a csillag és a fenyőfa. Szeretetfolyosót alakítottunk, ahol a biztonságban áthaladó gyermekek jó tulajdonságait emeltük ki. Ajándékot készítettünk a szülőknek, és megleptük szeretet angyalokkal a Báthory iskola 6.B osztályát, ezzel is építve a kapcsolatot Boldog Óvoda és Örökös Boldog Iskola között.
A különféle tevékenységek erősítették a gyermekek belső motivációját, hogy még több jót cselekedjenek. Szorgos manókká változtak, segítettek a terem, öltöző díszítésében, a rendrakásba, ágyazásban. Az elismerő szavak, a dicséret büszkeséggel töltötte el őket.
Ismét az Adventi Villamoson teljesítettek szeretetszolgálatot diákjaim. Még egy hétig találkozhattok a Kossuth Gimnázium manóival, rénszarvasaival vagy akár Grinccsel az Adventi Villamoson. A Boldog Iskola diákjai, egy boldogságcseppet visznek most a villamosra. Egy pozitív üzenet, egy jókívánság, és egy szem szaloncukor, ami lehet mosolyt csal az arcokra. Minden miskolci lakosnak így kívánunk Áldott Ünnepeket!
Diákjaim a következő mondatokkal tértek „haza”.
„Volt egy néni, aki sírva fakadt amikor elolvasta az üzenetet, és nagyon köszönte nekünk, hogy örömöt csempésztünk a napjába.”
„Az egyik néni nagyon megköszönte a pozitív üzenetet: Felhívta a titkárságot is, hogy köszöni a gyerekek szép üzenetét.”
Boldogságcsepp a csipet csapattal a budapesti Démétér házban!
A miskolci Kossuth Lajos Evangélikus Gimnázium, Szakgimnázium és Technikum pedagógiai ágazatos tanulói a budapesti Démétér házban jártak, gyógyuló gyerekeknek mikulás ünnephez kapcsolódó élménypedagógiai foglalkozást tartottak, ahol üvegfestés, vidám játékok mellett, egy izgalmas virtuàlis utazással elrepítették a gyerekeket Lappföldre – Mikulásfalvára, a Télapó hazájába, a tanulóink által írt mese fantázia világán keresztül!
Mikulás ünnephez kapcsolódó élménypedagógiai programunk az Evangélikus Pedagógiai szakmai Szolgáltató és Továbbképző Intézet (EPSZTI) bábáskodásával indított Márta mozgalom keretén belül zajlott, bekapcsolódva egy remek karitatív programba, amely jó gyakorlatot és példát mutat a társadalom számára!
Köszönjük a Démétér háznak- Gabriella Sedlák
alapítványi programvezetőnek- a lehetőséget!
Köszönjük iskolánk vezetőségének Roland Vígh, valamint iskola lelkészünknek Baldó Wächter ) a támogatást, programunk megvalósulásához!
Köszönjük a 11.D osztály tanulóinak az örömteli, boldog pillanatokban való közös részvételt!
Márta mozgalom karitatív programjában résztvevő 11. D osztály diákjai:
Lőrincz Boglárka
Nagy Nelli
Móricz Beatrix
Nyeste Boglárka
Nagy Dalma
Az élménypedagógiai foglalkozást megálmodó pedagógusok: Bóna Tímea és Molnárné Litványi Krisztina.
Köszönjük a mai napot! Feledhetetlen órákban, pillanatokban volt részünk!
„Amikor télen hullni kezd a hó, indul útjára Mikulás apó.
A szél szakállát tépi, lengeti, de ő kigyelme ezt csak neveti.
Szélnek, viharnak vígan neki vág, csak egy arasz neki a nagyvilág.
Egy pillanat: átszáll a tengeren, egy pillanat: mindenütt ott terem.”
/Benedek Elek/
A jó cselekedetek apró, de értékes tettek, amivel másokat segítünk vagy örömet szerzünk
nekik. Egy kedves szó, egy mosoly, egy segítő kéz, mind-mind olyan dolgok, amelyek jobbá
tehetik mások napját. A jó cselekedetek gyakran egyszerű dolgok, például, ha segítünk egy
osztálytársunknak a leckében, megköszönjük valakinek a segítséget. A jó cselekedetek
nemcsak a másik ember számára hasznosak, hanem minket is boldogabbá tesznek. Amikor
valakinek segítünk, vagy kedvesek vagyunk vele, jobban érezzük magunkat, hiszen jó érzés
látni, hogy örömet szereztünk. A kedvesség és a segítőkészség olyan dolgok, amelyek
szorosabbá fűzik az emberi kapcsolatokat és barátságokat is szülnek. Az, aki jót tesz,
általában maga is visszakapja másoktól a szeretetet. Tehát a jó cselekedetek nemcsak
másoknak, de nekünk is hasznosak. Ezekkel a tettekkel szebbé tehetjük a világot, és
megerősíthetjük azt az érzést, hogy egy nagy közösség részei vagyunk, ahol számíthatunk
egymásra. Ezeket a gondolatok fogalmazták meg a gyerekek Az oroszlán és az egér c. mese
feldolgozása során. Kiemelték, hogy a segítségnyújtás és hálálkodás, a törődés és bátorság,
miért kell az életünkbe a kölcsönös támogatás mellett.
