Az év utolsó napjai is a jó cselekedetek jegyében teltek. December 6-án pirosba öltöztek iskolánk tanulói, pedagógusai. Mi mikulásfejet színeztünk, amivel minden alsós gyereket megajándékoztunk.
Boldogító jó cselekedetek
Kossuth Lajos Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A jó cselekedetek gyakorlása.
A téma a karácsony ünnepkörhöz remekül beilleszthető volt. Fotó és videó nem sok készült. Ám hiszitek vagy sem, amikor egy-egy igazán jó feladatot meg tudtunk valósítani, az nem volt félbe szakítható, és nem volt megzavarható. Sem fotózással, sem videófelvétel készítésével. Tudom, hogy mennyire fontos a dokumentálhatóság. De vannak pillanatok, amikor tanítvány és pedagógus is átszellemül… S azt hiszem, a mi küldetésünknek ez a célja, hogy amit közvetíteni szeretnénk, az valósan célba érjen.
A témákhoz tartozó dalok, a zenehallgatás elengedhetetlen része nemcsak a boldogságóráinknak, hanem napjainknak is. A gyerekek már közösen énekelve várták társaikat a terembe belépve. Mosolygós, vidám hangulatot adva a nap kezdésének.
A hónap és az advent kapcsán a gyerekek kedves/jó cselekedeteikkel ajándékozták meg egymást. Például segítettek kipakolni egymásnak. A később érkezőknek elmondták, ha lemaradt valami fontos információról. Ha valaki testnevelés órára lassabban öltözködött, a segítségére siettek…
S mivel mással jót cselekedni kapcsolatok kialakítása és ápolása nélkül nem lehet, az osztályközösségünk is sokkal jobban működik. A gyerekek tudják, számíthatnak az „osztálytesókra”, s a tanító nénijükre. S a társas kapcsolatokra, a jó kapcsolatokra a mai világunkban főleg nagy szükség van.
A hiányzó és beteg gyerekeket a szüleik által vontam be a témánk feladataiba. A jelenlévőkkel többször eljátszottuk a Mit hoztál ma? című feladatot. A Vigyázz az egészségedre! feladatban a kis elsőseimmel inkább szájmaszk minta tervet készítettünk. Az adventi időszakban sokat beszélgettünk arról, hogy otthonukban, nagyszüleiknél milyen jó cselekedeteket vihetnek véghez. Madáretetőket készítettünk és helyeztünk el iskolánk területén. Valamint a betegeink otthon a szüleikkel az otthonukban. Záró köreinkben a gyerekek értékelték önmagukat és egymást is. Az adventi zsákocskáink jócselekedet kártyákat is rejtettek magukban. Azok a tanulók, akik már tudnak olvasni, segítettek társuknak a felolvasásban. Fejezd be a mondatom játékunkban a Pozitivity ráadás feladatot váriáltam meg. Amiben csak lehet részt vettem, hiszen minta vagyok mindenféle szempontból számukra. Valós és hiteles, s ők leképezik cselekedeteim, tetteim az egymáshoz való kapcsolatukban. Játékainkban, a feladatok megoldásaiban, beszélgetésekben szívesen vettek részt. Úgy éreztem őszinték is voltak, s örömmel csacsogták a szünetben ez az óra is milyen jó volt♥️!
Kedves Kollégák!
December hónapban megannyi jó cselekedetet vittek véghez a gyermekeim. Nagyon büszke vagyok rájuk! Mindig nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy együtt, egy csapatként dolgozzunk, tanuljunk, szeressük egymást. Az ünnepvárás méginkább felerősítette ezt az érzést és cselekvésre késztetett mindannyiónkat.
1. Az adventi időszakot egy óriás adventi naptár készítésével kezdtük. Mindegyik kis tanuló egy-egy jókívánságot rejtett el az általal készített kis ablakban, ezeket minden nap kihúzta valaki és felolvasta az osztálynak. Nagyon kedves, szívmelengető üzenetek születtek.(-:
2. Egy nagyon kedves kislányunk hosszú időre karanténba került. Minden osztályprogramból, műsorból, közös éneklésből kimaradt, ezért elhatároztunk, hogy elmegyünk hozzá látogatóba. Természetesen a szigorú egészségügyi szabályokat betartottuk és az albalakon keresztül integettünk neki és énekeltük el a kedvenc karácsonyi dalunkat. Ajándékba pedig az álalunk készített mézeskaláccsal leptük meg.
