A decemberi hónap a karácsonyi ünnepkörről szólt. Szívvel, lélekkel készültünk a tanítványokkal az ünnepekre. Egy karácsonyi videó által kívántunk mindenkinek áldott, békés, szeretetteljes karácsonyi ünnepeket.
Boldogító jó cselekedetek
A decemberi hónapunk az ünnepvárás, valamint az eddigi hónapok értékeléséről szólt. Boldogságóra keretében számba vettük azokat a jó cselekedeteinket, melyekkel nemcsak önmagunknak, hanem iskolánknak is példát tudtunk mutatni. Ezek közül a három legfontosabbat intézményünk folyosóján található nagy adventi naptárra fel is írtuk. Továbbá községünk idősek otthonába és az idősek nappali klubjába karácsonyi képeslapokat küldtünk.
Osztályunkba hagyomány az ünnepváró adventi „csizmácskák” kinyitása minden decemberi nap reggeli. Ebben az évben szaloncukor,csoki, és adventi mese mellett adventi kihívás is várta a gyerekeket. Két feladatot kellett aznap megoldaniuk. Az egyik iskolába szóló volt, pl.: Segíts ma egy olyan társadnak, akivel kevesebbet szoktál kapcsolatban lenni. A mások feladat otthonra szólt, pl.: Segíts ma édesanyádnak megteríteni vacsorakor. Természetesen ezeket a kis kihívásokat személyre szabtam. Nagy örömmel töltött el, hogy másnap boldogan meséltek a kihívás megvalósításáról, élményeiről.
Az órán arról beszélgettünk, hogy a gyerekek azzal, hogy segítenek, mekkora örömet tudnak szerezni a szülőknek. Így karácsony táján épp aktuális téma az ajándékozás, a karácsonyfa, lelkünk és környezetünk díszbe öltöztetése. Ennek apropóján azokkal a jócselekedetekkel díszítettük fel a karácsonyfánkat, amivel a gyerekek a szüleiket szeretnék megörvendeztetni.
Karácsony közeledtével, a gyerekekkel arról beszélgettünk, mivel tudunk mosolyt csalni egymás arcára, mivel tudunk családtagjainknak örömet okozni. Házi feladatként az kapták, hogy jegyezzenek meg, legalább egy dolgot, amivel kedveskedtek szüleiknek, testvéreiknek. Másnap mindenki elmesélhette, milyen jót cselekedett. Minden gyerek rajzolt egy smile-t, és felragaszthatta egy napsugárral együtt a kedvességnapunkra.
A negyedik boldogságóránk témája a jó cselekedetek gyakorlása volt. Minden héten tartottunk kedvességnapot, amikor a gyerekek méginkább oda figyeltek arra, hogy kedves szavakkal, bánásmóddal illessék meg egymást. Ahhoz, hogy a gyerekek átérezzék, megérezzék egymás segítő erejét, egy kötél segítségével játszottunk. A gyerekek körbe ültek, és megmarkolták a kötelet, majd jelre megpróbáltak úgy felállni, hogy csak a kötélbe kapaszkodhattak. Így megtapasztalhatták, hogy közös erővel, egymást segítve mindenki sikerélményhez juthat. Majd csukott szemmel, mezítláb kellett a kötélen végig sétálni úgy, hogy közben két társa fogta a kezét és így segítették őt. Különböző szituációs helyzeteket teremtve beszélgettünk arról, hogyan, miben tudjuk még egymást segíteni. El játszottuk a „Mi jót tettél Nyuszi pajtás?” játékot is. A játék során azt tapasztaltam, hogy a gyerekek megértették miről is szólt a mostani boldogságóránk, és ezt követően igyekeztek is e szerint cselekedni. Zárókörben meghallgattuk a hónap dalát, s közben a gyerekek tovább játszották a” kötélen sétálós” játékunkat.
