December elején megbeszéltük a gyerekekkel, hogy erre a hónapra mindenki „angyalbőrbe” bújik, s jó dolgokat tesz az egyik szerettével. A legjobban sikerült cselekedeteket lerajzolták. Majd ezeket az alkotásokat egy csomaggá hajtogattuk, kötöttük. Szimbolikus ajándékként fogják átadni otthon a Szentestén. Eldöntöttük, hogy ezeket a jó cselekedeteket, szokássá fejlesztjük és tovább gyakoroljuk a többi hónapban is.
Boldogító jó cselekedetek
Így karácsony közeledtével elbeszélgettem a 7.A osztályos tanulókkal arról, hogy miért is fontos az, hogy boldoggá tegyük ismerőseinket, rokonainkat, embertársainkat. Arra jutottak, hogy nemcsak annak jó, akinek segítünk, hanem mi magunk is boldogabbak leszünk ezektől a jócselekedetektől. Az volt a feladatuk, hogy egy üres befőttes üveget megtöltsenek színes kis cetlikkel, amikre egy héten keresztül minden nap ráírják, milyen jócselekedetet vittek véghez aznap, és kivel tettek jót. A tanulók az egy hét leforgása alatt leggyakrabban a családjukkal, osztálytársaikkal tettek jót. Szüleiknek főleg a házimunkákban segítettek (kivitték a szemetet, elmosogattak), osztálytársaiknak pedig a házi feladatok megírásában nyújtottak segítséget. Nagy örömmel töltött el engem, mikor megláttam a sok színes cetlit az üvegekben, ugyanis nemcsak egy jócselekedetet vittek véghez egy nap alatt, hanem többet is. Végül minden gyerek felolvasta a jócselekedet befőttjében található kis papírok tartalmát. Ez a feladat nagyon tanulságos és nagyszerű ráhangolódás volt az ünnepekre.
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
A tanulók a karácsonyt összekapcsolták a jócselekedetekkel. Egy karácsonyfát rajzolva, összegyűjtötték, hogy mennyi jót tettek az elmúlt időszakban.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
A karácsonyi ünnepkör meghittséget varázsol óvodánkba. Nevelőmunkánk fontos része az ünnepek sajátos hangulatának megteremtése, a hozzáfűződő hagyományok, szokások felelevenítése. Ebben az évben közösen díszítettük fel óvodánk teraszán a fenyőfát és karácsony manót is készítettünk. A várakozás, a készülődés, a jó cselekedetek gyakorlása fokozza az ünnephez fűződő érzelmeket, belső tartást ad, fejleszti az önbizalmat, a közösségi érzést, fokozódik boldogságérzés. Mindezeket átélve, megtapasztalva tevékenykedtünk a gyermekekkel.
Decemberben kitettük a madáretetőket és folyamatosan gondoskodunk a madarainkról. Karácsony közeledtével meglepetéseket készítettünk, hogy mindenki tudjon valakinek a szerettei közül örömet szerezni.
Pillangó csoport
A hét első napján – téma indítóként – felolvastam a gyerekeknek a „Szívem kertje” című mesét, s ahhoz kapcsolódóan beszélgettünk a jó cselekedetekről. A gyerekek megpróbálták felidézni, hogy milyen jó cselekedeteket hajtottak már végre. Minden nap relaxáltunk és meghallgattuk a kapcsolódó Boldogság -dalt. A héten az ünnepi készülődés jegyében karácsonyi csengőt készítettünk. Arra kértem a gyerekeket, hogy a héten igyekezzenek valami jót tenni valamelyik csoporttársukkal. A hét végén pedig mindannyian elmondták kivel, mi jót tettek a hét folyamán. Ezeket a jó cselekedeteket a csengettyűk jelképezték, amelyeket a beszámolóját követően, mindenki elhelyezett a fenyőfán, így kapcsolódott össze a Boldogságóra témája, az adventi hetünkkel.
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
Decemberi hónap témája nagyon kézenfekvő az ünnepek miatt. Az egész hónap az ünnepre hangolódásról, az együttműködésről, együttes tevékenységekről, egymás segítéséről, a kedvességről, szeretetről szól. A kedvességnap kedvességhétre sikeredett, ugyanis több napba is belecsempésztünk boldogságperceket/órákat. Elkészítette nekünk a dajkanénink Csupa Szívünk papír mását, így mindenki lerajzolhatta magát, és belefért a szív alakú pocakjába. Az egyik legkisebb gyerekünknek a testvére segített a rajzolásban, vágásban! Miután elkészült, ki is helyeztük a galériánk oldalára, hogy onnan figyelhesse a gyerekeket. A mese pillanatok alatt sok jó cselekedetet felelevenített a gyerekekbe, nem győzték mesélni ki mivel segítette otthon a szüleit, testvéreit. A Jó emberré csak a szívemmel válhatok dalt többször is meghallgattuk a gyerekekkel. A karácsony előtti várakozásban sokszor eszükbe juttattuk, hogy próbáljanak meg kedvesek lenni egymással, és ne felejtsék el majd az ünnepek elmúltával sem!
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Ebben az adventi hónapban karácsony, a szeretet ünnepének közeledtével a jó cselekedetek boldogító erejére figyeltünk a gyerekekkel. Nemcsak arra, hogy boldoggá tesszük azt, akivel jót teszünk, hanem arra is, ránk milyen jó hatással van, ha segítünk valakinek, ha önzetlenek vagyunk, ha adunk vagy adakozunk, Jobb adni, mint kapni.-hangzott a gyerekektől. A téma feldolgozásakor az alábbi feladatokat végeztük el:
– Mit hoztál ma?
– Adok nektek valamit
– A valódi jótett (keresztrejtvény)
– Minden megvan? (a jótevő szükségletei)
– Adventi kihívás (adventi kalendárium teljesítése)
– Vigyázz az egészségedre! (egyedi szájmaszk tervezése)
– A jó cselekedetek hónapdalának meghallgatása, éneklése
– Madáretető készítése
A gyerekekkel és a szülők bevonásával az itthon telelő madarak számára egyszerű és tartósabb madáretetőket készítettünk, melyeket el is helyeztünk az iskola udvarán. A gyerekek megértették, hogy ilyenkor a téli vendégeink rászorulnak a segítségünkre, gondoskodásunkra, és hogy tavasszal vidám énekükkel, a fák gondos tisztogatásával köszönik meg, hogy átsegítettük őket a zord télen.
Mivel az adventi időszak az egyházi évnek a karácsonyt megelőző 4 hete, mely az öröm, a várakozás, a titkok és a meglepetések ideje, ezért a gyerekek nevét kis cédulákra írtam, és mindenki kihúzott magának egy nevet. Azután mindennap egy kis meglepetést készítettek, egy kis örömet szereztek annak, akinek a nevét kihúzták. Ettől kezdve a gyerekek minden napja csupa meglepetés volt. Padjukban, táskájukban, kabátzsebükben mindig találtak valami apróságot, és a téli szünet előtt megajándékoztuk egymást. Így értették meg azt, hogy advent az örömszerzés ideje is.