A negyedik téma a boldogító jó cselekedetek volt a boldogságóra keretében, melyet heti tervnek megfelelően valósítottam meg online formában, majd folytattam az óvodában a következő héten is délutánonként. A korona vírus miatt 10 napra bezárt óvodánk, és én pontosan erre az időszakra terveztem előzetesen ennek megvalósítását. Sokat gondolkoztam, hogy ez hogyan történjen ebben a formában. Közben rájöttem, hogy ez a legjobb lehetőség arra, hogy a szülőket is bevonjam. Íme: „Egészen kiskorunktól arra neveltek szüleink, hogy a kedvesség, nagylelkűség jó erény, legyünk segítőkészek. Ne felejtsük el ezt továbbadni gyermekeinknek! De mégis hogyan kerülhet az öröm és a boldogság közelébe? Gondoljunk ezekre: Önzetlenség, önkéntesség és szolgálat. A jóság erősebbé tesz! A jóság puszta látványa is erősíti szervezetünk ellenálló képességét, védekezési rendszerét. A jó lelkiállapothoz szükséges a lelkiismeret parancsának elfogadása, és a feltételnélküli segítségnyújtás, ha a helyzet úgy kívánja. Aki szívből, szeretettel, humánusan segít, az mindig elnyeri méltó jutalmát. A jó cselekedetek, a segítségnyújtás valóban boldogabbá teszik az embereket. Fejezzük ki együttérzésünket. Amikor jó cselekedeteket hajtunk végre, empatikusabbnak, és szerethetőbbnek látjuk magunkat, hiszen nemcsak másokat szemlélünk pozitívabbnak, de magunkat is kedvezőbbnek értékeljük. A lényeg az, hogy úgy időzítsük cselekedetünket, hogy az a legnagyobb megelégedettséggel és örömmel szolgáljon minket. Fő a változatosság! Érdemes váltogatni, új élményekkel frissíteni cselekedeteinket, hogy az újra, és újra felemelő és élvezetes pillanatokat adjanak. Egy tanulmány szerint a világon mindenütt jobb adni, mint kapni! Erre tanítsuk gyermekeinket! Az adventi időszakhoz jól illeszkedi ez a téma! Örömteli jó cselekedeteket kívánok erre a hétre, hónapra!” Ez a szülők lelkét is megmelengette, elfeledett érzéseket váltott ki belőlük! Ámulattal hallgatták, hogy ilyenekkel is foglalkozunk az óvodában, hogy az érzelmi intelligenciára ekkora hangsúlyt fektetünk! Ezek után a Madarak karácsonyáról írtam, beszélgettem a szülőkkel, gyerekekkel. Változatos ötleteket adtam. Készítettek madáretetőt, angyalkákat, gyógyító szíveket, amikről fotókat küldtek. Mivel mi lakótelepi óvoda vagyunk, az emeletes házakban élő gyerekek az ablakpárkányra is szórtak madáreleséget, de közben figyeltek arra, (mesélték), hogy az alsó szomszédok erkélyét, ablakát ne koszolja össze a lehulló eleség vagy a madárürülék. Feltettem a faceebok csoportunkba Bagdi Bella: „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalt is, melyet a következő héten minden nap többször hallgattunk a gyerekek kérésére. Bezzeg Andrea: Szívem kertje meséjét szintén online formában is feltettem a gyerekeknek, szülőknek. Letöltött kép alá én mondtam el a mesét, a mese végén pedig tettem fel kérdéseket, amelyekről otthon, majd az oviban is beszélgettünk. A zárás utáni héten minden nap ez volt a pihenő előtti mese, ez után következett csak a karácsonyi mese. A gyerekek egyre jobban magukénak érezték a mesét, és egyre bensőbbé vált számukra a mondanivalója. Megetettük a madarakat az oviban is, megbeszéltük, hogy milyen eleséget szabad adni nekik, és hogy ne felejtkezzünk el az innivalóról sem. Nagy kedvenc volt az oviban a „jóságos manó” játék! Ez végig követte az utolsó hetünket! Lesték egymás minden mozdulatát, megnyugvással a szívükben fogadták a jó cselekedeteket, miközben csillogó szempárokkal találkoztam a manók személyében is. Boldogsággal a szívünkben köszöntünk el egymástól ebben az évben, tele reménnyel, várakozással a jövőre nézve! Kellemes Ünnepeket kívántunk mindenki számára!
