Gyümölcssalátát,gyümölcskosarat és zöldségállatokat készítettünk.
Boldogító jó cselekedetek
Mivel csak online – módon tudtunk tanulni, egy kollázst hoztunk létre.
Foglalkozásterv 4. – Boldogító jó cselekedetek
A Boldogságóra vezetője:
Jeney Gabriella
Kaposvári Nemzetőr Sori Központi Óvoda, 2020/2021-es tanév
Bojtocska csoport, 3-4 éves korosztály
Szervezési feladatok
-csoportszoba előkészítése
-hangulatjelző kártyák elhelyezése
-jelek előkészítése
Ráhangolódás
Ha valakivel jót teszünk, az ránk is jó hatással van:
– elfogadóbbak, megértőbbek leszünk
– látva mások nehézségeit, jobban értékeljük amink van
– fejlődik az önbizalmunk, optimizmusunk, hasznosnak érezzük magunkat
– nem kell hozzá semmilyen különleges tehetség
– egy kedves szó, egy mosoly, egy segítő kéz nem kerül semmibe, mégis hatással van belső jóllétünkre is
Olyan aprónak tűnő, de sokat jelentő dolgokat gyűjtünk össze a gyerekekkel, amik segítenek anyának, apának, testvérnek:
-kivinni a szemetet
-leszedni a ruhát a szárítóról
-segíteni törölgetni, söpörni
-enni adni a kutyának, cicának
-elpakolni a játékokat kérés nélkül
-megmasszírozni anyát, apát
Relaxáció
„Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj…”
Az almaszedésnél felfelé nyújtózunk, a szőlőszedésnél előre hajolva tesszük ezt.
Meghallgatjuk Bagdi Bella: „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát.
Jelentésteremtés
„Kalácssütés”
Megbeszéljük, hogy finom foszlós kalácsot sütünk. Ehhez kérem a gyerekek segítségét. A szakács sorban elmondja, hogy mire van szükség, a gyerekek választják, hogy mivé változnak. Amikor minden hozzávaló megvan, a tésztát koszorúformájúvá alakítjuk és kezdődhet a dagasztás: Mindenki az előtte ülőnek óvatos, puha mozdulatokkal gyúrja át a hátát, vállát, karokat, fejtetőt. Majd megfordítjuk a tésztát és újra kezdődik a gyúrás.
Amíg a tészta kel, a gyerekek csukott szemmel egymás hátára hajtják a fejüket. Miután megsült, megszórjuk porcukorral – simogatás – majd felszeleteljük.
Jelentésteremtés mesével
Triangulum hangjára odaröppen hozzánk a boldogság kék kismadara, hogy ő is velünk hallgassa a mesét. „Kerekerdő kalandra hív téged, hallgasd, mit súgnak a tündérek,
hipp-hopp, tárd ki a szíved kapuját,
mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
Tikk-takk ketyeg a kis óra,
ezt üzeni neked a Boldogság Madara”
Majd elmesélem Bartos Erika: Bábszínház című meséjét.
A mese után megbeszéljük, hogy:
– mire készültek a barátok?
– mi történt Dömével?
– magára hagyták Dömét a barátai?
– hogyan segítettek rajta?
Reflektálás
„Csipegető”
A gyerekek párosával egymással szembe ülnek. Egy kosárba összekeverve apró kockákat és gyöngyöket teszünk. A gyerekeknek csukott szemmel kell kiválogatniuk a kosár tartalmát. Egyikük a kockákat, másikuk a gyöngyöket keresi.
Téma továbbadása:
– munkafüzet 32-33. oldalán található feladat otthoni megoldása
Felhasznált irodalom
• Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke – Tabajdi Éva:
Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella – Bezzeg Andrea:
Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella: Világomban minden rendben van cd
• Honnan hová? – Egyénre szabott fejlesztés az óvodában
Novum szakkönyvek, Novum Könyvklub Kft.
• Szabó Borbála: Mozdulj rá!
Mozgással kisért vers-és mondókagyűjtemény
Logopédia Kiadó 2002
• Batáné Murányi Erika – Kis Gyuláné – Koncz Antónia:
Ugróiskola – Szemezgető 1. osztály
Műszaki Könyvkiadó 2009
• Bartos Erika: Bogyó és Babóca meséi
Pozsonyi Pagony Kiadó 2015
• Lovas Mihályné – Tarr Ágnes:
Varázstükör – Drámapedagógiai játékgyűjtemény óvodásoknak
a kommunikációs neveléshez
Készült a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány támogatásával 2002.
