A mai napon a boldogító jó cselekedetekről beszélgettünk. Kiderült hogy nagyon szivesen segítenek másokon ès szüleiknek is a ház körüli munkában a gyerekek. Beszéltünk arról is, hogy az állatokról se feledkezzünk meg, róluk is kell gondoskodununk, ezért tettünk ki madáretetőt elesèggel. Relaxációs gyakorlattal kezdtünk : „Fújj fújj szèl” Imádták, többször kèrtèk. Meghallgattuk a jól èrzem magam cìmű Bella dalt. Buliztak ès táncoltak rá. Sorba álltak és követték Bella mozgásos táncos buliját. Meghallgatták a „Szívem kertje” című mesét, melyet átbeszèltünk. Kiszineztèk Amáliát, ès lerajzolták a kedvenc jótevő mesehőseiket is. Szituációs játékokat játszottunk. Nagyon jó ötleteik voltak kin hogyan lehetne segìteni ès kinek hogyan járnának kedvèbe ha èpp szomorú lenne. Majd a munkafüzetben párosìtottunk zoknikat, ès rajzoltunk anyának virágot a vázába. Végül tortapapírból csináltunk angyalkákat a segìtsègemmel, melyet az óvodában dolgozó óvó nènik ès dadus nènik kaptak meg ajándékba, ezzel kìvánva nagyon bèkès boldog karácsonyt nekik. ❤
Boldogító jó cselekedetek
A gyerekekkel karácsonyfát készítettünk, melyre olyan jócselekedet díszek kerültek.
Adventi „Jó cselekedet naptár” :
A napok számlálásával az örömteli várakozást segítettük, minden nap egy karácsonyi szimbólumot nyomdáztunk a következő üres helyre. Ha valamelyik gyermek aznap kedves, segítőkész, udvarias, vigasztaló, jószívű volt, akkor pecsételhetett egyet a saját adventi naptárába. Így minden gyermek napi egy jó cselekedetet bizonyosan „dokumentálhatott” magának. Ez motiválóan hatott mindannyiukra, és idővel már nem csak a saját, de egymás jó cselekedeteit is képesek voltak észrevenni.
Udvarunkra szeptember óta több, különböző anyagok felhasználásával általunk barkácsolt madáretetőt helyeztünk ki. A szorgos kis kezek töltik fel eleséggel az etetőket, folyamatosan figyelve annak töltöttségét. Mert adni, segíteni jó érzés!
A segítő kis kezek lenyomatai láthatóak a közös képen.
Háromfős csapatokban végeztük az Ajándék itt és most című tevékenységet. A jó hangulatú csoportokban az ajándékozás, az ajándékozás előkészítésének örömét tapasztalták meg a gyerekek.
Beszélgettünk a jó cselekedetek erejéről , felhasználva Arkagyij Petrovics Gajdar szovjet (orosz) író 1940-ben írt ifjúsági kalandregényét, a :Timur és csapata-t.
Közvetlenül a Nagy Honvédő Háború előtt, a finn-szovjet háború idején játszódik Gajdar egyik legnépszerűbb, legolvasottabb könyve, a Timur és csapata. Timur és barátai titokban segítenek a hadba vonultak családtagjainak. Titokzatosságukból bizonyos bonyodalmak támadnak: a városka lakói összetévesztik őket legádázabb ellenségeikkel, az utcagyerekek csapatával. Hogyan küzdenek meg ellenfeleikkel s a rájuk zúduló rágalmakkal, erről szól Gajdar izgalmas, romantikus regénye.
Elmesélték, ők hogyan tesznek titokban jót, miért jó ez, hogyan érzik magukat a jó cselekedetektől? Kiért, kikért és miért tesznek másokkal jót?
Jászai Mari Általános Iskola Gárdonyi Géza Általános Iskolája Kerékteleki Bársonyos Telephely
Ebben a hónapban a jó cselekedetek gyakorlása könnyen érthető a gyermekek számára. Mi magunkon és szűkebb környezetünkön kezdtük a jó cselekedeteket. A Mikulás mindenkinek hozott egy mikulássapkát. Nagy volt az öröm. Másik nap saját közeli rokonainknak készítettünk karácsonyi ajándékot. Nagy örömmel készülődtünk.
