Ebben az adventi hónapban karácsony, a szeretet ünnepének közeledtével a jó cselekedetek boldogító erejére figyeltünk a gyerekekkel. Nemcsak arra, hogy boldoggá tesszük azt, akivel jót teszünk, hanem arra is, ránk milyen jó hatással van, ha segítünk valakinek, ha önzetlenek vagyunk, ha adunk vagy adakozunk, Jobb adni, mint kapni.-hangzott a gyerekektől. A téma feldolgozásakor az alábbi feladatokat végeztük el:
– Mit hoztál ma?
– Adok nektek valamit
– A valódi jótett (keresztrejtvény)
– Minden megvan? (a jótevő szükségletei)
– Adventi kihívás (adventi kalendárium teljesítése)
– Vigyázz az egészségedre! (egyedi szájmaszk tervezése)
– A jó cselekedetek hónapdalának meghallgatása, éneklése
– Madáretető készítése
A gyerekekkel és a szülők bevonásával az itthon telelő madarak számára egyszerű és tartósabb madáretetőket készítettünk, melyeket el is helyeztünk az iskola udvarán. A gyerekek megértették, hogy ilyenkor a téli vendégeink rászorulnak a segítségünkre, gondoskodásunkra, és hogy tavasszal vidám énekükkel, a fák gondos tisztogatásával köszönik meg, hogy átsegítettük őket a zord télen.
Mivel az adventi időszak az egyházi évnek a karácsonyt megelőző 4 hete, mely az öröm, a várakozás, a titkok és a meglepetések ideje, ezért a gyerekek nevét kis cédulákra írtam, és mindenki kihúzott magának egy nevet. Azután mindennap egy kis meglepetést készítettek, egy kis örömet szereztek annak, akinek a nevét kihúzták. Ettől kezdve a gyerekek minden napja csupa meglepetés volt. Padjukban, táskájukban, kabátzsebükben mindig találtak valami apróságot, és a téli szünet előtt megajándékoztuk egymást. Így értették meg azt, hogy advent az örömszerzés ideje is.
Boldogító jó cselekedetek
Ebben a hónapban a tanulókkal olyan maszkokat készítettünk,amelyeken pozitív gondolatok vannak. Minden gyerek választhatott magának egyet, amely számára fontos. A gondolatokat Mr.Missh ft.Rhino : Hallgass a szívedre c.dala adta.
Ebben a hónapban a tanulókkal olyan maszkokat készítettünk,amelyeken pozitív gondolatok vannak. Minden gyerek választhatott magának egyet, amely számára fontos. A gondolatokat Mr.Missh ft.Rhino : Hallgass a szívedre c.dala adta.
Boldogító jó cselekedetek
Decemberben nagyon kevés gyermek járt óvodába, ezért összevont csoporttal működtünk. Így a jó cselekedetek témakörét is így dolgoztuk fel a másik csoportban dolgozó kolléganőmmel közösen.
A „meglengetem a karom, pedig alig akarom” relaxációs gyakorlat után meggyújtottuk a 3. gyertyát az adventi koszorúnkon, és meghallgattuk az ide kapcsolódó dalt.
Mivel majdnem teljesen csak kiscsoportos gyermekek vettek részt a foglalkozáson, a „Visszajött a répa” c. mesét mondtam el. Ennek segítségével beszélgettünk arról, hogy a másokról való gondoskodás boldoggá tesz.
Szituációs játékot játszottunk arról, hogyan tudnak segíteni a szomorkodó társuknak, otthon a szülőknek vagy az oviban a felnőtteknek.
Ezután angyalkákat készítettünk, amit hazavittek a családnak, hogy ezzel köszönjék meg a gondoskodásukat.
A foglalkozás végén mindenki egy nagy piros szívet kapott, amit a csoportban elhelyezhetett. Ezen gyűjtögették azoknak a társaiknak a jelét, akihez jószívűek voltak a nap során. Meglepődve tapasztaltam, hogy bár a mese és a beszélgetés során jól értelmezték a jószívűséget, a gyakorlatban bizony nem gyűltek ennek a bizonyítékai. Ezért amikor a szünet után újra együtt leszünk (remélem már mindannyian), tovább folytatjuk a gyűjtögetést és újra feldolgozzuk a témát.
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
Szívünk rég ide várt… Hozzánk, a 3. b- be is megérkezett a Mikulás, és látva az ajándékokat jók voltunk mindannyian és megállapítottuk, hogy nagy hiány lehet a rénszarvasokból. A gyerekek szerint ők a legfőbb segítői az örömszerzésnek.
A JÓCSELEKEDETEK hónapjában elhatároztuk, hogy mint minden évben, most is csatlakozunk egy segítő kezdeményezéshez, és jó rénszarvasokhoz illően felcsapunk ismét „segítőknek”.
Így MOSOLY MANÓK lettünk! Kedves tanítványom és édesanyja el is készítették nekünk a MANÓT, aki beköltözött az osztálytermünkbe, hogy együtt éljük meg a csodát. Mi, Boldogságórások hisszük, hogy egy kedves szó, egy MOSOLY, egy nem várt ajándék szebbé teheti a másik napját, ezért becsomagoltuk kedvenc játékainkat, hogy sok gyerek arcára derűt és ünnepet varázsoljon. „Jó lenne látni az arcukat, amikor kibontják a csomagot!”- mondták a gyerekek.
Csomagoltunk, regisztráltunk, szállítót kértünk, kihordtuk, beraktuk, megköszöntük, elvitték, verseltünk és BOLDOGOK voltunk!