Az órák legtöbb részét légzőgyakorlatokkal szoktam kezdeni, de ebben a hónapban már teljesen mellőzni kényszerültem a járványhelyzet miatt. Helyette a fény vezetése gyakorlattal kezdtünk kicsit „átmelegítve” magunkat.
Ezt követően a „Mit hoztál ma?” elnevezésű gyakorlattal kezdtünk, melyet én kezdtem, hogy megkönnyítsem a dolgukat. Nehezen ment nekik, így meg kellett engednem, hogy bármilyen betűvel kezdődhessen a szó, amivel megérkeztek. A bemelegítések után páros munkában bemutattak egy-egy jócselekedetet, a többieknek ki kellett találniuk, hogy miről is van benne szó. Ezek után pedig a kézikönyvben szereplő történettel ismerkedtünk meg, s beszélgettünk olyanokról is, hogy vajon miért pont egy paralimpiai rendezvényen játszódhatott le ez az esemény; miben mások ezek az emberek; miért sokkal segítőkészebbek, toleránsabbak, s hogy mások nem lehetnek-e hasonlóan szociálisak.
Versenyt indítottunk egy hétre, a „Csalj mosolyt az arcokra!” nevezetűt. Nyomtattam nekik táblázatot, amiben vezethetik; s megbeszéltük a szabályokat. A jutalmat a szünet előtti utolsó tanítási napon kapták meg, bár a versenyt hamarabb lezártuk. Úgy döntöttem, hogy két tanulót díjazok (csokit és saját készítésű angyalkát kaptak), mert egyrészt magasan a többiek fölött teljesítettek, másrészt egyikük fiú, másikuk lány. Így gondoltam igazságosnak.
Decemberben adventi naptárat is készítettünk, a róluk készült csoportos képeket szúrtuk ki a faliújságra egy fenyőformára. Sokkal több képet nyomtattam, mint amennyi kellett volna, (a múlt évekből is), boldogan válogattak köztük. Ebben felhasználtuk a múlt havi „Néma fotós” gyakorlat jobban sikerült képeit is. Ezt a képet töltöm fel ebben a témakörben.
A tanulók megajándékozták egymást. Kihúztuk a neveket, ahogy szoktuk, és kis meglepetéssel készültek.
Sajnos szomorú esemény is történt nálunk: egy tanuló távozott az osztályból (dec. 14-én!; karácsony előtt) hosszú hercehurca után, ugyanis nevelt gyerek lévén áthelyezték 7 hónapos bizonytalanság után új nevelőszülőhöz az édesanyja közelébe, aki néhány éve a Dunántúlra költözött. Egy emlékkönyvvel engedtük útjára, melybe mindenki írt néhány gondolatot, s teleraktuk fényképekkel is. (Kicsit visszacsúsztunk így a társas kapcsolatok témához, de volt köze a jócselekedetekhez is…) Osztályfőnöki órán elbúcsúztunk tőle.
Amiben még fejlődnünk kell: a jótékonykodás. Iskolánk csatlakozott a Mosolymanó programhoz, az osztályom azonban nem vett részt rajta, hiába próbáltam reklámozni a körükben. Tény, hogy sok a hátrányos helyzetű, problémás tanuló (család), de szerintem nemcsak azt kell megtapasztalniuk, hogy milyen állandó támogatásban részesülni, hanem azt is, hogy milyen az, ha ők támogatnak másokat (egymást szívesen megajándékozzák, de ismeretleneket nem). Tény, hogy sokan élnek nehezebb körülmények között, de nem mindenki. Jövőre erre kell a legnagyobb hangsúlyt fektetnem.
