A boldogító jócselekedetek hónapja keretein belül arról beszélgettünk a tanulókkal, hogy mik azok a mindennapi tevékenységek, amelyekkel örömet okozhatunk társainknak. Szó volt arról, hogy ahhoz, hogy nem csak tárgyakkal lephetjük meg barátainkat, osztálytársainkat, hanem kedves szavakkal, segítőkészségünkkel és együttérzésünkkel is. A közös beszélgetést követően minden tanuló kihúzta egy osztálytársa nevét egy kalapból, akinek meglepetés karkötőt készíthetett. Az ékszerekre felkerült annak a neve, akinek készítették, illetve arra kértem a gyerekeket, hogy olyan színű gyöngyökből készítsék el az ajándékukat, amelyik szín szerintük leginkább illik a leendő tulajdonosának.
A tanulók nagyon élvezték az ajándékkészítést és a végén mindenki elégedett volt a kapott karkötőkkel.
Boldogító jó cselekedetek
Arról beszélgettünk pár órán keresztül, hogy hogyan tudunk másokkal és magunkkal jót tenni. Mindenki elmondhatta az ötleteit és készítettek egymás számára meglepetéseket.
A foglalkozás során elénekeltük a hónap dalát. A gyerekekkel beszélgettünk az adott témáról, majd mindenki elkészítette a szájmaszk ötletét. Egész igényes munkák születtek. A rajzok elkészítése után még játszottunk egy kicsit pár közösségépítő játékot.
A Boldogságóra program negyedik hónapjának témája a jó cselekedetekről szól. Minél több embernek tudunk adni, annál jobban érezzük, hogy kivirágzik az életünk.
„A kedvesség veled kezdődik: amikor jót teszel valakivel, és a címzett örül neki, boldoggá teszi, hálás érte, s a tőled érkező kedvesség arra ösztönzi, hogy ő is tegyen valamit másokért. És ez így megy tovább. A jócselekedeteknek hullámként tovaterjedő hatásuk van. Egy jótékony cselekedet egy sor jótékony tettet indíthat el.”- ez a gondolat vezérelte a hónap foglalkozását, melynek keretében apró kézzel készített ajándékkal leptük meg iskolánk legkisebb tanulóit, az elsősöket. Ezen túl az utolsó tanítási napon, a téli szünet előtt, egy rendhagyó órát tartottunk, melynek keretében igazgató nőnk is meglepetéssel készült: kedves bemutatót állított össze a karácsonyi hagyományokról, világszerte hogyan ünneplik a szeretet ünnepét, valamint német süteménnyel vendégelte meg az osztályt. A tanulók egymásnak kedveskedtek apró ajándékokkal. Tapasztalat, hogy nagyon zavarban voltak, amikor egymásnak át kellett adni a kis csomagokat. Nincs kellő tapasztalatuk, szókincsük az adott helyzetre.
Ebben a hónapban a megszokottakat kicsit kibővítettük, azt találtuk ki, hogy a szokásos mézes süti sütés nem csak saját részre történik, hanem megkínáltunk mindenkit, akik az óvodával valamilyen kapcsolatban vannak,/ innen hordják az ebédet, boltosokat, hivatali dolgozókat/ A fiúk diót törtek, segítve a lányok munkáját. Sütés közben Bella dalai szóltak, jó hangulatot teremtve a tevékenykedéshez.
Így érzékelték a gyerekek, hogy a sütivel hogyan okozunk boldogságot az embereknek, hogyan csalunk mosolyt az arcukra.
Beszélgettünk arról, hogy milyen boldogság az az anyukáknak, ha segítenek a szobájukban rendet rakni. Jó hangulatban telt el a foglalkozás.
A gyermekekkel megbeszéltük, higy mit jelent a jó cselekedet. Mi a különbség a jó és a rossz között? Hogyan lehet jót tenni szüleinknek, a felnőtteknek és a kis barátainknak. Nagyon szép kis megoldások születtek. Örömmel hallgattuk a jó cselekedeteket!
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
December a szeretet, a figyelmesség, az ajándékozás hónapja. Várjuk a Mikulást, a karácsonyt, a meglepetéseket, az együttlét csodáját. Izgalmas időszak ez, ahol ajándék lehet a jócselekedet, mint a segítségnyújtás, figyelmesség, kedvesség…
Témánk feldolgozásának kezdetén meghallgattuk Bagdi Bella Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát. Ezután elmeséltem nekik a Szívem kertje című mesét, ami rávezette a gyermekeket arra, hogy a jócselekedetekkel magunknak is, és másoknak is örömet okozunk. Mindenki elmondhatta, hogy ki milyen jócselekedettel lepte meg otthon a szülőket, barátokat, szomszéd nénit. A gyermekek kiszínezték a meséhez kapcsolódó színezőt.
