December, a karácsony hónapja valahogy mindig magában hordozza a jót.
Jótettekre, ajándékozásra sarkall.
Így történt ez most is.
A gyerekek boldogan készítették az ajándékokat a szüleiknek, várták a Mikulást, aki most csak az ajándékokat hagyta az osztályban…
Csatlakoztunk az „Add a csokid!” kampányhoz, amelyben az egészségügyi dolgozóknak szerettünk volna egy-egy tábla csokival köszönetet mondani áldozatos munkájukért.
A vírus árnyékában ugyan, de az öröm és a boldogság utat tört most is magának.
Boldogító jó cselekedetek
I. Ráhangolódás
II. A hónap dalának hallgatása
III. Beszélgetés a télről, a madarakról, a segítségnyújtásról
IV. Madáretető készítése újra hasznosított anyagból és természetes anyagokból.
A Jó cselekedetek gyakorlása csodaszép feladatokat, lehetőségeket adott nekünk december havában.
Wass Albert idézete olyan útravaló volt számunkra, melyben sok igazság rejlik. Hiszem, hogy a jó cselekedetek fontosságát kis korban kell elültetni a gyerekek szívében, hiszen legyen egy jótett a legapróbb, óriási érték. Az osztályunkba járó gyerekek kisebb és nagyobb jócselekedetei ösztönzőleg hatnak egymásra.
A Kedvességnap során olyan figyelmességek jutottak a gyerekek eszébe, melyekkel felvidították egymást. Voltak, akik kis rajzokat csempésztek társuk padjába, dalokkal, versekkel ajándékozták meg egymást.
Beszélgettünk a jó-, és rossz tettekről, és arról, hogy sok minden helyrehozható, kijavítható.
A madáretetés minden évben örömteli feladatunk, sokszor terveztünk már etetőket a kis szárnyasok részére, múlt évben újrahasznosított anyagokból. Beszélgettünk arról is, hogyan, és mivel etethetjük, és itathatjuk őket, s miért fontos ez. A madarak etetése is egy jócselekedet, mellyel a gyerekek az önzetlen segítségnyújtás érzését élhetik át. Ilyenkor mindig arra gondolunk, milyen kedvesen csicseregnek majd ablakunknál a tavaszi napsütésben.
A Mit hoztál ma? játékot többször is játszottuk a hónap során. Az érzések ajándékozása megerősítette a gyerekekben a láthatatlan dolgok fontosságát. Hogy szívből mindig adhatunk szívesen. Minél több tárgy, fogalom hangzott el, annál jobban kellett figyelniük egymásra.
A szájmaszkok tervezésével a gyerekek egyedivé varázsolhatták, ötleteikkel színesíthették mindennapi védelmező tárgyukat.
A Mikulásnak írt levél minden évben nagy élmény a gyerekek számára, ezer és ezer ötletük volt jócselekedeteik leírására és tervezésére.
Karácsonyi ajándékként kezdeményeztem a gyerekek számára a Fókusz Társasjáték rendelését, amióta Bagdi Bella online előadásán láttam, magával ragadott. Legnagyobb örömünkre iskolánk alapítványa valóra is váltotta ezt az álmunkat. Az utolsó tanítási napon nagy örömmel próbálták ki a játékokat, olyan nagy érdeklődéssel, és élménnyel, hogy öröm volt nézni.
A téli hidegben és fagyban a madarak a mi segítségünkre szorulnak, hogy táplálékhoz jussanak. Nagy örömmel készítették a másodikos gyerekek a madáretetőket, sok diákot inspirált ez arra, hogy otthon a szüleikkel is készítsenek egyet. Büszkeséggel töltötte el őket, hogy ők gondoskodnak a madarakról, akik tavasszal meghálálják nekünk ezt.
1.Beszélgetés jó cselekedetekről-táblára felírva
2.Jó cselekedet virága-ÉN-középen. Milyen jó cselekedetek, mivel tudsz a legtöbb jót tenni magadnak?
3.Rajzolj le egy jó cselekedetet , amit te csináltál ?
4.Paralimpia-olvasmány végig beszélése, felolvasás után .
5.Pozítív mondatok-pozitív
A boldogító jócselekedetek témát a második osztályban helyettesítő tanárként éltem meg a gyerekekkel. Az óra elején rendhagyó nagymozgásokat végeztünk az ünnepek közepette. Mikulás mondja: Állj féllábon!, Fogd meg a jobb füledet! , Guggolj le! és még néhány hasonló mozgásformával hoztam lendületbe a tanulókat és közben hagytam is, hogy a túlmozgásos kisgyerekek kicsit kimozogják magukat, mielőtt a téma feldolgozását elkezdjük.
