A témánk alappillére „A jobb adni, mint kapni”. Az Adventi várakozás időszakában a Katica és a Csiga-biga csoportban a gyermekek egymás és a szülők megörvendeztetésére, megajándékozására fordítottunk nagy hangsúlyt. Megtapasztalhatták, hogy milyen az önzetlen szeretet, milyen az ha segítünk valakinek, milyen jó érzés az ajándékozás. A téma feldolgozásánál beszélgettünk arról, hogy a gyerekek hogyan segítsenek otthon a szüleiknek, és hogyan szerezzenek örömet nekik.
Emellett óvodánk teraszára kihelyeztük a csoportok elé a madáretetőket, és megtöltöttük azokat madáreledelel. A gyermekek örömmel hallgatták a Bezzeg Andrea: Szívem kertje című meséjét. Az ehhez tartozó illusztrációval ellátott színezőt a gyerekek boldogan színezték ki. Közben beszélgettünk a meséről, melyet mi óvodapedagógusok kérdésekkel segítettünk.
Témánk lezárása képen a Jó szívű címet hirdettük meg, aminek mind két csoportban nagy hatása volt. Az óvodások örömmel segítettek társaikon, egymáson. A csoportokban minden óvodás kapott egy szívet, amelyet hazavihetett, ezzel jelképezve a jó cselekedetet.
Boldogító jó cselekedetek
Advent időszakában vagyunk. A jócselekedetek gyakorlása ebben az időszakban különösen fontos, hiszen közeleg a karácsony. Örömmel csatlakoztunk a helyi „Segítsünk a rászoruló gyerekeken!” felhíváshoz, mely az Élet Másokért Egyesület huszadik alkalommal indított jótékonysági akciója. Aktívan és örömmel vettünk részt a gyűjtésben, járultunk hozzá, hogy helyi gyerekeknek és szüleiknek szebb karácsonya legyen!
A december több szempontból a kedvenc hónapunk. A karácsony közeledtével felerősödnek az érzelmi kötelékek, a várakozás, az ünnepre hangolódás mindenkiben elindít változásokat. Idén is, mint minden alkalommal szeretetcsokit gyűtöttünk, valamint jótékonysági adventi vásárra is készítettünk hóemberkéket a jócselekedetek jegyében.
Az iskola emeleti folyosóján egy kupakgyűjtő dobozt helyeztünk el. A szervezők a kupakokért kapott bevételt egy Szegeden élő kislány javára fordítják, aki egy ritka genetikai betegségben szenved.
A december az Advent előkészületeivel telt, melynek kapcsán ráhangolódtunk a nagy ünnepre, a karácsonyra. Az iskolában gyűjtést szerveztünk a „Szerencsi Kóborkáknak”, majd részt vettünk a „Cipősdoboz Akcióban” is.Mikulás rendezvényünkön meglepték egymást tanulóink ajándékcsomaggal, ill. az adventi gyertyagyújtás kapcsán bonbonnal, és mézeskaláccsal tettük kellemessé intézményünk dolgozóinak, és diákjainak életét. Tantermünket díszekkel, és karácsonyi dekorációval gazdagítottuk.
A jó cselekedetek hónapjában, ebben a tanévben a másodikasokkal elindítottunk még egy közös játékot, amibe szintén bevontuk az iskola összes tanulóját, dolgozóját. „Jótett karkötőket” készítettünk. A játék célja, hogy az elkészült karkötőt úgy kellett odaadni valakinek, hogy közben segítünk neki valamiben, vagy megdicsérjük, vagy egyszerűen csak meghallgatjuk… stb. Körbejártuk a másodikasokkal az iskolát, megmutattuk a karkötőket. Sokan kedvet kaptak. Természetesen a karkötők készítésében is segítettünk, előre megbeszélt időpontban jöhettek az osztályba a gyerekek és a felnőttek is. Itt kaptak alapanyagot, ötleteket, segítséget az elkészítéshez. Hatalmas öröm volt számomra figyelni, ahogy egyre több csuklón jelentek meg titokzatos karkötők. Hiszen mindegyiket egy jótett kísért.
December a jó cselekedetek hónapja. A tanév legszebb hónapja. Ilyenkor a gyerekek valahogy könnyebben motiválhatók, csodák szövik át az utolsó hetek mindennapjait. Az emberi kapcsolatok fontosak, még akkor is, ha a mostani helyzet mást vár el tőlünk. A másodikosokkal úgy döntöttünk, azzal ajándékozzuk meg egymást, amiből manapság a legkevesebbet adnak egymásnak az emberek. Ki félelemből, ki a szabályoknak való megfelelés miatt: TÖRŐDÉS, JÓ SZÓ, FIGYELEM! Ezért minden nap kiválasztottuk azt a kisgyereket, aki a legmeghatóbb dolgot tette. Ő lett a nap hőse! A hagyományainkhoz híven kapott egy zöld kartonból kivágott szívet, amire ráírtuk a jótettét, majd kidíszítette és felkerült az ajtóra. Közben az osztály karanténba került. Azon a napon, amikor megtudták és gyorsan haza kellett menniük, felnőttként viselkedtek. Nyugodtan pakolták a holmijukat és türelmesen várták, míg megérkeztek értük. Természetesen voltak kérdéseik, felzaklatta őket a rendkívüli helyzet, a napi ritmus felborulása, mégis, nagyon gyorsan megkezdődhetett és jól működött az online oktatás is. Ezért kaptak szívet az édesanyák is, akik minden reggel felébresztették gyermekeiket, hogy időben „megérkezzenek”, s végig fogták a gyerekek kezét. Formás kis fenyőfává alakult a sok elismerés!
Ebben a tanévben az egész iskolában meghirdettük a „Nap hőse” programot. Tapasztalataim szerint szívesen vettek részt a gyerekek az első osztálytól a szakiskoláig. Időnként körbejártam a folyosókat és gyönyörködtem a szaporodó szívekben. Tudtam jól, hogy az intézményünk tele van „HŐSÖKKEL”!
Hősök a kollégák is, hiszen bármennyire is zavaros most a világ, megteremtik a gyerekek számára az ünnepvárás varázsát!
Hatodikosaimmal megnéztük a megadott kisfilmet, majd megbeszéltük, hogy mit is közvetít számunkra. Magam is meglepődtem, hogy milyen sokan felismerték a mondanivalóját. Ezt követően beszélgettünk arról, hogy volt – e hasonló eset az életükben, majd mindezt papírra vetették.
A foglalkozásunk során a gyerekekkel megbeszéltük, milyen jócselekedeteket hajtottak végre, vagy terveznek megcsinálni.
Ezeket papírra vetve karácsonyfa díszként ráhelyeztük a 2/A csoport fájára.
Ez volt a 2/A tanuló terem legszebb karácsonyi dekorációja.
A foglalkozásunk során a gyerekekkel megbeszéltük, milyen jócselekedeteket hajtottak végre, vagy terveznek megcsinálni.
Ezeket papírra vetve karácsonyfa díszként ráhelyeztük a 2/A csoport fájára.
Ez volt a 2/A tanuló terem legszebb karácsonyi dekorációja.