Ebben a rövid hónapban a kiscsoportosaimmal a szeretetről beszélgettünk. Hogyan tudunk egymásnak szeretetet átadni, hogyan tudunk örömet okozni úgy, hogy a másik érezze a szeretetet ami felé irányul. Azért választottam ezt a témát a decemberi témához kapcsolódva, mert úgy éreztem, a „boldogító jócselekedetek” egy kicsit megfoghatatlan a gyerekeknek. Az apropó a karácsonyra való készülődés volt. Hogyan tudunk örömet okozni, hogyan tudom kimutatni a szeretetemet a másik felé. Nagyon fontosnak tartom ezt a témát, hiszen az előzetes beszélgetésekben a gyerekek szinte kivétel nélkül tárgyi formában megjelenő szeretetet tudtak elképzelni, és csak egy irányba: azt ami feléjük árad.Pl. „Mikor érzed hogy anyukád, apukád szeret téged?” „Ha ajándékot vesz nekem.”-hangzott el jónéhányszor.
Ezért a karácsonyi barkácsolás, ajándékkészítés közben remek lehetőséget láttam ennek a téménak a megbeszélésére. Először csak én adtam ötleteket, később már a gyerekek maguk is kezdtek ráhangolódni a „szeretet nyelvére”. Pl.elrakom otthon a játékot, segítek anyának kávét főzni, odaviszem a csészét, egy kicsit a szobámban játszom, átölelem a szüleimet,nem hisztizek 😀 , stb.stb.
A szülők visszejelzése alapján mgragadta gyerekeket ez a téma, mert valóban érezhető volt a változás….kérdés, meddig marad…
Az óvodai szeretet nyelvünk a sok ölelés, simogatás, a figyelem ….és így karácsonyhoz közeledve, a gyerekeknek egy szeretet karácsonyi hangversenyt adtunk.
A képeken a gyerekek saját készítésű mézeskalácsot készítenek, ami szintén a szeretet közvetítésének egyik formája.
Boldogító jó cselekedetek
Fazekas József Általános Iskola
Novemberben, a társas kapcsolatok hónapjában rátaláltunk egy felhívásra a Facebook-on, ami jó lehetőségnek bizonyult osztályunk számára, hogy új ismeretségeket szerezzünk, bővítsük kapcsolatainkat.
A felhívás lényege: lepjük meg egy idősotthon lakóit névre szóló képeslapokkal. Kolléganőm felvette a kapcsolatot a közeli település idősotthonának vezetőjével, és elmondta, hogy iskolás gyerekekkel, saját készítésű képeslapokkal csatlakoznánk a felhíváshoz. Nagy örömmel fogadták az érdeklődésünket, a gyerekek pedig még nagyobb örömmel láttak neki a munkának. Sokat beszélgettünk a társas kapcsolatok fontosságáról, az idősek megsegítéséről, az örömszerzésről.
A munkát decemberben, a boldogító jó cselekedetek hónapjában folytattuk. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy jótékonykodni nem csupán pénzzel, értékes tárgyakkal lehet, hiszen gyerekként erre nekik nem igazán van lehetőségük. Részükről jó cselekedet lehet például, ha segítenek szüleiknek, testvéreiknek, nagyszüleiknek. Kedvesebbek és türelmesebbek osztálytársaikkal. Előzékenyebbek a buszos közlekedés során. Udvariasabbak a felnőttekkel szemben. Észreveszik a közelükben élő idősebb embereket, és szüleik segítségével megkönnyítik számukra a bevásárlást, fahordást, levélgereblyézést, stb.
Adventi várakozásunkat végigkísérte a ”lelki” jótékonykodás, az egymás iránti szeretet, odafigyelés, apró jócselekedetek kis közösségünkben.
Az utolsó iskolai hetet pedig megkoronázta a decemberi boldogságóránk fő feladata: elkészültek az idősotthon lakóinak szánt névre szóló képeslapok, melyet tanító bácsi kollégánk személyesen juttatott el a címzetteknek.
A feladat a kollégák számára is tanulságos volt, megtapasztalhattuk az összefogás erejét, hiszen többen is vállaltak egy-egy részfeladatot (telefonálás, kapcsolattartás, eszközök előkészítése, gyerekek segítése a képeslapok elkészítésében, fotózás, képeslapok elszállítása stb.).