A decemberi boldogságóránk a negyedik osztályban szorosan az ünnepi körhöz, valamint a technika és tervezés óra adventi témájához kapcsolódott.
Órakezdő, „Puha meleg, felengedek…” relaxációs gyakorlatunk segítségével melegítettük fel szívünket egy hideg téli napon.
„Adok neked valamit” (az ünnepekre fókuszálva) játékos feladattal vezettem be a témát, mely rendkívüli jókedvet eredményezett.
Meghallgattuk a „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” dalt, mely az órán a kis alkotások készítése közben is felcsendült újra.
A téma megszokott továbbgondolása mellett az előgondolás ötletét már az adventi héten elindítottam. „Tégy jót” felirattal ellátott angyalka kártyákat készítettem minden gyereknek. Feladatot nem adtam hozzá, csak arra kértem őket, hogy gondolkodjanak rajta otthon, hogy miért kapták. Az óra elején már maguktól elkezdtek beszámolni az otthoni jócselekedeteikről. A sok szép gondolatot becsomagoltuk és a Mikulás szánjára helyeztük, hogy a tőle kapott ajándékokat jó cselekedeteinkkel háláljuk meg.
A téma feldolgozásához, lelkesen hozzáfogtunk a szánhúzó rénszarvasok elkészítéséhez, melyek segítenek a csomagjainkat a világ különböző helyein élő gyermekek számára eljuttatni. Közben sokat beszélgettünk a jó cselekedetek gyakorlásáról, az önzetlenségről, a segítőkészségről, az együttérzésről, a belőlünk kiváltott érzésekről, az eddigi témáink összefonódásáról.
A tanulságainkat a „Ha jót teszek” meditációval összegeztük az óra végén.
A téma továbbgondolása két vonalon történt. A karácsony előtti héten a korábban megkapott „Tégy jót” angyali kártyák hátoldalát kellett ellátniuk rajzzal, kedves gondolatokkal és az egyik osztálytársuk holmijába kellett becsempészniük. A másik feladatuk az elkészített rénszarvasokhoz kapcsolódott. Otthon egy szeretett személyt kell meglepniük vele karácsonykor. A rénszarvasok belsejébe apróbb meglepetéseket készíthetnek. Mindkét továbbgondolásra lelkesen készültek, már alig várom a januári beszámolójukat a jócselekedeteikről.
A téma feldolgozásához a „Lepjük meg anyát!” című mesét választottam, melyben a gyerekek segítettek diót, mákot darálni, míg anya a szomszéd néni segítségére sietett, mert kificamodott a bokája. Az érzékenyítés és együttérzés fogalmának cselekvésbe ágyazása jól sikeredett, hiszen a mese végén mindenki elmesélhette: hogyan tett jót valakinek, miben segített, hogy a másik boldog legyen. Szituációs helyzeteket meséltem, melyet a gyerekek próbáltak megoldani, válaszokat találni, a problémákat kezelni. A boldogság vár lakója: Boldog Dóra, kidíszítette a vár kapuját, melyet elnevezett a „Jóság kapujának”. Feladatul tűzte ki a gyerekeknek, hogy csak az lépheti át mindennap a kapu küszöbét, aki valami jót cselekedett. A mézeskalácssüti adagolása, szaggatása, díszítése, sütése valóban jó cselekedettnek bizonyult. A reggeleket Balla Piroska: Barátkozós mondókájával kezdtük, melyet különbözőféleképpen gyakoroltunk, játszottunk el. Az arcizomlazító játékunk: arcfelfújás és pukkasztás nagyon jó kedvre derítette a kis manósokat. A „boldog vagyok” és „a szívem kitárom” dalra mozogtunk, egymásba kapaszkodva jártuk a táncot.
A jó cselekedet, a szeretet, az együttérzés minden formáját megtapasztaltuk a héten, melyet a boldogság vár és annak kitárt kapuja bizonyított a legjobban: minden manós kisgyermek átléphetett rajta. Ancsa mama segítségével elkészített és becsomagolt mézeskalácsokat elajándékoztuk (jót cselekedtünk) az utcán sétáló embereknek, akik mosollyal és boldogsággal fogadták kedvességünket.
Szívbéli szeretettel és kedvességgel kívánok mindannyiunknak békés, meghitt karácsonyi ünnepeket és boldog új évet.
Tisztelettel:
Tariné Varga Edit