A gyermekekkel a csaladról beszélgettünk s ehhez kapcsolodoan jatszottunk énekeltunk verseltunk. Önmaguk megrajzolasa útan kiemeltek pozitiv tulajdonsagaikat megerősitve ezzel önbizalmukat.
Minden gyerek megfogalmazta mivel tett jót otthon vagy éppen az óvodában.
Boldogító jó cselekedetek
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
A gyermekekkel a csaladról beszélgettünk s ehhez kapcsolodoan jatszottunk énekeltunk verseltunk. Önmaguk megrajzolasa útan kiemeltek pozitiv tulajdonsagaikat megerősitve ezzel önbizalmukat.
Minden gyerek megfogalmazta mivel tett jót otthon vagy éppen az óvodában.
A hónap dala hallgatása közben színezték ki a gyerekek a hónaphoz tartozó kifestőt. A keresztrejtvény megfejtése után beszélgettünk az önzetlenségről és arról is, hogy jobb adni, mint kapni.
4 fős csoportokban elkészítettük az adventi koszorújainkat.A díszeken 4 fontos ígéretet fogalmaztak meg a gyerekek.
A szabad játék során gyakoroltuk a kedvességet: odaadni a másiknak a játékot, elkérni a játékot vagy befogadni őt a játékba. Gyakoroltuk az én és mi tudatban élést. Olyan szerepjátékokat kezdeményeztem, amiben bárki kaphatott szerepet, együtt találtunk ki kis történeteket. Építettünk egy állat parkot, ahol az állatok együtt éltek. A vasúti pályát, autópályát segítettek megépíteni a kisfiúk, a lányokkal meg ételeket készítettünk az állatoknak. Az együtt játszás jó érzéseket váltott ki belőlük. A mese „A Mikulás kesztyűje” az önzetlen jótettekről a jóságról szólt. Ezt mozgással, díszletekkel, aktív részvételükkel játszottuk el. A foglalkozást angyalok festésével zártuk, amit az anyukák megkereshettek a festett fenyőfán és elvihették haza.
Decemberben az ünnep közeledtével még inkább előtérbe kerülnek a jócselekedetek, az örömszerzés és a meglepetések. Ezért az óvodában is sok lehetőség nyílik ezek gyakorlására. Több napon keresztül dolgoztuk fel ezt a témát, melyet az Ezüsthajú angyalka mesével vezettünk be. A gyerekeknek nagyon tetszett a mese és szívesen osztották meg a gondolataikat a mesével kapcsolatban. Sokat beszélgettünk a gyermekekkel a közelgő ünnepekről, a szeretetről, meggyújtottuk az adventi koszorúnkon a szeretet lángját. A szokásosnál jobban figyeltek egymásra, és igyekeztek sok örömet szerezni a társaiknak, apró kis figyelmességekkel, a felnőtteknek pedig a szófogadással. A mese után a gyerekek is elkészítették a kis angyalkájukat és mindenki elmondta, hogy milyen jó cselekedettel fog segíteni otthon a szüleinek, amiket én le is írtam az angyalka mellé. Emellett, hogy átéljék „az adni jó érzését,” boldogan készítették a karácsonyi ajándékokat, amellyel megajándékozhatják szüleiket, megköszönve szeretetüket, ezzel erősítve családi kapcsolataikat is. Jó érzés volt, hogy az adventi időszak a szeretet, a megbecsülés, a békesség, együttműködés, az egymás segítése, a jó cselekedetek jegyében zajlott.
A negyedik hónapra már nagyon várták mindig a gyerekek a Boldogság Órákat,volt, aki minden nap megkérdezte,hogy lesz-e ma ,,kiskert”. Hogy nyomon tudja követni,megtanulta a hét napjait, és így tudta már, hogy melyik nap várható./hétfő,szerda,péntek/ A gyerekek megszerették, bár az udvarról hamarabb jöttünk be, mint a többiek,soha nem ellenkeztek,morgolódtak.
A Karácsony váráshoz jól illett a JÓ CSELEKEDETEK tündére,aki a Sárika-Márika Kicsi Mogyorócska nevet kapta.Minden alkalommal jött velünk a ,,KISKERBE”,de a csoportunkban is volt egy helye, ahonnan figyelhette a csoport életét,a jó cselekedeteket.Mindig megsimogatta a báb azokat a gyerekeket,akik otthon, vagy az óvodában segítettek,jó cselekedeteket végeztek.
Nagyon jó volt hallani, hogy mennyire sokat segítenek egy-egy hétvégén szüleiknek, nagyszüleiknek.A csoportban is egyre többször maguktól is észre vettek olyan alkalmakat, amiket elvégeztek./cipők megigazítása,papírtörlő összeszedése,kisebb társuknak segítés öltözésben stb./
Foglalkozást kezdő relaxáció:
„Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár” szöveg mondásával a madár szárnyalását utánozva a karunkkal mozgunk. Szabadon, a szabad szárnyalást érzékeltetve.
A végén a dagasztással zárjuk a mozgást, ökölbe szorított kézzel, vállakat felváltva felhúzva. Majd az ujjakat lerázva zárjuk a gyakorlatot.
Ráhangolódás:
Meghallgatjuk/elénekeljük Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dalát, énekelve, mozgássorral.
Jelentésteremtés:
Beszélgetőkör indítása a szőnyegen.