Amikor visszatértünk tantermünkbe, Mira nevű kislány egy kézzel írt mesét vett elő a táskájából, és felolvasta az osztálynak. A mesében a jó és a fényes csillagok harcolnak a rossz és sötét csillagokkal, de mondanom sem kell, hogy a mese végén csak jó csillagok ragyognak az égen, és nem elpusztították a rosszakat, hanem megváltoztatták. Kell-e ennél szebb és jobb? Kívánok mindenkinek áldott, szép ünnepet, és sok jóságos és fényes csillagot az életébe!
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
A gyerekekkel rengeteget készültünk az adventi időszakba. Nagyon sok mesét, dalt tanultunk. Igaz a pandémia időszaka van, de mi próbáltunk mindent megtenni, hogy emiatt a helyzet miatt ne szenvedjenek semmiben hiányt az ovisaink. Megismerkedtünk a hónap dalával és meséjével, beszélgettünk a boldogító jó cselekedetekről. Mi is próbáltuk ünnepi díszbe öltöztetni az óvodánkat és a csoport szobánkat. Erről készítettünk egy fotó kollázst, próbálva megmutatni, hogy a mi ovink milyen is lett az advent időszakában, és mi hogy várjuk a Karácsonyt.Szívünk lelkünk benne volt, mindenki kivette a részét a díszítésbe. Örömmel készültünk és várjuk a Karácsonyt. Mindenkinek Boldog Karácsonyt, és sikerekben gazdag Boldog Új Évet kívánunk, Jó egészséget kívánva.
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Boldogító jó cselekedetek
A decemberi hónap fő témája a boldogító jó cselekedetek volt. Ez a téma illeszkedett a tematikus tervünkhöz, hiszen készülünk a legszebb ünnepünkhöz a karácsonyhoz. A gyermekekkel megbeszéltük, miért fontos az, hogy jó cselekedeteket hajtsunk végre, milyen érzés jót tenni valakivel. A koronavírusos időszakban ez különösen nagy jelentőséggel bír. Bagdy Emőke relaxációs gyakorlataival folytattuk. Meghallgattuk Bagdi Bella cd-ről a „Jó emberré , csak a szívemmel válhatok” című számot. A gyermekek nagy átéléssel táncoltak rá. Nagy öröm volt számomra, hogy az a kisfiú, aki nehezen barátkozik a boldogságórán ő is felszabadultnak látszott. Elbáboztuk a Szívem kertje c. mesét. A témával kapcsolatos feladatlapokat is oldottunk. Pl.: Segíts anyának zoknikat válogatni játékot. A gyermekek megrajzolták a „Jótett tisztását”. Majd ajándékokat készítettünk a szülőknek. A Süni csoportosok karácsonyfát, a Gomba csoportosok angyalkákat. A gyermekek nagy örömmel készítették a díszeket. Úgy gondolom sikerült a gyermekekben elérnem azt, hogy teljes egészében átéljék, átérezzék a téma lényegét. Ezt az is bizonyítja, hogy a végén azt mondták nekem”Szeretlek óvónéni”.
Ez a téma engem is ráébresztett arra, hogy én is jót tegyek valakivel egy szegényebb és egy szegényebb emberen segítsek.
A boldogság óra témaköre a jó cselekedetek volt december hónapban. Online osztályfőnöki órán dolgoztuk fel a témát. Egyrészt küldhettek szájmaszk tervet, volt aki a szöveg fordítását választotta. Órán belül mindenki elmondta milyen jót cselekedett mostanában, nagyon nagy melegséggel töltött el mennyire figyelnek a gyerekek családjuk, szomszédságuk, sőt a rászoruló emberekre. Volt aki adakozott a Tescoban, volt aki fát vágott a megözvegyült szomszédjának. De történt kiskutya örökbefogadás is és olyan is aki kisegítette a barátját és hazavitte autóval. A lányok házi munkában jeleskedtek, volt aki az egész házat kitakarította. Jó volt ez a téma mert rájöttem mennyi önzetlenség lakozik az osztályomban. Biztos vagyok benne, hogy örömet okozott az hogy adhatnak önzetlenül ebben a materialista világban és ez bizonyára arra ösztönzi őket hogy máskor is adjanak.
Decemberi témánk a jócselekedetek és a jótett volt.
A témát hibrid módon dolgoztuk fel az osztállyal. Az online órán megbeszéltek alapján leírta otthon mindenki a gondolatait, majd eljuttatták hozzám. A következő kérdésekkel foglalkoztunk :
1.Mit jelent a jócselekedet, a jótett?
2.Te milyen jó dolgot tettél utoljára? Ennek milyen hatása volt rád? Hogyan érezted magad utána?
3. Szerinted ki a jó ember? Milyen tulajdonságai vannak?
4. Készíts egy fotót a te jócsekelekedetedről! (mellékletben csatoltam erről néhány fotót)
5. Egészítsd ki a következő mondatokat:
-Elhatároztam, hogy ezen a héten…
– Elhatároztam, hogy ebben a hónapban…
-Elhatároztam, hogy…
A jócselekedetek fotókon látható, hogy valaki elmosogatott, letakarította a tűzhelyet (egy fiú!), barkácsolt az apukájával vagy sütit sütött.
Közösen megfogalmaztuk, hogy a jótett lényege hogy örömet okozunk a másiknak és ez bennünket is boldogsággal tölt el.
Áldott, békés karácsonyt kívánok mindenkinek! 💝🎄
Rimóci Szent István Általános Iskola
A gyerekek saját elképzeléseiket jelenítették meg maszkjaikon.