Boldogító jó cselekedetek
Feldolgozásra került a Szívem kertje c. mese, illetve elkészítettük a Boldoságfüzetben található feladatokat is.
Mindenki készített otthonra ajándékba mézeskalácsformát, illetve kifestett és díszített karácsonyfát. Mindkettőt fel tudják otthon tenné majd a karácsonyfájukra díszként.
Két karácsonyfát is alkotott magának a csoport, ezzel erősítve a csoportkohéziót.
Egyiket mozaikdarabból áll, egy-egy darabkáját egy-egy gyermek vagy felnőtt színezett ki.
Illetve csomagolópapírra vegyes technikával közösen készítettünk egy közös fát.
Szociometria felméréssel egybekötötten ajándékozhatott minden gyerek három társának titokban egy-egy hópelyhet.
Közkívánatra megismerkedtünk a Boldosgságvárának eredettörténetével.
A karácsonyi készülődés nagy örömmel töltötte el a gyerekeket, izgatottan készítették ajándékaikat szeretteiknek. Versek, dalok segítségével fogalmazták meg üzeneteiket, jókívánságaikat. Örömmel vettek részt a madáretetőink magokkal, almával, szalonnával való feltöltésében, hogy még az állatok se szenvedjenek hiányt a téli időszakban.
Hagyomány iskolánkban a madáretetők készítése, téli „vendégeink” rendszeres etetése. A 2.osztályosok is lelkesen részt vesznek ebben. Megtapasztalják az önzetlenség, közös jótett örömét, hogy nemcsak embertársaikkal, de minden rászoruló élőlénnyel cselekedjenek jót. Az adventi időszakban, karácsonyra készülődve a gyertyák fényénél, ajándékok készítése közben is sokat beszélgettünk arról, mivel tudunk örömöt szerezni egymásnak nemcsak az iskolában, de otthon is.
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
A madáretetők készítését komoly tervezőmunka és gyűjtőmunka előzte meg. Az internet, könyvek, illetve a saját képzelőerőre, kreativitásra, fantáziára hagyatkozva ötleteltünk a konkrét munka előtt. Rengeteg jó ötlet született. Tanítványaim öt csoportban dolgoztak a tervezőmunkától a kivitelezésig.
Az elkészült madáretetőket kihelyeztük tantermünk ablakába.
Fazekas József Általános Iskola
A járványhelyzet miatt osztályunk decemberben digitális munkarendre kényszerült. Boldogságóránkat is digitálisan tartottuk meg, meet-en beszélgettünk a gyerekekkel a havi témáról, itt kapták meg a feladatot is:
„Adni kell, adni, mindent odaadni. Munkát, erőt, életet. Pénzt, ruhát és kenyeret. Könnyet, mosolyt, simogatást. Jó szándékot, jó akarást, imádságot, egészséget. Melegséget, élő hitet. Odaadni akárkinek, a legelső nincstelennek, a náladnál szegényebbnek. Szeretettel adni és érte semmit sem kívánni.” (Teréz anya)
Ha másokkal jót teszünk, mi magunk is boldogabbá válunk. Mert mindannyian tudjuk: jobb adni, mint kapni! Karácsonyt várva különösen sok lehetőségünk van adakozásra, jótékonykodásra. De nem kell nagy dolgokra gondolni! Kisgyerekként te is képes vagy jó cselekedeteket véghez vinni! Segíthetsz anyukádnak a házimunkában, elpakolhatod a kistestvéred játékait a helyére, de adhatsz ölelést, puszit, egy rajzot apának, néhány kedves szót a nagyszüleidnek. Udvarias lehetsz a felnőttekkel, rámosolyoghatsz egy idegenre, megmenthetsz egy kóbor állatot, megoszthatod dolgaidat az osztálytársaiddal…
Ezernyi lehetőség, hogy jót tegyél!
„Nagy dolgokat nem tehetünk, csak kicsiket nagy szeretettel.” (Teréz anya)
FELADAT: Te hogyan jótékonykodsz? Milyen jó cselekedetet hajtasz végre? Kivel teszel jót? Rajzold le, esetleg pár szóval, mondattal írd a rajz mellé, hogy a jó cselekedeted kinek, miről szólt, mit éreztél közben.