-Ki tudja, hogy mit jelent a jó cselekedet? Bekötni a társunk cipőfűzőjét, aki még nem tudja. Egy szép rajz, valakinek. Sőt, ha a kedvenc figuráját, állatát, vagy traktort rajzolunk, amit ő szeret. Segíteni elzárni a vízcsapot a mosdóban, ha nem tudja. Ha sír valaki, vinni neki egy papírzsebkendőt….. Stb.
– Kivel tehetünk jót? Csak azzal, akit szeretünk? Nem, bárkivel jót tehetünk, aki a környezetünkben van.
Mire van ehhez szükségünk? Egy kis odafigyelésre…. Ha egy kisfiúnak szeretnénk örömet szerezni, akkor rajzoljunk neki traktort, ha azt szereti, vagy vonatsínt segítsünk építeni, ha az a kedvence. Ha pl a madarakat szereti, barkácsolhatunk szép madarat a számára.
Kitől kaphatunk jót, jócselekedetet, kedvességet? Bárkitől, akár idegentől is. Csak egy pici odafigyelés kell.
Kinek esik jól a jó cselekedet? Annak, aki kapja, de annak is, aki adja. Adni éppolyan nagy öröm, mint kapni. Látni mások örömét, nagyon jó érzést vált ki bennünk is.
Miért van?
Az, aki adja, annak jólesik jót tenni mással? Igen. Aki kapja, annak jólesik? Igen.
Van olyan, hogy nem esik jól? Nem okoz örömet, ha segítünk másnak, máson? Akkor is megtesszük? Előfordul, hogy nem volt kellőképp körültekintő, aki adta, és nem okozott olyan nagy örömet. Pl egy kislány, aki babázni szeret, kevésbé örül annak, ha vonatpályát építenek neki. De! Ha máskor egyedül szokott játszani, mert nem volt barátja még a csoportban, és egy kisfiú vonatozni hívja, akkor vajon örülhet neki? Igen, bizonyára.
Hol érzed az örömet, amit az örömszerzés okoz? Hát persze, itt belül a szívedben. Így is összekapcsolódtok, jó érzéssel, szeretettel gondoltok egymásra, és barátok lesztek. Ez mindkettőtöknek jó.
A téma feldolgozása mesével:
Elmesélem Bezzeg Andrea: Szívem kertje c. meséjét és megbeszéljük, hogy Amália jól cselekedett-e először? Kedves volt-e? Ezzel megbántott-e valakit?
A seprű segített neki? Elmondta a történetét, amivel megmagyarázta, hogy neki is jót tesz, ha összeszedi magát és ügyeskedik, mások kedvére tesz, mert ez neki is örömet fog szerezni.
A foglalkozás lezárása:
„Angyalkás játékot” játszunk. Mindenki rárajzolja a jelét egy papírra. Azt egy kiskosárba dobjuk, majd húz belőle mindenki. Akit húzott, annak lesz ő a titkos angyalkája. Az angyalkák feladata, hogy jót tegyenek azzal, akit húztak. Figyeljenek oda jobban egymásra, vígasztalják meg, ha sír. Segítsenek a mosdóhasználatnál, az öltözésnél…. stb. Esetleg készítsenek neki apró ajándékot, egy szép rajzot, vagy gyurmafigurát… stb.
Karácsony előtti utolsó napon pedig felfedik az angyalkák magukat.
Reflexió
Eleinte nem igazán működött a jócselekedet, „angyalkás játék „fogalma. Azt gondolták a gyerekek, hogy otthonról kell csokit, vagy plüssöt hozni az általuk kihúzott gyermeknek.
Úgyhogy újra megbeszéltük, hogy mi mindennel lehet egymásnak jót tenni. Azzal, ha figyelünk arra, akit kihúztunk. Csendesen, észrevehetetlenül figyeljük, hogy mire vágyik, segítünk neki: ha nincs széke, viszünk neki, öltözésnél, vetkőzésnél, ruhaelrakásnál segítünk. Nem hagyjuk ott a mosdóban,… stb. Ilyen pici kedvességek kellenek. Ez bőven elég.
És azt is megbeszéltük, hogy most, ebben a hónapban, kezdtük, de ennek ne legyen vége. Nemcsak karácsonykor lehetünk egymással kedvesek. És persze nemcsak a kihúzott gyerekekkel.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
Ez a hónap a boldogító jó cselekedetek hónapja. Megerősítjük a gyerekeket abban, hogy a jó cselekedetek nem csak annak okoz örömet, aki kapja, hanem annak is, aki adja. Jó cselekedet lehet egy apróság is. Ha kedvesek és jó lelkűek vagyunk, az hat az egészségünkre. Igyekeztünk minden jó cselekedetet megbeszélni. „Elraktam a játékaimat, szót fogadtam anyának”- elsősorban ezeket gondolták a gyerekek jó cselekedetnek, mert ezekért őket megdicsérik. A dicséret büszkeséggel és örömmel tölti el őket. A pozitív pedagógia fontos része a dicséret, buzdítás, a pozitív példa. Ezeket alkalmazva érhetjük el gyermekeknél a szívből jövő jóságot, az önzetlenséget. Erre építettünk az ünnepvárás alatt is. A gyerekek nagy örömmel készültek az ünnepekre, izgalommal várták a Mikulást, aki az ablakon adta be a zsákját. Valamennyien részt vettek a mézes kalács sütésben, majd egymást és a szüleiket is megajándékozták a kisült mézeskaláccsal. Örömmel készültünk a karácsonyi ünnepségre, és nagyon nagy örömmel fogadták a fa alatt az ajándékokat.