A tankönyvben található keresztrejtvény megfejtésével vezettem be a havi témát. A közös rejtvényfejtés után elmeséltem A kőleves c. mesét, megbeszéltük, hogy kik a szereplők, melyik tett jót, kivel tudnának azonosulni.
Adok nektek valamit c. játékot játszottunk. Minden gyerek szavakkal adott valamit a társának, majd a következő gyerek elsorolta az előtte kapott dolgot és ő is adott valamit egy másik gyereknek. Így megtanulták, hogy adni jó.
A könyvben található szívecskés színezőt minden tanuló kiszínezte és kitettük az osztály karácsonyfája alá. Közben meghallgattuk Bagdi Bella dalát (többet is). Szeretetteljes, jó hangulatban telt az óra.
Gárdonyi Zoltán Református Általános Iskola és AMI
Ebben a témahónapban az ajándékozás szóbeli és írásbeli értékeit mélyíttettük el. Ez a hónap az elcsendesedés és az Adventi időszakra az egymásra való odafigyelésre terjed ki. Iskolánkban hagyománnyá vált osztályonkénti „jó manó”, „jó tündér” levélírás. A gyerekek levél formájában mondanak köszönetet társaik segítségéért, együtt töltött játszás élményéért , közös ebédelésért, beszélgetésért, rajzolásért. Örömmel látom az osztályomon , hogy ebben az időszakban még szorosabbak az egymáshoz való tartozás, az összhang már-már családias. A tantermükben van egy „HÁLA FA” a gyerekeknek van egy saját kézzel készített borítékjuk, ezekbe helyezzük bele a jó kívánságokat és gondolatainkat. A szülőkhöz is írtunk egy listát miben tudnak a gyerekek segíteni, amit otthon tudnak majd kipipálni ezzel is mélyíthetik az együtt töltött idő fontosságát és értékét. Sokat beszélgettünk az ajándékozás öröméről és örömmel látom, hogy „adni jobb” értékét jobban maguknak érzik mint a „kapok”-ét.
Erzsébethelyi Általános Iskola
Kedvességnapot tartottunk, aminek a gyerekek nagyon örültek. Szívesen és szeretettel veszik észre társaikban a jót, a kedveset, a szeretetre méltót. A tablónkon, a napocskában ábrázoltuk az összetartó, mosolygós, optimista, kedvességgel teli osztályközösségünket.
A vírus ideje alatt a 3 – 4 éves korosztályú csoportban ebben a hónapban is kevesen voltunk. Gondolkodtam, hogyan tudnám nekik elmagyarázni a „jócselekedetek” fogalmát. Először az összekevert játékokat válogattuk szét és tettük őket a helyükre. Utána táncoltunk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg… – dalára. Végül a „Mi változott?” játékot játszottuk.
Móri Radnóti Miklós Általános Iskola Nádasdy Tamás Tagiskolája
Csókakő 8074
Petőfi Sándor utca 5.
Osztály: 3. osztály
Létszám: 14 fő
Téma: Jó cselekedetek
Téma feldolgozása:
1. Órakezdő relaxáció:
Visszatekintés az online oktatás időszakára: visszanéztünk minden akkor készült otthoni és beküldött fotót, videót.
Szükséges eszközök: IKT
2. A téma bevezetése:
Beszélgetés: Kiknek lehetett még nehezebb ez az időszak, mint a gyerekeknek és szüleiknek? Miért gondolják úgy? Tudnak- e olyan emberekről, akiket március óta egyátalán nem, vagy csak alig látogathatnak? Mivel tudnánk őket boldogabbá tenni?
Szükséges eszközök: —
2. A téma feldolgozása- az óra lezárása:
Közösen a gyerekekkel úgy döntöttünk, hogy szebbé és meghittebbé tesszük a helyi Idősek Otthona lakóinak napjait. Az otthon udvara úgy van kialakítva, hogy az ablakok, erkélyek, ebédlők hosszú fehér támaszkodást szolgáló korlátokkal vannak kialakítva a sétát tévő emberek számára. Mi ezekre a korlátokra készítettünk kártáykat. Nagy méretben, hogy mindenki el tudja olvasni akár az ablakból is és színes, vidám, karácsonyi motívumokat színeztek ki a gyerekek. Ezen munkadarabokat felküldtük, és az ott dolgozók szigorúan ezen korlátokra felkötözték. Reméljük, bár tudjuk, hogy nem pótolják a családtagok személyes látogatását, de örömet okozunk vele.
Szükséges eszközök: papír, ceruzák, ragasztó, lamináló fólia, lamináló, madzag, lyukasztó.
Készítette: Moór Zsanett osztályfőnök, német nemzetiségi tanító