A téma címe: A jó cselekedetek fája
Óravázlat – Boldogságóra, Jó cselekedetek 1.
2019. december 04.
Csoport: A tanulásban akadályozott csoport 10 tagú. A csoport tagjai 2., 3., 4., 5. és 6. osztályosok. Közülük 3-an autisták.
Feladat: Ábrázolja a csoportotok egy nagy gyümölcsfán, mi minden pozitív hozadéka lehet annak, ha elköteleződünk a jó cselekedetek végrehajtása mellett!
Cél: a) minél jobban megismertetni a boldogság fogalmát a tanulók értelmi szintjéhez képest; b) és tudatosítani ebben a jó cselekedetek szerepét.
Fejlesztési terület: a szubjektív benső örömérzet proszociális megteremtése, növelése, fenntartása.
Módszer: frontális irányítású kooperatív tevékenység.
Eszközök: jegyzetlapok, színes ceruzák, s egy A3-as karton, festett fatábla
Helyszín és időtartam: elsőként a csoportszoba majd a tanulószoba, 45 perc.
1. ÓRAKEZDÉS (5 perc): Relaxációra most nem volt idő.
2. A TÉMA BEVEZETÉSE (5 perc): Tavaly többször is beszélgettünk a jó cselekedetekről. Ki emlékszik rá? Ha jót teszünk valakinek, attól mi is jobban érezzük magunkat, mert jónak és hasznosnak érezzük magunkat; de az is annak talál bennünket, akinek jót tettünk. Volt már olyan, hogy valaki jót tett veletek? Akkor ti mit éreztetek? Igen, azt, hogy milyen jó ez nektek, és azt is, hogy hálásak vagytok. Aki jót tesz, azt szeretik, annak örülnek, annak hálásak.
3. A TÉMA FELDOLGOZÁSA „A-B” (20 perc): Ezen a lapon áll egy szép nagy fa. Ez a jó cselekedetek fája. Ezek itt a kezemben (kartonból kivágva) pedig a jó cselekedetek gyümölcsei. Ki kell találnunk, hogy milyen gyümölcsei vannak a jó cselekedeteknek! Gondolkodjunk! Mit érez az, akivel jót teszünk? Ezek után a tanulók némi rávezetéssel megnevezik a jó cselekedetek hozadékait. Felragasztják a fára (lapra) azt, amit maguk találtak ki.
4. A TÉMA FELDOLGOZÁSA „B” (0 perc): Ld. előző
5. AZ ÓRA LEZÁRÁSA, meditáció (5 perc): Meditációra most nem volt idő.
Baranyai Mihály
A decemberi Boldogságórán az osztály először az osztály online adventi naptárában néztünk meg két olyan történetet, amely a segítségnyújtásról és az elfogadásról szólt. Majd arról beszélgettünk, hogyan lehet segíteni másokon, szeretteinken vagy éppen osztálytársainkon.
Ezeket próbáltuk egy szóba tömöríteni és ráírtuk egy-egy szívecskére, melyekből elkészítettük az osztály jóságfáját. Ezek után mindenki kapott egy karácsonyfadíszt, melyet annak a társának kellett elkészíteni, akinek a nevét kihúzta. A munka közben hallgatták a hónap dalát. Az ajándékok átadása után a megajándékozott társukat egész nap segíthették és apró meglepetésekkel kedveskedhettek nekik.
Nagyon tetszett nekik, hogy egymásnak segíthettek.
A mai órán a boldogító jó cselekedetekről beszélgetünk.A kicsi tanulókkal közösen elkészítettük a szánkót és az ajándék dobozokat. Megbeszéltük a jó cselekedeteket,utána mindenki a kis ajándék dobozára rá is rajzolta. Az ünnepi időszak mindig jó alkalmat teremt.Az óra remek hangulatú meghitt hangulatú volt.