Igazi csapatmunka volt kollégáim részéről is, amire különösen büszke vagyok. A „ha adunk, azáltal mi is többek leszünk” érzése mindvégig átjárta gondolatainkat, így igazán boldog érzéssel zártuk ezt a hónapot, gyerekek és tanítók egyaránt. Bízunk benne, hogy az otthon lakóinak is megszépíthettük a karácsonyt és jó cselekedetünkkel örömöt okoztunk nekik.
A feladat megvalósításában osztályunk segítségére voltak: Móró-Hornyák Henrietta, Bujtorné Helyei Hajnalka és Strack Flórián tanítók.
Ebben a hónapban is mind az öt csoportban megtartottuk a boldogságórát. A hónap témája a boldogító jó cselekedetek. A téma feldolgozása úgy valósult meg, hogy meghallgattuk a hónap dalát Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatók, majd a hónap meséjét, Bezzeg Andrea: Szívem kertje, majd az elhangzottakat átbeszéltük a gyerekekkel. A decemberi hónap tele van ünnepekkel (Télapó, Karácsony), így megragadtuk az alkalmat, hogy gyűjtést szerveztünk, minden gyermek hozhatott egy csokoládét, megbeszéltük, hogy az összegyűjtött édességet felajánljuk a rászoruló gyerekeknek, ezzel szebbé tehetjük néhány gyermek karácsonyát és mosolyt csalhatunk az arcukra. A gyerekek átélhették azt az érzést, hogy nem csak kapni jó, de adni is jó. A gyerekek szívesen részt vettek a gyűjtésbe, így volt olyan gyerek aki a megunt játékát is felajánlotta. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy mivel ilyen jók voltak, és ilyen jót cselekedtek ezért biztosan őket is megjutalmazzák. Először is kaptak a Télapótól egy nagy csomagot, majd a Jézuska minden csoportba ellátogatott, és rengeteg szebbnél szebb új játékokkal jutalmazta meg a gyerekeket.
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
„Ahogy idősebb leszel, megtanulod, hogy két kezed van:
az egyik, hogy magadon segíts, a másik pedig azért, hogy másokon.”
(Audrey Hepburn)
A Derecskei Szociális Család- és Gyermekjóléti Központ és a Derecske Városi Művelődési Ház és Könyvtár ebben az évben is adománygyűjtést szervezett a városunkban élő, szociálisan rászoruló családok számára.
Hagyományt teremtve az idén is csatlakoztunk a Jónak lenni jó! kezdeményezéshez. Boldogságóra keretében az osztály minden tanulója készített ajándékcsomagot, és együtt vittük el a szépen becsomagolt dobozokat a művelődési házba. A közös éneklés még inkább megdobogtatta szívünket, és mindannyian átérezhettük, hogy milyen jó adni. Köszönettel és hálával tartozunk a kedves családoknak, akik fontosnak érezték, hogy itt városunkban mindenkinek szép legyen az ünnep.
Köszönjük a művelődési ház vezetőjének és dolgozóinak a kedves fogadtatást, amellyel megerősítették a gyerekekben az érzést, hogy „jónak lenni, jó”.
December hónapban még több figyelmet fordítunk a jóság és a kedvesség megélésére alkalmas tevékenységekre. December 1-én újra beköltözött hozzánk Mosolymanó és elkezdtük adventi naptárunk izgalmas nyitogatását. Az idén a kis zsákokba az édesség mellé pozitív üzenet és egy arra a napra érvényes jócselekedet kártya is került. A gyerekek titokban teljesítették a „feladatot” és lepték meg egymást kedves üzenetekkel, apró figyelmességgel.
Fogalmazás óránkon a jellemzés írásáról tanultunk, ez kiváló lehetőséget jelentett egymás erősségeinek leírására. A gyerekek húztak egy nevet, és róla készítették el a jellemzést, majd egyenként felolvasták. Fel kellett állni annak a tanulónak, aki magára ismert. Nagyon kedves, megerősítő fogalmazások születtek, és én büszke voltam rájuk, hogy ennyire szeretik egymást. Irodalom órán Jókai Mór Melyiket a kilenc közül? novelláját dolgoztuk fel, szem nem maradt szárazon. A szombati tanítási napon mozit rendeztünk popcornnal, és megnéztük a novella filmváltozatát, majd megtanultuk a benne szereplő gyögyörű karácsonyi éneket.