A gyerekek otthon, szüleik segítségével folytatták a beszélgetést a témáról, majd elkészítették rajzaikat.
Ezekről a rajzokról készültek a fotóink, illetve magáról a munka folyamatáról, a digitális óráról is.
Ebben a hónapban is mind az öt csoportban a boldogító jócselekedetek témát dolgoztuk fel. Talán az év egyik legszebb hónapja a december, mivel készülődünk a Télapó ünnepségre majd a Karácsonyi ünnepségre, a vírus helyzet miatt ebben az évben a szülők nélkül tartottuk meg a Karácsonyi ünnepséget. Minden csoportban sütöttünk a gyerekekkel közösen mézeskalácsot, amit közesen díszítettünk majd elfogyasztottunk. Minden csoport készített valami meglepetést a szülőknek amit hazavihettek és ezzel kívántak a szülőknek kellemes ünnepeket. Minden csoportban törekedtünk arra, hogy a gyerekeknek megmutassuk, hogy milyen jó kedvesnek, segítőkésznek és nagylelkűnek lenni. Milyen jó érzés másoknak örömet szerezni, egy aprósággal vagy egy kedves szóval is. Minden csoportban többször is meghallgattuk Badi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dalát, majd a Szívem kertje c. mesét is meghallgatták a gyerekek. A nagyobb gyerekekkel szituációs játékot is játszottak az óvodapedagógusok. A hónap során többször is meghallgattuk Bagdi Bellától a Boldog vagyok c. dalt. Arra törekedtünk, hogy ebben a hónapban minél több jó dologgal gazdagítsuk a gyermekeket.
Decemberben az Egészség – Ügyesek csoportjai feltették maguknak a kérdést – mi is az a jó cselekedet.
A járványhelyzet otthon tart minket javarészt, de azért a csapat minden tagja szánt időt és energiát arra, hogy valami jót cselekedjen és ezzel az aprósággal gazdagítja a szeretetbankot így Ádvent idején. Voltak, akik szeretteiknek kedveskedtek segítséggel, finomsággal vagy odafigyeléssel. Mások kutyus menhelyen segítettek, ruhát adományoztak a rászorulóknak, vagy a tanulásban segítették társaikat.
A jó cselekedeteket lencsevégre kapták és egy rövid videóban szeretnék ezt bemutatni. Remélem, mindnyájan olyan kellemes Karácsonyi hangulatba kerülünk, mint ahogy én kerültem a videó megtekintése után.
Ezúton is kíván mindenkinek kellemes, szeretetteljes és egészségben gazdag Karácsonyi ünnepeket az egész csapat és a Dunaszerdahelyi Egészségügyi Középiskola valamennyi diákja és munkatársa!
2020 decemberében ismét „nap hőeit” kerestük a nagykanizsai Szivárvány EGYMI alsó tagozatában. Karácsonyig minden nap, minden osztályból kiválasztottuk azokat a kisgyerekeket, akik valami „nagy” dolgot tettek másokkal, önmagukkal, környezetükkel. Volt, aki megtanulta bekötni a cipőjét, akadt, aki másnak segített bekötni. Volt aki legyőzve önmagát nem használt csúnya szavakat. Vagy segített az terem dekorálásában, takarításában. Megfogta a kezét a lépcsön lefelé nehezen haladó társának. Napról napra nőtt a jócselekedetek száma. Ez abból is kiderült, hogy az osztály ajtókra egy zöld szívre kiírtuk a nap hősének nevét és a jótettét. Minden nap egyre több szív került az ajtókra, utolsó napra elkészült minden osztály karácsonyfája a szívekből. Nagyon szép pillanatokat éltünk át, hálás köszönet az alsó tagozat mind a négy osztályának! Mi ezzel kívántunk egymásnak békés karácsonyt egymásnak!
Ebben a hónapban nem csak beszéltünk, de igyekeztünk minél több jó cselekedetet végrehajtani.
– intézményünk dolgozóinak segítettünk,
– ajándékot gyűjtöttünk kórházban lévő gyerekeknek,
– képeslapot írtunk gyermekotthonban élőknek,
– saját készítésű ajándékokat készítettünk, újrahasznosítás jegyében,
– igyekeztünk egymásnak segíteni tanulásban, a mindennapi életben.
Csodaszép hónapunk volt.