Advent idején nyitottabbak, empatikusabbak vagyunk a segítségre szorulókkal szemben is (adománygyűjtés, cipősdoboz akció, stb.).
Számtalan apró gesztussal, cselekedettel bizonyítjuk a bennünk lakozó szeretet, empátia jelenlétét. Ezeket az apró megnyilvánulásokat segítünk felismerni azzal, hogy észrevesszük azokat és ráirányítjuk a gyermekek figyelmét, szóban is megfogalmazzuk, elismerjük a jócselekedetet. Már kiscsoportosaink is gyakran odafordulással veszik észre, ha valakit sérelem ért. A közös problémamegoldást mindenki örömmel nyugtázza, ami pozitív érzéseket ébreszt mindenkiben. Csillagot érdemel minden közösen végzett kis feladat is. A nagyobbacskák már mélyen átérzik és meg is fogalmazzák segítő tetteiket. Egyesek már rutinosan oldanak meg nézeteltéréseket bizonyítva a proszociális viselkedés belsővé válását.
A mi közös felelősségünk, hogy ezeket az apró jóságcsírákat – amik gyermekeinben lakoznak – addig nevelgessük, gondozzuk az elismerés mentén, míg szárba szökkenő jóságvirággá nem válnak a pozitív önértékelés és viselkedés formájában.
Boldogító jó cselekedetek
Megdöbbenve tapasztaltam, hogy a téma elején a gyerekek úgy érezték, ők nem szoktak jócselekedeteket végrehajtani. Aztán ahogy haladtunk előre, rájöttek, hogy nem nagy dolgokra kell itt gondolni. Onnantól szárnyra kaptak és csak jöttek a történetek… A témakör végére már mindenki magabiztosan készítette el saját díszét a karácsonyfára.
December hónapunk a Boldogító jó cselekedetekről szólt. Az ünnepek közeledtével egyébként is sokat beszélgetünk ilyenkor a családról, családtagokról, egymásnak nyújtott segítségről, szeretetről, ajándékozásról stb. A szőnyegen körben ülve meghallgatták a Szívem kertje című mesét. A mese megbeszélése után válaszoltunk a könyvben feltett kérdésekre. A munkafüzet 25. oldalán található színezőt mindenki kedve szerint kiszínezte, amelyen Amália hazarepül a seprűn. A papírból előre kivágott szívecske formát is kiszíneztük, majd egyesével elmondták, hogy kinek és miért adják. Végezetül meghallgattuk Bagdi Bella: Boldog vagyok című dalát, amelyre mozogtunk, táncoltunk.
Rimóci Szent István Általános Iskola
A gyerekek összegyűjtötték azokat a jó cselekedeteket, amelyeket szeretnének megvalósítási advent folyamán.
Decemberben a jó cselekedetek gyakorlása témaköréhez kapcsolódva gyöngyös és szalagos karkötőt készítettünk. A több színű fa gyöngyöket felfűztük gumis damilra és különböző színű szaténszalagokból kötöttünk rá masnikat – igazán szép és ízléses lett. Az esztétikai nevelés is fontos eleme mindennapjainknak.
Miután elkészültünk a karkötővel, a textiltermék-összeállító osztály tanulói odaadták kedves szakoktatójuknak. Ezt örökíti meg a kép.
Ezzel az apró kedvességgel köszönték meg Mónika néni egész éves munkáját: a sok-sok jó szót, dicséretet, kedves mosolyt a szakmai munka közben, a tanulásban való segítségnyújtást, az emberi hozzáállást és példát. Persze, a gyerekeink mindezt így fogalmazták meg: „-Mónika néni nagyon kedves, mindig mosolyog és sokat segít!”
Mónika néni napját megszépítettük. Azóta is hordja a karkötőt, mindegy, hogy milyen stílusú ruhát visel aznap. Kapni – jó!
Hálás vagyok, hogy tanítványaim velem élhették át azt az érzést, hogy adni is ugyanilyen jó.
A gyerekek jószívűen hozták a tartós élelmiszereket, amit az önkormányzaton keresztül tovább küldtük a falu szegényebb családjainak.
A gyerekek jószívűen hozták a tartós élelmiszereket, amit az önkormányzaton keresztül tovább küldtük a falu szegényebb családjainak.
Boldogító jócselekedetek a napocska csoportban. A héten a jócselekedetek témakört hozzákapcsoltuk a heti témánkhoz a karácsonyi készülődéshez. A mese segítségével megbeszéltük, hogy ki mit gondol a jócselekedetekről, majd közösen nekiálltunk ajándékot készíteni otthonra. Zárásként a gyerekek megígérték, hogy segíteni fognak otthon sütni, főzni, takarítani. A jócselekedetek témakör hozzájárult az ünnepekre való ráhangolódásra.
December a Boldogító jócselekedetek hónapja. Karácsony közeledtével mindenki kicsit izgatottabb, várakozással teli az ajándékok miatt. A gyerekekkel sokat beszélgettünk arról, mit is jelent önzetlenül adni, miért tud ez minket boldogsággal eltölteni. A foglalkozást „A kis hótündér „– történetével kezdtük, ami szintén az önzetlen segítségnyújtásról, a szeretetről szólt. A munkafüzetben található feladatlapon kiszíneztük, megrajzoltuk mi mindenre van szüksége egy jótevőnek, mindenki megfogalmazott és leírt három okot, amiért érdemes jót cselekedni.
A gyerekekkel bekapcsolódtunk a Mátrix Közhasznú Alapítvány adománygyűjtésébe – Szeretetcsoki gyűjtésbe. Az alapítvány kórházak gyermekosztályain fekvő betegekhez, illetve hátrányos helyzetű családokhoz juttatja el az adományokat. A gyerekek örömmel segítettek, gyűjtötték a csokit két héten keresztül. Az összegyűjtött csokit eljuttattuk az alapítványhoz.
Iskolánkban hagyomány, hogy az Adventi időszakban mi is meggyújtjuk a gyertyákat. A dalt, ami ennek az időszaknak a legszebb pillanatait örökíti meg, szívünk minden melegével küldjük a Boldogságóra Program minden segítőjének, ezzel köszönve meg egész éves munkájukat, és kívánva békés, boldog ünnepeket!