3. Iskolánk ebben a hónapban „ADD a CSOKID” kampányt hirdetett, melyben az egészségügyi dolgozók számára ajánlottak fel a tanulóink egy-egy tábla csokoládét. A helyi mentőállomás dolgozóit is megleptük egy díszdobozzal, amelyet minikoncerttel kísérve adtunk át.
4. A szülőknek online karácsonyi műsorral készültünk és egy kedves kis riporttal, amelyben a gyerekek egy-egy mondatban elmondhatták, hogy mit is jelent nekik a Karácsony!
5. Temészetesen a madáretetőről sem felejtekztünk meg. Újrahasznosítottuk a kakaós, műanyagüvegeket, amelyet az iskola udvarán lévő fákra helyeztünk el.
…és még számtalan kedves, örömteli pillanat, közös fadíszítés, mézeskalácssütés, minikoncert egy idős néninek…szívmelengető, felemelő, ünnepi…Mindenkinek nagyon boldog, békés, szabadabb új esztendőt kívánunk!
Hátra rajz! Napindító kedves üzenet tolmácsolása rajz formában, jókívánságok lejegyzése karácsonyi motívumokra, majd összeállítottunk egy listát a jó cselekedetekről:: ami már megtörtént és amit még megtehetünk. Így készülve a szeretet ünnepére.
A jó cselekedetek gyakorlása témakört az adventi készülődés időszakában valósítottuk meg. A kedvelt relaxációs gyakorlatok után, Boldog Dóra mesehallgatásra hívta a gyerekeket, ami Bezzeg Andrea: Szívem kertje c.története volt. Kitartóan és türelemmel hallgatták a mesét, figyeltek tartalmi mondanivalójára,ami elindította bennük a segíteni akarás érzésének megélését. A mese után resztoratív-kör keretében, megbeszéltük a gyerekekkel, volt -e olyan amikor jót tettek, illetve történt- e olyan, amikor cselekedetük miatt szégyellték magukat. Nagyon sok élményt jelenítettek meg és az is tükröződött mondanivalójukban,hogy hogyan tudnak rossz cselekedeteket jóvá tenni. A fokozódott beszédaktivitásuk által, nagyon sok erkölcsi értéket közvetítettek társaik felé, ami szociális érzékenységük mutatója is egyben. Ezután bizalom-játékokat játszottunk, amikor is önkéntelen párválasztás (azonos kártyát választó gyermekek kerültek párba) történt és társakra kellett rábízniuk magukat úgy,hogy egyikőjük csukott szemmel, a másikójuk társukat átkarolva, segítve vezette körbe körkötélen, majd cseréltek. Ezután elmondták, hogy mit is éreztek, mi alapján bíztak meg társukban (segítőkészség, a támasznyújással biztonságérzet stb.). A következő játék az egész csoportra vonatkozott, mindenki leült a szőnyegre körkötelet fogva és egyszerre kellett felállni a csoport gyermekeinek úgy , hogy nem engedhették el a kötelet,de társaikat segíteniük kellett. Érezhető volt a közös összefogás és mindenki segítésének érzése, nagy örömmel töltötte el a gyermekeket és az, hogy minden társuk sikeresen fel tudott állni , ez már a kialakult és működő csoportkohézió mutatója. Legvégül a jó cselekedetek fenyőfájára mindenki ragaszthatott egy saját jelével ellátott szívet, amire saját kezűleg rárajzolta azon társai jelét akikkel valamilyen jót cselekedett. Miközben felragasztották a fára a szíveket meghallgattuk Bagdi Bella – Jó emberré csak a szívemmel válhatok c.dalát. Végezetül megbeszéltük azt is, hogy nem csak az ünnep várás időszakában, hanem az év minden napján cselekedhetünk jót, segíthetünk másokon , örömet szerezhetünk ezáltal.
A jócselekedetek hónapja
Ez a hónap sajnos nem teljesen úgy sikerült, ahogyan szeretem volna. Két nappal a Mikulás ünnepség előtt, egy gyors teszt alkalmával kiderült, hogy elkaptam a covid vírust és a helyzetre való tekintettel azonnali hatállyal karanténba küldték az egész csoportunkat.
Úgy tűnt, hogy én már ebben a hónapban nem is fogok dolgozni, de szerencsére 12 napos lázas betegség után az utolsó héten már be tudtam menni a munkahelyemre, így maradt egy kevéske idő a boldogságóra megtartására is.
