A Maroslelei Zengő Óvoda boldogságóráinak beszámolója. Boldogító jócselekedetek téma körében.
Boldogító jó cselekedetek
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
A boldogságóránkat a már ismert „Hüvelykujjam almafa” mondókával indítottuk. Az almát szedj, ügyesedj…!, ráhangoló gyakorlatokkal igyekeztünk motiválni a gyerekeket. Szívesen hallgatták meg Az alma és a kerti manó című mesét. Nagy odafigyeléssel követték a felnőtt útmutatást, mely alapján utánzó mozgássort végezve készítették el a kerti manó festékét. Almákat is ragasztottunk színes papírcsíkokból, ami díszként került a karácsonyfánk alá és haza is vittek a gyerekek személyes ajándékként karácsony alkalmából a családtagoknak.
Elérkeztünk 2021 végéhez. Gyorsan elrohant ez az év. Azt tartottam a legfontosabbnak, hogy a gyerekek éljék át, éljék meg a várakozás idejét, ne vesszen el ennek az időszaknak a varázsa.
Ünnepi díszbe öltöztettük csoportszobánkat, a faliújságra és az otthonokba is gyönyörű alkotások kerültek. Versekkel, dalokkal vártuk a Mikulást, készülődtünk Karácsonyra. Az idei évben a Télapó óvodánk udvarán találkozott a gyerekekkel. Hagyományos karácsonyi műsorral is készültünk a szülőknek és nagyszülőknek, melyet online formában továbbítottunk a családoknak. Az óvodásainkkal megbeszéltük, hogy mi énekekkel és versekkel tudtunk jót cselekedni, örömet szerezni másoknak.
Nemrég került csoportunkba egy autista kisfiú, aki testvérével nehéz körülmények között él. Nem is volt kérdés számunkra, hogy segítsünk nekik a közelgő ünnepek alkalmával. Ruhákat és játékokat gyűjtöttünk a családnak, melyeket örömmel fogadtak.
Természetesen a Boldogságóra tervezett feladatait is megvalósítottuk. Gyakran szóltak Bagdi Bella dalai, Bezzeg Andrea meséjét is meghallgattuk. A tavalyi évhez hasonlóan csoportszobánk falán szívecskéket helyeztem el, minden kis óvodásomnak egy darabot: „Ragassz a társad szívébe egy hópelyhet, ha valami jót cselekszel vele!” Ez a „feladat” az idén is nagy sikert aratott. Óvodásaim figyelmesebbek, segítőkészebbek voltak egymással. A csoportszobánk ajtajára készítettem egy adventi fenyőfát zöld borítékokból, melyben minden napra jutott egy-egy pozitív üzenet, a Boldogságórák megerősítő kártyáiból.
A téli időszak a nátha, köhögés időszaka. Sok volt a beteg kisgyermek a csoportunkban. Nekik video üzenetben kívántunk jobbulást, jó egészséget.
Kolléganőimmel apró, vicces ajándékokkal leptük meg egymást és egy hatalmas öleléssel megköszöntük az elmúlt időszak munkáját.
Boldogsággal töltött el, hogy részese lehettem ezeknek az eseményeknek, ünnepi pillanatoknak, jó cselekedeteknek.
A boldogító jó cselekedetek témát az adventi és karácsonyi ünnephez kapcsoltuk. Természetesen meghallgattuk a Bagdi Bella CD jét, egyere több relaxációs gyakorlatot végzünk a hét mindennapjaiban, amely nagyon jól megnyugtatja a gyemekeket bármelyik tevékenység előtt. Az adventi várakozás alatt minden gyermek számára mi óvodapedagógusok egy apró kis ajándékot készítettünk, melyet az adventi naptárban helyeztünk el, és minden nap egy gyermek kapott egy kis ajándékot, s mire eljött az ünnep, kiürült a naptár.Az ünnepre készülődve, egy kis ajándék fenyő díszt és üdvözlő kártyát készített minden gyermek a szüleinek, sajnos nagyon sok hiányzónk volt, de a jó cselelkedetek témaköréhez hozzátartozott, hogy a beteg kis társuknak is elkészítsék a gyermkek a kis ajándékot. A csoport tagjai a témakörhöz tartozóan egyre többet segítenek egymásnak, tehát jó cselekedetekkel boldogítják egymás lelkét. Egymásnak kis ajándék kártyával is kedveskedtek az ünnep alkalmával. Az óvodai karácsonyi ünnep boldogsággal töltötte el a gyermekek szívét, szép ajándékokat hozott a Jézuska az oviba, a szülők pedig apró süteménnyel és üdítővel tették még szebbé és jobbá az ünnepet, tehát a jó cselelkedetek minden irányból érzékelhetőek voltak a csoportban.