„A magasságban dicsőség Istennek
Békesség légyen földön embereknek,
És jóakarat mindenféle népnek
És nemzetségnek.”
Áldott, békés karácsonyt kívánunk a Boldogságóra csapatának!
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
A gyerekek nagyon lelkesek lettek a gyurmafilm hallatán. Fantasztikus odaadással készítették a figurákat, hozták otthonról a kincseiket. Mit is választhattunk volna karácsony közeledtével mást, mint a Diótörőt. Együtt megírtuk a szövegkönyvet, ők vették fel a történetet, s animálták a filmet. Nagyszerű csapatépítő boldogságóráink voltak. Óriási élményt jelentett mindannyiónknak! Több felvétel is készült, azokon még folynak az utómunkálatok. Amint kész lesz, feltöltöm. Minden kedves boldogságórás kollégának, gyereknek, a csapatnak kívánunk nagyon szép, meghitt ünnepeket és jó egészséget!
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
A 2.osztállyal jótett-karkötőt készítettünk, közben meghallgattuk a hónap dalát. Ráhangolódtunk a jócselekedetek megfogalmazására, egymás megajándékozására. Nagy szeretettel ígérték meg egymásnak azt, hogy miben lesznek társaik, és a felnőttek segítségére. Megdicsérték osztálytársaikat a jótetteikért, megölelték egymást, jó kívánságaikat is elmondták. Kellemesen telt ez az óra.
A negyedik lépcsőfokra léptünk fel ebben a hónapban. Hiába kinnt a hideg idő ,a szívünkben naponta gyakoroljuk a jó cselekedetek gyakorlását. Megtanultuk, hogy a hónap jele a szivecske.
A foglalkozást a fujj, fujj…. relaxációval kezdtük, ahol mindenki valamilyen széllé változott, s először önmagában majd jelre együtt „fújtunk,susogtunk, forogtunk”. Majd nagyon mókás arclazítással folytattuk a relaxációt, amelyben felfújtuk az arcunkat, majd kippukkasztottuk.
Ma is körbeadogattuka boldogságminyonunkat, akit jól megölelgettünk.
A hónap dalára a „Jó emberré csak a szívemmel válhatok”-ra közösen táncoltunk, mozogtunk.
Beszélgettünk a hónap meséje Amáliájáról, és arról hogy mi a jóság. A jóság erőssé, boldoggá tehet. Mondtunk jó cselekedeteket, amik boldogíthatnak bennünket. Elmondtuk, hogy a téli hónapokban, hogyan segíthetünk a madarakon. Mivel madárbarát óvoda vagyunk kiemelt szerepet játszik ez mindennapjainkban. A gondoskodást a madaraink majd a jó időben, dallal hálálják meg.
Ezután az alma, körte,szőlő játék következett. Ebben a játékban nagyon nagy figyelemre, gyors reagálásra volt a gyermekeknek szüksége futás közben. Mikor elhangzott az instrukció, az említett gyümölcs nevére a megbeszélt mozgást kellet csinálni. Nagyon jó hangulatban telt a játék.
Ezután összekuporodtunk és meghallgattuk az Alma és a kerti manó mesét. Majd varázslatosan készítettünk pirozspozsgásra színező festéket is, amivel bekentük a saját és barátunk arcát. (Szedtünk száraz fűszálakat a réten,kötöttünk belőle ecsetet. Kettétörtünk egy mákfejet, csurgattunk bele olvasztott napsugarat, amit friss harnattal kevertünk össze. ) Nagyon kedves kis játék kerekedett ki belőle.
Majd beszélgettünk arról, hogy bizonyos szituációkban mit tehetnénk, hogyan segíthetnénk társunknak, barátunknak.
A foglalkozás végén újra egy feladat várt ránk. A boldogságvárba vezető utat egy őr állta el, s addig nem mehettünk tovább, amíg minden kisgyermek nem mondott valami pozitívat, jó cselekedetet. Megoldottuk a feladatot ügyesen, végig boldogító jó cselekedetek hangzottak el.