Ezután mindenki kapott egy előre kivágott szívecskét, amibe belerajzolhatta annak a társának a jelét, akivel valami jót cselekedett. Ez nagyon tetszett nekik, többen érzelmi alapon rajzoltak jeleket: aki a barátja, akinek segített az öltözésben, cipőfűző megkötésében… Jó érzés volt látni, hogy a gyerekek örömmel segítenek egymásnak.
Mivel csak online – módon tudtunk tanulni, egy kollázst hoztunk létre.
Foglalkozásterv 4. – Boldogító jó cselekedetek
A Boldogságóra vezetője:
Jeney Gabriella
Kaposvári Nemzetőr Sori Központi Óvoda, 2020/2021-es tanév
Bojtocska csoport, 3-4 éves korosztály
Szervezési feladatok
-csoportszoba előkészítése
-hangulatjelző kártyák elhelyezése
-jelek előkészítése
Ráhangolódás
Ha valakivel jót teszünk, az ránk is jó hatással van:
– elfogadóbbak, megértőbbek leszünk
– látva mások nehézségeit, jobban értékeljük amink van
– fejlődik az önbizalmunk, optimizmusunk, hasznosnak érezzük magunkat
– nem kell hozzá semmilyen különleges tehetség
– egy kedves szó, egy mosoly, egy segítő kéz nem kerül semmibe, mégis hatással van belső jóllétünkre is
Olyan aprónak tűnő, de sokat jelentő dolgokat gyűjtünk össze a gyerekekkel, amik segítenek anyának, apának, testvérnek:
-kivinni a szemetet
-leszedni a ruhát a szárítóról
-segíteni törölgetni, söpörni
-enni adni a kutyának, cicának
-elpakolni a játékokat kérés nélkül
-megmasszírozni anyát, apát
Relaxáció
„Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj…”
Az almaszedésnél felfelé nyújtózunk, a szőlőszedésnél előre hajolva tesszük ezt.
Meghallgatjuk Bagdi Bella: „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát.
Jelentésteremtés
„Kalácssütés”
Megbeszéljük, hogy finom foszlós kalácsot sütünk. Ehhez kérem a gyerekek segítségét. A szakács sorban elmondja, hogy mire van szükség, a gyerekek választják, hogy mivé változnak. Amikor minden hozzávaló megvan, a tésztát koszorúformájúvá alakítjuk és kezdődhet a dagasztás: Mindenki az előtte ülőnek óvatos, puha mozdulatokkal gyúrja át a hátát, vállát, karokat, fejtetőt. Majd megfordítjuk a tésztát és újra kezdődik a gyúrás.
Amíg a tészta kel, a gyerekek csukott szemmel egymás hátára hajtják a fejüket. Miután megsült, megszórjuk porcukorral – simogatás – majd felszeleteljük.
Jelentésteremtés mesével
Triangulum hangjára odaröppen hozzánk a boldogság kék kismadara, hogy ő is velünk hallgassa a mesét. „Kerekerdő kalandra hív téged, hallgasd, mit súgnak a tündérek,
hipp-hopp, tárd ki a szíved kapuját,
mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
Tikk-takk ketyeg a kis óra,
ezt üzeni neked a Boldogság Madara”
Majd elmesélem Bartos Erika: Bábszínház című meséjét.
A mese után megbeszéljük, hogy:
– mire készültek a barátok?
– mi történt Dömével?
– magára hagyták Dömét a barátai?
– hogyan segítettek rajta?
Reflektálás
„Csipegető”
A gyerekek párosával egymással szembe ülnek. Egy kosárba összekeverve apró kockákat és gyöngyöket teszünk. A gyerekeknek csukott szemmel kell kiválogatniuk a kosár tartalmát. Egyikük a kockákat, másikuk a gyöngyöket keresi.
Téma továbbadása:
– munkafüzet 32-33. oldalán található feladat otthoni megoldása
Felhasznált irodalom
• Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke – Tabajdi Éva:
Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella – Bezzeg Andrea:
Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella: Világomban minden rendben van cd
• Honnan hová? – Egyénre szabott fejlesztés az óvodában
Novum szakkönyvek, Novum Könyvklub Kft.
• Szabó Borbála: Mozdulj rá!
Mozgással kisért vers-és mondókagyűjtemény
Logopédia Kiadó 2002
• Batáné Murányi Erika – Kis Gyuláné – Koncz Antónia:
Ugróiskola – Szemezgető 1. osztály
Műszaki Könyvkiadó 2009
• Bartos Erika: Bogyó és Babóca meséi
Pozsonyi Pagony Kiadó 2015
• Lovas Mihályné – Tarr Ágnes:
Varázstükör – Drámapedagógiai játékgyűjtemény óvodásoknak
a kommunikációs neveléshez
Készült a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány támogatásával 2002.