Adventi időszakban még aktívabban jelen van életünkben a „jónak lenni, jó” érzés! E témáról beszélgetve vezettük be a jócselekedet fogalmát, jelenlétét a mindennapokban. Ezután megkapták a színezőt, s összegyűjtötték a heti jócselekedeteiket. Majd karácsonyi képeslapot készítettek, s adtak át egymásnak!
A boldogság órát a hónap dalának meghallgatásával indítottuk.
„Jól csak a szívemmel láthatok.
Jól csak a szívemmel hallhatok.
Jól csak a szívemmel élhetek.
Jól csak a szívemmel szerethetek.”
A dal szövegének nyomán indultunk adventi kincskeresőként. Indultunk, hogy megkeressük a bennük lakó jóságot. Indultunk, hogy elfogadjuk a felénk áradó jóságot, szeretetet. Kutattunk, kerestünk emlékeinkben, könyveinkben (Böjte Csaba: A szeretet gyógyszer, nem jutalom), rólunk szóló történetekben, versekben, dalokban és találkoztunk a jósággal. Minden gyerek kapott egy jócselekedet mondatot (24 tanuló van az osztályban). Pontosan annyian, mint az adventi napok! A mondatok segítettek feltárni a jóság és a szeretet sokszínűségét, varázslatos erejét. Kincskereső tarisznyánkból elővettük régi jócselekedeteink emlékképeit. Rajzokat készítettünk róluk és adventi naptár házikónk ablakaiba tettük őket.
„Ádventi házunk van, sokablakos.
Minden este nyitunk egy ablakot.
Benn melegen kis fehér gyertya lángol,
és árad a fény minden ablakából.
Kis ablakokkal versenyt fénylenek
csodába bámuló gyermekszemek.”
Szűcsné Nagy Marianna
„ Tégy minden jót, amire képes vagy,,,”
Egész hónapunkat a „jó cselekedetek gyakorlása” köré építettem. Igyekeztem mind több szituációban felismertetni a gyerekekkel a jó cselekedet lehetőségét. Az ajánlott feladatok közül többet is megvalósítottunk. Mese, ralaxáció, mozgásos játék, kézműves tevékenység, mind segítették a téma feldolgozását.
A hónap elején elkészítettük csoportom jó cselekedetek karácsonyfáját, mely inspiráló hatással volt a gyerekekre. Sokat beszélgettünk a közelgő karácsonyról, szeretetről, jóságról. Karácsony közeledtével szépen, lassan feldiszült a mi kis fánk. Megtelt jó cselekedettel. Volt, aki vigasztalt, ajándékot készített, segített a rendrakásban, átadta ételét társának….stb. Mindig figyeltünk a jóra és azt kiemeltük!
A „szeretetdoboz” mozgalomban is részt vettünk. Nagy örömünkre többen is megtöltötték dobozaikat. Egymásnak és családjaiknak is készítettek ajándékot, nagy izgalommal. Úgy gondolom a családi példamutatás nagyban meghatározza a kisemberek érzelmi fejlődését. Itt az óvodában is fontosnak tekintem, ezért kiemelten kezeljük.
Az alma és a kerti manó meséje is jól érzékeltette a jóságot. A mese meghallgatása után arcukat befestve dramatizáltunk, amint a kerti manó pirospozsgásra festi az almát. Közben kiemeltük a segítségadás- mint jó cselekedet- fontosságát. /Nagyon élvezték az arcfestést./
Csoportom lelkesen, szépen dolgozott, ami elégedettséggel tölt el.