Nem tudtam mindent megtartani, amit elterveztem, de úgy érzem azért a gyerekeknek így is sikerült átadnom azt, amit szeretem volna. Bezzeg Andrea: Szívem kertje című meséje után beszélgetünk a gyerekekkel, hogy ki miben szokott segíteni otthon a szüleinek. A beszélgetés nehezen indult, mert először nem nagyon értették, hogy mit jelent az, hogy segítenek a szüleiknek, de miután megértették, nem győzték mesélni, hogy miben és hogyan szoktak segíteni. A beszélgetés után a mesében lévő versikét többször elmondtuk közösen.
A dalok hallgatása már rendszeressé vált a csoportunkban. A gyerekek mindegyik dalt szívesen hallgatják. Van, amikor csak háttérzeneként használjuk és van, amikor táncolnak és énekelnek is rá, hangulatuktól függően.
Az eredeti programban lévő terveim szerint előre elkészített kis fenyőfácskákat hópelyhekkel díszítették fel a gyerekek. Ebbe a tevékenységbe úgy csempésztem egy kis boldogságórás lehetőséget, hogy megkértem őket, hogy annyi hópelyhet tegyenek a fára, amennyi jócselekedetet szeretnének csinálni ebben a hónapban. Páran, a nagyobbak közül, azt is elmesélték, hogy miket szeretnének csinálni. „Segíteni a szüleiknek a takarításban, sütésben, főzésben, mosásban, kivinni a szemetet, vigyázni a kistestvérükre, felseperni az udvart, ajándékokat készíteni a szeretteiknek, stb.”
Közösen elkészítettük a jócselekedetek fáját. Ezt a csoportszobában helyeztük el és ledlámpás égővel körbedíszítettük. A gyerekek sokáig gyönyörködtek benne.
A negyedik lépcsőfokra is felkerültek az utolsó pillanatban a jócselekedetek jeleként a kis szívecskék.
A könyvben ajánlott játékokból még szívesen megcsináltam volna a gyerekekkel párat (jóságos manók, gyógyító szívecskék készítése, angyalkák), de sajnos erre már nem maradt elég időnk ebben a hónapban. (Majd jövőre ezt is beiktatom.)
A szünet előtti utolsó napon a mi kedves asszisztensünk lánya nagyon jó cselekedetet csinált velünk. Behozta a csoportunkba egyik kedvenc háziállatát (egy nagyon aranyos kis fehér sün leánykát), aminek a társaságában eltölthettünk egy kellemes félórát. A gyerekek nem győztek hálálkodni a csodálatos meglepetésért.
Igy összeségében elmondhatom, hogy a nehézségek ellenére egy nagyon jó hónapot zártunk ismét.
A Napsugár csoportban nagy örömmel vártuk a karácsonyt, ezért a csoport saját készítésű karácsonyfával díszítette fel a csoport szobáját. Izgatottan fogadták a gyermekek a nagy méretű karácsonyfa sablont, amit mindenki a megbeszéltek alapján, saját egyéni kézügyességének megfelelően színezhetett ki. A nagycsoportosok örömmel segítettek kisebb társaiknak a színezésben, sok jó ötlettel ösztönözték társaikat a munkára. Közben kötetlen beszélgetést kezdeményeztünk a karácsonyi szokásokról, mindenki elmondta mi náluk a családban a szokás, mit szeretne kapni a Jézuskától.
A színezés során a társas kapcsolatok kiépítése, ápolása, egymás segítése és a finommotorika fejlesztése került előtérbe a gyermekek között.
A vírusos helyzet miatt a csoport létszáma lecsökkent, ezért a környezetünkben lévő madarakra figyeltünk. A gondoskodásunkra nagyon rászorulnak. Ötvöztük a madáretető készítésekor a természetes anyagokat és a környezettudatosságot.De a legnagyobb élmény az első beszálló kismadár látványa volt!
Ebben a hónapban a” Boldogító jócselekedetek „témát dolgoztuk fel óvodánk mind a hat csoportjában.Az Adventi ünnepkörhöz kapcsolódóan Minden csoport igyekezett valamilyen jót cselekedni , valamivel megörvendeztetni, megajándékozni a szomszéd, esetleg minden többi csoportot. A jelenlegi helyzetre való tekintettel több csoport óvónénije is úgy döntött hogy, báb előadással örvendezteti meg óvodánk gyermekeit.A nagyobbak Betlehemes műsort adtak elő, de volt olyan csoport is akik a szomszéd csoportot látták vendégül egy kis szeretetvendégségre, vagy a szülőket örvendeztették meg egy karácsonyi ajándék videóval, vagy egy sajátkezüleg elkészített ajándékkal. Azt gondolom mindannyian átélhettük a jó cselekedetek okozta apró örömöket.