Helvécia-Ballószög Általános Iskola Kossuth Lajos Általános Iskolája
Jócselekedeteiket karácsonyfadíszekre rajzolták a gyerekek.
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
Ajándékozás, adakozás öröme.
A december hónap tele van várakozással apró csodákkal. Ezt azonban ebben az évben igen sok tényező beárnyékolta. Mindezek felet igyekeztünk felülkerekedni, így a Mikulás ünnepséget közösen kint az udvaron kellemes környezetben tartottuk még.Mindezt folytattuk ,hogy az udvaron közösen gyújtottuk meg minden héten az adventi koszorún a gyertyákat. A karácsony közeledtével a fenyőfa díszítése is az udvaron történt közös énekléssel egybekötve. Mindezek mellett a saját csoportunkba is igyekeztünk meséssé varázsolni a várakozás pillanatait. Melyet beárnyékolta az a tény, hogy a 26 fős csoportomból december hónapra 6 és 10 fő között mozgot a gyerek létszám. A KARÁCSONYI hangulat megvalósításához
sokat énekeltünk ,meséltünk, sütöttünk, ajándékokat készítettünk. Mindezek mellett sokat gondoltunk a -rég nem látot csoporttársakra.
A megszokott kis reflexióval kezdtük a témánkat, Repülj karom, ha akarom… Bella dalát hallgattuk meg „Jó emberré csak a szívemmel válhatok”… Beszélgettünk arról, hogy mit is jelent a boldogító jó cselekedet, alaposan meg tudtuk közösen beszélni, és meg is értették a téma lényegét. Elmeséltem nekik a Tiszta kert történetét, melyen keresztül még jobban tudatosodott bennük az, hogy érdemes másokon segíteni, jónak lenni felemelő boldog érzés. Szituációs játékokon keresztül is nagyon jó többféle kissé humoros megoldásokat vetettek fel egy egy jó cselekedet érdekében. Pl: „Testvéremnek nincs étvágya: majd jól megettem” 😁 Anyu morcos: ” Nézetek vele egy jó filmet ” Két Nagyfiúk elveszi egy kisebb gyerek labdáját: ” Elmennék a boltba és vennék neki is egyet! ” Igazi kis gyermeki aranyos aranyköpések! Segítettek a kis madaraknak egy labirintuson keresztül eljutni fiókáikhoz hogy ne legyenek éhesek. Szerették élvezték értették a témát. Kedvenc daluk a „Pozitív gyerek vagyok” dallal zártuk napunkat és egy boldog önfeledt pozitív kis vonatot alkottak. 🙂👏👍🚂
Kedvességnap
Török Enikő
A Kincsek csapata úgy gondolta, hogy kedvességre nem csak a ,,kedvességnap” alkalmából van szükség, hanem mindig. De hogy minél több napra jusson a kedvességből, decemberben ,,kedvességdobozokat”, ,,kedvességfalat” készítettek. Ennek minden egyes fiókjába egy-egy kedves gondolat került.
Volt, aki egy beváltható jócselekedetkártyával kedveskedett szeretteinek. Ha valaki kihúzta a fiókot, a fiókban lévő kedvességet kérhette a ,,kedvességdoboz” alkotójától.
Kedvességnap
Török Enikő
A Kincsek csapata úgy gondolta, hogy kedvességre nem csak a ,,kedvességnap” alkalmából van szükség, hanem mindig. De hogy minél több napra jusson a kedvességből, decemberben ,,kedvességdobozokat”, ,,kedvességfalat” készítettek. Ennek minden egyes fiókjába egy-egy kedves gondolat került.
Volt, aki egy beváltható jócselekedetkártyával kedveskedett szeretteinek. Ha valaki kihúzta a fiókot, a fiókban lévő kedvességet kérhette a ,,kedvességdoboz” alkotójától.
Kedvességnap
Török Enikő
A Kincsek csapata úgy gondolta, hogy kedvességre nem csak a ,,kedvességnap” alkalmából van szükség, hanem mindig. De hogy minél több napra jusson a kedvességből, decemberben ,,kedvességdobozokat”, ,,kedvességfalat” készítettek. Ennek minden egyes fiókjába egy-egy kedves gondolat került.
Volt, aki egy beváltható jócselekedetkártyával kedveskedett szeretteinek. Ha valaki kihúzta a fiókot, a fiókban lévő kedvességet kérhette a ,,kedvességdoboz” alkotójától.