BOLDOGÍTÓ JÓ CSELEKEDETEK
A decemberi Boldogságórát az iskolai egészségnapon tartottam meg a szokásos 2. osztályban.
Az óra úgy kezdődött, hogy a táblán lévő hangulatkártyák alapján megbeszéltük, ott és akkor ki, hogy érzi magát, majd elmondtuk és elmutogattuk az „Ez a malac piacra ment” kezdetű mondókát. Kicsit beleképzeltük magunkat a kismalac helyébe, aki éhes volt, és próbáltunk neki segíteni. Képzeletben meg is vigasztaltuk.
Ezután következett a célkitűzés, hogy ma a jó cselekedetekről lesz szó. Ez fel is került a táblára címként.
A „Milyen jó cselekedeteink lehetnek?” kérdést tettem fel, amire a gyerekek lelkesen sorolták az otthoni, iskolai, játszótéri és egyéb helyszíneken nyújtott segítő cselekedeteiket. Volt közöttük konkrét tett és szavakkal kifejezett támogatás, aminek nagyon örültem.
Ezután páros feladat következett, egymásnak mondtak a gyerekek valami kedveset, szépet, amitől a párjuknak jobb kedve lehetett.
A „Visszajött a répa” című mese felolvasásával és alapos átbeszélésével folytattuk az órát. Megbeszéltük azt is, hogy miért jó NEKÜNK, ha mással jót cselekszünk, azt is, hogy „jobb adni, mint kapni”.
Ekkor került fel a cím elé (JÓ CSELEKEDETEK) a „BOLDOGÍTÓ” szókártya.
Szív alakú papírból borítékot hajtogattunk, amibe mindenki írt egy-egy kedves üzenetet, néhány dicsérő, elismerő szót. Ezt később adták oda a gyerekek annak, akinek szánták.
Megnéztük a „Jó cselekedetek” adventi naptárát, amelyben a téli szünetig minden napra találhattak maguknak a gyerekek egy- egy jó tettet.
Megbeszéltük, hogy ott tegyünk jót, ahol éppen vagyunk, és ezeknek nem kell bonyolultnak lenniük. Beszéltünk arról is, hogy nemcsak karácsonykor fontos a másik iránti odafigyelés, törődés és segítségnyújtás.
Boldogító jó cselekedetek
A Rókusi 2.b osztályában decemberben a Boldogító jó cselekedetek témakörrel foglalkoztunk etika órán.
Segítségemre volt a tankönyv és munkafüzet ajánlása.
Ráhangolódásként egy relaxációs gyakorlatot végeztünk:
körbe álltunk, magasba nyújtóztunk, majd előrehajolva elengedtünk minden feszültséget, bánatot, problémát.
Láncjátékszerűen adtunk egymásnak valamit körben ülve. A következőnek mindig eggyel több ajándék nevét kellett megjegyeznie. (Pl. adok neked egy csokit…)
Majd az volt a feladat, hogy válasszanak ki egy számukra kedves személyt és gondolják végig, mivel tudnának neki örömet szerezni. (Pl. anya örülne, ha elmosogatnék)
Megfogalmaztuk mitől igazán jó egy jó cselekedet .(önzetlen)
Beszélgettünk arról, hogy így karácsonyhoz közeledve, egyre többet gondolunk a családra, szeretteinkre és arra, hogyan kedveskedjünk nekik akár kis ajándékkal vagy egy finom étel elkészítésével, vagy a szobánk rendbe rakásával…stb.
Végül egy karácsonyfára elkészítette mindenki a szeretet, jó cselekedet díszét.
December a jó cselekedetek hónapja.
Beszélgettünk arról, hogy nemcsak azt tesszük boldoggá, akivel jót cselekedünk, hanem saját magunkat is. Ennek keretében többféle tevékenységet is végeztünk.
A Mikulást dalokkal vártuk, és sok ígérettel köszöntünk el tőle.
Ellátogattunk az idősek otthonába, ahol közösen készítettünk díszeket. Ezekkel mi is hozzájárultunk a falu karácsonyfájának feldíszítéséhez.
Sütöttünk mézeskalácsot.
A faliújságra készítettünk mozaik karácsonyfát, mindegyik felhelyezésénél ígértünk egy jó cselekedetet.
Az utolsó héten mindenki húzott egy nevet az osztályból, és minden nap azt a tanulót kellett meglepnie valami kedvességgel.
Meghallgattuk a hónap dalát.
Hetedikes osztályommal meghitt boldogságórát tartottunk. Egybekötöttük a karácsonyi ajándékozásunkkal, ahol minden évben saját készítésű ajándékokat adnak egymásnak. Ilyen hangulatban még könnyebb volt beszélgetni az ehavi témáról.
A karácsonyi üvegdíszeken megpillanthatjuk valódi önmagunk számtalan visszatükröződését. Tükröm,tükröm…A gyerekek különböző szerepekben ábrázolták magukat.
Karancslapujtői Kastélykert Óvoda
A gyermekek kedvükre futkároznak a csoportszobában, majd amikor meghallják az ölelj szót, keresnek valakit, akit meg szeretnének ölelni. Lehetőség szerint a legjobb, ha mindenki ölelkezik a játék során minden társával.
Ebben a hónapban a jó cselekedeteinkre koncentráltunk. Az interaktív meséken keresztül beszélgettünk az ünnep valódi lényegéről. Papírból üveggömböket rajzoltunk, színeztünk a hozzánk illő színekkel, ezt kiegészítve gipszdíszeket is dekoráltunk. Szerettetláncot készítettünk. A jótett-naplót mi adventi kalendáriummal helyettesítettük: a zacskókban az aznapi ajándék mellett jó cselekedeteket rejtettünk el, amit a tulajdonosa legalább aznap szem előtt tartott. A szeretetfolyósón öröm volt látni, ahogy a gyerekek egymást szeretgetik. A Fuss, ölelj! játék szintén közelebb hozott minket egymáshoz. Törekedtünk úgy élni a mindennapjainkat, hogy érezzük, szeretetet adni és kapno csodálatos érzés.