A hónap témája a Jó cselekedetek gyakorlása volt. December, az ünnepek révén, bőven ad lehetőséget ennek gyakorlására. Én ezúttal a Mikulás hetével kötöttem össze ezt, minden napra becsempésztem valamit a témával kapcsolatban. Relaxációs gyakorlatokat végezzünk. Meghallgattuk és táncoltunk Bagdi Bella Jó emberré csak a szívemmel válhatok címü dalára, ill. énekeltük a Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek dalát. Elmeséltem a gyerekeknek Bezzeg Andrea Szívem kertje című meséjét, mely után beszélgettünk arról, hogy mit is jelent jót cselekedni. Mi a különbség jó és rossz között? Volt e már olyan, amikor valami jót tettél és megdícsértek érte? Beszélgettünk Szent Miklósról és arról, hogy ő milyen jót tett az emberekkel. Szituációs gyakorlatokat játszottunk. Elkészítettük kedves Napocskánkat, melyre azon gyerekek jele is felkerült, akik éppen hiányoztak. A hét folyamán végig figyeltünk egymásra, hogy valami kedveset tegyünk, hogy segítsünk egymásnak.
Jobb adni, mint kapni
A foglalkozást a jó cselekedet, önzetlenség, segítőkészség fogalmának megbeszélésével kezdtük.
Példákat kerestünk a saját életünkből , és az általunk ismert mese-, film-, olvasmányélményekből.
Megnéztük a kőleves című népmesét, majd beszélgettünk a szereplők tulajdonságairól, a mese tanulságáról.
Advent-hez kapcsolódva a gyerekek általuk végrehajtható jó cselekedeteket fogalmaztak meg. Kis szívecskére írták és rajzolták.
Adni jobb, mint kapni.
Látni más arcán az örömöt, amit Te okoztál a meglepetéssel, egy kis jó cselekedettel.
Jön a karácsony és az ajándékozás. Beszélgettünk, hogy ki mivel lepi meg a szüleit, szeretteit. Nagyon örültem, hogy mindenki készít vagy vesz valamilyen ajándékot a család tagjainak. A nagyszülőkhöz nem tudnak elmenni látogatni a vírushelyzet miatt, ezért küldenek videókat, képeket, amivel megszépíthetik az idősebbek magányos napjait. A mai helyzet miatt nagyon sok a magányos ember, akiknek egy szép üdvözlet pár jó szó is sokat jelenthet. Volt olyan gyerek, aki a társaságát adná ünnep alkalmából a hajléktalannak. Most jönnek a „cipősdobozok” a szerencsétlenül járt emberek megsegítése, hogy legalább ilyenkor ne érezzék egyedül magukat.
Miért csak ilyenkor? Kérdezték sokan. Jó lenne egész évben segíteni őket, gondolni rájuk.
Mi lenne a legnagyobb jó cselekedet, amit adhatnánk?
Válaszok: meleg étel, pénz, társaság, ruha. Igen, ezektől rövid ideig jól érzik magukat, de nem oldódott meg a problémájuk.
De miért hajléktalanok? Nincs fedél a fejük felett. Volt egy ötlet, akkor készítsünk házat nekik. Csoportokba álltak össze és mindenki elkészítette a házat, amiben élhetnének. Mivel nem volt más anyagunk, ezért a tanteremben talált papírokból építkeztek. Színessé tették és több lakót is költöztettek egy helyre. A képeken ez látható lesz. Sajnos ezt mi nem tudjuk megvalósítani, de így talán olyan felnőttek lesznek, akik nem mennek el az elesett emberek mellet és próbálnak nekik segíteni.
Kértem, hogy egy hétig írják le a jó cselekedeteiket, nem kellettek nagy dolgok, hogy másoknak örömet okozzunk. Ebből készült egy plakát, valaki még fényképet is küldött, vagy rajzolt.
A december nagy része azzal telik el, hogy egymást meglepjük, „angyalkázás”, ajándékozás az utolsó napon. Nem az számít mennyit költünk, hanem a személyre szóló ajándék, pár kedves sor.
Az számít, amit egymásért teszünk. Adni a legjobb dolog a világon!!!
A gyerekek levélben számoltak be jócselekedeteikről a Jezuskának. Lerajzolták, illetve pár mondatban leirtak azokat a dolgokat, amiket ők jónak gondoltak.